kuipruit afzagen

Alles over windbescherming en aerodynamica.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Dick_R1100RT

kuipruit afzagen

Ongelezen bericht door Dick_R1100RT »

Om de een of andere reden zit ik altijd vol met mijn kijkgat in de turbulentie. Hogere ruiten/flip-ups, het helpt geen zier. Maar als ik op de stepjes ga staan is het heerlijk stil. Daarom heb ik heb vorig jaar enige tijd zonder ruit gereden. Sensationeel! Alleen nog wat windruis, maar geen gebulder meer. Ik kon gewoon de motor horen lopen, zelfs op de snelweg.

Maar het ziet er niet uit!!! Alsof ik net gecrasht ben.

Daarom een oud ruitje aangeschaft en in 2 sessies in totaal bijna 10 cm eraf gezaagd (experimenteren doe je bij voorkeur niet met goeie spullen). Perfect. Je moet goed kijken om te zien dat het niet gewoon een standaard ruit is. Bovendien blijft mijn bovenlijf nog redelijk uit de rijwind. Kortom, ikke blij.

Laat maar weten als je de oplossing ook wilt proberen.
Foto's moet ik nog even uit mijn toestel halen.
peijsj
Type: R1100RT

Re: kuipruit afzagen

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste Dick,

Zou wel willen weten hoe je dat gedaan hebt. Niet voor mijn BMW maar voor mijn andere motor :)
Erikh

Ongelezen bericht door Erikh »

Fotootje?
peijsj

oké, als dat eea voldoende duidelijk maakt ?
Groet
Jan
Dick_R1100RT

Oude en nieuwe ruit stevig op elkaar geklemd om te verzagen:
BMW_ruit__0001_LR.JPG
Dick_R1100RT

En nadat de hele zaagsnede gemaakt is ... zit alles nog steeds moervast. De zaagsnede smelt achter de zaag weer dicht!
BMW_ruit__0005_LR.JPG
Dick_R1100RT

Het resultaat na 2 sessies:
BMW_ruit__0009_LR.JPG
Dick_R1100RT

BMW_ruit__0011_LR.JPG
Dick_R1100RT

Hoe ga je te werk:

- Kom tijdens het rijden zover uit het zadel omhoog als nodig tot je een goede luchtstroom voelt en schat in hoeveel cm je van de ruit af moet halen om hetzelfde resultaat te krijgen. Let bij een verstelbare ruit erop dat ie in de laagste stand staat. Let ook op dat je niet achter een busje of vrachtwagen rijdt.
- Ik had de oude en nieuwe ruit met het gewenste verschil op elkaar geklemd zodat ik de oude ruit als geleiding voor de zaag kon gebruiken, maar het blijkt erg lastig om dan de lijn goed te volgen. De tweede keer heb ik dus de ruitjes alleen op elkaar geklemd om met een edding een zaaglijn te zetten. Uit de losse pols is die lijn prima te volgen.
- Vervolgens ga je met een decoupeerzaag en een zaagblad met fijne vertanding aan de slag. Met de zaag op de hoogste snelheid wordt het plastic heter en laat een mooiere snede achter. Ook wordt dan het zaagsel beter afgevoerd waardoor het minder dichtsmelt achter de zaag. Ga er maar vanuit dat je in ieder geval nog een keer moet zagen. Het smelt echt goed vast! Je kunt het daarna niet losbreken of zo.
- Met een stanleymes de ergste slakken (vastgesmolten zaagsel) afsnijden.
- Met een vijl de randen netjes bijvijlen.
- Eventueel met schuurpapier verder bijwerken tot een mooi glad resultaat. Of misschien eerst nog een rondje rijden om te kijken of je nog meer wilt verwijderen.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Dick, netjes gedaan.
En als dit ook nog eens je probleem oplost is het helemaal top. _004

Netjes de foto's.

Groeten,
Richard
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Fraai! En het ziet er nog eens lekker sportief uit ook...
peijsj

Ziet er inderdaad zo op het oog netjes uit. Wat ik minder goed begrijp: Je had dus al wel een kleiner scherm ? Waarom dan nog een scherm verzagen ?
Daarnaast schrijf je over een zaagje met fijne vertanding. Gaat het dan om een zaagje om ijzer te zagen of is er éen speciaal voor kunsstof ?

groet
Jan
Dick_R1100RT

Nog even ter aanvulling, ik ben 195m lang.
peijsj schreef:Ziet er inderdaad zo op het oog netjes uit. Wat ik minder goed begrijp: Je had dus al wel een kleiner scherm ? Waarom dan nog een scherm verzagen ?
Daarnaast schrijf je over een zaagje met fijne vertanding. Gaat het dan om een zaagje om ijzer te zagen of is er éen speciaal voor kunsstof ?

groet
Jan
Hallo Jan,

Waaruit maak je op dat ik al een kleiner scherm had?
Ik heb inderdaad een ijzerzaagje gebruikt. Ik denk niet dat er speciale zaagjes voor kunststof zijn.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Dick..kweet het niet zeker hoor....maar volgens mij redeneerde ik eerst hetzelfde als Jan....ik ging er ook van uit dat het verzaagde scherm nu dezelfde afmetingen heeft als het oude scherm dat als mal is gebruikt. (vandaar de redenering waarom dan het oude scherm/mal niet gewoon gebruiken).

Volgens mij is het oude scherm alleen als mal gebruikt om de kromming aan de bovenkant mooi identiek te krijgen...toch?... _001
peijsj

Beste Dicj,

Berrybeer verwoord precies wat ik dacht.

groet
Jan
jan-rt
Type: R1150RT
Bijz: 847 Biarritzblau
Woonplaats of omgeving: Leerdam

Ongelezen bericht door jan-rt »

Mannen, sorry dat ik mij er mee bemoei maar aan het begin van het draadje heeft Dick het volgende geschreven:

"Daarom een oud ruitje aangeschaft en in 2 sessies in totaal bijna 10 cm eraf gezaagd (experimenteren doe je bij voorkeur niet met goeie spullen)."

Dus daar is de mal!posting.php?mode=reply&f=36&t=3913#

Jan
Enjoy the yourney!
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Puik werk Dick _004

gr,
Kenny
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Inderdaad netjes gedaan. Hoe ver zit nu de onderkant van je helm ongeveer boven het scherm? Ik heb er ook aan gedacht om van het scherm wat af te zagen. Ik rijd ook liever met een beetje winddruk dan al die herrie.

Ton _004
Dick_R1100RT

Ton1959 schreef:Inderdaad netjes gedaan. Hoe ver zit nu de onderkant van je helm ongeveer boven het scherm? Ik heb er ook aan gedacht om van het scherm wat af te zagen. Ik rijd ook liever met een beetje winddruk dan al die herrie.

Ton _004
Hallo Ton,

Het is een beetje gokken, maar afhankelijk van mijn houding zo'n 2 tot 5 cm. Je moet gewoon kleine beetjes tegelijk eraf halen. Het is zo gedaan, dus er is geen reden om je ruit meteen maar door midden te zagen. Je moet alleen even een goede mal maken.

Ik twijfel of ik niet nog 1 of 2 cm eraf zal halen. Dat reduceert het geluid nog verder, maar de wind en regen op het bovenlijf nemen dan toe en ik rijd het hele jaar door.

Dick
Dave

Je hebt toch twee ruiten? Pak je de meest verweerde voor in de winter, de meest heldere nog verder ingekort voor de zomer... _004
Dick_R1100RT

Dat zou ik ook nog kunnen doen. Ik lees hier goede verhalen over het poetsen van je ruit met koperpoets. Dan heb ik straks een lange heldere en een korte heldere ruit! :-)

Wat betreft geluidsreductie kan een nieuwe helm misschien ook geen kwaad. Zat vanmorgen op de motor eens uit te rekenen dat ik mijn helm nu 75.000km heb gedragen. Bij een gemiddelde snelheid van 50kmh is dat dus 1500 uur!!!
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Er is ook een middel vanuit de watersport dat gebruikt wordt om de ruiten te ontdoen van sluier, krassen e.d.: Seapower.
GrTz
BertL
Dave

Of Xerapol...
LHHC

Ongelezen bericht door LHHC »

Polijsten van kunststofruiten kan maar het te gebruiken polijstmiddel is afhankelijk van de soort ruit, Polycarbonaat PC (bijv. Z-technik ruiten) of polymethylmethacrylaat PMMA (o.a.plexiglas ruiten zoals Secdem). Het middel Xerapol is bijv. niet geschikt voor Polycarbonaat.
Dave

Kijk, weer wat geleerd!
Ton1959

Ik heb net 4cm van mijn windscherm gehaald. En nu veel minder windgeruis en nog steeds geen echte druk op mijn helm of bovenlichaam. Gewoon afgetekend 4cm van bovenzijde en toen afplakband op het scherm geplakt. In totaal een cm of 6 afplakband onder elkaar geplakt en toen het scherm afgezaagd en met het schuurmachine weer vlak en glad gemaakt. Geen problemen met zagen. Het was er in een keer af. Stukken beter. En het randje heb ik met lak zwartgemaakt zodat het weer bijna hetzelfde is als de rest van het scherm. Big RT Smile

Ton _004
robvanrooijen
Bijz: Yamaha XJ550 1991-1993
BMW R1100RT 2011
Woonplaats of omgeving: Woerden

Ongelezen bericht door robvanrooijen »

Wat een idee, ik zat ook te kijken naar een hogere ruit vanwege het windgeruis, maar de ruit afzagen had ik nog niet aan gedacht.
Ik heb nog wel een vraagje: was het zadel in de hoogste stand zetten en de ruit in de laagste stand niet voldoende?

Wel moet ik zeggen dat ik tijdens de RAI een F 800 ST heb gereden, uit nieuwsgierigheid, en na afloop wel tot de conclusie kwam dat deze motor weinig windgeruis had, terwijl deze motor ook een klein ruitje heeft waar je je nauwelijks achter kunt verschuilen. Wel is het zo dat ik hiermee niet op de snelweg ben geweest, dus niet echt een vergelijkende test.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

robvanrooijen schreef: Wel moet ik zeggen dat ik tijdens de RAI een F 800 ST heb gereden, uit nieuwsgierigheid, en na afloop wel tot de conclusie kwam dat deze motor weinig windgeruis had, terwijl deze motor ook een klein ruitje heeft waar je je nauwelijks achter kunt verschuilen. Wel is het zo dat ik hiermee niet op de snelweg ben geweest, dus niet echt een vergelijkende test.
Kijk maar uit met die F800ST.
Ik ben van een Vstrom DL 1000 naar een F800ST gegaan en heb een hap geld uitgegeven om een rechtere zit te krijgen en een betere windbescherming. Ik heb na 1 jaar geklooi hem weggedaan en een R1200RT gekocht.
Betere bescherming en een motor onder je. De F800ST is klein en geeft te weinig bescherming en de kwaliteit is een stuk minder dan een R.
Er zijn teveel problemen met de F , lees eerst goed het F800forum voordat je er 1 aanschaft. Ik ben blij dat hij weg is.

Richard
robvanrooijen
BMW R1100RT 2011

beemerrichard schreef: Kijk maar uit met die F800ST.
Ik ben van een Vstrom DL 1000 naar een F800ST gegaan en heb een hap geld uitgegeven om een rechtere zit te krijgen en een betere windbescherming. Ik heb na 1 jaar geklooi hem weggedaan en een R1200RT gekocht.
Betere bescherming en een motor onder je. De F800ST is klein en geeft te weinig bescherming en de kwaliteit is een stuk minder dan een R.
Er zijn teveel problemen met de F , lees eerst goed het F800forum voordat je er 1 aanschaft. Ik ben blij dat hij weg is.
Richard
Ik was (nog) niet van plan een F aan te schaffen, rij eigenlijk nog maar net mijn R. Maar bedankt voor de tip _004. De F leek mij een goede woonwerk verkeer fiets, en dan kijk ik met name naar het verbruik, maar dat was voor ik mijn huidige fiets had aangeschaft. Omdat er toevallig één beschikbaar was om uit te testen tijdens de RAI heb ik mijn kans gegrepen en erop gereden.
Maar de discussie ging over windgeruis en wat betreft de F leek in overeenstemming met het verhaal van Dick, die dit draadje startte...
Dick_R1100RT

robvanrooijen schreef:Wat een idee, ik zat ook te kijken naar een hogere ruit vanwege het windgeruis, maar de ruit afzagen had ik nog niet aan gedacht.
Ik heb nog wel een vraagje: was het zadel in de hoogste stand zetten en de ruit in de laagste stand niet voldoende?

Wel moet ik zeggen dat ik tijdens de RAI een F 800 ST heb gereden, uit nieuwsgierigheid, en na afloop wel tot de conclusie kwam dat deze motor weinig windgeruis had, terwijl deze motor ook een klein ruitje heeft waar je je nauwelijks achter kunt verschuilen. Wel is het zo dat ik hiermee niet op de snelweg ben geweest, dus niet echt een vergelijkende test.
Ik reed hiervoor altijd (en nu nog steeds) met het zadel in de hoogste stand en de ruit in de laagste. Ruiten zorgen voor bescherming EN turbulentie. Je wordt minder nat, maar hebt meer herrie. Ik heb een grotere ruit geprobeerd, maar dat was alleen nog maar erger. Rijd om te testen maar eens een stukkie zonder ruit. Dan ben je wel overtuigd.
robvanrooijen
BMW R1100RT 2011

Dick_R1100RT schreef:Rijd om te testen maar eens een stukkie zonder ruit. Dan ben je wel overtuigd.
Ik ik zal het eens doen, ben zeer benieuwd, alleen al uit nieuwsgierigheid...
Ton1959

Bij mijn R staat het zadel in de hoogste en mijn scherm was niet verstelbaar. En 4 cm minder maakte het perfect voor mij en ik ben 185cm lang. En toch geen druk op mijn helm dus de bescherming bleefr hetzelfde.

Ton _004
BM-double-UU

Ongelezen bericht door BM-double-UU »

Ik kom van een heel andere motor af...waar geen ruit op zat. ik ben nu blij met mijn ruitje.
Turbulentie dat hou je natuurlijk met een ruit.
Ga wel een andere helm nemen (ben ik aan toe) zal ook schelen qua lawaai.

Maar zal eens beginnen om op de stepjes te gaan staan en het verschil te voelen/horen :D

Ps... je rijd dus eigenlijk het meest met de ruit in de laagste stand als ik het goed begrijp.

Hans.
Dick_R1100RT

BM-double-UU schreef:Ps... je rijd dus eigenlijk het meest met de ruit in de laagste stand als ik het goed begrijp.
Sterker nog, ik heb de ruit nooit omhoog.

Dick
alex1

Ongelezen bericht door alex1 »

Hallo allemaal,

Ik heb de ruit niet afgezaagd maar er een opzetruitje bovenop gezet, helemaal geweldig!
Op mijn sinds 3 weken geleden aangeschafte R1200RT reed ik constant met nekpijn, en niet zo'n beetje ook, hoefde ik niet lang voor te rijden.
Zadel hoog, zadel laag, ruit hoog ruit laag, het bleef gewoon.
Op mijn vorige motor, een Triumph Tiger, had ik een opzetruitje, een nep touratech, en die heb ik omgezet.
Ruitje moest wat afgeslepen worden eer e.e.a. paste en had een verbluffend resultaat, rustiger en geen nekpijn meer!
Voor een andere ruit was ik al wezen kijken, was zo ongeveer € 240 en dan moet je nog maar afwachten of die ruit het gewenste resultaat oplevert

Alex
Dick_R1100RT

Die spoilers zijn redelijk gunstig te krijgen via het GS-forum. Daar heten ze Hamster-spoilers, naar de nickname van het lid dat ze regelt. Ik heb die geprobeerd op mijn RT voordat ik de ruit afzaagde, maar dat was een drama. Hangt dus blijkbaar ook erg af van lengte, helm, enz., enz., enz.
alex1

Ongelezen bericht door alex1 »

Ik heb inderdaad zo'n Hamsterruitje van het GS forum, die zoals gezegd erg goed bevalt.
Morgen gaan we weer rijden en zal ik nog wat proberen m.b.t. de schuinte t.o.v. de originele ruit

Alex ;)
stephan

Ongelezen bericht door stephan »

Heb dit weekend mijn ruit ook een 10 tal cm ingekort.Op volle hoogte had verschikkelijk veel turbilentie met als gevolg op de snelweg was mijn hoofd net een pingpong bal.Nu met het scherm ingekort is dit effect verdwenen.Heb nog wel last van windgeruis veroorzaakt door de nog blijvende turbilentie maar het is draagelijk.Zal het scherm enkel opzetten wanneer er autostrade in de route voorkomt,anders rij ik zonder scherm.Wat best heerlijk is .

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Kuip & Ruiten”