Spanbanden waar vast te zetten
Moderator: RT_Patrick
- Ruud Woudstra
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
Spanbanden waar vast te zetten
Hoi,
Even een half technische vraag, hoe zet ik de RT vast op een veerboot dmv spanbanden??
Zijn hier regels dan wel tips voor, je kunt met al dat kunststof maar niet zo een spanband er over heen leggen.
Ik heb al wel gelezen dat je de motor niet op de middenbok maar op de zijstandaard moeten zetten, dit was voor mij nieuw, ik heb het ook nog niet zo vaak gezien op de veerboten naar Engeland, daar staan de meeste motoren gewoon recht op. Reden???
Grt, Ruud.
Even een half technische vraag, hoe zet ik de RT vast op een veerboot dmv spanbanden??
Zijn hier regels dan wel tips voor, je kunt met al dat kunststof maar niet zo een spanband er over heen leggen.
Ik heb al wel gelezen dat je de motor niet op de middenbok maar op de zijstandaard moeten zetten, dit was voor mij nieuw, ik heb het ook nog niet zo vaak gezien op de veerboten naar Engeland, daar staan de meeste motoren gewoon recht op. Reden???
Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999
Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999
Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
- Nico4sen
- 2023
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Spanbanden waar vast te zetten
Kijk eens in het instructieboekje van je RT. Hier staat het keurig in beschreven.
- Snellecees
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Ruud,
Ik ben april dit jaar vanuit Europoort met de motor naar Engeland overgestoken en dat is zonder problemen of schades verlopen. Er was een speciale gang voor motorfietsen gereserveerd, hier leggen ze op afstand van 2 a 2.5 meter spanbanden met ogen over de vloer. Deze banden liggen stak gespannen over de breedte van de gang en daar zet je dan de banden die je over je motor spant op vast. Er stonden in ons geval 2 motoren naast elkaar.
Je zet de motor op de zijstandaard in de 1e versnelling zodat hij niet kan verrijden door het deinen van de boot tijdens de overtocht. De spanband over de vloer gaat midden onder je motor door. Je pakt een spanband die voldoende op de boot aanwezig zijn en die trek je over het zadel en zet deze aan beide zijde van je motor vast op de spanband over de vloer. Spanband voldoende aantrekken en de motor staat vast. Ik had zelf nog 2 spanbanden bij en daarmee heb ik de motor extra vastgezet maar bij een rustige zee is dat niet nodig.
Alle bagage kun je in principe op je motor laten want de autodekken zijn tijdens de overtocht afgesloten en voor niemand toegangkelijk.
Fijne vakantie
Groet
Cees
Ik ben april dit jaar vanuit Europoort met de motor naar Engeland overgestoken en dat is zonder problemen of schades verlopen. Er was een speciale gang voor motorfietsen gereserveerd, hier leggen ze op afstand van 2 a 2.5 meter spanbanden met ogen over de vloer. Deze banden liggen stak gespannen over de breedte van de gang en daar zet je dan de banden die je over je motor spant op vast. Er stonden in ons geval 2 motoren naast elkaar.
Je zet de motor op de zijstandaard in de 1e versnelling zodat hij niet kan verrijden door het deinen van de boot tijdens de overtocht. De spanband over de vloer gaat midden onder je motor door. Je pakt een spanband die voldoende op de boot aanwezig zijn en die trek je over het zadel en zet deze aan beide zijde van je motor vast op de spanband over de vloer. Spanband voldoende aantrekken en de motor staat vast. Ik had zelf nog 2 spanbanden bij en daarmee heb ik de motor extra vastgezet maar bij een rustige zee is dat niet nodig.
Alle bagage kun je in principe op je motor laten want de autodekken zijn tijdens de overtocht afgesloten en voor niemand toegangkelijk.
Fijne vakantie
Groet
Cees
- Cobaard
- Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
- Woonplaats of omgeving: Drunen
De reactie van Nico onderschrijf ik. Verder is het echt beter om de motor op de jiffy te plaatsen dan op de middenbok. Met gebruik van de jiffy heb je meer "steunpunten". Tijdens onze laatste Scandinavië reis heb ik mijn RT vastgemaakt zoals in het boekje vermeld is en hij staat vast als "een huis". Verder zet je de motor in de eerste versnelling en ik zet altijd de handrem (met elastiek) vast.
- Ruud Woudstra
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
Mannen,
Bedankt voor de reacties. Plaatjes zeggen meer dan woorden.... Een spanband over de buddy vind ik echter geen optie, daar gaat de buddy wel heel snel kapot.
De voorvork vastzetten zoals op de foto's lijkt mij ook beter dan in het instructieboekje, daar worden de spanbanden over de kroonplaat gelegd, je moet dan wel strak naar beneden spannen wil je de kuip niet beschadigen of krom trekken.
Grt, Ruud.
Bedankt voor de reacties. Plaatjes zeggen meer dan woorden.... Een spanband over de buddy vind ik echter geen optie, daar gaat de buddy wel heel snel kapot.
De voorvork vastzetten zoals op de foto's lijkt mij ook beter dan in het instructieboekje, daar worden de spanbanden over de kroonplaat gelegd, je moet dan wel strak naar beneden spannen wil je de kuip niet beschadigen of krom trekken.
Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Normaal kan die spanband over de buddy wel als je er iets onder legt. Als ik hem op de bok zette dan deed ik er ook nog een van het voorwiel naar de middenbok zodat hij niet van de bok af kon. Maar de zijstandaard is beter en dan in de eerste versnelling en zover mogelijk naar voren duwen. Misschien ook nog een bandje om de remhandle. En dan legde ik een vaak een handdoek of stuk karton op het zadel zodat de spanband niks beschadigd. Ik heb op beide manieren nog nooit een probleem gehad. Als er een blok lag duwde ik die ook nog tegen beide wielen .
- Snellecees
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Woonplaats of omgeving: Breda
Een spanband over het zadel is geen probleem je moet inderdaad iets op het zadel leggen om de druk over een groter oppervlak te verspreiden. Ik had de spanband goed strak getrokken en er was geen enkele afdruk in het zadel zichtbaar na het loshalen.
Groet
Cees
Groet
Cees
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht