Wat te doen met een "ervaren" R1100RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

RedK75

Wat te doen met een "ervaren" R1100RT

Ongelezen bericht door RedK75 »

Hallo allemaal,

Ik rij al jaren BMW (R60/5, K100RT, K75). Ze hadden allemaal wel wat nukken en geen van allen was nieuw toen ik ze kocht. Ik had altijd wel een goed gevoel bij de aankoop om vervolgens jaren rij plezier gehadte hebben.

Nu kom ik op marktplaats een R1100RT (blauw, 1997) voor de prijs van € 3.750,00 tegen met de volgende omschrijving:
BMW R 1100 RT met diverse opties. Banden 80%, ABS, hoogte verstelbaar scherm, hoogte verstelbaar zadel, handvatverwarming met 2 standen, cilinderbeschermers, koferset origineel BMW, Nieuwe Laser deeptone uitlaat. Lichte Lakschade (steenslag)
Voor duidelijkere foto's gebruik de volgende links:
http://img219.imageshack.us/img219/8233 ... opiren.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; - http://img16.imageshack.us/img16/205/foto3kopiren.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img269.imageshack.us/img269/8220 ... opiren.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ermee gereden en kwam de volgende zaken tegen:
  • De versnellingspook veert door in zijn 1, alsof hij te vaak naar beneden gedrukt is en voelt een beetje sponsig aan.
    Met stuur los helt hij over naar rechts
    Onderkant motorblok aan de achterkant is hij vettig, niet nat maar wel vettig
    De kuip heeft aan de voorkant lakschade (de vernislaag heeft deels los gelaten). Volgens de eigenaar het gevolg van de hogedrukspuit. Hoop dat dit te herstellen is.
    De motor rook (qua geur en qua rookpluim) naar olie of zoiets. Wellicht zou dit ook kunnen komen door de nieuwe uitlaat die er nog geen week op zit. De oude was van binnenin stukgegaan volgende eigenaar.
    KFR is aanwezig maar ook als hij stationair draait lijkt het alsof hij soms een slag overslaat
    Tenslotte vondt ik de stationair van 1400-1500 toeren aan de hoge kant.
De eigenaar is een vriendelijke man die de motor voor woon werk verkeer gebruikte en zelf 4 jaar gehad heeft.In die periode heeft hij er 60.000 km mee gereden en hij wist te vertellen dat de motor de bekende versnellingsbak revisie gehad heeft. Zover hem bekend was was er geen koppelingsplaat vervangen in iedeer geval niet in zijn tijd.Hij heeft zelf altijd klein onderhoud gedaan en de hij gaf aan dat de motor ong. een kleine halve liter verbuikt op 6000-7000 km.
Het rijden beviel prima, veel vermogen, zwaar geluid (door nieuwe uitlaat?) en goed stuurgedrag. De fiets is een weer en wind rijders fiets dus de tanden der elementen zitten er wel in.

Al met al zit ik heel erg te twijfelen, is deze het geld waard of kan ik binnenkort een hoop kosten op mij af zien komen. Als dat zo is ga ik liever toch naar een dealer of zoek nog een tijdje verder.

Hoor graag van jullie wat jullie mening is.
PaulRS

Re: Wat te doen met een "ervaren" R1100RT

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.
RedK75 schreef:
Al met al zit ik heel erg te twijfelen, is deze het geld waard of kan ik binnenkort een hoop kosten op mij af zien komen. Als dat zo is ga ik liever toch naar een dealer of zoek nog een tijdje verder.
Op zich geen gekke prijs voor dat brommertje, op de plaatjes ziet hij er niet verkeerd uit.
Een risico loop je altijd met gebruikt kopen, zelfs via een dealer.

Jouw lijstje afwerkend;

Versnellingspook heeft geen vast stand in 1, niet net zoals een K
Er kan ook wat ruimte zitten in de overbrenging die achter de voetsteunplaat zit.

Trekt naar rechts, is een reactie op het in de lengte draaien van de assen in de motor.

Vettigheid aan het blok kan een lekke krukaskeerring zijn, moet je even de startermotor loshalen en naar binnen kijken.
Kan ook zijn dat er wat boutjes nagetrokken moeten worden, die willen wel eens loslopen.

Lakschade begint meest met een steenslag, luchtbelletje onder de lak en de hogedrukspuit doet de rest, ook niet zo slim om lakdelen met zo'n ding te reinigen.
Wordt overspuiten, duur.

Oliereuk, kan aan de uitlaat liggen, idd, als hij maar niet pluimt, en het verbruik van 1/2 liter op 6-7000 is keuring (wou dat mijne dat deed).

KFR is een kwestie van afstellen en een paar goeie bougies erin maakt het stationair ook beter.
Toerental kan je ook afstellen.

Al met al niet echt spannend, alleen dat zweten, dat kan een hoop werk worden. Zelf handig?

Voor de rest moet je op je eigen gevoel afgaan en als je je er niet lekker bij voelt, doorlopen.

Succes.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Het is altijd zeer moelijk en vaak onmogelijk op het forum een beoordeling te doen over de conditie van een motorfiets.
Als je het echt zeker wil weten ivm met wat de hudige technische conditie is en wat staat op je te wachten qua toekomstige reparaties dan moet je een adviseur inschakelen die alles zou moeten doornemen en en rapport van maken. Op het forum zijn er technische capabel mensen zols PaulRS hierboven die dat misschien wil gaan doen of je kunt de namen van beproven adviseurs hier op het forum vragen of ook via de ANWB / Promotor het regelen.
Gr,
Kenny
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Erikvanlent.nl ?
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Ik zat vorig jaar met het zelfde. Een goedkope R850RT gevonden, oude politie motor uit 2001 met maar 36k op de teller voor 3500,-. Dan gaan er toch veel scenario's lopen. Wat bij mij de doorslag gaf is dat 3500,- voor een BMW niet heel veel geld is. In mijn geval kost een normale R850RT al snel tegen de 5000,-. Ik heb dus wat ruimte om tegenvallers op te vangen...

Succes met de keuze, op dit forum is veel kennis dus hulp is er zeker!
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

In dit geval zou ik inderdaad de motor door Erik van Lent laten keuren.
http://www.erikvanlent.nl
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Je zal ongetwijfeld wel eens bij een BMW dealer komen of ga naar de dealer waar deze man kwam buiten de werkzaamheden om die hij zelf deed. en vraag daar om een diagnose. Als je zo naar de foto's kijkt zeg je doen kofferset op MP ca 250.00 setje cilinderbeschermers ca 50.00 de uitlaat is ook wel een liefhebber voor en dan kun je voor weinig een originele kopen ik weet er nog wel 1 voor 50.00 dan hou je daar geld aan over. Spuiten is prijzig zoals Paul terecht opmerkt maar moet dat stoor je, je er echt aan anders laten zitten en wat Paul ook al opmerkt een beetje vettig hoeft niet perse dramatisch te zijn. en voor een reparatie die je niet aankunt zijn er diverse die je kunnen en willen helpen met raad en daad (tegen redelijke kosten heb ik begrepen.)

Als je die over een paar jaar weer verkoopt heb je waarschjinlijk goedloop en in ieder geval confortabel gereden.

Veel succes met je beslissing.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik vind het best duur klinken voor een motor die van alles mankeert eerlijk gezegd. Mijn R850RT uit '97 heeft me €2400 gekost en er stond 130k op de klok. In de 5.000km die ik er zelf heb bijgeschreven heeft ie geen druppel olie extra nodig gehad en het enige dat ik uit slijtage heb vervangen (grote beurt) waren de voorste remschijven en de veren heb ik laten reviseren. Hij heeft geen klap verkeerd gegeven en de monteur zegt ook dat ie perfect is; lekt geen olie en is in prima conditie ondanks leeftijd en tellerstand.

Verder is het ding 100% in orde en ga ik er in oktober mee naar Marokko.
RedK75

Uiteindelijk is de deal toch niet doorgegaan. Alleen al jullie response was al voldoende om de prijs te laten zakken, maar uiteindelijk heeft het nuchtere verstand gewonnen van de emotie.

Bodemprijs werd 2900,-, komt nog bij de prijs van de krukas kering (en dan maar direct ook de koppeling) en toch maar en grote beurt. Uiteindelijk ben ik dan toch echt wel 4000,- kwijt. Voor een beetje meer kan ik hem bij de dealer halen met garantie.

Al met al een leerzaam traject. Ik weet nu waar ik op moet letten en waar ik dus ook terecht kan. Want een ding is zeker jullie hebben mij fantastisch geholpen. ;) :D :D

Maar ook niets dan lof voor de verkopende partij. Hij was erg redelijk en de gesprekken gingen op een zeer prettige wijze. Toch ets wat je tegenwoordig niet altijd meemaakt.
henk40

Ongelezen bericht door henk40 »

[quote="han62"]de uitlaat is ook wel een liefhebber voor en dan kun je voor weinig een originele kopen ik weet er nog wel 1 voor 50.00 dan hou je daar geld aan over.quote]

Han,

Die uitlaat heb ik mogelijk wel interesse in. De mijne begint aardig verweert te raken. Is er een foto voorhanden?

gr. Henk
RedK75

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een R1100R gekocht. Model 2000 met 46850 km opde teller. Hij is helemaal compleet met originele koffers, boekjes en gereedschap.

Komende van de K75 is het nu even aanpassen naar een 2-cylinder blok. Vooral meer koppel, maar ook minder soeplesse onderin. De oude K75 kon ik met 1200 toeren in zijn drie over de rotonde draaien, dat kan ik dus vergeten met R1100R. Begint ie te haperen en moet ik echt schakelen en gas bijgeven.

Ik weet even niet of ik nu nog bij dit forum kan blijven daar het een RT forum is. Hoor dus graag of jullie een forum weten voor R1100R rijders.

BTW, de foto van de R1100R
Bijlagen
BMW R1100R uit 2000
BMW R1100R uit 2000
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Jammer dat het geen RT geworden is maar dit is ook een fijne motor. even googlennaar naar de site/Forum van Bert Meijerink. heeft ook een speciaal K en R Forum maar dat ken je wellicht al van je K75 anders beslist eens gaan kijken.

Overigens denk ik dat niemand je tegen houd om om dit Forum te blijven meedoen. alleen speciale evenementen zijn voorbehouden voor RT rijders (denk ik dan)

In ieder geval veel veilige kilometers gewenst met je nieuwe aanwinst.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”