Remolie vervangen R1200RT - info gevraagd

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
MoneyFor

Remolie vervangen R1200RT - info gevraagd

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 dagen nu een R1200RT van bwj 2006 met nu 8700km op de teller. De laatste service is van 2010 en de motor heeft sindsdien door gezondheid problemen van de vorige eigenaar bijna niet meer gereden. Nu wil ik zelf de remolie vervangen ( ook de motor en boite olie en riem ) iemand wat tips en info om dit het beste aan te pakken a.u.b.

mvg Kris
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Re: Remolie vervangen R1200RT - info gevraagd

Ongelezen bericht door bmwalter »

Het zal de Belgische tongval zijn maar wat is boite olie en over welke riem gaan we het hebben?
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Onze zuiderburen noemen de versnellingsbak een "boite", en ik ken maar één riem op de BMW boxers: de dynamoriem/polyriem.....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Volgens mij gaan alle gevraagd activiteiten ongeveer het zelfde als bij de R1150RT en dat is ruimschoots beschreven hier op het forum, dus even de zoek functie gebruiken. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
MoneyFor

PaPinkelman schreef:Onze zuiderburen noemen de versnellingsbak een "boite", en ik ken maar één riem op de BMW boxers: de dynamoriem/polyriem.....
Inderdaad de versnellingsbak :D en de riem is die van de dynamo, ik heb inmiddels de zoek functie ontdekt en al enige info gevonden op het forum _004 . Bedankt voor jullie reactie !
MoneyFor

Gisteren de motorolie vervangen door 15w50 Motorex, vandaag de alternatorriem , boite/versnellingsbakolie en cardan aan de beurt met 80W90 van Castrol. Remolie zal het laatste zijn, lijkt me het moeilijkste van al en moet nog wat moed verzamelen :)
Thijs67

Ongelezen bericht door Thijs67 »

@Kris
Sinds 2 maanden rijd ik op een 1200ST '05 (technisch gelijk aan de RT) en ik heb begrepen dat de remolie vervangen alleen met speciale apparatuur (BMW dealer) kan gebeuren i.v.m. de bekrachtiger. Dat is jammer want ik doe graag alle onderhoud zelf.
De remolie in ABS systemen moet tenminste 1x per 4 jaar worden ververst volgens mijn Haynes boek, dus de frequentie valt in ieder geval mee.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je zou dan kunnen overwegen de GS911 want die kan ook helpen met de remolie & servo's.

1x per 4 jaar is te weinig, ik heb begrepen 1x jaar. _001
Zeker bij het systeem met de servo's.
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

BMW ververst de remvloeistof om het jaar. Een computer heb je zeker niet nodig om de remvloeistof te vervangen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Thijs67

Een beetje verwarrende reacties nu. BMW manual en Haynes zegt wielcircuit elke 2 jaar, het gehele circuit om de 4 jaar.
Is daar later door BMW een aanpassing op gekomen sinds de problemen met de pomp aan het licht zijn gekomen?
Ook begreep ik dat juist het spoelen onder druk (door de dealer) wellicht de lekkage en dus het uiteindelijke defect veroorzaakt....
Dan maar liever ouderwets met de hand, is daar ergens een beschrijving van te vinden? In de Haynes staat dat geloof ik niet, die verwijst alleen naar de dealer.
Thijs67

Zie onderstaande foto uit de Haynes manual....
Haynes_maintenance_R1200.jpg
Duidelijk, toch...?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Haynes handleidingen zijn niet vrij van fouten, zijn mijn ervaringen.

RepROM geeft aan;
eerste maal na een jaar, dan iedere twee jaar
En de experts die ik ken & vertrouw geven aan bij de modellen met servo's dat het verstandiger is elk jaar te doen.

De procedure op de R1200 modellen met servo's is naar verluid noodzakelijk met een zogenoemde bleed-test, wat (ook) te doen is met de Texa en GS911 diagnose-apparatuur.
MoneyFor

@Thijs67, ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de remolie te laten verversen bij het uitvoeren van de recall. Ik moet zeggen voor dat geld kon ik het zelf niet doen, heb wel de motor naakt :mrgreen: aangeboden zodat ze onmiddellijk konden starten met beide werken.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”