BMW R 1200 RT cruis control

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
rendl
Type: R1200RT
Bijz: nog niets
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

BMW R 1200 RT cruis control

Ongelezen bericht door rendl »

Hallo,
wie heeft ervaring met het inbouwen van een cruis control op een BMW R1200 RT.
Sinds 2 maanden heb ik een 1200 RT en vandaag probeerde ik de een orginale cruis control in te bouwen.
Ik heb een bedien unit aan het linker stuur geschroefd en ook de schakelaar van de koppeling vervangen.
De stekker op de computer aangesloten en klaar was. ( dacht ik tenminste) Ik ben gaan rijden maar hij werkt niet. Het schakelunit aan het is zover ik zag goed, alle functies werken zoals het licht de tuter en de richtingsaanwijzer en de ruit kan ik bedienen. Alleen de cruis control schakelaar werkt niet.
Ik had MotorPoort gebeld en ze hebben dit nog niet mee gemaakt, dat iemand een cruis control achteraf in een bmw r1200 rt monteerde.
Volgende week heb ik afgesproken met motorpoort om te kijken wat wij kunnen doen,
BMWood
Bijz: midnightblue-metallic N87 is beautiful
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: BMW R 1200 RT cruis control

Ongelezen bericht door BMWood »

Zal nog wel geactiveerd moeten worden in het brein van de rt
Mannen in Berlijn zijn niet gek, eerst betalen dan genieten

Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Don't follow me, I'm lost too
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, dergelijke functionaliteit moet, terwijl de motor aan de Modi-dinges diagnose systeem van BMW én het internet hangt, geactiveerd worden.
Net als handvat- en zadelverwarming, ESA, radio en alarm, dienen deze functies ook in de software van de motor geactiveerd te worden.
En dat kan alleen de BMW dealeRT doen of degene met toegang tot voorgenoemde diagnose-systeem.
rendl

volgende week heb ik een afspraak bij de Dealer en ik mag inderdaad erbij staan als de motor uitgelezen wordt. Ik bericht jullie hoe dit afloopt en inderdaad wat mij deze ombouw aan financieel middel kwijt was.
rendl

Ik kom net van Motoport Almere. Men vind dit bij motoport ook een leuke uitdaging om een cruis control achteraf in te bouwen.
Nu hebben we eens gekeken wat men eigenlijk nodig heeft om een cruis control werkend te krijgen.
je hebt nodig de stuur schakelaar.
de dubbele schakelaar aan de koppeling hendel voor de standaard blokkering en het ontkoppelen van de cruiscrontrol.
wat ik miste zijn : Stuurtoestel Snelheidsregeling en de bowdenkabel
Inderdaad vroeg ik mij verder af hoe dit nu werkt. Bij motoport wist men dit ook niet precies maar Jevrie was natuurlijk slim en keek of er eventueel iets met de kabelboom is. Inderdaad zag hij dat de kabelboom met Cruiscontrol en zonder verschillen. Maar hij kon niet precies aangeven waar het verschil in zit. Maar ook niet of aan de snelheidsregel unit een stecker erop moet, Als ik de unit zie dan zie ik geen kabel aansluiting.
Nu zit ik te denken of ik een unit moet gaan kopen of dat ik naar een BMW R 1200 RT slop ga omdat ik denk dat deze mensen zoals Boonstra wel weten of het niet of wel werkt. Misschien dat ook hier iemand weet hoe het met de cambus werkt, ik heb eigenlijk geen zijn om de kabelboom uit de motor de slopen.
Inspector Gadget

Ik denk dat het kosten-effectiever is serieus te overwegen om een (mechanische) cruise-control op de gashandel te overwegen.
Zoals, bijvoorbeeld, de Go Cruise Throttle Control.

Hoewel het een leuk "projectje" lijkt, omvat het in mijn optiek heel wat meer dan voorzien. :$

Inderdaad, er zit (ook) een elektromechanische sturing op, op de bowdenkabels.
Ik ging er vanuit dat jij die ook geïnstalleerd had. Want anders kan het helemaal niet werken. :cry:

Ik vermoed dan ook dat je geen Haynes handleiding (of schema o.i.d) had/hebt?

De Cruise Control Unit (10-polige connector zo te zien op het schema) is verbonden met 2 draden (plus een 3e, massa) met de Centrale Elektronica Unit (ZFE, het brein van de 1200RT), dus inderdaad (wederom) CAN-bus.
De rest van de aansluitingen op de CCU zijn schakelaars en uitgangssignalen.
Via de zelftest die ik hier al eens op het RT-forum beschreven heb, heb ik bemerkt dat deze CCU dus je gashandel-kabels elektromechanisch bestuurt.
Bij 1 van de zelftest-stappen kan je merken dat je gashandel iets beweegt.

En de bestaande kabelboom vervangen zou ik alleen serieus overwegen als er connector- of bedradingsproblemen reeds aanwezig zijn, want dat is nogal een hele klus. Met alle risico's van dien.

Kortom, met alle respect voor je intenties natuurlijk, maar waar begin je aan?
rendl

Bedankt voor je reactie.
Marco van Motorcentrum Almere had mij 2 manden geleden al aangeboden om een schroef te kopen i.p.v een project te starten. Maar de motor is mijn hobby en ik denk dat het wel moet kunnen . Natuurlijk vergt het geduld en investering, Ik heb familie in Polen en misschien dat hun al iets gevonden hebben, de Polen zijn bekend voor hun creativiteit.
Ik ben net aan het rondneuzen op het Net en ik zie bij Boonstra het
BMW R 1200 RT 2005-2009 (R1200RT 05) Gaskabel Kastje 2009 Prijs € 25,00 op de foto kan ik zien dat een stekker naar de kabelboom gaat. Ik ga volgende week de kappen eraf schroeven en kijken of ik de aansluiting op mijn motor kan vinden, Ik kan het gewoon niet geloven dat de duitse motorbouwer zo idioot bezig is om voor de 1200 rt verschillende kabelbomen te ontwikkelen .
Ook ga ik op zoek naar het ETK 3.1.20 software om de verschillen te bestuderen.
Inspector Gadget

Hobby is 1 ding, en ik wil je zeker niet ontmoedigen maar dit omvat nogal wat, is mijn perceptie.

Inderdaad, BMW werkt met verschillende kabelbomen, vandaar ook dat sommige optionele delen van-te-voren af-fabriek besteld moeten worden.
En sommige delen, volgens BMW's eigen opgave, helaas niet achteraf geïnstalleerd kunnen worden.
Zoals de cruise-control.

Goed, terug naar het onderwerp;
Zoals je kunt zien, zit op dit kastje wel een stekker, zijnde aansluitingen van de microschakelaars;
https://www.boonstraparts.com/nl/onderd ... B10000H7I3

Maar, ik kan je ook vertellen dat dit *niet* de Cruise Control Unit is, die ik wel ziet zitten op mijn 1200RT, met af-fabriek ziet zitten in het vooronder (!) van de dashboard.

De daadwerkelijke Cruise Control Unit ziet er zo uit; (á 150 euro)
https://www.boonstraparts.com/nl/onderd ... B10000CZH6

En, ook niet bepaald onbelangrijk, je hebt absoluut 100% de medewerking van een BMW dealeRT nodig, want die specifieke functie moet, via het internet, vrijgeschakeld via de fabriek in Deutschland. Dat kan via de (inderdaad) creatieve Polen niet anders opgelost worden. Helaas.
En het is de vraag of dat überhaupt wel mogelijk is, ook voor een BMW dealeRT.
rendl

goedemiddag,
Ik was net aan het kijken wat voor een type kabelboom ik heb. Op de kabelboom staat:

7 682 240
E5336U/g
18.10.2005
KSRO01
De stekker kon ik zo snel niet vinden omdat ik eerst de kappen en de tank eraf moet schroeven.
Inspector Gadget

Zoals je hier kunt zien zit er inderdaad verschillen in de draadbomen.
Voor ESA, voor cruise-control, voor ESA met cruise-control, et cetera.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=61_4750
&
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... ?vid=51560
rendl

Nog bedankt voor de draadboom.

Gisteren nog email contact gehad met Harry Meijer.

Als er geen Cruise Controle op gezeten heeft dan moet er een nieuwe kabelboom in. Tevens dient er dan het ZFE geprogrammeerd te worden (indien mogelijk) dus een andere motor waar de cruisecontrole al op zit is voordeliger verwacht ik.

Ik wil dat best voor u uitzoeken maar verwacht daar toch een half uurtje mee bezig te zijn. Mocht u het dan door ons laten uitvoeren zal ik dit natuurlijk niet doorberekenen.

Met vriendelijke groet,
Arno van Oostrom

Harry Meijer b.v.

Ik wil nog steeds verder met het uitzoeken. Ik ga even uitzoeken of ik het ZFE geprogrammeerd krijg. Want het inbouwen van de onderdelen zal geen probleem zijn. Big RT Smile
Inspector Gadget

De ZFE uitwisselen gaat helaas ook niet "zomaar" werken;
Het dashboard met de kilometerstanden, de startblokkering met de ingeleerde sleutels e.d, zal dan niet meer herkend worden en (ook) opnieuw ingeleerd moeten worden.

Het uitwisselen van de ZFE moet je dus mee oppassen, anders start je motor helemaal niet meer.
rendl

Deze week was ik druk om het elektrische kabelboom schema op te zoeken. Ik heb de schema van mijn Motor gevonden maar niet die van de cruis control. Ik wacht even tot de motorbeurs is afgelopen en dan wil ik met de BMW dealer uitzoeken of het ZFE inderdaad aanspreekbaar is om de Cruis control te activeren als ik die twee draden heb gevonden die aan de snelheidsregelaar aangesloten moeten worden.. Gisteren nog bij Jedi in Almere geweest en hun denken dat het wel moet werken. Hebben zelf jaren geleden Audi en VW dealer schap gehad. Aangezien motoren 10 jaar achter de auto industrie lopen hebben ze wel de hoop dat ik het voorelkaar krijg. Even nog een week wachten. :D
Inspector Gadget

IMG_20160220_0001.jpg

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”