Spanning meters

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Spanning meters

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Heeft iemand ervaring met de "Led Pressure Alarm"? Gisteren op de beurs een setje aangeschaft en nu nieuwsgierig naar ervaringen.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Inspector Gadget

Re: Spanning meters

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ze van een ander merk gebruikt maar het principe komt op het zelfde neer;
Je draait een speciale dop met ingebouwde batterij & led op je ventiel NADAT (!) je de bandendruk zo nauwkeurig mogelijk op de juiste spanning gebracht hebt.
De sensor zal na het aanbrengen die druk meten en onthouden als de standaard waarden.

Zodra de druk meer afwijkt (10% volgens sommige fabrikanten) met die "ooit" gemeten waarde, zal de led gaan knipperen.

Er zijn in principe een aantal aandachtspunten c.q. nadelen;
- 10% kan voor sommige rijders te veel zijn. (lees: ik merkte al heel snel dat de bandendruk niet op orden was voordat de led begon te knipperen)
- Je moet de sensor loshalen om de bandendruk weer op niveau te brengen
- Sommige sensoren komen niet met een vergrendelingsmechanisme (bijvoorbeeld 2e moer) dus in potentie (!) zou de sensor na verloop van tijd kunnen "lostrillen", het is dus zaak vóór elke rit die sensoren te controleren dat ze nog steeds goed vast zitten. Anders zou mogelijk de situatie kunnen ontstaan dat daardoor je band "zachtjes" aan het leeglopen is. In sommige landen zijn dergelijke sensoren daarom verboden.
- Als de sensor-led te lang staat te knipperen, loopt de batterij leeg. En niet bij alle sensoren kan je, uit veiligheidsoverwegingen, de batterijen vervangen.
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Ben benieuwd, eerst nieuwe banden er op en dan met doppen balanceren. Het blijft natuurlijk maar een hulpmiddel. Ik zal de nauwkeurigheid goed in de gaten houden. Doen ze niet wat ik er van verwacht dan was het een leuk experiment.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als 1e indicatie is het een prima oplossing.
Maar ik doe elke keer mijn BROVAK en daarbij hoort altijd de controle van de bandenspanning ook bij.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”