. . . en dat is het belangrijkste Hendrie . . . nu kan je weer genieten van jouw RT!hendrie.wolters schreef:Gelukkig is het vertrouwen in de motor weer terug
Oplossing KFR Recyclizer
Moderator: RT_Patrick
- EileRT
- Erelid

- Berichten: 4591
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
Copper
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Vorige week heb ik de ReCyclizer op mijn (voor mij nieuwe) R1150Rt gezet. Ik had al niks te klagen over KFR of herken het niet (en welke motor doet dat nu niet als hij constante snelheid moet vasthouden....?)
maar toch maar de Recyclizer ertussen en helaas merk ik het verschil niet. Ben misschien te zeer verwend.........?
maar toch maar de Recyclizer ertussen en helaas merk ik het verschil niet. Ben misschien te zeer verwend.........?
"Rubber onder"
- PaPinkelman
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Als je al geen last had van KFR (en geloof me, dat had je echt wel gemerkt....) dan heeft de Recyclizer daarop natuurlijk geen effect.
Mijn R1100RT trok wel een stuk beter op met dat ding gemonteerd, reed veel vlotter in de lagere toeren. Dat verschil was echt wel merkbaar.
Mijn R1100RT trok wel een stuk beter op met dat ding gemonteerd, reed veel vlotter in de lagere toeren. Dat verschil was echt wel merkbaar.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Waarom zet je zoiets erop als je motor geen last heeft van KFR? Hoogstwaarschijnlijk nu wel een hoger brandstofverbruik of heb je daar wel geluk mee? Mijn motor heeft ook geen KFR probleem. Kwestie van goed afstellen.Copper schreef:Vorige week heb ik de ReCyclizer op mijn (voor mij nieuwe) R1150Rt gezet. Ik had al niks te klagen over KFR of herken het niet (en welke motor doet dat nu niet als hij constante snelheid moet vasthouden....?)
maar toch maar de Recyclizer ertussen en helaas merk ik het verschil niet. Ben misschien te zeer verwend.........?
-
beckysmile
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Copper,
als je 1150 een twinspark is, heb je toch al niet veel last van KFR, dat was tenslotte een van de redenen om twinspark te gaan gebruiken.
Groet, Aad
als je 1150 een twinspark is, heb je toch al niet veel last van KFR, dat was tenslotte een van de redenen om twinspark te gaan gebruiken.
Groet, Aad
-
Lunatic
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Misschien al eerder genoemd.....een bezoekje aan MSA doet wonderen! Afstelling prima in orde gemaakt en daardoor geen KFR meer!
- EileRT
- Erelid

- Berichten: 4591
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Ook mijnLunatic schreef:Misschien al eerder genoemd.....een bezoekje aan MSA doet wonderen! Afstelling prima in orde gemaakt en daardoor geen KFR meer!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Nexxo
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 02 mar 2016, 19:36
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: brabant
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Hoi
Helaas heeft een grote beurt en goede afstelling
Bijna geen verbetering opgeleverd
Rij een R 1150 Rt enkel spark
Groet Har

Helaas heeft een grote beurt en goede afstelling
Bijna geen verbetering opgeleverd
Rij een R 1150 Rt enkel spark
Groet Har
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Raar hoor dat moet toch werken..Nexxo schreef:Hoi
Helaas heeft een grote beurt en goede afstelling
Bijna geen verbetering opgeleverd
Rij een R 1150 Rt enkel spark
Groet Har
- Nexxo
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 02 mar 2016, 19:36
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: brabant
Re: Oplossing KFR Recyclizer
hallo Ton,
helaas na de 0 kilometer beurt,is hier geen duidelijke verbetering ingekomen,volgens alles moet ik er mee leren leven is mij gezegd
de motor zelf is na deze beurt wel beter gaan lopen, dan bedoel ik met name dat hij veel beter trekt en ook heb ik het idee dat het blok rustiger loopt
moet wel zeggen dat dit mijn eerste BMW is ,weet dan ook niet in hoeverre de kfr je na deze afstelling nog mag voelen
vriendelijke groet Har
helaas na de 0 kilometer beurt,is hier geen duidelijke verbetering ingekomen,volgens alles moet ik er mee leren leven is mij gezegd
de motor zelf is na deze beurt wel beter gaan lopen, dan bedoel ik met name dat hij veel beter trekt en ook heb ik het idee dat het blok rustiger loopt
moet wel zeggen dat dit mijn eerste BMW is ,weet dan ook niet in hoeverre de kfr je na deze afstelling nog mag voelen
vriendelijke groet Har
- Bert M
- Erelid

- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Je schrijft dat de motor rustiger loopt en beter trekt, maar dat de KFR niet weg is. Dat is eigenlijk wel een beetje in tegenspraak met elkaar. Ik vraag me af of je niet een beetje vroeg schakelt. Ik had die neiging ook toen ik mijn eerste R1100RT reed. Het blok mag gerust een beetje toeren maken om lekker uit de verf te komen.Nexxo schreef:hallo Ton,
helaas na de 0 kilometer beurt,is hier geen duidelijke verbetering ingekomen,volgens alles moet ik er mee leren leven is mij gezegd
de motor zelf is na deze beurt wel beter gaan lopen, dan bedoel ik met name dat hij veel beter trekt en ook heb ik het idee dat het blok rustiger loopt
moet wel zeggen dat dit mijn eerste BMW is ,weet dan ook niet in hoeverre de kfr je na deze afstelling nog mag voelen
vriendelijke groet Har
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- RToon
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Asten
- Locatie: Asten
Re: Oplossing KFR Recyclizer
wat betekend de afkorting KFR
kan dit zo snel niet terug vinden
dat het een module is die ergens tussen knoopt heb ik inmiddels begrepen
en als ik het goed begrijp zou er op een r 1100rt een kfr2 moeten
ben senioren blond zullen we maar zeggen
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
een ziek mens heeft er maar een
- EileRT
- Erelid

- Berichten: 4591
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Oplossing KFR Recyclizer
"No problem" De Mat!
KFR staat voor KonstantFahrRuckeln. Het is het onregelmatig lopen van BMW boxers bij een constant toerental. Door een goede synchronisatie en afstelling van de kleppen kan dit voorkomen worden.
De module waarnaar jij refereert is de ABS2 module als onderdeel van het remsysteem van o.a. de R1100RT.
Eilert
KFR staat voor KonstantFahrRuckeln. Het is het onregelmatig lopen van BMW boxers bij een constant toerental. Door een goede synchronisatie en afstelling van de kleppen kan dit voorkomen worden.
De module waarnaar jij refereert is de ABS2 module als onderdeel van het remsysteem van o.a. de R1100RT.
De Mat schreef:![]()
![]()
wat betekend de afkorting KFR
kan dit zo snel niet terug vinden
dat het een module is die ergens tussen knoopt heb ik inmiddels begrepen
en als ik het goed begrijp zou er op een r 1100rt een kfr2 moeten
ben senioren blond zullen we maar zeggen
Laatst gewijzigd door EileRT op 30 mei 2016, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Nexxo
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 02 mar 2016, 19:36
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: brabant
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Hallo Bert,
Welk verschil ikmerk na de 0 kilometerbeurt isdat de motor veel beter trekt dan ervoor,ook schakelt hij rustiger
Maar rondt de 2000 toeren treed kfr weer op en naar mijn idee net zo veel als als voor de beurt
Vriendelijke groet,
Hat
Welk verschil ikmerk na de 0 kilometerbeurt isdat de motor veel beter trekt dan ervoor,ook schakelt hij rustiger
Maar rondt de 2000 toeren treed kfr weer op en naar mijn idee net zo veel als als voor de beurt
Vriendelijke groet,
Hat
- PaPinkelman
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Oplossing KFR Recyclizer
2000 toeren is veel te laag voor een boxer! KFR treedt op bij een constant toerental van 3000 of meer. Je merkt dat doordat het toerental lichtjes schommelt ("Rückeln") door de zeer arme afstelling van de injectie.
Wat jij voelt is het wat bokkig lopen van de boxer bij dergelijke lage toerentallen. Onwennigheid zal ik maar zeggen. Hiervoor zeker viercylinders gereden?
Wat jij voelt is het wat bokkig lopen van de boxer bij dergelijke lage toerentallen. Onwennigheid zal ik maar zeggen. Hiervoor zeker viercylinders gereden?
Laatst gewijzigd door PaPinkelman op 30 mei 2016, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
- Nexxo
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 02 mar 2016, 19:36
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: brabant
Re: Oplossing KFR Recyclizer
@papinkelman
Heb inderdaad hiervoor 4 cilinders gereden
Dat zal wel het probleem van mij zijn, dus moet dan er maar mee leren leven wat mij ook door te monteur is gezegd
Iedereen nog bedankt voor de reacties
Groet Har
Heb inderdaad hiervoor 4 cilinders gereden
Dat zal wel het probleem van mij zijn, dus moet dan er maar mee leren leven wat mij ook door te monteur is gezegd
Iedereen nog bedankt voor de reacties
Groet Har
- RToon
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Asten
- Locatie: Asten
Re: Oplossing KFR Recyclizer
kort samen gevat danEileRT schreef:"No problem" De Mat!![]()
KFR staat voor KonstantFahrRuckeln. Het is het onregelmatig lopen van BMW boxers bij een constant toerental. Door een goede synchronisatie en afstelling van de kleppen kan dit voorkomen worden.
De module waarnaar jij refereert is de ABS2 module als onderdeel van het remsysteem van o.a. de R1100RT.
Eilert
De Mat schreef:![]()
![]()
wat betekend de afkorting KFR
kan dit zo snel niet terug vinden
dat het een module is die ergens tussen knoopt heb ik inmiddels begrepen
en als ik het goed begrijp zou er op een r 1100rt een kfr2 moeten
ben senioren blond zullen we maar zeggen
motors die slecht zijn afgesteld hebben voordeel bij de KFR
motors die goed zijn afgesteld hebben het niet nodig ???
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
een ziek mens heeft er maar een
- PaPinkelman
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Nee, je hebt het nog niet helemaal begrepen.
EileRT heeft het toch (volgens mij) goed uitgelegd....
Nog maar een keer dan:
KFR is de naam voor het effect/probleem dat optreedt, nl. het schommelen in toerental bij constante snelheid.
Zeer goed synchroniseren en afstellen kan dit probleem meestal goed verhelpen. Dan is er verder niets nodig.
De Recyclizer (maar is ook bekend onder andere namen...) is een hulpmiddel dat gebruikt kan worden om hardnekkige KFR verder te elimineren. Ik had er voor mijn R1100RT zeker baat bij (KFR was nog niet helemaal verdwenen na goed synchroniseren).
(Misschien het begin van dit topic eens gaan lezen, dan wordt je al een hoop meer wijzer...)
EileRT heeft het toch (volgens mij) goed uitgelegd....
Nog maar een keer dan:
KFR is de naam voor het effect/probleem dat optreedt, nl. het schommelen in toerental bij constante snelheid.
Zeer goed synchroniseren en afstellen kan dit probleem meestal goed verhelpen. Dan is er verder niets nodig.
De Recyclizer (maar is ook bekend onder andere namen...) is een hulpmiddel dat gebruikt kan worden om hardnekkige KFR verder te elimineren. Ik had er voor mijn R1100RT zeker baat bij (KFR was nog niet helemaal verdwenen na goed synchroniseren).
(Misschien het begin van dit topic eens gaan lezen, dan wordt je al een hoop meer wijzer...)
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
- Bert M
- Erelid

- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Niet aan wennen, maar de RT gewoon wat hoger in de toeren rijden. Een RT is geen diesel en van tussen de 3000 en de 4000 toeren rijden, gaat het blok niet stuk. Sterker nog: met permanent een te laag toerental gaat je motorblok juist uiteindelijk wel van naar de knoppen. Je big-end lagers (lagers tussen krukas en drijfstang) vinden zo'n laag toerental heel erg onplezierig!Nexxo schreef:@papinkelman
Heb inderdaad hiervoor 4 cilinders gereden
Dat zal wel het probleem van mij zijn, dus moet dan er maar mee leren leven wat mij ook door te monteur is gezegd
Iedereen nog bedankt voor de reacties
Groet Har
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- RToon
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Asten
- Locatie: Asten
Re: Oplossing KFR Recyclizer
volgens mij bevestig je dus dat (zal ik wat milder omschrijven) minder goed afgestelde motoren er baat bij hebben
GOED afgestelde motoren hebben het niet nodig
volgens mij staat dat ook in mijn vorig bericht
heeft niets te maken met wat er in voorgaande berichten is omschreven
TOCH????
GOED afgestelde motoren hebben het niet nodig
volgens mij staat dat ook in mijn vorig bericht
heeft niets te maken met wat er in voorgaande berichten is omschreven
TOCH????
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
een ziek mens heeft er maar een
- EileRT
- Erelid

- Berichten: 4591
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Hoewel een meerderheid in de poll aangeeft baat te hebben bij een recyclizer om KFR tegen te gaan, is mijn mening anders. Mijn RT heeft geen last van KFR (deze wordt jaarlijks onderhouden door MSA). Dat heb ik in dit topic al aangeven. Ik ben dus van mening dat het mogelijk moet zijn om je BMW boxer door goede afstelling en synchronisatie van de kleppen rustig en regelmatig te laten lopen zonder het gebruik van een recyclizer. Sterker nog, Kenny en Niels van MSA verwijderen de recyclizer (mocht die er op zitten) en als de motor het onderhoud heeft gehad beginnen ze als laatste en in mijn ogen het mooiste: het afstellen en synchroniseren van de kleppen!
Eilert
De Mat schreef:volgens mij bevestig je dus dat (zal ik wat milder omschrijven) minder goed afgestelde motoren er baat bij hebben GOED afgestelde motoren hebben het niet nodig
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Nexxo
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 02 mar 2016, 19:36
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: brabant
Re: Oplossing KFR Recyclizer
@Bertm
Dank voor de reactie op mijn vraag
Groet Har :)
Dank voor de reactie op mijn vraag
Groet Har :)
- Bert M
- Erelid

- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Graag gedaan! Dat is het fijne van een forum als het onze: daar worden we allemaal wijzer van! Mijn eerste RT begon ik ook als een dieseltje te rijden...Nexxo schreef:@Bertm
Dank voor de reactie op mijn vraag
Groet Har :)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- PaPinkelman
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Ging wat mij betreft om de term die je gebruikte. Je had het over "KFR" alsof dat de Recyclizer module is. De term KFR slaat op het gedrag van de motor. Recyclizer is het apparaatje dat sommigen gebruiken om dit de verhelpen. De topic naam is in die zin wel verwarrend....De Mat schreef:volgens mij bevestig je dus dat (zal ik wat milder omschrijven) minder goed afgestelde motoren er baat bij hebben
GOED afgestelde motoren hebben het niet nodig
volgens mij staat dat ook in mijn vorig bericht
heeft niets te maken met wat er in voorgaande berichten is omschreven
TOCH????
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Ja, ik weet het, het topic is ondertussen alweer een jaar oud (sinds de laatste reactie dan) maar ik heb toch een vraag.
Ik heb toevallig vandaag iets over de reCyclizer gelezen en vraag mij af of het iets is voor mij
. Ik heb alle pagina's doorgespit en lees eigenlijk alleen maar reacties van gebruikers die of last hebben van KFR of een 850/1100/1150 rijden.
Ik heb met mijn 2005 model natuurlijk geen last van KFR maar ik vind wel dat hij, bij een koude motor, erg traag reageert op het gas en niet fantastisch accelereert. Ik vraag mij ook af of dit met afstelling te maken heeft, of gewoon de leeftijd van mijn fiets.
Als gebruiker van een 2013 model zie ik erg veel verschil tussen beide. Zeker wanneer de motor koud is.
Zou een reCyclizer voor mijn motor een verbetering zijn?
(mijn motor krijgt iedere 10000km een beurt bij Joost Motoren in Utrecht en dat is zo 3x per jaar :mrgreen: )
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik heb toevallig vandaag iets over de reCyclizer gelezen en vraag mij af of het iets is voor mij
Ik heb met mijn 2005 model natuurlijk geen last van KFR maar ik vind wel dat hij, bij een koude motor, erg traag reageert op het gas en niet fantastisch accelereert. Ik vraag mij ook af of dit met afstelling te maken heeft, of gewoon de leeftijd van mijn fiets.
Als gebruiker van een 2013 model zie ik erg veel verschil tussen beide. Zeker wanneer de motor koud is.
Zou een reCyclizer voor mijn motor een verbetering zijn?
(mijn motor krijgt iedere 10000km een beurt bij Joost Motoren in Utrecht en dat is zo 3x per jaar :mrgreen: )
Alvast bedankt voor de reacties!
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
-
Inspector Gadget
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Ja, de Recyclizer-dinges zal iets helpen, immers de brandstofinspuiting wordt gefopt dat de omgevingstemperatuur lager is dan in werkelijkheid.
Daardoor past het motormanagement de inspuiting aan.
Maar dat kan ook een hoger verbruik geven.
Het is immers een fop-weerstand die in serie gezet wordt met de temperatuur-sensor in(op) het luchtfilterhuis.
Het (wat) merkbare effect van die recycler-dinges is op de 1100-serie groter dan op de 1200-serie, over het algemeen.
naar mijn ervaringen, althans.
En ik heb meerdere van die Recyclizer-dinges.
En het is afhankelijk van hoelang jij die gestelde traagheid van het op gas reageren e.d. ervaart;
Als dat "slechts" een paar minuten is, zal die Recyclizer-dinges daar niet echt veel bij gaan helpen, verwacht ik.
Dan is het meer een kwestie van de temperatuur van de motor, olie.
Is er ook al eens gekeken of de software van jou motor up-to-date is?
BMW dealeRTs zijn daar heel erg terughoudend in, zeker bij de 1e generatie 1200RT's, tenzij de klant specifieke klachten heeft.
De software kan maar een heel beperkt aantal keren geüpdate worden namelijk, daarna moet de vrij kostbare motormanagement-module vervangen worden.
Daardoor past het motormanagement de inspuiting aan.
Maar dat kan ook een hoger verbruik geven.
Het is immers een fop-weerstand die in serie gezet wordt met de temperatuur-sensor in(op) het luchtfilterhuis.
Het (wat) merkbare effect van die recycler-dinges is op de 1100-serie groter dan op de 1200-serie, over het algemeen.
naar mijn ervaringen, althans.
En ik heb meerdere van die Recyclizer-dinges.
En het is afhankelijk van hoelang jij die gestelde traagheid van het op gas reageren e.d. ervaart;
Als dat "slechts" een paar minuten is, zal die Recyclizer-dinges daar niet echt veel bij gaan helpen, verwacht ik.
Dan is het meer een kwestie van de temperatuur van de motor, olie.
Is er ook al eens gekeken of de software van jou motor up-to-date is?
BMW dealeRTs zijn daar heel erg terughoudend in, zeker bij de 1e generatie 1200RT's, tenzij de klant specifieke klachten heeft.
De software kan maar een heel beperkt aantal keren geüpdate worden namelijk, daarna moet de vrij kostbare motormanagement-module vervangen worden.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 29 jun 2017, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Bedankt Inspecteur voor het duidelijke antwoord!
Het is bij mij wel het koude motor effect, na een paar minuten is het al wel beter, maar in vergelijk met het 2013 model nog steeds een wereld van verschil. Heb het gevoel dat er echt een pauze op de gashendel zit, voordat er reactie is.
Vwb de software, ik heb werkelijk geen idee. Ik zit bijna weer tegen een beurt aan en zal het eens navragen. Kunnen zij zien of deze al geupdate is of is het een kwestie van updaten en hopen dat dit nog niet gebeurt was? Zie je bijv een versie nummer op de pc?
Gr. Mariecke
Het is bij mij wel het koude motor effect, na een paar minuten is het al wel beter, maar in vergelijk met het 2013 model nog steeds een wereld van verschil. Heb het gevoel dat er echt een pauze op de gashendel zit, voordat er reactie is.
Vwb de software, ik heb werkelijk geen idee. Ik zit bijna weer tegen een beurt aan en zal het eens navragen. Kunnen zij zien of deze al geupdate is of is het een kwestie van updaten en hopen dat dit nog niet gebeurt was? Zie je bijv een versie nummer op de pc?
Gr. Mariecke
Inspector Gadget schreef: 28 jun 2017, 13:55 Ja, de Recyclizer-dinges zal iets helpen, immers de brandstofinspuiting wordt gefopt dat de omgevingstemperatuur lager is dan in werkelijkheid.
Daardoor past het motormanagement de inspuiting aan.
Maar dat kan ook een hoger verbruik geven.
Het is immers een fop-weerstand die in serie gezet wordt met de temperatuur-sensor in(op) het luchtfilterhuis.
Het (wat) merkbare effect van die recycler-dinges is op de 1100-serie groter dan op de 1200-serie, over het algemeen.
naar mijn ervaringen, althans. \
En ik heb meerdere van die Recyclizer-dinges.![]()
En het is afhankelijk van hoelang jij die gestelde traagheid van het op gas reageren e.d. ervaart;
Als dat "slechts" een paar minuten is, zal die Recyclizer-dinges daar niet echt veel bij gaan helpen, verwacht ik.
Dan is het meer een kwestie van de temperatuur van de motor, olie.
Is er ook al eens gekeken of de software van jou motor up-to-date is?
BMW dealeRTs zijn daar heel erg terughoudend in, zeker bij de 1e generatie 1200RT's, tenzij de klant specifieke klachten heeft.
De software kan maar een heel beperkt aantal keren geüpdate worden namelijk, daarna moet de vrij kostbare motormanagement-module vervangen worden.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
-
Inspector Gadget
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Een 1e generatie (2005) 1200RT zal nooit echt vergelijkbaar gaan lopen zoals de aangehaalde 2013 model, daarin zitten dan al tenminste(!) 2x generatie motorblokken verschil in. Naast de versnellingsbak, motormanagement en diverse andere modelwijzigingen.
Als er echt een merkbare pauze is, kán het ook andere oorzaken hebben, zoals (bijvoorbeeld!) de kabels van de gashendel.
Het mechanisme hoe die kabels (mechanisch) lopen en de motormanagement aansturen is sowieso onnodig complex in mijn optiek.
Het zijn meerdere kabels die nauwgezet moeten samenwerken.
Vraag bij een aankomende beurt of de BMW dealeRT eens daar naar wilt kijken, of ze nog soepel lopen, schoon en goed gesmeerd zijn en of ze niet ergens "in een knak" zitten. Dat moet uiteraard heel soepel lopen, uiteraard.
Maar dat is puur een koude-grond suggestie natuurlijk!
(als de motor warm wordt, worden ook dergelijke mechanische kabels verwarmt door de motor)
Wat betreft die software;
De BMW dealeRT kan nauwgezet zien welke software in jou motor zitten (ja, het zijn meerdere delen) en als jou motor aangesloten is op de BMW Diagnose Systeem, is jou motor via een beveiligde internet-verbinding ook verbonden met de BMW fabriek (a, echt waar) en kan zo gekeken worden of er überhaupt updates beschikbaar zijn voor jou motor.
Sommige diagnose-systemen zoals HexCode's GS911 geven ook de nodige versie-informatie van de diverse software-onderdelen maar daar kan je dan weer vrij weinig mee omdat je (uiteraard) niet verbonden bent met de BMW fabriek, dus geen vergelijk of op dat moment überhaupt een update voor jou motor beschikbaar is.
Naar verluid, is het updaten van die software van je motor behoorlijk kritisch, moet heel nauwgezet gebeuren en kan maar een beperkt aantal keren (zeker bij de 1e generatie). Ook omdat er de nodige "check-and-balances" erin zitten om te voorkomen dat ooit de software crashed als je onderweg bent e.d.
Als er echt een merkbare pauze is, kán het ook andere oorzaken hebben, zoals (bijvoorbeeld!) de kabels van de gashendel.
Het mechanisme hoe die kabels (mechanisch) lopen en de motormanagement aansturen is sowieso onnodig complex in mijn optiek.
Het zijn meerdere kabels die nauwgezet moeten samenwerken.
Vraag bij een aankomende beurt of de BMW dealeRT eens daar naar wilt kijken, of ze nog soepel lopen, schoon en goed gesmeerd zijn en of ze niet ergens "in een knak" zitten. Dat moet uiteraard heel soepel lopen, uiteraard.
Maar dat is puur een koude-grond suggestie natuurlijk!
(als de motor warm wordt, worden ook dergelijke mechanische kabels verwarmt door de motor)
Wat betreft die software;
De BMW dealeRT kan nauwgezet zien welke software in jou motor zitten (ja, het zijn meerdere delen) en als jou motor aangesloten is op de BMW Diagnose Systeem, is jou motor via een beveiligde internet-verbinding ook verbonden met de BMW fabriek (a, echt waar) en kan zo gekeken worden of er überhaupt updates beschikbaar zijn voor jou motor.
Sommige diagnose-systemen zoals HexCode's GS911 geven ook de nodige versie-informatie van de diverse software-onderdelen maar daar kan je dan weer vrij weinig mee omdat je (uiteraard) niet verbonden bent met de BMW fabriek, dus geen vergelijk of op dat moment überhaupt een update voor jou motor beschikbaar is.
Naar verluid, is het updaten van die software van je motor behoorlijk kritisch, moet heel nauwgezet gebeuren en kan maar een beperkt aantal keren (zeker bij de 1e generatie). Ook omdat er de nodige "check-and-balances" erin zitten om te voorkomen dat ooit de software crashed als je onderweg bent e.d.
- HansD
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Ik heb destijds mijn
laten chippen bij Tovami in Goes en behalve dat het blok mooier liep, was ook de gasrepsonse veel beter. Ik heb daar eigenijk geen verklaring voor, maar kennelijk is het wel te beinvloeden. Vroeger kon het chippen alleen met een extra, dure module; maar tegenwoordig kan ook het standaard BMW/Bosch motormanagement gechipt worden.
Mail of bel Ruud Freriks eens om te horen of ze wat met je probleem kunnen?
Mail of bel Ruud Freriks eens om te horen of ze wat met je probleem kunnen?
-
Inspector Gadget
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Ja, dat is ook een mogelijkheid en zal je BMW "strak" trekken.
Maar daar zal ook de prijs naar zijn, een paar honderd euro gok ik zo?
Een Recyclizer-dinges kost zo'n 30 euro, elke euro hoger is zonde-geld want meer dan een ingepakte weerstand en connectors is het vaak niet.
Sommige overgieten het met een "magische" sausje en wordt er dan soms echt bijna-criminele prijzen voor gevraagd.
Voordeel is wel dat als het niet helpt, je het er gemakkelijker er tussenuit kunt halen. (moet wel ff de tupperware eraf)
Als je de performance van je BMW wilt verbeteren, en niet wenst dat de (software)mappings van het motormanagement gewijzigd worden (e.d), heb ik hele goede ervaringen met de DoBeck Performance Controller;
http://www.wunderlich.de/shop/en/perfor ... 000-1.html
En supereenvoudig qua installatie & gebruik.
Maar daar zal ook de prijs naar zijn, een paar honderd euro gok ik zo?
Een Recyclizer-dinges kost zo'n 30 euro, elke euro hoger is zonde-geld want meer dan een ingepakte weerstand en connectors is het vaak niet.
Sommige overgieten het met een "magische" sausje en wordt er dan soms echt bijna-criminele prijzen voor gevraagd.
Voordeel is wel dat als het niet helpt, je het er gemakkelijker er tussenuit kunt halen. (moet wel ff de tupperware eraf)
Als je de performance van je BMW wilt verbeteren, en niet wenst dat de (software)mappings van het motormanagement gewijzigd worden (e.d), heb ik hele goede ervaringen met de DoBeck Performance Controller;
http://www.wunderlich.de/shop/en/perfor ... 000-1.html
En supereenvoudig qua installatie & gebruik.
- Baird
- 2024

- Berichten: 4380
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Ongeveer € 60 voor een andere chip, is hier al eerder besproken. Beemer-Tycoon rijdt nu met de stage-7 door het zuiden van Frankrijk met 2 personen en bagage en meldt dat het prima loopt, meer power en soepeler oppakken van het gas. 
Laatst gewijzigd door Baird op 08 jul 2017, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
Groenlo
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 jul 2017, 12:06
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Hallo, ik heb een Recyclizer aangeschaft om eens te proberen op mijn R1200RT uit 2008. Helaas kan ik de pluggen niet vinden waartussen dat ding moet worden aangesloten. Een handleiding zit er wel bij, maar niet voor de R1200RT.
Als iemand weet waar die zit?
Als iemand weet waar die zit?
-
Inspector Gadget
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Hopelijk heb je dan wel de goede gekregen en gekocht.
Anyhoe, het is dus de temperatuursensor die *in* (of beter: op) het luchtfilterhuis zit.
De tupperware rechts moet er dus vanaf.
Anyhoe, het is dus de temperatuursensor die *in* (of beter: op) het luchtfilterhuis zit.
De tupperware rechts moet er dus vanaf.
-
Groenlo
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 jul 2017, 12:06
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Denk wel dat het de goede is, heb nog een keer contact gehad over de handleiding, was er niet voor de RT.
Zal aan het slopen gaan aan de rechterkant. Kijken of ik hem dan zie, bedankt voor de reactie laat het wel weten of het lukt.
Zal aan het slopen gaan aan de rechterkant. Kijken of ik hem dan zie, bedankt voor de reactie laat het wel weten of het lukt.
- Nico4sen
- 2023

- Berichten: 1001
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Links toch :oInspector Gadget schreef:Hopelijk heb je dan wel de goede gekregen en gekocht.![]()
Anyhoe, het is dus de temperatuursensor die *in* (of beter: op) het luchtfilterhuis zit.
De tupperware rechts moet er dus vanaf.
Hartelijke groet,
Nico
- Nico4sen
- 2023

- Berichten: 1001
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Ja, en die zit links :)Inspector Gadget schreef:Volgens mij toch wel rechts, item #8;![]()
Hartelijke groet,
Nico
-
Inspector Gadget
Re: Oplossing KFR Recyclizer
:lol: ik type rechts en bedoel links, tis ook veel te warm hier. Het is inderdaad links, Links. LINKS.
- Nico4sen
- 2023

- Berichten: 1001
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Ook weer opgehelderd [emoji1]Inspector Gadget schreef:[emoji38] ik type rechts en bedoel links, tis ook veel te warm hier. Het is inderdaad links, Links. LINKS.
Hartelijke groet,
Nico
-
Groenlo
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 jul 2017, 12:06
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Nou dat is dan weer duidelijk
ben blij dat ik nog niet ben gaan schroeven, deze week. Tekening ook wel makkelijk, bedankt voor de info
-
Inspector Gadget
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Had je gelijk het luchtfilter ff kunnen inspecteren. :lol:
In de bijlage de stap-voor-stap handleiding voor een vergelijkbare oplossing;
In de bijlage de stap-voor-stap handleiding voor een vergelijkbare oplossing;
-
Albertvandergraaf
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 jul 2017, 08:39
- Type: R1100RT
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
Re: Oplossing KFR Recyclizer
De recycllizer zit er (R1100RT) op, ik ga het vanmiddag even testen. Ben heel benieuwd
-
Albertvandergraaf
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 jul 2017, 08:39
- Type: R1100RT
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Dat werd dus een dag later. De verbetering is niet spectaculair, toch, waar ik 50 reed in z'n 3 om dat ge-emmer te voorkomen kan ik nu gewoon in 4.
- Nico4sen
- 2023

- Berichten: 1001
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Dan rij je wel erg laag in toeren...Albertvandergraaf schreef:Dat werd dus een dag later. De verbetering is niet spectaculair, toch, waar ik 50 reed in z'n 3 om dat ge-emmer te voorkomen kan ik nu gewoon in 4.
Hartelijke groet,
Nico
- Bert M
- Erelid

- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Als dat niet in mijlen per uur is, maar in kilometers per uur, dan zou ik mijn schakelgewoontes snel aanpassen als ik jou was. Een BMW-boxer is geen diesel: gewoon lekker toeren maken. Je bereikt je maximale trekkracht (koppel) bij 5500 toeren. Is ook beter voor de staat van het blok, want als je zulke lagen toeren rijdt, dan zijn over niet al te lange tijd je big-end lagers aan vervanging toe en ook voor de spiebanen van je aandrijving is het ook niet geweldig.Albertvandergraaf schreef: 15 jul 2017, 15:06 Dat werd dus een dag later. De verbetering is niet spectaculair, toch, waar ik 50 reed in z'n 3 om dat ge-emmer te voorkomen kan ik nu gewoon in 4.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
Albertvandergraaf
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 jul 2017, 08:39
- Type: R1100RT
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Dat is leuk, maar je gaat niet met 5500 rpm door de bebouwde kom.
Ik zal eens naar het toerental kijken, zal zo rond de 2000 rpm zijn, dat moet met een constante snelheid niet te belastend zijn.
Ik zal eens naar het toerental kijken, zal zo rond de 2000 rpm zijn, dat moet met een constante snelheid niet te belastend zijn.
-
Inspector Gadget
Re: Oplossing KFR Recyclizer
2000 toeren is echt veel te laag, minimum is 3000 toeren en zelfs hoger.
Dat verklaart mogelijk ook jou RT's "ge-emmer", je rijdt in net een te hoge versnelling c.q. te laag toerental.
Probeer naar de motor te luisteren en te voelen, in plaats van naar de toerenteller te kijken, en je zult merken na verloop van tijd dat je RT nog beter rijdt dan voorheen.
De mechaniek, ontwerp en constructie van de boxers is echt niet bedoelt om te rijden "als een diesel" je moet echt meer toeren maken.
Maar, je bent zeker niet de 1e die hier tegenaan loopt, ik heb het zelf ook in den beginne gehad en er zijn wel meer draadjes geweest waar ultimo in te lage toeren (of te hoge versnelling) gereden werd.
Door dat luisteren en voelen van de motor, merkt je echt dat het beter gaat als voorheen.
Kwestie van gewenning & aanvoelen, probeer het maar, gun jezelf dat inzicht.
Geef jou motor wat meer op z'n donder.
Dat verklaart mogelijk ook jou RT's "ge-emmer", je rijdt in net een te hoge versnelling c.q. te laag toerental.
Probeer naar de motor te luisteren en te voelen, in plaats van naar de toerenteller te kijken, en je zult merken na verloop van tijd dat je RT nog beter rijdt dan voorheen.
De mechaniek, ontwerp en constructie van de boxers is echt niet bedoelt om te rijden "als een diesel" je moet echt meer toeren maken.
Maar, je bent zeker niet de 1e die hier tegenaan loopt, ik heb het zelf ook in den beginne gehad en er zijn wel meer draadjes geweest waar ultimo in te lage toeren (of te hoge versnelling) gereden werd.
Door dat luisteren en voelen van de motor, merkt je echt dat het beter gaat als voorheen.
Kwestie van gewenning & aanvoelen, probeer het maar, gun jezelf dat inzicht.
Geef jou motor wat meer op z'n donder.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 15 jul 2017, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Albertvandergraaf
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 jul 2017, 08:39
- Type: R1100RT
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Ok, thanks, ik ga er meer rpm's tegen aan gooien.
-
Inspector Gadget
Re: Oplossing KFR Recyclizer
Je kunt, daar waar het veilig kan natuurlijk, ook proberen wat "spelen" met gas, versnelling & toerental om wat meer gevoel bij je RT te krijgen;
Niet dat ik de pretentie heb er kennis van te hebben maar je zult vanzelf gaan merken da de RT lekkerder loopt en trekkend blijft.
Als je dan 1 versnelling hoger schakelt merk je gelijk dat de aandrijving als het ware wegvalt. (je zult zelfs mogelijk een 'schop in den kont" merken, afhankelijk in hoe verre je "in tune" bent met jou motor).
Schakel ook eens, puur uitzondering en zeker niet te vaak, bij jou 2000 toeren omhoog qua versnellingen (terwijl je die 2000 toeren probeert aan te houden), en je merkt dat de balans en de trekkracht van de motor echt niet bepaald je-van-het is. Sterker nog, bij dergelijk laag toerental zal de motor niet echt lekker aanvoelen qua balans & trekkracht.
Doe je hetzelfde maar dan bij 3000 ˜ 3500 toeren en je merkt dan pas echt hoe scherp & sterk de boxer is, daarin zit dan juist daar die kracht.
De toerentalbegrenzing ligt bij de 11xxRT bij 7900 toeren, bij de 1200RT is dat 8000 toeren.
Probeer ongeveer het midden van dat maximum dus zo rond de 4000 toeren aan te houden, dan heb je het optimale, en heb je nog wat extra marges met meer-gas bij te geven, mocht dat nodig zijn voor de verkeerssituatie o.i.d.
En mogelijk zal je dan iets meer bemerken van die recycledinges-ding.
Suc6!
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht