Toch maar weer eens: aantal kilometers op PR4?
Moderator: RT_Patrick
- eveRT
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-politie type 11-2010
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Diemen
- Contacteer:
Toch maar weer eens: aantal kilometers op PR4?
Vorig jaar 2 PR4's laten monteren. Daarna 10.000 km gereden, veelal toeren, bochten, in de zomer. En de Stelvio... Nu, nog geen jaar later, zit er voor nog maar 2,5 mm op, achter 3,5. Vooral die voorband slijt bij mij dus erg snel, is mijn conclusie. Wat vinden jullie?
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Re: Toch maar weer eens: aantal kilometers op PR4?
Ik doe met een setje banden meestal 12.000 tot 14.000 km. Zeker als je weinig snelweg kilometers maakt, is dat volgens mij redelijk normaal.
Uit andere berichten over bandenslijtage maak ik op dat degenen die veel snelweg kilometers maken, meestal veel langer met hun banden doen, tot wel 20.000 km en meer. Daar kan ik alleen maar van dromen.
Aan de andere kant is het (zeker voor motoren) een veiligheidskwestie. Ik vervang ze liever te vroeg dan te laat!
Uit andere berichten over bandenslijtage maak ik op dat degenen die veel snelweg kilometers maken, meestal veel langer met hun banden doen, tot wel 20.000 km en meer. Daar kan ik alleen maar van dromen.
Aan de andere kant is het (zeker voor motoren) een veiligheidskwestie. Ik vervang ze liever te vroeg dan te laat!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
10 k met een set is prima.
Ik kom meestal niet veel verder.
Ik kom meestal niet veel verder.
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
10K met de MPR4 is volgens mij gewoon slecht omdat die band zoveel beter moest zijn als zijn voorganger. Als ze niet langer meegaan dan ligt het aan jou rijstijl of de MPR4 is een stuk slechter dan de MPR3. Ik haal met de MPR3 volgens mijn verwachting toch wel rond de 20000km. De achterband heeft in 13000km heel weinig geleden hier. Tenzij jij vaak met twee personen rijd dan zou daar het verschil in kunnen zitten.
- WaltzingMatilda
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
10.000 km en nog voldoende profiel over hebben is toch niet slecht? Hij kan nog minstens 2500 km ermee rijden voordat de wettelijke grens van 1 mm bereikt is. E.e.a. is ook altijd afhankelijk van het gebruik en juiste bandenspanning.Ton1959 schreef:10K met de MPR4 is volgens mij gewoon slecht omdat die band zoveel beter moest zijn als zijn voorganger. Als ze niet langer meegaan dan ligt het aan jou rijstijl of de MPR4 is een stuk slechter dan de MPR3. Ik haal met de MPR3 volgens mijn verwachting toch wel rond de 20000km. De achterband heeft in 13000km heel weinig geleden hier. Tenzij jij vaak met twee personen rijd dan zou daar het verschil in kunnen zitten.
Een band is toch niet slechter dan zijn voorganger omdat er minder km mee gereden kunnen worden?
Ik heb liever een band die meer grip heeft en daardoor wat sneller slijt dan eentje die 30.000 km haalt op een motor die geen grip heeft.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Eric r1200rt
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Lijkt me geen vreemd kilometrage
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- scan
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
De wettelijke grens is 1,6mm, overigens.
En dat over het gehele loopvlak. In de wet wordt gesproken over een ononderbroken profiel.
Dus als de TWI er ergens door komt ben je al strafbaar.
Maar erger vind ik dat je je eigen leven en ook de veiligheid van anderen op het spel zet om met die gladde aalen te blijven rijden.
En dat over het gehele loopvlak. In de wet wordt gesproken over een ononderbroken profiel.
Maar erger vind ik dat je je eigen leven en ook de veiligheid van anderen op het spel zet om met die gladde aalen te blijven rijden.
- WaltzingMatilda
Sorry, het is toch echt 1 mm tenzij jij autobanden onder je RT hebt want daar is de minimale profieldiepte 1,6 mm.scan schreef:De wettelijke grens is 1,6mm, overigens.
"Dus als de TWI er ergens door komt ben je al strafbaar." Klopt ook niet. De TWI (slijtindicatoren) zijn aangebracht op 1,4 of 1,6 mm.
Gaan deze dus op in het omliggende profiel dan in de minimale profieldiepte dus minstens 1,4 mm en ben je dus niet strafbaar.
Het is natuurlijk wel tijd geworden om je band te gaan vervangen lijkt mij.
Het "ononderbroken profiel" klopt wel maar dan met uitzondering van de slijtindicatoren.
Overigens vraag ik mij af of de banden wel zo glad worden? Omdat motorbanden anders van constructie zijn dan een autoband hebben ze amper tot geen last van aquaplaning. Hooguit als je met een veel te hoge snelheid door een plas water zou rijden.
Het maakt m.i. dan toch echt niet uit of je band 1,6 of 2 mm profiel heeft lijkt mij. Profiel zit er immers niet voor de grip maar voor de waterafvoer.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- PaPinkelman
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Bij mij gaan de banden eraf als de profieldiepte minder dan 2 mm is, of tijdens de aanstaande trip dit gaat bereiken. Ik laat mijn banden liever bij mijn vertrouwde bandenman vervangen dan 'plotseling' ergens in het buitenland.
Groeten,
Frank
Frank
Ton1959 schreef:10K met de MPR4 is volgens mij gewoon slecht omdat die band zoveel beter moest zijn als zijn voorganger. Als ze niet langer meegaan dan ligt het aan jou rijstijl of de MPR4 is een stuk slechter dan de MPR3. Ik haal met de MPR3 volgens mijn verwachting toch wel rond de 20000km. De achterband heeft in 13000km heel weinig geleden hier. Tenzij jij vaak met twee personen rijd dan zou daar het verschil in kunnen zitten.
Of je rijdt wat minder uhhhhh "sportief" ?
- Ton1959
WaltzingMatilda schreef:Ton1959 schreef:10K met de MPR4 is volgens mij gewoon slecht omdat die band zoveel beter moest zijn als zijn voorganger. Als ze niet langer meegaan dan ligt het aan jou rijstijl of de MPR4 is een stuk slechter dan de MPR3.
Een band is toch niet slechter dan zijn voorganger omdat er minder km mee gereden kunnen worden?
Ik heb liever een band die meer grip heeft en daardoor wat sneller slijt dan eentje die 30.000 km haalt op een motor die geen grip heeft.
Nou de claim van Michelin is dat de bad meer grip moest hebben en langer moest meegaan dan de MPR3. Dus het ging meer om meer grip en langere levensduur. Daarom zeg ik als dit niet het geval zo zijn is de MPR4 slechter.
Mijn MPR3 heeft bij 13000km nog 3.2 mm en de achterband bij 9000km 5.6 mm. Ik verwacht tegen de 20000km te kunnen halen maar ik heb een rustige rijstijl. En dan blijf ik dus zeggen dat 10000km niet echt veel is . Als ik er ook zo kort mee zou rijden dan zou ik zeggen dat motorbanden net zo snel slijten als ze 35 jaar geleden al deden. Met mijn oude GS850 Suzuki haalde ik rond de 19000km met een Conti al die jaren terug al en die woog zwaarder dan mijn huidige motor. En daar reed ik vaak nog sneller mee dan met mijn BMW.
- Ton1959
Ik weet niet wat bij jou sportief is hé. Hard optrekken kost meer achterbanden. Ik race inderdaad niet meer weg bij het verkeerslicht. Als ik echt graag hard zou willen rijden had ik zeker deze motor niet uitgekozen. Voor mij is het plezier het rijden op de motor ik hoef verder niks te bewijzen.doov650 schreef:Ton1959 schreef:10K met de MPR4 is volgens mij gewoon slecht omdat die band zoveel beter moest zijn als zijn voorganger. Als ze niet langer meegaan dan ligt het aan jou rijstijl of de MPR4 is een stuk slechter dan de MPR3. Ik haal met de MPR3 volgens mijn verwachting toch wel rond de 20000km. De achterband heeft in 13000km heel weinig geleden hier. Tenzij jij vaak met twee personen rijd dan zou daar het verschil in kunnen zitten.
Of je rijdt wat minder uhhhhh "sportief" ?
Dan hebben we de verklaring voor het verschil in de afgelegde afstanden en wat dus normaal normaal te achten is.
- WaltzingMatilda
En ik blijf zeggen dat ik veiligheid véél belangrijker vindt dan een langere levensduur.Ton1959 schreef:WaltzingMatilda schreef:Ton1959 schreef:10K met de MPR4 is volgens mij gewoon slecht omdat die band zoveel beter moest zijn als zijn voorganger. Als ze niet langer meegaan dan ligt het aan jou rijstijl of de MPR4 is een stuk slechter dan de MPR3.
Nou de claim van Michelin is dat de bad meer grip moest hebben en langer moest meegaan dan de MPR3. Dus het ging meer om meer grip en langere levensduur. Daarom zeg ik als dit niet het geval zo zijn is de MPR4 slechter.
Mijn MPR3 heeft bij 13000km nog 3.2 mm en de achterband bij 9000km 5.6 mm. Ik verwacht tegen de 20000km te kunnen halen maar ik heb een rustige rijstijl. En dan blijf ik dus zeggen dat 10000km niet echt veel is . Als ik er ook zo kort mee zou rijden dan zou ik zeggen dat motorbanden net zo snel slijten als ze 35 jaar geleden al deden. Met mijn oude GS850 Suzuki haalde ik rond de 19000km met een Conti al die jaren terug al en die woog zwaarder dan mijn huidige motor. En daar reed ik vaak nog sneller mee dan met mijn BMW.
Vergeet niet dat je motor maar een paar cm2 contact heeft met de weg en daar wil ik maximale grip hebben zowel op een droge als een natte weg en dat interesseert hij mij erg weinig of ik nu 13.000 of 20.000 km met een band doe!
Om dan de Michelin PR4GT een nog slechtere band te vinden dan de PR3??
Bovendien is motorrijden een mooie hobby en zoals iedere hobby mag hij voor mij best wat geld kosten.
Welke banden heb jij er nu onder liggen dan?
- Ton1959
Ik heb nu de MPR3 en ook ik vind veiligheid belangrijker dan het maximale aantal kilometers uit een band halen. Ik wacht nog meer bevindingen af van de MPR4. Vaak zijn mensen in het begin tevreden over een band maar naar een tijdje weer niet. Bij mij zal je nooit geen kale band zien ik rijd zelfs niet tot de grens van de slijtage indicator. Maar ik vervang ze niet speciaal omdat ze weinig profiel krijgen maar meer omdat banden platter worden en dan is het gewoon niet meer fijn sturen.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Lijkt wel een chatbox ...........
In de oorspronkelijk vraag stond dat de profiediepte aan de voorzijde nu 2,5 mm is. Ontstaat de vraag hoeveel hij was toen die band nieuw was? Ik heb wel eens aan profielen gemeten bij mijn nieuwe banden (was niet bij de huidige PR GT4), er staat me bij dat achter begon rond de 6,5 mm en voor bij 4,5 mm. (Iemand courante nieuw-waarden van de PR GT4?) Als je dan kijkt wat er bij vraagsteller naar 10.000 km over is ben ik wel te spreken over zijn 'banden-verbruik'.
persoonlijke noot:
Als we alle verkooppraat van de bandenfabrikanten zouden moeten geloven en bij elkaar optellen van pakweg de afgelopen 30 jaar dan zouden we nu ongeveer 100.000 km moeten kunnen halen met een perfecte grip bij + 1 C met water en zand op de weg. Dan hou ik liever mijn 'banden-verbruik' aan. 15 jaar geleden reed ik 10k op mijn R1100RT met de Bridgstone BT20, nu de laatste keer 15k met een setje Metzeler 8, weet niet hoever ik ga komen op de huidige PR GT4.
In de oorspronkelijk vraag stond dat de profiediepte aan de voorzijde nu 2,5 mm is. Ontstaat de vraag hoeveel hij was toen die band nieuw was? Ik heb wel eens aan profielen gemeten bij mijn nieuwe banden (was niet bij de huidige PR GT4), er staat me bij dat achter begon rond de 6,5 mm en voor bij 4,5 mm. (Iemand courante nieuw-waarden van de PR GT4?) Als je dan kijkt wat er bij vraagsteller naar 10.000 km over is ben ik wel te spreken over zijn 'banden-verbruik'.
persoonlijke noot:
Als we alle verkooppraat van de bandenfabrikanten zouden moeten geloven en bij elkaar optellen van pakweg de afgelopen 30 jaar dan zouden we nu ongeveer 100.000 km moeten kunnen halen met een perfecte grip bij + 1 C met water en zand op de weg. Dan hou ik liever mijn 'banden-verbruik' aan. 15 jaar geleden reed ik 10k op mijn R1100RT met de Bridgstone BT20, nu de laatste keer 15k met een setje Metzeler 8, weet niet hoever ik ga komen op de huidige PR GT4.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- scan
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Die 4,5 en 6,5 mm klopt wel heb het zojuist nog even gemeten.
Heb dezelfde ervaring als Ton met de Conti - op mijn "oude" R 80 RT reed ik er zo'n 20.000 km mee - wel voor het overgrote deel snelweg km's. Maar dan praat ik over zo'n 15/20 jaar geleden. Met de 1100RT en mijn huidige F 800 ST reed/rijd ik ten hoogste 13000/14000 kms (voor en achter) ongeacht het merk/type. Wel rijd ik veel minder snelweg - verhouding binnenwegen/snelweg nu 65/35%. Moet zeggen dat ik dit niet helemaal begrijp - mijn gemiddelde snelheid over het hele jaar is nu 63 km/uur, terwijl ik vroeger met die 80 RT zeker met een hoger gemiddelde reed simpelweg door veel meer snelweg kms.
gr. Dick
gr. Dick
- eveRT
- Contacteer:
Wat ik begrijp is dat een band na 10000 km best op kan zijn. Daar moet ik even aan wennen, want op mijn Yamaha TR1 reed ik zeker 20000 km op een band. Ik ben niet anders gaan rijden, maar de
is natuurlijk flink zwaarder. Het is niet anders. Ik zal er aan moeten wennen en een deel van mijn spaargeld apart moeten gaan leggen voor deze motor...
Wel overweeg ik mede gezien mijn rij ervaringen met de PR4 de volgende keer Bridgestones te monteren. Eens kijken wat die doen. Maar eerst nog even een paar duizend kilometer rijden totdat het profiel echt op is. 1,6 mm is het wettelijk minimum, vertelt de dealeRT me, maar zij vervangen liever bij 2 mm. Dat snap ik. En ik snap ook dat geld minder belangrijk is dan mijn leven :mrgreen:.
Dank voor het delen van de ervaringen en kennis!

Wel overweeg ik mede gezien mijn rij ervaringen met de PR4 de volgende keer Bridgestones te monteren. Eens kijken wat die doen. Maar eerst nog even een paar duizend kilometer rijden totdat het profiel echt op is. 1,6 mm is het wettelijk minimum, vertelt de dealeRT me, maar zij vervangen liever bij 2 mm. Dat snap ik. En ik snap ook dat geld minder belangrijk is dan mijn leven :mrgreen:.

- WaltzingMatilda
Je dealer heeft er weinig verstand van, de minimale profieldiepte is toch echt 1mm.eveRT schreef:Wat ik begrijp is dat een band na 10000 km best op kan zijn. Daar moet ik even aan wennen, want op mijn Yamaha TR1 reed ik zeker 20000 km op een band. Ik ben niet anders gaan rijden, maar deis natuurlijk flink zwaarder. Het is niet anders. Ik zal er aan moeten wennen en een deel van mijn spaargeld apart moeten gaan leggen voor deze motor...
Ik denk dat hij meer met zijn portemonnee denkt dan met zijn verstand

- eveRT
- Contacteer:
OK, veel verwarring over wettelijk minimaal profiel voor motorbanden. KNMV site er maar eens op nageslagen en het lijkt er inderdaad op dat 1 mm wettelijk minimum is.
http://www.knmv.nl/Veiligheid/Motoronderhoud/
Heeft WaltzingMathilda toch gelijk.
Grote vraag is: waar vind ik de betreffende wet?
[Edit:]
Gevonden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 24-02-2015
http://www.knmv.nl/Veiligheid/Motoronderhoud/
Heeft WaltzingMathilda toch gelijk.
Grote vraag is: waar vind ik de betreffende wet?
[Edit:]
Gevonden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 24-02-2015
1,6 mm is voor auto's de minimale eis.
Het ligt een beetje aan het seizoen, of ik m'n banden vervang bij de wettelijke eis of vroeger. In de zomer ga ik gerust door tot aan 1 mm, in alle andere seizoenen gaan ze er toch echt wat eerder af, als ik het gevoel krijg dat ik met nat wegdek niet meer lekker ontspannen op het zadel zit. 1 telefoontje naar de "bandenboer" is dan voldoende om 2 dagen later met nieuw rubber rond te rijden
Groet, Aad

Groet, Aad
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht