Ventieldopjes
Moderator: RT_Patrick
Ventieldopjes
Ik had twee metalen ventieldopjes. Recentelijk was er 1 weg. Vreemd. Nu is nummer 2 ook foetsie. Waar bestel/haal ik die dingen. Is voor een 1100RT.
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: Ventieldopjes
Bij elke autobandenhandel kan je ze krijgen volgens mij.
- Wullum
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: Lkr. HN
Bij de Profile, de uit de reclame van vroegâh beruchte "gawden fentieldopjes".
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- sacuL
- Type: R1150RT
- Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Dag Bas,
Bij Wunderlich heb je hele mooie in verschillende vormen en kleuren.
sacuL.
Bij Wunderlich heb je hele mooie in verschillende vormen en kleuren.

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
- aantzeetje
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Op ebay kan je zo zo bestellen. Zit zelfs een Nederlander die ze verkoopt tegen hele schappelijke prijzen.
En ja, soms verdwijnen die op heel spectaculaire wijze. Meestal door iemand die niet van andermans zaken kan afblijven... (kan er van meespreken. Toekomen met dopjes en vertrekken zonder dopjes)
En ja, soms verdwijnen die op heel spectaculaire wijze. Meestal door iemand die niet van andermans zaken kan afblijven... (kan er van meespreken. Toekomen met dopjes en vertrekken zonder dopjes)
Rubber dopjes daarentegen worden nooit gejat.
Tis maar een idee hoor.
Tis maar een idee hoor.
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Die zijn ook weer iets minder veilig bij onwettige snelheden.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- WaltzingMatilda
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
bmwalter schreef:Die zijn ook weer iets minder veilig bij onwettige snelheden.
Hoe bedoel je?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- bmwalter
Ik heb mij wijs laten maken dat bij hoge snelheid de middelpuntvliedende kracht op het ventiel groter kan zijn als de kracht waarmee de luchtdruk in de band het ventiel dicht houdt. De ventieldop is dan het laatste dat de lucht in de band houdt. En een stalen dopje kan dan wat meer hebben dan een rubbertje (vertrouw nooit op een rubbertje als er echt niets langs mag ontsnappen
)

Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- WaltzingMatilda
Daarom kun je beter gebruik maken van haakse ventielen. Hebben het voordeel dat ze bij de bandenpomp ook makkelijker te vullen zijn.bmwalter schreef:Ik heb mij wijs laten maken dat bij hoge snelheid de middelpuntvliedende kracht op het ventiel groter kan zijn als de kracht waarmee de luchtdruk in de band het ventiel dicht houdt. De ventieldop is dan het laatste dat de lucht in de band houdt. En een stalen dopje kan dan wat meer hebben dan een rubbertje (vertrouw nooit op een rubbertje als er echt niets langs mag ontsnappen)
(daar heb je gelijk in

Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
bmwalter schreef:Ik heb mij wijs laten maken dat bij hoge snelheid de middelpuntvliedende kracht op het ventiel groter kan zijn als de kracht waarmee de luchtdruk in de band het ventiel dicht houdt. De ventieldop is dan het laatste dat de lucht in de band houdt. En een stalen dopje kan dan wat meer hebben dan een rubbertje (vertrouw nooit op een rubbertje als er echt niets langs mag ontsnappen)
Over welke snelheid heb je het dan? Volgens mij niet de snelheid die je met een RT kan bereiken.
- ErikS
- 2024
- Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Contacteer:
Er zijn meerdere redenen dat een ventiel iets kan lekken. Rubber dopjes houden alleen vuil tegen, metalen kunnen de druk vanuit de band weerstaan en voorkomen zo ook een stukje drukverlies. En inderdaad de rotatiesnelheid van het wiel zou in theorie ook het ventiel kunnen doen opengaan.
De motoren bij de politie worden om die reden standaard van metalen dopjes voorzien.
Ik vraag mijn dealer dan ook altijd meteen om bij aflevering de rubber dopjes te vervangen voor metalen. volgens mij kun je ze dus gewoon bij de dealer krijgen.
De motoren bij de politie worden om die reden standaard van metalen dopjes voorzien.
Ik vraag mijn dealer dan ook altijd meteen om bij aflevering de rubber dopjes te vervangen voor metalen. volgens mij kun je ze dus gewoon bij de dealer krijgen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFTmet radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...
Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...
Bert M
Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
- WaltzingMatilda
+1Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...
![]()
Bert M

Ik gebruik deze al heel wat jaren en nog nooit 1 verloren;

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Ton1959
Als er ergens een luchtlekkage is zal het meestal tussen ventiel en velg zijn of op de velg rand. Bij klanten die vroeger al 250km per uur reden in hun grote Mercedes en dat uren aan een stuk heb ik nooit iets vernomen over lekkende ventielen. Wel hadden ze klachten over de Michelins omdat de banden in 7 weken versleten waren bij die snelheden. En dat met banden toen in de jaren 70 van 500 gulden per stuk.
- bmwalter
En de reden waarom hij geen full-prof is?Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...
![]()
Bert M
Kleinere wielen, minder middelpuntvliedende kracht? En in die prijsklasse werden vast wel metalen dopjes gebruikt.Ton1959 schreef:Als er ergens een luchtlekkage is zal het meestal tussen ventiel en velg zijn of op de velg rand. Bij klanten die vroeger al 250km per uur reden in hun grote Mercedes en dat uren aan een stuk heb ik nooit iets vernomen over lekkende ventielen. Wel hadden ze klachten over de Michelins omdat de banden in 7 weken versleten waren bij die snelheden. En dat met banden toen in de jaren 70 van 500 gulden per stuk.
En zelfs in Duitsland waren in de jaren 70 geen stukken autobahn te vinden waar je uren 250km per uur kon rijden.
Alle gekheid op een stok: misschien het grootste verschil, als je met je motorlaarzen op een plastic dop gaat staan is ie kapot....Inspector Gadget schreef:Ik gebruik deze al heel wat jaren en nog nooit 1 verloren;![]()
Mooi, Inspector, die metalen dopjes!
en ik vind het gewoon mooier.
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Dat zal dan vast in die ventieldopjes zitten... :lol: :lol:En de reden waarom hij geen full-prof is?Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...
![]()
Bert M
Bert M
Bert M
- Ton1959
De kleinere wielen bij de auto's moesten wel veel harder rondgaan om dezelfde weg af te leggen met die snelheid. Maar persoonlijk zie ik als enigste voordeel dat je ze goed vast kan draaien waardoor kleine kinderen ze niet snel losdraaien. Het mooie zie je alleen tijdens het poetsen.bmwalter schreef:En de reden waarom hij geen full-prof is?Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...
![]()
Bert M
Kleinere wielen, minder middelpuntvliedende kracht? En in die prijsklasse werden vast wel metalen dopjes gebruikt.Ton1959 schreef:Als er ergens een luchtlekkage is zal het meestal tussen ventiel en velg zijn of op de velg rand. Bij klanten die vroeger al 250km per uur reden in hun grote Mercedes en dat uren aan een stuk heb ik nooit iets vernomen over lekkende ventielen. Wel hadden ze klachten over de Michelins omdat de banden in 7 weken versleten waren bij die snelheden. En dat met banden toen in de jaren 70 van 500 gulden per stuk.
En zelfs in Duitsland waren in de jaren 70 geen stukken autobahn te vinden waar je uren 250km per uur kon rijden.
Alle gekheid op een stok: misschien het grootste verschil, als je met je motorlaarzen op een plastic dop gaat staan is ie kapot....Inspector Gadget schreef:Ik gebruik deze al heel wat jaren en nog nooit 1 verloren;![]()
Mooi, Inspector, die metalen dopjes!
en ik vind het gewoon mooier.
Let wel op, sommige versies van dergelijke no-loss doppen worden afgeraden als je het bandendruk-meetsysteem hebt;
(vermoedelijk in verband met galvanische corrosie
)
(vermoedelijk in verband met galvanische corrosie

Bron: http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=2114Warning: Do Not use on aluminum valve stems such as those used on tire pressure monitoring systems.
- aantzeetje
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Heb RDC en zulke dopjes zitten er nu 5 jaar op zonder corrosie. Je habt ze zowel in Aluminium als in RVS. Bij mij zitten er RVS dopjes op.
Op mijn 1100RT had ik het bandendruk systeem van Zadi.
Op mijn 1200RT heb ik BMW's RDC.
Ik gebruik dus zelf ook de RVS-uitvoering sinds 2009 en heb het ook nog niet bemerkt dat dit een probleem zou kunnen veroorzaken.
Maar goed, omdat die waarschuwing er staat, heb ik het voor de volledigheid wel ff vermeld.

Op mijn 1200RT heb ik BMW's RDC.
Ik gebruik dus zelf ook de RVS-uitvoering sinds 2009 en heb het ook nog niet bemerkt dat dit een probleem zou kunnen veroorzaken.
Maar goed, omdat die waarschuwing er staat, heb ik het voor de volledigheid wel ff vermeld.

- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Ben ik nou de enige die gruwelt bij het horen van de kreet 'middelpuntvliedende kracht'? 

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Ik heb speciaal voor jou nagewogen, degene die ik gebruik weegt minder dan 1 gram, namelijk 0,5616 gram.
- Nico4sen
- 2023
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Ik weet me nog wel te herinneren uit m'n theorieboek dat er metalen ventieldopjes op een motor moeten. Reden was volgens mij dat je de plastic dopjes kon verliezen op hoge snelheid en dat metalen dopjes dit "euvel" niet vertonen.
Heb net de plastic dopjes van m'n RT-P vervangen door metalen van m'n auto omdat ik daar 4 nieuwe (metalen) op heb gezet (miste er 2). Staat wat chiquer op m'n motor, anders hadden de plastic dopjes er nu nog op gezeten.
Heb net de plastic dopjes van m'n RT-P vervangen door metalen van m'n auto omdat ik daar 4 nieuwe (metalen) op heb gezet (miste er 2). Staat wat chiquer op m'n motor, anders hadden de plastic dopjes er nu nog op gezeten.
- Ton1959
Welk theorieboek was dat?Nico4sen schreef:Ik weet me nog wel te herinneren uit m'n theorieboek dat er metalen ventieldopjes op een motor moeten. Reden was volgens mij dat je de plastic dopjes kon verliezen op hoge snelheid en dat metalen dopjes dit "euvel" niet vertonen.
- bmwalter
Blijkbaar wel. Ik begrijp dat het feitelijk een schijnkracht is, toch hebben de meesten wel een idee wat er bedoeld wordt.Baird schreef:Ben ik nou de enige die gruwelt bij het horen van de kreet 'middelpuntvliedende kracht'?
We zijn inmiddels wel heel ver van de oorspronkelijke vraag verwijderd en het antwoord is al lang gegeven. Tijd voor een slotje?
- Eric r1200rt
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Volgens mij is het het ontbreken van een centripetale kracht ....
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- Nico4sen
- 2023
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Theorie voor motorrijbewijs in 2011...Ton1959 schreef:Welk theorieboek was dat?Nico4sen schreef:Ik weet me nog wel te herinneren uit m'n theorieboek dat er metalen ventieldopjes op een motor moeten. Reden was volgens mij dat je de plastic dopjes kon verliezen op hoge snelheid en dat metalen dopjes dit "euvel" niet vertonen.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 11188 Weergaves
-
Laatste bericht door bmwalter