Winscherm / Kuipruit functioneert niet meer

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mart Beumer

Winscherm / Kuipruit functioneert niet meer

Ongelezen bericht door Mart Beumer »

Beste BMW-collega's

Vandaag lekker weer een tochtje gemaakt om weer even te wennen aan het komende woon-werkverkeer op de R1100RT want helaas, de vakantie zit er voor mij alweer op.

Toen we even wat rustiger reden in de bebouwde kom even de ruit een beetje laten zakken om wat meer wind te pakken, maar helaas, bij het verlaten hiervan wilde de ruit met geen mogelijkheid meer omhoog. Verder zakken was geen probleem maar omhoog.....vergeet het maar. Ik heb de zekeringen gecontroleerd maar deze zijn allen in orde. Ik heb de motor NIET gewassen en verder functioneerd alles. Ik kan helaas ook nergens vinden op welke zekering de ruit is aangesloten, niet in de handleiding, de reparatiehandleiding en zelfs niet in de andere draadjes op dit forum.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en/of waar ik moet gaan zoeken??

Alvast dank voor het meedenken!!

Mart
dannyvd

Re: Winscherm functioneert niet meer

Ongelezen bericht door dannyvd »

Heb dat ook al voor gehad. Ik heb gewoon eens aan de armpjes goed gevoeld en een beetje wd 40 olie op de scharnierpuntjes gespoten en achteraf geen probleem meer, ging weer vanzelf, maar best nooit verzetten al rijden, enkel als je eens stilstaat . Dat is het beste volgens mij.
Mart Beumer

Danny,

Dank voor je reactie, maar dit is niet de oplossing bij mij. Alles zit lekker los en daarbij......zakken deed de ruit wel dus ik denk niet dat vastzittende scharniertjes het probleem zijn. Ook hoor ik het motortje niet aanslaan als ik de wipschakelaar bedien.

Ik hou me warm aanbevolen voor ander advies.
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

is al ergens in een toppic aan de orde geweest. Er zitten 2 relais in het kuipgedeelte achter de cockpit. eentje is er dan stuk.
Succes
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

motorpappa schreef:is al ergens in een toppic aan de orde geweest. Er zitten 2 relais in het kuipgedeelte achter de cockpit. eentje is er dan stuk.
Succes
+1 motorpappa. 1 relais voor op en de 2de voor neer.
Gr,
Kenny
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Je zou ook de schakelaar eens kunnen inspuiten met contactspray, wellicht dat daar de storing al mee verholpen is (was bij mij in ieder geval zo).
Mart Beumer

Heren,

Dank voor de info en de reacties.

Ik weet nu waar ik kan gaan zoeken en zal eens uitvinden of deze niet al te onhandige doe het zelver dit aankan.
Een fles contactspray kan ik iig vasthouden dus dat wordt poging 1 :D

Veel rijplezier verder !!
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Heb dit euvel ook al meerdere keren meegemaakt. De relais en/of schakelaar voor de verstelling van de ruit lijken van niet al te beste kwaliteit, waardoor ten gevolge van oxidatie van de contacten na een periode van stilstaan de boel niet meer werkt. In mijn geval is de storing steeds spontaan verdwenen en werkte de verstelling plots weer. Zolang de motor frequent wordt gebruikt geen problemen.

Groet,

Tom.
Change

Ongelezen bericht door Change »

Een andere mogelijkheid: mankement (vaak: kapot) wormwiel, d.i. het deel dat de mechanische beweging van de ruit mogelijk maakt. Heb ik zelf een keer gehad, ruit wilde wel omlaag en niet omhoog (overigens wilde de ruit wel omhoog als ik met de hand meehielp)....
hansvandermeer
Type: R1150RT

Ongelezen bericht door hansvandermeer »

Ik heb al twee keer de relais van de ruit vervangen. Beide keren was door inbranden van de contacten een te hoge overgangsweerstand ontstaan waardoor de ruitmotor niet voldoende spanning kreeg. Aangezien het een heel gepruts is om de relais te vervangen tot nu toe steeds beide relais tegelijk vervangen, de boel lag toch open en de stroom naar de motor loopt vij de contacten van beide relais. Het maakcontact van het ene relais staat in serie met het verbreekcontact van het andere relais. Op dit moment af en toe weer een hapering bij het omhoog gaan. Deze relais zitten dan ook al weer 18 maanden in dus het werd tijd dat ze weer eens stuk gingen. :(
Groeten Hans,
R1200RT + Navigator VI
Hangofer

Ongelezen bericht door Hangofer »

Ik heb recent hetzelfde euvel ondervonden. Het scherm ging eerst af en toe haperend omhoog of omlaag. Op een gegeven moment bleef het scherm in de bovenste stand staan en deed niets meer. Uiteindelijk heb ik de spiegels eraf gehaald. Het dashbord rond de kilometerteller en toerenteller losgeschroefd en daarna ook nog de unit met de beide tellers ook nog maar losgemaakt. Toen kon ik goed bij de relais. Al gauw bleek dat het relais dat ervoor verantwoordelijk is dat het scherm omlaag gaat niet meer werkte. Er was ook wat groenige corrosie te zien dus dat relais was wat verdacht. Ik heb de twee relais omgewisseld en inderdaad, het scherm ging keurig omlaag maar wilde daarna niet meer omhoog. Een van de twee was dus kapot. Helaas kon ik niet direct een relais halen dus alles mar weer dicht maken want ik moet er nog wel elke dag op rijden. Dit weekend komen er twee nieuwe relais in en dan is dat probleem weer verholpen.
dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Ik volg de verhalen al een tijdje en ik vraag me één ding af.
Ontstaan problemen met de ruit relais met name bij motoren waar de ruit niet zo vaaak versteld wordt? Ik heb zelf nooit problemen, niet met mijn huidige RT en niet met mijn vorige (allebei 1100RT uit 95 en 96)
Mijn ruit gaat elke (werk) dag totaal 8-9 per rit, dus x 2 per dag, op en neer in meer en mindere mate (ik rijd 34K / jaar).
In ruststand 's nachts onder het kleedje laag dus 's ochtends gelijk omhoog en tijdens stad en file rijden vaak weer laag en snelweg steeds weer omhoog.
Laatst gewijzigd door dhr op 09 jul 2009, 22:26, 3 keer totaal gewijzigd.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
hansvandermeer

Ik rij elke dag (18K per jaar) en de ruit gaat elke dag meerdere keren op en neer. Wie het weet mag het zeggen.

Volgens mijn dealer ben ik de enige klant van hem die regelmatig dit probleem heeft (ca. 1x per jaar). Als ik dit forum lees komt het regelmatig voor. Ik heb al eens een defect relais geopereerd en daar was het verbreekcontact dermate ingebrand dat geen goed contact meer mogelijk was (puntje en gaatje op/in de contacten).

Een blusdiode over de contacten van de motor zou een oplossing zijn maar is technisch niet mogelijk omdat vanwege het omwisselen van de + en - bij op en neersturen. De diode zou kortsluiting veroorzaken in een van de twee spanningrichtingen.

In het relais zit een weerstand van 680 ohm over de contacten van de spoel (veel lagere arbeidsstroom dan die van de motor), die doet ongeveer hetzelfde als een blusdiode, maar of een weerstand op de ruitmotor ook werkt?
Groeten Hans,
R1200RT + Navigator VI
Hangofer

Ik heb de 1100RT nu sinds november vorig jaar en heb inmiddels 11000 km op de teller erbij gezet. Het scherm wordt meerdere keren per rit van positie veranderd om zo voor de meest optimale airflow te zorgen. Dus ook bij mijn RT komen de klachten in ieder geval niet vanwege het niet gebruiken van het scherm. Wellicht tot een constructiezwakheid?

Voorlopig lijken de klachten vrij eenvoudig te verhelpen door het dashbord uit elkaar te schroeven en de relais schoon te maken danwel te vervangen. Maar het lijkt me dat er toch voldoende mensen problemen hebben met het electrische gedeelte van het scherm om te spreken van een toevaligge storing.
Hangofer

Ik bedoelde natuurlijk in de laatste zin dat er juist niet meer gesproken kan worden van een toevalligheid!
hansvandermeer

Gisteren nog maar eens de ruitrelais vervangen. Wat me niet eerder is opgevallen, tussen de bovenkant van de koplamp en de zwarte afdekkap onder de ruit zit een verdiepte strook in de kuip, eindigend met een rechtopstaande strook die aansluit op de zwarte afdekkap. Links en rechts van de rechtopstaande strook zitten gaatjes van ca. 5 mm die in de kuip eindigen in een kort pijpje. Al rijdend zal regenwater en opspattend water vanaf de weg door de rijwind via deze gaten de kuip in komen. Een van die gaten zit bijna rechtboven de relais. Dit zou kunnen betekenen dat "mooi weer rijders" niet of nauwelijks problemen met de relais hebben en diegene die elke dag de motor gebruikt juist regelmatig de relais moeten vervangen als gevolg van waterschade. Zijn er RT bezitters die (standaard?) een afvoerslangetje op de genoemde pijpjes hebben zitten? Ik heb ze maar dicht gemaakt, even zien hoe lang het nu duurt voordat ik een relais moet vervangen.
Groeten Hans,
R1200RT + Navigator VI
dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Ik ben een altijd-rijder (afgelopen winter slechts twee keer met de auto omdat er ijzel werd verwacht) dus weer en wind heeft dagelijks vrij spel rond mijn RT. Tot nu gelukkig geen problemen in deze richting gehad...
hansvandermeer schreef: Dit zou kunnen betekenen dat "mooi weer rijders" niet of nauwelijks problemen met de relais hebben en diegene die elke dag de motor gebruikt juist regelmatig de relais moeten vervangen als gevolg van waterschade. Zijn er RT bezitters die (standaard?) een afvoerslangetje op de genoemde pijpjes hebben zitten? Ik heb ze maar dicht gemaakt, even zien hoe lang het nu duurt voordat ik een relais moet vervangen.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Hangofer

Hans,

goed punt. Ik ga deze week even kijken of ik daar iets mee kan. Het relais dat ik heb moeten vervangen had idd aan de onderkant wat groenige corrosie en dit zo kunnen wijzen op invloeden van het weer. Dan zou ik deze invloeden moeten verminderen door ervoor te zorgen dat de relais niet meer bloot komen te staan aan weersinvloeden.
ruudpeterse

Ongelezen bericht door ruudpeterse »

Ik weet niet of het probleem met je windscherm al opgelost is, heb hetzelfde gehad, vorig jaar 1 dag voor mijn vakantie :( ging het scherm alleen nog naar beneden.
Ik heb de oorzaak gevonden, bleek bij mij de bedieningsschakelaar van het scherm (waarin 2 microswitches zitten) te zijn . onderste switch had een veel te hoge overgangsweerstand wat duid op corrosie.
Gebruikt kabelboompje kunnen kopen bij de Hobbyist voor 65,- (http://www.hobbyist.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) nieuw was 137,-
Gelijk ook maar de nog goede relais vervangen, kun je later niet bij zonder de kuip en zijpanelen er weer af te halen.
En de kontakten in de stekkers ingespoten met WD40.
Helaas heb ik nog geen elektrische schema's voor mijn 1100RT kunnen vinden, wist ook niet waar de relais zaten, en welke zekeringen was ook niet terug te vinden in mijn documentatie (BMW werkplaatsboek zonder elektrische schema's) dus alles maar gedemonteerd en circuit uitgemeten.
Relais en konnektors hiervoor zitten dus onder de kopkuip, rechts (als je erop zit), Konnektors van de linker stuurschakelaars zitten links.
Alles werkt nu weer prima. :D

Groet,
Ruud.
Donic

Ongelezen bericht door Donic »

Ruud,

Hier een electrisch schema van een RT1100.

M.vr.gr.
Donic
Donic

Ongelezen bericht door Donic »

Hier het bestand.
Als het lukt :$

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”