Een gratis forum voor liefhebbers van boxermotoren en RT-modellen. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere motorrijders. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Ik heb sinds vorige week een nieuwe en daar zit de bediening voor de richtingaanwijzers niet meer links en rechts, maar links met één knop zoals bij alle andere merken.
Maar nu kan ik, als ik mijn koppeling in heb getrokken, geen richting naar links aangeven. Mijn handen (lees duim) is kennelijk te klein.
Is hier een oplossing voor of zal ik er misschien nog aan wennen door mijn linkerhand iets meer naar binnen te plaatsen?
Heeft iemand tips voor mij?
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Ondanks dat ik vrij grote handen heb, herken ik je probleem best wel een beetje. Op de had ik ook de comfortabele linker en rechter stuurschakelaar en nu op de K1600GT is de door jouw beschreven 'standaard' oplossing gemonteerd. Bij mij zit het draaiwiel van de boordcomputer binnen de 'vuurlinie' van mijn duim (daar moet je echt een behoorlijk eind overheen reiken) en daardoor miste ik in den beginne af en toe het knopje van de richtingaanwijzer. Ik ben er inmiddels aan gewend geraakt. Maar goed, ik ben niet op de hoogte van hoe klein jouw duim is, dus kan ik er slecht over oordelen of jij er wel of niet aan zult wennen…
Dat is ook waar;
Op het moment dat je de koppeling intrekt, is de aandrijving weg en wordt je motor instabiel.
Het is beter eerst de knipperlicht te bedienen en pas dan de koppeling in te trekken.
Maar wellicht is dat erg zwart-wit.
Wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben. En mijn duim/handen zijn niet heel klein. Ik was zelfs een van de weinige, toentertijd, op de opleiding die (als vrouw) geen problemen had met het nieuwe pistool van toen.
Gisteren was Rob op zoek naar de weg en toen stonden we dus stil. Dan wordt het inderdaad moeilijk om nog de richtingaanwijzer te bedienen. Normaal plan ik ook al zo veel mogelijk vooruit, maar dat is dus niet altijd mogelijk. Dank voor de antwoorden.
En Inspector Gadget, ik moest even wennen aan je nieuwe naam , als het niet went, ga ik eens kijken voor dit verlengstuk. De kosten zijn het niet.
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Als je het een keer wilt proberen, laat maar weten.
Ik heb dat "aanwijsstokje" standaard in mijn GPS tasje liggen, maar nog niet nodig gehad noch gebruikt.
En ik had gisteren ook ineens de toeter te pakken. :lol: :lol: :lol:
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Marianne schreef:Gisteren was Rob op zoek naar de weg en toen stonden we dus stil. Dan wordt het inderdaad moeilijk om nog de richtingaanwijzer te bedienen.
Als je stil staat, kun je evt. met rechts de knipper bedienen. Niet ideaal, maar het gaat wel.
Marianne schreef:Gisteren was Rob op zoek naar de weg en toen stonden we dus stil. Dan wordt het inderdaad moeilijk om nog de richtingaanwijzer te bedienen.
Als je stil staat, kun je evt. met rechts de knipper bedienen. Niet ideaal, maar het gaat wel.
Ja, dat ga ik ook proberen. -top-
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Dat is het grootste minpuntje van de RT.
Jammer dat ze alleen voor de schrijvende pers door de knieën gegaan zijn.
De "oude" BMW-rijders hadden daar geen enkele moeite mee.
Nu met die Japanse knoppenboel hoor je iedereen er over klagen.
scan schreef:Nu met die Japanse knoppenboel hoor je iedereen er over klagen.
Ho ho. Misschien bijna iedereen. Mij heb je er nooit over gehoord. Sterker nog, ik ben juist een voorstander.
Als je alleen een Beemer rijdt is het BMW systeem helemaal prima. Als je daarnaast ook nog op een andere brommer rijdt, dan is het wel fijn als meneer BMW zich ook aan de industriestandaard ook, want het zijn echt niet alleen de jappen die dit systeem hanteren.
scan schreef:Nu met die Japanse knoppenboel hoor je iedereen er over klagen.
Ho ho. Misschien bijna iedereen. Mij heb je er nooit over gehoord. Sterker nog, ik ben juist een voorstander.
Als je alleen een Beemer rijdt is het BMW systeem helemaal prima. Als je daarnaast ook nog op een andere brommer rijdt, dan is het wel fijn als meneer BMW zich ook aan de industriestandaard ook, want het zijn echt niet alleen de jappen die dit systeem hanteren.
+1
Ik ben net geswitcht van BMW knoppen naar Japanse knoppen, en het went snel. Ik vind het allebei goed werken. Voordeel van de "japanse knoppen" is dat ik met cruise control aan op de snelweg alleen met linker hand aan het stuur kan rijden, ook als ik van baan verander.
+1 & -1;
Ik heb de nieuwe knoppen van de "Japanse" BMW nog niet kunnen uitproberen maar de "oudere BMW knoppen-stijl" bevalt mij prima.
Het enige wat ik wel mis is de same-side on & off, zoals bij de Kisan Signal Minder.
Middels de Wunderlich Blinkerrückstellung vindt ik het comfort & veiligheid vergroot. -top-
Ultimo zal het een kwestie van gewenning zijn en na verloop van tijd weet/wil je niet anders, waarschijnlijk.
Het went inderdaad snel, zeker omdat de lesmotor dit ook had.
Alleen zoals ik al begon, als ik de koppeling in heb getrokken, kan ik niet bij het knopje om mijn aanwijzer naar links aan te drukken. Echt klagen doe ik niet, hoor. Ik zal eerst nog een paar keer moeten rijden en dan zal het best gewend zijn. Op de lesmotor ging het tenslotte ooit ook goed.
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Marianne schreef:Het went inderdaad snel, zeker omdat de lesmotor dit ook had.
Alleen zoals ik al begon, als ik de koppeling in heb getrokken, kan ik niet bij het knopje om mijn aanwijzer naar links aan te drukken. Echt klagen doe ik niet, hoor. Ik zal eerst nog een paar keer moeten rijden en dan zal het best gewend zijn. Op de lesmotor ging het tenslotte ooit ook goed.
Ik kan er ook niet makkelijk bij hoor. Kwestie van anticiperen, zoals hiervoor al aangegeven.
1-handed schreef:Zelfs met 1 hand is het mogelijk
remmen,koppelen en richting aanwijzers
Hahaha, maar ik denk dat jouw hand iets groter is dan de mijne. En jij hebt aanpassingen op je motor. Ik weet alleen niet of dat ook voor de richtingaanwijzer geldt.
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005