Garmin kaartmateriaal 2016.20 past niet meer op Zumo 350

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Tourist64
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200 GS Adventure
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Garmin kaartmateriaal 2016.20 past niet meer op Zumo 350

Ongelezen bericht door Tourist64 »

Garmin Express geeft aan dat er een nieuwe versie van het kaartmateriaal is:
Versie: 2016.20
Bestandsgrootte: 5,32 GB
Installatietijd: 1 uur en 24 minuten

Volgens mij zit er 8 GB in mijn Zumo 350, maar tijdens installatie geeft Garmin Express aan dat het nieuwe materiaal zoveel nieuwe informatie bevat dat het niet meer in het interne geheugen van het toestel past. Advies van Garmin Express:
- installeer een MicroSD kaart met tenminste 4GB geheugen (hier gaat dan toch ook de hele kaart ook niet op passen :shock: ), of
- kies een gebied.

Het verbaast mij dat 8 GB niet meer voldoende is :O 2,5 GB lijkt met toch wel voldoende voor de firmware. Maar goed, ik zal eerst een Mr GPS 'grote beurt' uitvoeren om zo geheugenruimte vrij te maken en hopen dat het dan wel past.(wordt vervolgt).
Mocht dit niet lukken dan zal ik een nieuwe MicroSD kaart installeren van 16GB om ook de OnRoute motorkaart te kunnen blijven gebruiken. Heeft iemand ervaring met het combineren van CN en de OnRoute kaart op 1 MicroSD? Ik verwacht dit we te kunnen doen met bijvoorbeeld met Javawa GMTK, maar ik weet niet of er een specifieke kopieerbeveiliging op de OnRoute kaart zit. M.a.w. gaat de kopie van de OnRoute kaart wel werken?

Groeten,
Rob
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
Inspector Gadget

Re: Garmin kaartmateriaal 2016.20 past niet meer op Zumo 350

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het verbaast mij niet dat de kaart groter en groter wordt, de details en route-informatie (hetgeen wat je zelf niet ziet maar je Garmin wel gebruikt om routing te kunnen bepalen) nemen meer en meer toe.
Dat de kaart niet meer in jou toestel past kan, naast de aankomende "winterbeurt", mogelijk ook opgelost worden als je eventuele extra overbodige bestanden wist van het apparaat.
Denk hierbij aan taal/help-bestanden, spraakbestanden e.d in de overige talen.

Terug naar je vraag;
Ja, je kunt heel prima meerdere kaarten op je Garmin installeren. Ikzelf heb naast de Garmin route-kaart nog een 3-tal OnRoute motorkaarten op mijn Garmin's staan.
Per opslag-plek(!) ondersteund het Garmin apparaat 2x kaarten. Dus intern geheugen 2x kaarten, op het geheugenkaartje 2x kaarten, dus totaal in ieder geval 4x kaarten.
Tourist64

Grote beurt uitgevoerd en nu 2.03 GB vrij. Het 'oude' kaartmateriaal (2016.1) is 3.6 GB dus theoretisch 5,6 GB vrij en zou voldoende moeten zijn voor 2016.20. Maar helaas, de upgrade via Garmin Express trapt er niet in. Het ziet er toch naar uit dat ik een nieuw MicroSD kaartje moet gaan plaatsen.

Ik ben wel benieuwd of het exemplarisch is of dat er meer Zumo 350 eigenaren tegen het zelfde probleem oplopen. Ik verwacht het laatste.
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
Inspector Gadget

Mijn advies;
Maak een kopie van alle(!) bestanden op alle(!) partities (drive-mappings) van je Garmin op een harddisk met behulp van TotalCommander (zet zichtbaarheid van verborgen bestanden wel aan) FastCommander/DoubleCommander/DCommander/Commander One (als je een Mac-gebruiker bent en geen gebruik maakt van CrossOver).

Wis daarna het grootste bestand, zeer waarschijnlijk "gmapprom.img" of "gmapsupp.img" (en het sub-mapje GARMIN) en probeer GarminExpress opnieuw.

Ik ben al eens tegen de bug van GarminExpress aangelopen dat GE anders de routekaart-update weigerde te installeren op de Garmin zelf in verband met de aangehaalde ruimte-probleem.

PS: KaartUpdate 2016.10 is volgens GE 4,8Gb voor de BMW Nav 4 en 6,1Gb voor de BMW Nav 5.
Inspector Gadget

Update;

Inderdaad, wederom de overbekende (& nogal oude) bug; :$
GarminExpress kijkt *alleen* naar de vrije ruimte op dat moment (!), *zonder* rekening te houden dat de oude(!) routekaart gewist zal gaan worden. :shock:
Foei Garmin -naughty-

Je zult dus, na de eerder beschreven procedure gedaan te hebben en de bestanden ergens veilig opgeslagen te hebben, het grootste (oude routekaart) bestand eerst zelf moeten wissen!
In mijn geval het bestand "gmapsup1.img".
Daarna gaf GE geen problemen meer en ging het installeren zonder verdere problemen voort.
Mogelijk moet ik daarna wel weer de OnRoute Motorkaart(en) terugzetten want GE heeft ook nogal eens de onhebbelijkheid wel weer andere "gmapsup's" e.d te wissen. :$

(standaard uitsluitsel disclaimer: ... Any opinions expressed are my own, and generally might be unpopular with others... :lol: )
Inspector Gadget

Update:
Kaart-update 2016.10 op de BMW Nav 4 is daadwerkelijk 3.57Gb.
Tourist64

Ik heb bovenstaande aanbevelingen opgevolgd en het bestand gmapprom.img uit /.System verwijderd en de map /Garmin leeg gemaakt.
Nu heb ik volgens de Windows verkenner 5,6 GB vrij. Het vreemde is dat Garmin Express aangeeft dat er maar 3,86 GB vrij is. :shock:

Ondertussen ook nog zonder resultaat de volgende stappen uitgevoerd:
- een upgrade van GE van 4.1.8 naar 4.1.9 uitgevoerd;
- extra factory reset.
GE blijft maar 3,86 GB (50%) vrij geheugen zien en weigert dus 2016.20 van 5,2 GB in zijn geheel te installeren.

Mijn voorlopige conclusie is dus dat de Inspector gelijk heeft m.b.t. de 'oude' bug maar er is blijkbaar nog een 2e probleem met het detecteren van het daadwerkelijke vrije geheugen. Hoe bepaalt GE nu het vrije geheugen, door een configuratie bestand uit te lezen of API aan te roepen?

Ik zal eens kijken of ik in de developer menus en settings iets kan vinden.
Wordt vervolgd!
Inspector Gadget

Je moet niet vergeten Garmin Express helemaal, dus ook uit de taakbalk (e.d), het residente gedeelte af te sluiten.
Anders "onthoudt" GE het, ook al heb je net ruimte vrij gemaakt.
Dergelijke verandering "ziet" GE niet, totdatt GE opnieuw gestart is.

Update aangaande de kaart 2016.20 op de BMW NAV 5;
Afmeting is 4 Gb.

LET OP: GE haalt blijkbaar *niet* de oude kaart (GMAPPROM.IMG in de .\System) weg als je een geheugenkaartje met voldoende capaciteit gemonteerd hebt.
Die moet je zelf eventueel handmatig wissen, en dan kan de nieuwste routekaart (2016.20) weldegelijk (ook) op de BMW NAV 5 zelf gekopieerd worden.
Op je geheugenkaartje zal je dan meerdere bestanden genaamd "gmapprom" vinden (in de directoria "Garmin") die allemaal kunt verplaatsen naar het .\System mapje.

BTW, op de BMW NAV 5 kan je de (OnRoute) Motorkaarten (.IMG) ook een eigen unieke bestandsnaam geven, het is geen verplichting (meer) om "gmapprom", "gmapsupp", "gmapsup1" e.d te gebruiken als bestandsnamen.
Ideaal want dan laat GE ze ook verder met rust. :twisted:
Inspector Gadget

Laatste update;
Met name voor de meelezers, scheelt weer uitzoek-werk. ;)
Zover het nog iemand interesseert natuurlijk. :$

Bij de BMW NAV 5 past de gehele kaartdekking in het toestel zelf, no problem.
Wel heb ik enkele overbodige andere-taal help- en spraakbestanden verwijdert.

Zoals reeds bemerkt & aangegeven, GarminExpress gooit niet altijd de oude routekaart weg, je zult dus soms zelf eerst handmatig het betreffende routekaart-bestand moeten wissen.
Anders kan GarminExpress melden dat de routekaart niet gaat passen op het toestel zelf en alleen op een geheugenkaartje of anders alleen gedeeltes van de routekaart-dekking.

Maar, ik liep ten tweede malen tegen wederom een ander probleem aan, bij de herinstallatie van de nieuwe routekaart;
Ook de Garmin apparaat "onthoud" de status van de vrije ruimte, als je handmatig bestanden hebt gewist.
Dus als je handmatig bestanden gaat wissen en/of verplaatsen (maak a.u.b altijd een backup!), dien je tussentijds ook de Garmin een "eject" te geven en uit en dan weer aan te zetten c.q aan te koppelen.

Het is met het bovenstaande mij dus gelukt om de volledige 2016.20 te installeren op de BMW NAV 5 en ik heb zelfs nog 56,4 Mb vrij. :lol:
Mogelijk zal de volgende routekaart-update echt niet meer in het toestel zelf passen.

Nog een belangrijke tip;
Vergeet niet natuurlijk na dit alles met de overbekende JaVaWa tools je apparaat én je oude(re) kaarten te beheren, scheelt ook weer (onnodige) ruimte op je kompjoeter. ;)
Tourist64

Inspector, hartelijk dank voor de uiteenzetting _004. Het is nu wel gelukt om 2016.20 er op te zetten nadat ik vanmorgen de PC weer heb aangezet en GE nu wel ineens 6+ GB vrij zag:D.
Na installatie van 2016:20 op de Zumo zelf heb ik nog steeds 2GB vrij geheugen en dat lijkt me voorlopig voldoende.

Korte samenvatting:
De oorzaken (ook hierboven door Inspector Gadget beschreven):
1. een bug in GE die geen rekening houd met geheugenruimte die vrij komt als oude kaart verwijderd wordt;
2. GE "onthoudt" de hoeveelheid vrij geheugen, ondanks afkoppelen en opnieuw koppelen van de Zumo en stopen en starten van GE.

De oplossing:
1. eerst oude kaartmateriaal verwijderen met Total Commander, zoals eerder in dit draadje door Inspector Gadget beschreven;
2. na volledige herstart van PC (volledig uit- en weer aanzetten, zodat Garmin Express opnieuw het vrije geheugen bepaalt) de update van kaartmateriaal in GE uitvoeren.

Rob
Inspector Gadget

Tourist64 schreef:... 2. na volledige herstart van PC (volledig uit- en weer aanzetten, zodat Garmin Express opnieuw het vrije geheugen bepaalt) de update van kaartmateriaal in GE uitvoeren.
Graag gedaan, uiteraard!
Zo komen we gezamenlijk tot de oplossing. ;)
De PC hoeft in principe niet uit & aan, zolang je de Garmin maar netjes loskoppelt en de Garmin zelf 1x laat opstarten én dat je Garmin Express volledig afsluit (ook het residente gedeelte in de taakbalk).

Deels is het allemaal wel verklaarbaar, de Garmin is zelf niet echt in staat dynamisch te zien hoeveel vrije ruimte er is, en Garmin Express leunt schijnbaar op het Garmin toestel om de "actuele" vrije opslagruimte te rapporteren.
En dat proces verloopt niet geheel vlekkeloos. :$

Dat Garmin Express niet de oude routekaart verwijdert, is helaas voor mij een bekend euvel, dat heb ik al eens eerder bemerkt.

Al met al was het weer een leerzame dag (en nacht). :lol:
Nico4sen
2023
2023
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Vanavond mijn 350 probleemloos geüpdatet. Zat vtv nog 1,95 Mb ruimte op, maar geen meldingen :)
Inspector Gadget

Mogelijk dat Garmin er al meldingen vai hun support ontvangen heeft en het probleem heeft opgelost. _001
Het gaat tenslotte allemaal vanuit de cloud, dus vrij eenvoudig instellingen aan te passen aan hun kant.

Zoals aangegeven, ik heb af-en-aan dit probleem wel eens eerder gehad.

Hopelijk was het een incident en is het inderdaad opgelost.
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Inspector Gadget schreef:Mogelijk dat Garmin er al meldingen vai hun support ontvangen heeft en het probleem heeft opgelost. _001
Garmin heeft niet de naam heel snel op signalen te reageren, dus dat verwacht ik eerlijk gezegd niet.

In principe zal express er ook echt wel automatisch van uitgaan dat de oude kaartenset overschreven wordt. Anders zou bij vrijwel alle toestellen een capaciteitsprobleem ontstaan. Als dat op enig moment niet goed gaat komt dat vermoedelijk doordat er ergens in de loop der jaren handmatig iets is aangepast in het toestel.

Ik heb althans zojuist de proef op de som genomen met een zumo350 en probleemloos de kaart van heel Eu geïnstalleerd. Nu verder met de 590 ;)
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Ik kan bevestigen dat ik al eens eerder heb meegemaakt dat GE dus niet de oude kaart wilde wissen, ik moest echt handmatig het betreffende bestand wissen.
Pas daarna ging GE succesvol door met de installatie van de nieuwe kaart.

Aangezien Garmin niet zelf de updates host, maar via Akamai, is het voor Garmin vrij eenvoudig de betreffende ini-bestanden in de cloud aan te passen bij geconstateerde problemen. Dat hebben ze al eens eerder gedaan, geloof mij, dat is mijn expertise.
En ik heb een vermoeden, omdat het nu bij diverse 350 weer wel goed gaat.
Het is echt tegenwoordig een kleine moeite om wereldwijd binnen enkele minuten een wijziging door te voeren als dat een probleem oplost.

(en ik heb de logs van GE ook bekeken, daar vliegen de foutmeldingen je om de oren)
JM1100RT
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Ongelezen bericht door JM1100RT »

Mijn update naar 2016.20 op een zumo 340 met Garmin Express ging zonder verdere tussenkomst mijnerzijds probleemloos
[groet] JM -1100-
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Na het uitvoeren van de kaart update op de Nav V, staat er plots de kaart " Europe DEM" op het toestel. Naast de gebruikelijke CN Europe NTU en Onroute. Heb ik wat te veel aangeklikt of is dit iets nieuws?
Inspector Gadget

Die "Europe DEM" is de hoogte-kaart van het landschap en als ik terugkijk in al mijn backups kwam ik deze vooralsnog (ook) niet eerder tegen.
Als je het bestand "europe.dem" in de ./System bedoelt. _001

Denk niet dat jij iets verkeerd gedaan heb, mogelijk is het de toekomstige vervanging van de "gmapdem.img" of een foutje in de push-lijst vanuit Garmin's Update services.
doov650

Inspector Gadget schreef: Als je het bestand "europe.dem" in de ./System bedoelt. _001
Ik bedoel het lijstje met kaartkeuzes onder de knop 'instellingen" en dan "kaarten" op het toestel zelve. Ik neem aan dat jij een directory bedoel, maar het zal wel hetzelfde zijn.
Thanx.
Inspector Gadget

doov650 schreef:Ik bedoel het lijstje met kaartkeuzes onder de knop 'instellingen" en dan "kaarten" op het toestel zelve. Ik neem aan dat jij een directory bedoel, maar het zal wel hetzelfde zijn.
Thanx.
Ah duidelijker, je bedoelde in de routekaart-overzicht dus;
Zoals eerder aangegeven, jij hebt echt niets fouts gedaan. _004
Dat is dus qua bestand de eerder genoemde "gmapdem.img", zijnde de hoogte-kaart. (DEM = Digital Elevation Map)
Die zou er als bestand volgens mij altijd al in gestaan moeten hebben, ik heb mijn oudere file-backups terug gekeken en daar staat dat bestand ook al.
Bestandsdatum is 29-05-2014 bij mijn NAV 5.

Of het niet eerder te zien was in de voorgaande versie(s) kan ik mij helaas niet zo 1-2-3 meer herinneren, sorry. Dat ligt aan mij, helaas.
Het kán zijn dat je voorgaande GE dit bestand gewist heeft, dat is een gekende issue lees ik op diverse fora.
Maar op diverse fora lees ik ook dat je naar verluid dit bestand straffeloos kunt wissen.

Maar ik kan mij zo voorstellen dat het in te schakelen en te gebruiken is als een "overlay" (kaart-laag) op je bestaande routekaart.
Helaas gebruik ik die functie van de NAV 5 veel te weinig om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Als je daar meer over wilt weten, zou ik adviseren daar een gerichte vraag over te stellen op het GPS Forum.
En ons dan de uitkomst te laten weten. ;)
doov650

ik ga hem gewoon aanklikken en rijden -top-
Inspector Gadget

Big RT Smile

PS: Ik heb die DEM kaart ingeschakeld samen met de "reguliere" routekaarten en vooralsnog zie ik zo 1-2-3 geen verschil. _001
Inspector Gadget

PS2:
Bij de BMW NAV 4, Garmin Express v4.1.10.00 en routekaart 2016.20 gaf het krek dezelfde eerder aangehaald probleem als bij de BMW NAV 5;
GE "ziet" de oude routekaart niet, zal dus deze ook niet wissen en weigert dus de installatie van de nieuwe routekaart (met volledige dekking), op het geheugenkaart.
Nadat de oude routekaart handmatig gewist was, ging de installatie fabelheftig, zonder problemen.
ErikS
2024
2024
Type: R1250RT
Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Contacteer:

Ongelezen bericht door ErikS »

Er is nog een alternatieve methode die ik met regelmaat gebruik. Deze vereist echter dat je (ook) een versie van Mapsource op de computer hebt. Alle op de computer (in Basecamp) geïnstalleerde kaarten zijn ook zichtbaar in Mapsource.

Aangezien het voor de meeste mensen niet noodzakelijk is om heel Europa op de GPS te hebben kun je volstaan met die kaartdelen die je nodig denkt te hebben. Dit kan aanzienlijk ruimte besparen. Zorg er eerst wel voor dat je de updates op je computer installeert.

Start vervolgens Mapsource. In Mapsource bestaat de mogelijkheid om zelf de te gebruiken kaart uit losse kaartdelen samen te stellen. Gebruik deze optie om die kaartdelen die je nodig hebt te markeren. Mapsource geeft dan ook aan hoe groot het bestand ongeveer wordt.
Plaats vervolgens een geheugenkaart in een aangesloten kaartlezer en geeft Mapsource de opdracht het bestand naar de GPS te sturen. Je zult zien dat Mapsource de geheugenkaart ziet als een GPS.

Als het programma klaar is vindt je op de geheugenkaart in de map Garmin het gemaakte kaartbestand. Geeft dit bestand vervolgens een logische naam (de extensie achter de punt niet veranderen).
Inmiddels kunnen de meeste Garmin toestellen werken met andere namen dan de standaard, zodat je een bepaalde kaart van een logische naam kunt voorzien.

Sluit nu de GPS aan en kopieer het gemaakte kaartbestand naar de GPS.
Dit werkt niet alleen met de CN kaarten maar ook met alle andere kaarten die je in Mapsource/Basecamp hebt staan. Zo kun je ondanks het vaak beperkte geheugen ook meerdere kaarten op de GPs zetten.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
Inspector Gadget

Als we toch bezig zijn dergelijke tips te geven;
Voor degene die *geen* MapSource kunnen gebruiken (zoals Mac gebruikers) of om andere redenen MapSource niet meer willen en/of kunnen gebruiken, zijn er ook (snelle) alternatieven.

Zoals Garmin's MapInstall.
http://www8.garmin.com/support/mappingsw.jsp

Het voordeel van MapInstall is dat je "real time" ziet hoeveel geheugen de door jou geselecteerde kaart in beslag zal gaan nemen.
Bij MapSource is dat niet altijd het geval en krijg nog wel eens de situatie dat het toch "opeens" niet in je Garmin meer past (nadat! het verzenden begonnen is!) terwijl dat op basis van de getallen wel zou moeten.

Let wel heel goed op: Het gebruik van zowel MapSource alsook MapInstall maakt kaarten aan met een andere(!) benaming binnen het Garmin toestel, dus je zult de kaarten die aangemaakt zijn met GE zeer waarschijnlijk wel eerst moeten wissen.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Terug naar de oorspronkelijke vraag/probleem.
Vanavond (eindelijk) de Zumo 350 geüpdatet met CN 2016.20 via Garmin Express. Ging prima en vlot. Volledig kaartmateriaal geïnstalleerd (3.7 GB). Geen meldingen dat het geheugen niet voldoende genoeg is. Nu nog 1.67 GB over, moet voldoende zijn voor een volgende update.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Lexrt
Type: R1200RT/LC
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Ongelezen bericht door Lexrt »

Beste mensen, ik heb een BMW navigatie V, ik heb afgelopen week de nieuwe kaart update erop gezet en nu blijkt dat ik nog erg weinig intern geheugen overheb. Toestel geeft aan dat ik 99% geheugen verbruikt heb. Volgende kaart update zal erwel niet opgaan.
Mijn vraag hoe kan ik ruimte maken zodat ik meer geheugen krijg voor een eventuele volgende update.

Groeten Lexrt _004
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

De Navigator V heeft 8 GB intern geheugen, hetzelfde als de Zumo 350. Zoals hierboven beschreven heb ik daarop nog bijna 2 GB vrij.
Heb jij er veel MP3 bestanden op staan?

Je zou kunnen beginnen met oude gegevens (routes e.d.) te verwijderen. Daarnaast kan je ook een extra geheugenkaartje plaatsen,. De Nav V kan tot 64 GB micro-SD aan. Een 16 GB kaartje is niet heel erg kostbaar en dan kan je weer voor jaren vooruit.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Lexrt schreef:.. ik heb een BMW navigatie V, ... nu blijkt dat ik nog erg weinig intern geheugen overheb. Toestel geeft aan dat ik 99% geheugen verbruikt heb.... Mijn vraag hoe kan ik ruimte maken zodat ik meer geheugen krijg voor een eventuele volgende update.
De BMW NAV 5 heeft inderdaad 8Gb geheugen maar verdeelt over 2 "partities" (lees: aparte schijfstations), waarvan 1 voor opslag van de route-kaart(en).
Met enige IT-vaardigheden (lees: juiste tools & kennis) kan je wel wat meer ruimte vrij maken door (o.a) de anders-talige spraak- en help-bestanden te wissen maar dat is maar beperkt.
Afhankelijk welke route-kaart dekking je wenst, natuurlijk!

Geheel Europa past als sinds een paar versies geleden al niet meer in het interne geheugen van de BMW NAV 5, je zult inderdaad een geheugenkaartje van minimaal 8Gb (16Gb is verstandiger) moeten gaan gebruiken in een dergelijk geval.
Je kunt er eventueel voor kiezen om een nog grotere micro-SD te plaatsen maar die worden vrij duur als je daar de redelijk snelle(re) (en goede) versie van wilt hebben.
Vandaar dat 16Gb en dan Class 10 voor route-kaarten vaak voldoende is.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”