Montage cardan
Moderator: RT_Patrick
- pbulder
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Coevorden
Montage cardan
Hallo, even een vraag.
Na montage en demontage van mijn cardanas merkte ik dat ik iets verkeerd heb gedaan.
De kruiskoppeling aan de wiel zijde draait blijkbaar tegen de binnenwand van de haakse overbrenging.
Nu ga ik er vanuit dat de kruiskoppelingen recht of 90graden gedraait tegenover elkaar moeten komen maar kan hier niets over vinden in het werkplaatshandboek
Wie weet hoe dit precies zit.
Alvast bedankt!
Na montage en demontage van mijn cardanas merkte ik dat ik iets verkeerd heb gedaan.
De kruiskoppeling aan de wiel zijde draait blijkbaar tegen de binnenwand van de haakse overbrenging.
Nu ga ik er vanuit dat de kruiskoppelingen recht of 90graden gedraait tegenover elkaar moeten komen maar kan hier niets over vinden in het werkplaatshandboek
Wie weet hoe dit precies zit.
Alvast bedankt!
- JeHo
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Re: Montage cardan
Het vaste deel van de as en het vaste deel van het schuifstuk moeten beide in een lijn gemonteerd worden en niet verdraaid worden t.o.v. elkaar.
Had je voor demontage met een verfstip moeten merken.
Maar zelfs bij verkeerde montage van beide delen mag de cardanas de behuizing nooit raken als hij draait.
Splanes invetten met staburag.
m.v.g. JeHo
.
Had je voor demontage met een verfstip moeten merken.
Maar zelfs bij verkeerde montage van beide delen mag de cardanas de behuizing nooit raken als hij draait.
Splanes invetten met staburag.
m.v.g. JeHo
.
- JeHo
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Even kijken op Powerboxer.de .
Hoofdstuk hinterachse und kardan.
M.v.g. JeHo
Hoofdstuk hinterachse und kardan.
M.v.g. JeHo
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Zoiets
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Woonplaats of omgeving: twente
Als een 1100 net als een 1200 van die harmonicarubbers heeft om de scharnierpunten zou het kunnen zijn dat de kruiskoppeling contact maakt met een veerring die aan de binnenkant zit van die rubbers. Heeft mij ooit ook enig onderzoek gekost voordat ik ontdekte dat die veerringen niet in elke positie voldoende ruimte laten voor de ronddraaiende kruiskoppelingen.
Succes en gr v Ciske
Succes en gr v Ciske
- pbulder
Gisteren de cardan weer gemonteerd zoals aangegeven maar de kruiskoppeling loopt nog steeds licht aan.
vermoeden is dat door verkeerde montage de speling op de voorste kruiskoppeling zit en het hele zwikkie hierdoor uit lood loopt
kan iemand dit bevestigen/ontkrachten
was van plan om de hele as even even te demonteren en op speling te controleren, maar als ik het wphb raadpleeg staat daar alleen maar; controleer speling vd kruiskoppeling :roll:
helaas is bij montage het naaldlagertje van de vaste lagertap gesneuveld.
zat al even bij de hobbyist te kijken maar moet daar nog ruim 50,- kosten
is dit een reële prijs?
Piet
vermoeden is dat door verkeerde montage de speling op de voorste kruiskoppeling zit en het hele zwikkie hierdoor uit lood loopt
kan iemand dit bevestigen/ontkrachten
was van plan om de hele as even even te demonteren en op speling te controleren, maar als ik het wphb raadpleeg staat daar alleen maar; controleer speling vd kruiskoppeling :roll:
helaas is bij montage het naaldlagertje van de vaste lagertap gesneuveld.
is dit een reële prijs?
Piet
Jep ! een je kunt beter beide links en rts tegelijkertijd doen.pbulder schreef:helaas is bij montage het naaldlagertje van de vaste lagertap gesneuveld.
is dit een reële prijs?
Piet
- pbulder
Omdat?Beamietoo schreef:Jep ! een je kunt beter beide links en rts tegelijkertijd doen.pbulder schreef:helaas is bij montage het naaldlagertje van de vaste lagertap gesneuveld.
is dit een reële prijs?
Piet
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Better follow the advice then repair it twice.... 

Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Beamietoo schreef:Omdat het goede praktijk is. Uiteraard voel je niet verplicht.
Ik zou ze net als Kenny aangeeft tegelijk vervangen wetende dat je er dan een tijd niet maar om hoeft te kijken ofwel " piece of mind ".
-
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Antwerpse kempen
of je de kruiskoppelingen nu tegenover mekaar draait of niet ze kunnen daardoor niks raken, onmogelijk!!
Als je één van de lagertappen stukdraaide dan was ie allicht niet zuiver gemaakt en hing er nog oude loctite aan wat steenhard is en waardoor je de draad beschadigde...
maak alles terug los, maak alle schroefdraad zowel in de swingarm als in de lagerpennen zuiver, 't moet nu als vanzelf in mekaar gaan.
als beide lagerpennen netjes in het arm zijn geschroefd dan word het differentieel vanzelf in 't midden gehouden en kan de kruiskoppeling niks raken bij 't ronddraaien.!
Als je één van de lagertappen stukdraaide dan was ie allicht niet zuiver gemaakt en hing er nog oude loctite aan wat steenhard is en waardoor je de draad beschadigde...
maak alles terug los, maak alle schroefdraad zowel in de swingarm als in de lagerpennen zuiver, 't moet nu als vanzelf in mekaar gaan.
als beide lagerpennen netjes in het arm zijn geschroefd dan word het differentieel vanzelf in 't midden gehouden en kan de kruiskoppeling niks raken bij 't ronddraaien.!
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Je bedoelt denk ik "peace of mind"Ton1959 schreef:Beamietoo schreef:Omdat het goede praktijk is. Uiteraard voel je niet verplicht.
Ik zou ze net als Kenny aangeeft tegelijk vervangen wetende dat je er dan een tijd niet maar om hoeft te kijken ofwel " piece of mind ".
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
HansD schreef:Je bedoelt denk ik "peace of mind"Ton1959 schreef:Beamietoo schreef:Omdat het goede praktijk is. Uiteraard voel je niet verplicht.
Of: piece of cake

Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht