te grote dooie slag

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
franshoogenbosch

te grote dooie slag

Ongelezen bericht door franshoogenbosch »

goedemiddag ,

afgelopen weekend lekker wat gereden maar van lieverlee voel ik de aanslag van de voorrem steeds groter worden .
Thuisgekomen zag ik dat ik , waarschijnlijk , doorlopend met een brandend remlicht had gereden aangezien de dode slag zo groot was dat die doorlopend geactiveerd werd .
Maar hoe krijg ik dit handle nu weer terug naar zijn originele stand ?
" Vroeger " kon je gewoon moer en contra moer zodanig verstellen dat de speling minimaal was ......nu kijk ik tegen een pot remvloeistof aan waar ik niet veel aan durf te veranderen .....
Verdorie , net als het lekker weer wordt .....
Frans
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: te grote dooie slag

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Remolie niveau te laag? Versleten rembokken? Remschijven beneden de maat? Kan allemaal en samen kunnen ze het probleem veroorzaken!

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2314
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: te grote dooie slag

Ongelezen bericht door Bert M »

Voor mij is de grote vraag: waar zit het lek? Als de slag tijdens het rijden steeds groter wordt, dan kan het haast niet anders zijn dan dat er ergens een fors lek in het systeem aanwezig is. Ik zou het volledige systeem nog eens goed controleren en eventueel de (originele?) rubber leidingen gaan (laten) vervangen door verse staalommantelde exemplaren.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: te grote dooie slag

Ongelezen bericht door Baird »

Als dit tijdens één weekend gebeurd: geen meter meer rijden voor het probleem gevonden is en opgelost is.

Als je kennis nog uit de tijd is van moertjes en kabeltjes voor de voorrem dan zou ik hier van afblijven en bij een lokale professional langs gaan, hoeft geen BMW dealer, kan ook een gewone allround motor zaak zijn.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
franshoogenbosch

Re: te grote dooie slag

Ongelezen bericht door franshoogenbosch »

bedankt voor jullie reacties , zelf had ik ook al bedacht dat het boven mijn " technische " capaciteiten zou zijn !!
veel plezierige kilometers , Frans .
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: te grote dooie slag

Ongelezen bericht door Baird »

Laat nog even weten wat de oplossing was, zijn wij ook weer op de hoogte _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: te grote dooie slag

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Hallo Frans,

ik heb met mijn 1100 iets vergelijkbaar aan de hand gehad, mijn RT had toen corrosie en vuil opstapeling in de hoofdremcilinder. Een revisie setje gehaald, alles zuiver gemaakt, setje er in en alles was weer als voorheen. zie topic: viewtopic.php?f=32&t=8390 Hierin zitten nog andere topic links.
Excuseer mijn late reactie.

Mvg, Marc.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: te grote dooie slag

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Versleten remblokken veranderen niks aan de slag .Een lek in het remsysteem zou betekenen dat je remvloeistof snel op is. En er zouden sporen zijn omdat lekkende remvloeistof nogal wat schade aanricht. Het verhaal van Frans klinkt heel logisch klemt de zuiger in de hoofdremcilinder waardoor " de dooie" slag is ontstaan (Er is nu ruimte tussen zuiger en handle). En in feite zullen hierdoor je remblokken ook snel verslijten en erg warm worden. Lucht in het remsysteem vergroot de slag ook maar geeft ook een zeer sponzig gevoel . Waarschijnlijk remt hij bij meer kracht zetten wel gewoon omdat de zuiger dan net iets weg komt uit het gedeelte waar hij klemt. Maar aangezien de zuiger niet terug komt naar de juiste positie blijf je die ruimte houden en trek je de remhandel verder in. Dus niet mee rijden en snel nakijken of laten herstellen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”