Katalysator uitlaat op niet katalysator RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
DieterV

Katalysator uitlaat op niet katalysator RT

Ongelezen bericht door DieterV »

Halo,

sinds kort heb ik een '98 R1100RT. Het is een model zonder katalysator. Er is dus geen lambdasonde aanwezig, enkel een potmeter.
Gezien mijn uitlaat redelijk gecorrodeerd is heb ik een tweedehands uitlaat in betere staat aangekocht. Dit is echter een katalysator model, met opening voor een lambdasonde. Weet iemand hoe je deze opening best afdicht (lijkt er op of de caterplug dezelfde diameter en schroefdraad heeft).
Ik vraag me ook af of ik de katalysator niet moet verwijderen (openslijpen, leeghalen en opnieuw dichtlassen) omdat ik anders misschien het risico loopt dat deze verstopt raakt omdat de motor (motormanagement) er niet op voorzien is.
Iemand suggesties?
Mvg
Dieter
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Katalysator uitlaat op niet katalysator RT

Ongelezen bericht door ciske »

Vanwege de verminderde doorstroomsnelheid van de kat zou ik idd het ding uit de pijp verwijderen. Voor de opening van de lambda sonde bestaan er wel stoppen, of anders draai je er een (defecte) sonde in.

Gr v Ciske

PS
Check voordat je gaat slijpen en lassen eerst goed of die nieuwe bochten wel passen onder de 1100, en we stellen het hier altijd erg op prijs als nieuwe forumdeelnemers zich in de betreffende rubriek even voorstellen.
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Je moet er niets uit halen helemaal onzin dat deze weerstand heeft.
Het voordeel is dat je teminste een kat hebt en zo weer iets mileuvriendelijker bent goede zaak toch.
Je kan bij de uitlaat boer afdichtdoppen krijgen plug je hem zo dicht.

Sucsses
DieterV

Bedankt voor de info. Ik zou de kat het liefst laten zitten (scheelt weer wat slijpen en lassen), alleen ben ik bang dat deze snel verstopt zal raken (met verminderde prestaties, schade aan motor,... als gevolg) omdat het motormanagement afgesteld is op een niet katalysator versie. Ik vermoed dat een niet kat motor iets rijker afgesteld staat waardoor de kat beschadigd kan raken.

mvg
Dieter
thooms

De kat kan niet verstopt raken . het gevaar van wegbranden van de kat is niet aanwezig de motor van jou moet dan op verzuipstand lopen om dit te kunnen veroorzaken.
Je kan deze gewoon onder jouw motor zetten .
De effectiviteit van de kat is minder als een geregelde dat is alles.
DieterV

Bedankt voor alle info.
De nieuwe uitlaat gaat er gewoon onder.

mvg
Dieter
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

thooms schreef:Je moet er niets uit halen helemaal onzin dat deze weerstand heeft.
Goed te weten dat hier een forumlid bestaat die het beter weet dan de deskundigen van bijvoorbeeld Remus en Akrapovic.

gr v Ciske
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou het ook niet met zekerheid kunnen zeggen. Wat ik me wel herinner dat we bij de Seat Fura ook ooit een actie hadden waarbij we achteraf nog een niet geregelde Kat in het uitlaatsysteem zette. Terwijl er standaard toen nog niks in zat. Je merkt er weinig van als je hem er tussen zet. Ik weet niet of het met motor uitlaten veel anders is omdat ik het nooit getest heb.
thooms

Weerstand komt alleen van mensen die er te weinig ervaring mee hebben.
Div vermogens metingen laten telkens zien dat met of zonder kat niets uitmaakt.

En aftermartket uitlaten zonder kat produceren bijna allemaal minder vermogen of dan wel koppel.
Simpel omdat de niet berekend is op de standaard motor maar een getunde motor.

Maar goed, ik wil er geen ook een ellenlange discussie van maken .
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Toch moet je oppassen met je demper/uitlaat;
Mijn ervaringen zijn dat als je bij de RT's gaat "rommelen" daaraan, je RT er niet altijd beter van gaat lopen.
Sterker nog, ik heb meegemaakt met een meer "open systeem" mijn 1100RT veel te rijk ging lopen, met alle gevolgen van dien.
Zoals knallen uit de uitlaat, sterke brandstoflucht en soms zelfs inhouden.
Maar dat zijn mijn ervaringen ...

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”