(opgelost) Slecht lopende motor 1200rt
Moderator: RT_Patrick
(opgelost) Slecht lopende motor 1200rt
Ik heb een vraagje omtrent mijn 1200 rt. Bmw bokt stationair een beetje en valt uit. Als ik er mee ga rijden en ik geef gas. Is het net of de toerenbegrenzer in gaat of dat hij op 1 cilinder loopt. Als hij stationair loopt komen er ploffen uit de rechter cilinder.
Als ik heel rustig het gas opbouw hapert de fiets niet.
Als ik de motor uitlees met de aangekochte gs 911 komen er alleen soms inspuitklep 1 en 2 naar voren.
Ik heb het volgende gecheckt:
bobines laten doormeten bij de dealer (zagen niks geks)
Nokkenassensor vervangen (was nog goed) rond de 600 ohm
krukas sensor gaf ongeveer het zelfde aan.
Compressie op beide cilinders 13 bar.
Injectoren links en rechts gewisseld doet nog steeds raar op de rechter cilinder .
servomotor stationairtoerental van links naar rechts gewisseld.
1 keer kwam de gaskleppositiesensor naar voren deze schoongemaakt en gecheckt via de gs911 zat geen dood punt in.
bougies vervangen.
synchroon gecheckt was ook goed.
Brandstofpomp gecheckt.
Zelf denk ik dat wellicht de rechter klopsensor roet in het eten gooit, alleen snap ik dan niet waarom de gs911 dat niet doorgeeft.
Ik heb het Forum ook al een beetje doorgelezen maar ik zag niet echt een topic met de zelfde problematiek. Wellicht misschien een beetje apart om zo met de deur in huis te vallen aangezien ik nog maar 1 dag op het forum zit.
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Als ik heel rustig het gas opbouw hapert de fiets niet.
Als ik de motor uitlees met de aangekochte gs 911 komen er alleen soms inspuitklep 1 en 2 naar voren.
Ik heb het volgende gecheckt:
bobines laten doormeten bij de dealer (zagen niks geks)
Nokkenassensor vervangen (was nog goed) rond de 600 ohm
krukas sensor gaf ongeveer het zelfde aan.
Compressie op beide cilinders 13 bar.
Injectoren links en rechts gewisseld doet nog steeds raar op de rechter cilinder .
servomotor stationairtoerental van links naar rechts gewisseld.
1 keer kwam de gaskleppositiesensor naar voren deze schoongemaakt en gecheckt via de gs911 zat geen dood punt in.
bougies vervangen.
synchroon gecheckt was ook goed.
Brandstofpomp gecheckt.
Zelf denk ik dat wellicht de rechter klopsensor roet in het eten gooit, alleen snap ik dan niet waarom de gs911 dat niet doorgeeft.
Ik heb het Forum ook al een beetje doorgelezen maar ik zag niet echt een topic met de zelfde problematiek. Wellicht misschien een beetje apart om zo met de deur in huis te vallen aangezien ik nog maar 1 dag op het forum zit.
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door MauriceBon op 01 aug 2015, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Type: R1150RT
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Goes
Re: Slecht lopende motor 1200rt
Hoi Maurice,
Ik heb wel begrepen dat een slechte bobine niet altijd door de mand valt bij het doormeten. Als ik jou was zou ik links en rechts omwisselen om te kijken wat er dan gebeurt. Defecte bobine's openbaren zich het eerst bij stationair draaien en later geven ze problemen bij stevig optrekken. Ik zou deze check even doen.
Succes en hopelijk is het snel opgelost.
Gr André
Ik heb wel begrepen dat een slechte bobine niet altijd door de mand valt bij het doormeten. Als ik jou was zou ik links en rechts omwisselen om te kijken wat er dan gebeurt. Defecte bobine's openbaren zich het eerst bij stationair draaien en later geven ze problemen bij stevig optrekken. Ik zou deze check even doen.
Gr André
Wanneer is het laatste onderhoud gebeurt?
De boxer-motor is heel erg gevoelig als het om onderhoud & afstelling gaat, dat merk je direct.
Daarnaast;
Ik zou (ook) de anti-pingel sensoren en andere realtime values van de diverse sensoren uitlezen.
En ik zou een adaptation via de GS911 doen, zodra het juiste onderhoud gedaan is. Daarmee stelt de motor automatisch het stationair af.
Dan kijken naar valse lucht en de bougies. Bijvoorbeeld.
De boxer-motor is heel erg gevoelig als het om onderhoud & afstelling gaat, dat merk je direct.
Daarnaast;
Ik zou (ook) de anti-pingel sensoren en andere realtime values van de diverse sensoren uitlezen.
En ik zou een adaptation via de GS911 doen, zodra het juiste onderhoud gedaan is. Daarmee stelt de motor automatisch het stationair af.
Hallo andré bedankt voor je reactie ik heb de bobines van links naar rechts al gewisseld en hij blijft gek doen op de rechter cilinder.AndréO schreef:Hoi Maurice,
Gr André
Hallo inspectie gadget bedankt voor je reactie,Inspector Gadget schreef:Wanneer is het laatste onderhoud gebeurt?
Daarnaast;
Het laatste onderhoud is zo'n 10.000km geleden gedaan.
en ik heb nu weer de bougies vervangen.
En ik zou een adaptation via de GS911 doen, zodra het juiste onderhoud gedaan is. Heb ik ook al geprobeerd. Stationair loopt de motor opzich goed dan opeens een plof en de motor valt uit.
Dan kijken naar valse lucht en de bougies.
Ik heb het hele motorblok ingespoten met remmen reiniger maar ik hoorde nergens verschil. Bougies heb ik al nieuwe ingedraaid.
zou (ook) de anti-pingel sensoren en andere realtime values van de diverse sensoren uitlezen. Heb ik wel al gedaan kan geen kwaad nogmaals te kijken.
Het grootste probleem is ook dat de motor niet lekker loopt bij wegrijden. Wellicht toch een idee de bobines een keer te vervangen om te kijken of dat probleem weg is
-
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Heb je deze ook weer goed "afgesteld" bij de montage??MauriceBon schreef:1 keer kwam de gaskleppositiesensor naar voren deze schoongemaakt en gecheckt via de gs911 zat geen dood punt in.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
-
- Type: R1100RT
- Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Zie dat er al veel gedaan is, maar misschien heb je nog niet geprobeerd de accu voor een minuut of tien los te koppelen en vervolgens na aansluiten het contact aan te doen en zonder te starten drie keer het gas langzaam en volledig uit te draaien.
Dat schijnt te zijn om dit aan het systeem opnieuw in te leren.
Je kunt ook één van de zekeringen eruit te halen in plaats van de accu los te koppelen. Ik meen zekering nummer 5, maar dat met je maar even opzoeken op het forum.
Ik hoop dat je de oplossing spoedig vindt en laat het ons even weten wat het is geweest.
Succes
Dat schijnt te zijn om dit aan het systeem opnieuw in te leren.
Je kunt ook één van de zekeringen eruit te halen in plaats van de accu los te koppelen. Ik meen zekering nummer 5, maar dat met je maar even opzoeken op het forum.
Ik hoop dat je de oplossing spoedig vindt en laat het ons even weten wat het is geweest.
Succes

BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Het gaat hier om een 1200RT, daar zit geen zekering #5 in.Ronald K schreef:Je kunt ook één van de zekeringen eruit te halen in plaats van de accu los te koppelen. Ik meen zekering nummer 5, maar dat met je maar even opzoeken op het forum.

En met de voorgenoemde "adaptation" via de GS911 leert de motor opnieuw de waardes in, inclusief de servo voor het stationair.
-
- Type: R1100RT
- Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Het gaat hier om een 1200RT, daar zit geen zekering #5 in.![]()
En met de voorgenoemde "adaptation" via de GS911 leert de motor opnieuw de waardes in, inclusief de servo voor het stationair.

BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
-
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Goes
Allemaal mooi en aardig jongens maar hoe verklaar je dat een stationair draaiende motor opeens met een plof stil valt? Dat is toch geen kwestie van synchroon stellen oid. Tenminste, aangenomen dat hij netjes draait als hij draait.
De rechter cilinder werkt niet mee maar tegen en laat hem stilvallen. Krijgt volgens mij geen (goede) vonk, ontbrandt niet goed en geeft daarom die ploffen.
Ik ben benieuwd wat hier nog eens uit komt.
André
De rechter cilinder werkt niet mee maar tegen en laat hem stilvallen. Krijgt volgens mij geen (goede) vonk, ontbrandt niet goed en geeft daarom die ploffen.
Ik ben benieuwd wat hier nog eens uit komt.
André
-
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Als er met die motor veel autoweg kms gereden zijn tegen steeds dezelfde snelheid en toerental is het niet ondenkbaar dat de tps op een bepaalde plaats "versleten" is en dit soort verschijnsel teweeg brengt
Ik denk dat ik er achter ben heren.
ik ging ervanuit dat de bobines nog heel waren aangezien ik er mee naar de dealer ben geweest. Maar ik heb ze vanochtend even tegen de cilinders aangehouden en kwam er achter dat er 1 niet vonkt. Er is al een nieuwe onderweg dus hoop dat hiermee het probleem opgelost is en dat ik er mee naar parijs kan op vakantie.
ik ging ervanuit dat de bobines nog heel waren aangezien ik er mee naar de dealer ben geweest. Maar ik heb ze vanochtend even tegen de cilinders aangehouden en kwam er achter dat er 1 niet vonkt. Er is al een nieuwe onderweg dus hoop dat hiermee het probleem opgelost is en dat ik er mee naar parijs kan op vakantie.
We hebben de motor opnieuw ingeleerd en de tps gecheckt op dode punten met behulp van de gs 911. Dicht is gewoon nul vol open 100%.Benji schreef:Heb je deze ook weer goed "afgesteld" bij de montage??MauriceBon schreef:1 keer kwam de gaskleppositiesensor naar voren deze schoongemaakt en gecheckt via de gs911 zat geen dood punt in.
Wat ook nog een probleem was: van de rechter cilinder de buitenmantel van de gaskabel buiten het kastje waar de kabels bij elkaar komen bleef hangen en dus niet goed terug ging. Maar valt nu nog steeds uit maar ik denk dat dat aan de kapotte bobine te verwijten is.
-
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Hoop wel dat je een origineel van BMW gekocht heb, pas de rechter vervangen voor een ori en dat ging prima, preventief de linker voor een van Beru en die was slechter dan de ori
. Hoop gezeur, zaak loopt nog.

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ik had ze gelukkig al besteld om te proberen; 1 staafbobine en 1 hoekbobine. De verkoper vertelde mij ook dat de hoekbobines bijna niet kapot gaan alleen de staaf welke hij enkel en alleen nieuw OEM BMW had, dus voor 140 euro waarschijnlijk weer rijden.Baird schreef:Hoop wel dat je een origineel van BMW gekocht heb, pas de rechter vervangen voor een ori en dat ging prima, preventief de linker voor een van Beru en die was slechter dan de ori![]()
. Hoop gezeur, zaak loopt nog.
Dus inderdaad Origineel!
Nu vraag ik me alleen af (staat los van dit verhaal) of er modificaties zijn om de BMW wat rijker te laten lopen want met de LASER uitlaat die er onder gemonteerd zit loopt de Fiets wel erg arm
De BMW's lopen fabrieks-af al erg arm, anders kunnen ze niet voldoen aan de milieu-eisen.MauriceBon schreef: af (staat los van dit verhaal) of er modificaties zijn om de BMW wat rijker te laten lopen want met de LASER uitlaat die er onder gemonteerd zit loopt de Fiets wel erg arm

Ga je met de demper aan de slag kán het effect verergeren, hoewel ik daar zelf nooit last van had met mijn Laser op mijn 1200RT.
Je kunt een paar dingen overwegen om te zien of dat verbetering geeft;
1.
De zogenoemde weerstand-tuning, bekend onder merknamen zoals Booster Plug, Power Jet Controler, Reclycizer, Accelerator, MemJet en zo nog een hele reeks aan fantasie en niet-zo fantasierijke namen.
Allemaal met 1 doel voor ogen, de temperatuursensor in het luchtfilterhuis foppen dat deze denkt dat de buitentemperatuur kouder is dan in werkelijkheid waardoor de motormanagement meer brandstof gaat inspuiten.
Ooit via trial-en-error op de markt gekomen om motoren die uit milieu-oogpunt geknepen zijn, wat beter op het gas te laten reageren en bij de BMW's in den beginne het FRK-effect te verminderen danwel tegen te gaan.
Let wel, met een goed afgestelde motor zal de motor ook veel beter gaan lopen. Met name BMW's zijn behoorlijk gevoelig als het gaat om onjuist (of: tenminste heel erg precies) afstellen.
Sommige gebruikers geven grote verschillen aan, en bijna net zoveel gebruikers geven aan helemaal niets te merken van dergelijke "weerstand-tuning". Al dan niet met de mogelijk bijbehorende groter brandstofverbruik.
Mijn aanbieding een taart te eten met degene die waar het aantoonbaar (!) met een goed afgestelde motor (door Motor Service Amersfoort) en het echt merkbaar verschil maakt, die weddenschap staat nu al zo'n beetje 3 jaar.
Kortom, het kan je helpen maar bijna net zo vaak mogelijk ook niet.
Prijzen vanaf circa 30 euro tot enkele honderden euro's (echt waar! :shock: )
2.
Naast een andere demper kan je ook overwegen de down-pijp, oftewel de uitlaatbochten te vervangen door degene zonder katalysator (maar liefst wel met de lambda-sondes aangesloten).
Alleen voldoe je dan niet meer aan de wettelijke toelatingseisen, formeel gezien.
Voorwaarde is wel dat je motor al van tevoren goed loopt. Anders kan het probleem soms alleen maar erger worden.
3.
Monteer een echte tuning-box zoals RapidBike of PowerCommander, waarbij een tuner die geheel in & af kan stellen op jou motor en jou specifieke wensen.
Kost wel wat maar dan heb je ook wat, zeker als je bij een vertrouwd, al dan niet bekende, tuner de afspraak maakt.
Een andere oplossing, waar ik meer een aanhanger van ben, is de DoBeck performance controler (verkrijgbaar bij o.a Wunderlich als de Performance Controler) die je zelf kunt instellen binnen de veilige marges van je motor.
Met tuning-boxen wordt meestal getracht (althans, daar zijn ze primair voor ontworpen) meer vermogen uit de motor te halen.
Maar een goede tuner (of instelling op de Performance Controler) kan zonder uitzinnig meer motorvermogen je motor ook beter laten lopen.
Alleen het kost wel geld dergelijke oplossingen, en soms flink ook.
Vanaf 249 euro en hoger.
4.
Er zijn bedrijven (in de UK en in Duitsland) die je ECU chip vervangen (of herprogrammeren, ze doen daar ietwat geheimzinnig over) en naar verluid je motor beter laten lopen.
Kost ook een lieve duit, 349 euro.
Maar je 1e punt aan acties is zorgen dat je motor goed loopt, zowel stationair alsook met de Laser demper.
Pas daarna heeft het zin bovenstaande opties te gaan overwegen, anders kan het al snel zonde-geld zijn.
Inspector Gadget schreef:De BMW's lopen fabrieks-af al erg arm, anders kunnen ze niet voldoen aan de milieu-eisen.MauriceBon schreef: af (staat los van dit verhaal) of er modificaties zijn om de BMW wat rijker te laten lopen want met de LASER uitlaat die er onder gemonteerd zit loopt de Fiets wel erg arm![]()
Ga je met de demper aan de slag kán het effect verergeren, hoewel ik daar zelf nooit last van had met mijn Laser op mijn 1200RT.
Je kunt een paar dingen overwegen om te zien of dat verbetering geeft;
1.
De zogenoemde weerstand-tuning, bekend onder merknamen zoals Booster Plug, Power Jet Controler, Reclycizer, Accelerator, MemJet en zo nog een hele reeks aan fantasie en niet-zo fantasierijke namen.
Allemaal met 1 doel voor ogen, de temperatuursensor in het luchtfilterhuis foppen dat deze denkt dat de buitentemperatuur kouder is dan in werkelijkheid waardoor de motormanagement meer brandstof gaat inspuiten.
Ooit via trial-en-error op de markt gekomen om motoren die uit milieu-oogpunt geknepen zijn, wat beter op het gas te laten reageren en bij de BMW's in den beginne het FRK-effect te verminderen danwel tegen te gaan.
Let wel, met een goed afgestelde motor zal de motor ook veel beter gaan lopen. Met name BMW's zijn behoorlijk gevoelig als het gaat om onjuist (of: tenminste heel erg precies) afstellen.
Sommige gebruikers geven grote verschillen aan, en bijna net zoveel gebruikers geven aan helemaal niets te merken van dergelijke "weerstand-tuning". Al dan niet met de mogelijk bijbehorende groter brandstofverbruik.
Mijn aanbieding een taart te eten met degene die waar het aantoonbaar (!) met een goed afgestelde motor (door Motor Service Amersfoort) en het echt merkbaar verschil maakt, die weddenschap staat nu al zo'n beetje 3 jaar.
Kortom, het kan je helpen maar bijna net zo vaak mogelijk ook niet.
Prijzen vanaf circa 30 euro tot enkele honderden euro's (echt waar! :shock: )
2.
Naast een andere demper kan je ook overwegen de down-pijp, oftewel de uitlaatbochten te vervangen door degene zonder katalysator (maar liefst wel met de lambda-sondes aangesloten).
Alleen voldoe je dan niet meer aan de wettelijke toelatingseisen, formeel gezien.
Voorwaarde is wel dat je motor al van tevoren goed loopt. Anders kan het probleem soms alleen maar erger worden.
3.
Monteer een echte tuning-box zoals RapidBike of PowerCommander, waarbij een tuner die geheel in & af kan stellen op jou motor en jou specifieke wensen.
Kost wel wat maar dan heb je ook wat, zeker als je bij een vertrouwd, al dan niet bekende, tuner de afspraak maakt.
Een andere oplossing, waar ik meer een aanhanger van ben, is de DoBeck performance controler (verkrijgbaar bij o.a Wunderlich als de Performance Controler) die je zelf kunt instellen binnen de veilige marges van je motor.
Met tuning-boxen wordt meestal getracht (althans, daar zijn ze primair voor ontworpen) meer vermogen uit de motor te halen.
Maar een goede tuner (of instelling op de Performance Controler) kan zonder uitzinnig meer motorvermogen je motor ook beter laten lopen.
Alleen het kost wel geld dergelijke oplossingen, en soms flink ook.
Vanaf 249 euro en hoger.
4.
Er zijn bedrijven (in de UK en in Duitsland) die je ECU chip vervangen (of herprogrammeren, ze doen daar ietwat geheimzinnig over) en naar verluid je motor beter laten lopen.
Kost ook een lieve duit, 349 euro.
Maar je 1e punt aan acties is zorgen dat je motor goed loopt, zowel stationair alsook met de Laser demper.
Pas daarna heeft het zin bovenstaande opties te gaan overwegen, anders kan het al snel zonde-geld zijn.
Bedankt voor de informatie hier kan ik een hoop mee!
Gisteravond nog even een testrondje gereden, de bmw doet het weer naar behoren!
dus ben nu begonnen met een steuntje te maken voor de gorider navigatie en heb de uit 2005 komende Garmin een slinger gegeven.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 3110 Weergaves
-
Laatste bericht door the rooster
-
- 4 Reacties