Ventieldopjes

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Bas

Ventieldopjes

Ongelezen bericht door Bas »

Ik had twee metalen ventieldopjes. Recentelijk was er 1 weg. Vreemd. Nu is nummer 2 ook foetsie. Waar bestel/haal ik die dingen. Is voor een 1100RT.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Ventieldopjes

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij elke autobandenhandel kan je ze krijgen volgens mij.
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

Bij de Profile, de uit de reclame van vroegâh beruchte "gawden fentieldopjes".
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
sacuL
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door sacuL »

Dag Bas,
Bij Wunderlich heb je hele mooie in verschillende vormen en kleuren. _004
[groet] sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Op ebay kan je zo zo bestellen. Zit zelfs een Nederlander die ze verkoopt tegen hele schappelijke prijzen.

En ja, soms verdwijnen die op heel spectaculaire wijze. Meestal door iemand die niet van andermans zaken kan afblijven... (kan er van meespreken. Toekomen met dopjes en vertrekken zonder dopjes)
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Rubber dopjes daarentegen worden nooit gejat.
Tis maar een idee hoor.
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Die zijn ook weer iets minder veilig bij onwettige snelheden.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
WaltzingMatilda
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

bmwalter schreef:Die zijn ook weer iets minder veilig bij onwettige snelheden.

Hoe bedoel je?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
bmwalter

Ik heb mij wijs laten maken dat bij hoge snelheid de middelpuntvliedende kracht op het ventiel groter kan zijn als de kracht waarmee de luchtdruk in de band het ventiel dicht houdt. De ventieldop is dan het laatste dat de lucht in de band houdt. En een stalen dopje kan dan wat meer hebben dan een rubbertje (vertrouw nooit op een rubbertje als er echt niets langs mag ontsnappen ;) )
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
WaltzingMatilda

bmwalter schreef:Ik heb mij wijs laten maken dat bij hoge snelheid de middelpuntvliedende kracht op het ventiel groter kan zijn als de kracht waarmee de luchtdruk in de band het ventiel dicht houdt. De ventieldop is dan het laatste dat de lucht in de band houdt. En een stalen dopje kan dan wat meer hebben dan een rubbertje (vertrouw nooit op een rubbertje als er echt niets langs mag ontsnappen ;) )
Daarom kun je beter gebruik maken van haakse ventielen. Hebben het voordeel dat ze bij de bandenpomp ook makkelijker te vullen zijn.
(daar heb je gelijk in Big RT Smile je kunt ze beter gebruiken als kauwgum ;) )
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Ton1959

bmwalter schreef:Ik heb mij wijs laten maken dat bij hoge snelheid de middelpuntvliedende kracht op het ventiel groter kan zijn als de kracht waarmee de luchtdruk in de band het ventiel dicht houdt. De ventieldop is dan het laatste dat de lucht in de band houdt. En een stalen dopje kan dan wat meer hebben dan een rubbertje (vertrouw nooit op een rubbertje als er echt niets langs mag ontsnappen ;) )

Over welke snelheid heb je het dan? Volgens mij niet de snelheid die je met een RT kan bereiken.
ErikS
2024
2024
Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Contacteer:

Ongelezen bericht door ErikS »

Er zijn meerdere redenen dat een ventiel iets kan lekken. Rubber dopjes houden alleen vuil tegen, metalen kunnen de druk vanuit de band weerstaan en voorkomen zo ook een stukje drukverlies. En inderdaad de rotatiesnelheid van het wiel zou in theorie ook het ventiel kunnen doen opengaan.
De motoren bij de politie worden om die reden standaard van metalen dopjes voorzien.

Ik vraag mijn dealer dan ook altijd meteen om bij aflevering de rubber dopjes te vervangen voor metalen. volgens mij kun je ze dus gewoon bij de dealer krijgen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...

Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
WaltzingMatilda

Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...

Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...

[groet]

Bert M
+1 _004
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik gebruik deze al heel wat jaren en nog nooit 1 verloren; _001
235224e511c5054b3b2185f6f1a63c64.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ton1959

Als er ergens een luchtlekkage is zal het meestal tussen ventiel en velg zijn of op de velg rand. Bij klanten die vroeger al 250km per uur reden in hun grote Mercedes en dat uren aan een stuk heb ik nooit iets vernomen over lekkende ventielen. Wel hadden ze klachten over de Michelins omdat de banden in 7 weken versleten waren bij die snelheden. En dat met banden toen in de jaren 70 van 500 gulden per stuk.
bmwalter

Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...

[groet]

Bert M
En de reden waarom hij geen full-prof is?
Ton1959 schreef:Als er ergens een luchtlekkage is zal het meestal tussen ventiel en velg zijn of op de velg rand. Bij klanten die vroeger al 250km per uur reden in hun grote Mercedes en dat uren aan een stuk heb ik nooit iets vernomen over lekkende ventielen. Wel hadden ze klachten over de Michelins omdat de banden in 7 weken versleten waren bij die snelheden. En dat met banden toen in de jaren 70 van 500 gulden per stuk.
Kleinere wielen, minder middelpuntvliedende kracht? En in die prijsklasse werden vast wel metalen dopjes gebruikt.
En zelfs in Duitsland waren in de jaren 70 geen stukken autobahn te vinden waar je uren 250km per uur kon rijden.
Inspector Gadget schreef:Ik gebruik deze al heel wat jaren en nog nooit 1 verloren; _001

Mooi, Inspector, die metalen dopjes!
Alle gekheid op een stok: misschien het grootste verschil, als je met je motorlaarzen op een plastic dop gaat staan is ie kapot....
en ik vind het gewoon mooier.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

[groet]

Bert M

Dat zal dan vast in die ventieldopjes zitten... :lol: :lol:
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ton1959

bmwalter schreef:

[groet]

Bert M
Ton1959 schreef:Als er ergens een luchtlekkage is zal het meestal tussen ventiel en velg zijn of op de velg rand. Bij klanten die vroeger al 250km per uur reden in hun grote Mercedes en dat uren aan een stuk heb ik nooit iets vernomen over lekkende ventielen. Wel hadden ze klachten over de Michelins omdat de banden in 7 weken versleten waren bij die snelheden. En dat met banden toen in de jaren 70 van 500 gulden per stuk.
Kleinere wielen, minder middelpuntvliedende kracht? En in die prijsklasse werden vast wel metalen dopjes gebruikt.
En zelfs in Duitsland waren in de jaren 70 geen stukken autobahn te vinden waar je uren 250km per uur kon rijden.
Inspector Gadget schreef:Ik gebruik deze al heel wat jaren en nog nooit 1 verloren; _001

Mooi, Inspector, die metalen dopjes!
Alle gekheid op een stok: misschien het grootste verschil, als je met je motorlaarzen op een plastic dop gaat staan is ie kapot....
en ik vind het gewoon mooier.
De kleinere wielen bij de auto's moesten wel veel harder rondgaan om dezelfde weg af te leggen met die snelheid. Maar persoonlijk zie ik als enigste voordeel dat je ze goed vast kan draaien waardoor kleine kinderen ze niet snel losdraaien. Het mooie zie je alleen tijdens het poetsen.
Inspector Gadget

Let wel op, sommige versies van dergelijke no-loss doppen worden afgeraden als je het bandendruk-meetsysteem hebt;
(vermoedelijk in verband met galvanische corrosie _001 )
Warning: Do Not use on aluminum valve stems such as those used on tire pressure monitoring systems.
Bron: http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=2114
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Heb RDC en zulke dopjes zitten er nu 5 jaar op zonder corrosie. Je habt ze zowel in Aluminium als in RVS. Bij mij zitten er RVS dopjes op.
Inspector Gadget

Op mijn 1100RT had ik het bandendruk systeem van Zadi. _004
Op mijn 1200RT heb ik BMW's RDC.
Ik gebruik dus zelf ook de RVS-uitvoering sinds 2009 en heb het ook nog niet bemerkt dat dit een probleem zou kunnen veroorzaken.

Maar goed, omdat die waarschuwing er staat, heb ik het voor de volledigheid wel ff vermeld. :$
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ben ik nou de enige die gruwelt bij het horen van de kreet 'middelpuntvliedende kracht'? :evil:
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

:$ Je wint jezelf nogal snel op? _001

Ik heb speciaal voor jou nagewogen, degene die ik gebruik weegt minder dan 1 gram, namelijk 0,5616 gram.
Nico4sen
2023
2023
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ik weet me nog wel te herinneren uit m'n theorieboek dat er metalen ventieldopjes op een motor moeten. Reden was volgens mij dat je de plastic dopjes kon verliezen op hoge snelheid en dat metalen dopjes dit "euvel" niet vertonen.

Heb net de plastic dopjes van m'n RT-P vervangen door metalen van m'n auto omdat ik daar 4 nieuwe (metalen) op heb gezet (miste er 2). Staat wat chiquer op m'n motor, anders hadden de plastic dopjes er nu nog op gezeten.
Ton1959

Nico4sen schreef:Ik weet me nog wel te herinneren uit m'n theorieboek dat er metalen ventieldopjes op een motor moeten. Reden was volgens mij dat je de plastic dopjes kon verliezen op hoge snelheid en dat metalen dopjes dit "euvel" niet vertonen.

Heb net de plastic dopjes van m'n RT-P vervangen door metalen van m'n auto omdat ik daar 4 nieuwe (metalen) op heb gezet (miste er 2). Staat wat chiquer op m'n motor, anders hadden de plastic dopjes er nu nog op gezeten.
Welk theorieboek was dat?
bmwalter

Baird schreef:Ben ik nou de enige die gruwelt bij het horen van de kreet 'middelpuntvliedende kracht'? :evil:
Blijkbaar wel. Ik begrijp dat het feitelijk een schijnkracht is, toch hebben de meesten wel een idee wat er bedoeld wordt.

We zijn inmiddels wel heel ver van de oorspronkelijke vraag verwijderd en het antwoord is al lang gegeven. Tijd voor een slotje?
Eric r1200rt
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Volgens mij is het het ontbreken van een centripetale kracht ....
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Nico4sen
2023
2023
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ton1959 schreef:
Nico4sen schreef:Ik weet me nog wel te herinneren uit m'n theorieboek dat er metalen ventieldopjes op een motor moeten. Reden was volgens mij dat je de plastic dopjes kon verliezen op hoge snelheid en dat metalen dopjes dit "euvel" niet vertonen.

Welk theorieboek was dat?
Theorie voor motorrijbewijs in 2011...

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”