synchroniseren r1200rt 2007

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door jaybmw »

Mij is iets niet duidelijk mbt synchroon stellen van de gasklephuizen van mijn motor . Op de 1100 en 1150 zie je de stelschroeven zitten , op mijn 1200 niet . Zijn dan alleen de gaskabels af te stellen of zit ergens toch een stelmogelijkheid verstopt ? Of gebeurt dit softwarematig dmv de stelmotors (indien aanwezig) en de eindaanslagen van de gaskleppotentiometers gelijk te zetten in een basisstand ?

Wie kan mij dit uitleggen aub ?


Groet , Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3358
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door HansD »

De -1200- heeft geen stelschroeven en stelt zich zelf af via de motronic. Daar kun je dus weinig aan doen. Ook heeft de -1200- 2 lambda sondes (in plaats van maar 1 bij de -1100- en -1150- ), 1 in elke uitlaat, zodat een van de grootste bronnen van ongelijk lopen (kfr - konstant fahr rucklen) is weggenomen.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 558
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door Benji »

jaybmw schreef:Mij is iets niet duidelijk mbt synchroon stellen van de gasklephuizen van mijn motor . Op de 1100 en 1150 zie je de stelschroeven zitten , op mijn 1200 niet . Zijn dan alleen de gaskabels af te stellen of zit ergens toch een stelmogelijkheid verstopt ? Of gebeurt dit softwarematig dmv de stelmotors (indien aanwezig) en de eindaanslagen van de gaskleppotentiometers gelijk te zetten in een basisstand ?

Wie kan mij dit uitleggen aub ?


Groet , Jeroen .
Volgens mij kan DMM je hierbij helpen, hij heeft een GS911.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door jaybmw »

Ik vraag dit , omdat ik zelf monteur ben en er best wel kijk op heb . Het synchroon stellen staat wel berekend op de factuur van de uitgevoerde beurt.....Bij de dealer . Ik denk zelf dat het ten onrechte berekend is ?? Denk dat als ik gelijk heb het de laatste keer is geweest bij de dealer . Dan ga ik zelf maar verversen ect , nu weggebracht omdat ik geen zin/tijd had . Eventueel doorspoelen van het remsysteem laat ik dan wel bij de bmw specialist/universeel bedrijf doen .

Ik heb voor de 2e maal dezelfde dealer bezocht voor een onderhoudsbeurt en heb voor de 2e keer een gevoel alsof ik getild ben ...
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door JeHo »

Gaat het over bij stationair toeren synchroniseren of bij 2000 toeren synchroniseren.?
M.v.g. JeHo
Inspector Gadget

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

(uiteraard) dient de 1200RT ook synchroon gesteld te worden, middels de CarbTune/TwinMax (e.d.) en diagnose-apparatuur.

Volgens mij moet je het direct merken als het niet is gebeurd en wél de kleppen zijn gesteld;
De motor loopt niet lekker "rond" en loopt te schudden.

PS: Stationair draaien is een kalibratie (adaptation) procedure via de diagnose-software.
Naar verluid zou de 1200RT dit ook "dynamisch" aanpassen, vandaar (ook) de adaptation-mogelijkheid.

Ik heb zelf die synchronisatie-procedure nooit doorlopen maar de GS911 geeft aan;
2014-03-23_15-27-33.jpg
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door Garfield »

Bij de -1200- worden de gaskleppen bij stationair toerental via stelmotoren electronisch "bijgestuurd" Daar valt dus niets aan te stellen, behalve wat DMM al zei, via de adaptation. En via de GS911.
Als je wilt synchroniseren moet je volgens de nette manier eerst via de GS911 de stelmotoren fixeren en dan vervolgens bij 2000-2500omw/min via de gaskabels de onderdruk synchroniseren. Ik heb daarbij veel gemak van een grote rubber ring om de gashendel "vast" te zetten. En van mijn carb-tune, die is ook handig :lol:
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door jaybmw »

O.k ! Bevredigende antwoorden _004 . Ik moet zeggen dat ik wel zeker merk dat de motor soepeler loopt , je merkt gewoon heel goed dat een boxer zo'n 8000km na een beurt stugger en nukkiger is . De oorzaak ligt dan in het algemeen aan de klepspeling , en de fijnafstelling van links en rechts (synchroon ) stellen . Een 1 of 2 cylinder daar merk ik het gewoon aan na verloop van tijd . En de stealeRT heeft in deze toch wel gelijk dan . Maar ja , ondanks dat ik zelf iedere dag sleutel en door het "luxe probleem" het onderhoud laat doen aan eigen motor is het toch iedere keer een hoop geld in verhouding met mijn Japanse fietskes....

Ik wil genieten van de motor en er niet aan hoeven werken , dat onderhoud doe ik de hele week al aan diverse voertuigen en dieselmotoren en dus in mijn spaarzame vrije tijd wil rijden ipv knutselen . Toch maar eens op zoek of het ietsje goedkoper kan dan bij de bmw garage . Kenny is een optie maar de afstand/heen en weer of met auto opgehaald worden wegen niet op tegen de kosten brandstof/voordeel ipv naar de dealer in Rijen te gaan.....

Ik vind het ook een beetje genant om zelf de vloeistoffen te vervangen en kleppen te stellen en voor de remvloeistof en sychr naar de garage te gaan , in dit geval de dealer . Ze zien me al aankomen denk ik , niets aan te verdienen ... Toch maar alles laten doen is het besluit en genieten van de vrije tijd .

Groet , Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 558
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door Benji »

Garfield schreef:Bij de -1200- worden de gaskleppen bij stationair toerental via stelmotoren electronisch "bijgestuurd" Daar valt dus niets aan te stellen, behalve wat DMM al zei, via de adaptation. En via de GS911.
Als je wilt synchroniseren moet je volgens de nette manier eerst via de GS911 de stelmotoren fixeren en dan vervolgens bij 2000-2500omw/min via de gaskabels de onderdruk synchroniseren. Ik heb daarbij veel gemak van een grote rubber ring om de gashendel "vast" te zetten. En van mijn carb-tune, die is ook handig :lol:
Volgens mijn bescheiden mening, moet dit voor de huis,tuin en keuken monteur(hobbyist) ook anders kunnen, heb zelf geen R1200RT, dus kan het zelf niet uittesten. Maar deze stappenmotoren zullen heus wel een stekertje hebben dat je los kunt trekken, dus zijn ze gefixeerd, dan kun je je gaskabels bijstellen lijkt mij zo. Voor het stationair toerental, als alles aangesloten is, zou je de batterij kunnen loskoppelen, nadien weer aansluiten en calibratie met gashendel doen. Dan zou je geen GS911 nodig hebben, is zo mijn idee of dit werkt weet ik niet.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door Garfield »

Dat klopt, de iets minder nette manier is het lostrekken van de stekers. Er staat mij zelfs een YT filmpje bij van een poolse GS waarvan de eigenaar of monteur stelt dat je van die stekers af moet blijven. Wie het weet mag het zeggen. Ikzelf heb een GS 911 niet om in de kast te laten liggen ;)
Dat met de batterij losnemen, ben je niet abuis met de TPS procedure _001
Gr. Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 558
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door Benji »

Garfield schreef:Dat klopt, de iets minder nette manier is het lostrekken van de stekers. Er staat mij zelfs een YT filmpje bij van een poolse GS waarvan de eigenaar of monteur stelt dat je van die stekers af moet blijven. Wie het weet mag het zeggen. Ikzelf heb een GS 911 niet om in de kast te laten liggen ;)
Dat met de batterij losnemen, ben je niet abuis met de TPS procedure _001
Gr. Frans
Misschien is het een idee een ''How to do'' foto reportage of filmpje te maken van het synchroniseren van een R1200RT op de 'nette manier''.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Inspector Gadget

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op YT is e.e.a. te vinden zoals deze;

[media]40sJjXU62xU[/media]
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door Garfield »

Yep, dat is die Poolse meneer. _004
En bij sommige werkzaamheden heeft een GS best een voordeel ;)
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door JeHo »

Maar deze Poolse meneer is geen R1200 aan het synchen
Trouwens het stationair synchen op de minder nette manier geeft goede resultaten
m.v.g. JeHo
Inspector Gadget

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het 1e gedeelte (t/m circa 04:10) is het een R1200GS in dat filmpje.
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo dmm,
ja dat klopt , maar volgens mijn bescheiden mening wordt er bij de R1200 op deze manier niet de stationaire gelijkloop gesynchroniseerd .(stappenmotoren)
Wel krijg je zo een synchronisatie voor de hogere toerentallen waarbij ik de stekkers van de motoren losmaak zodat deze gefixeerd zijn en geen
invloed meer hebben op verdere synchronisatie. Excuses als ik op de verkeerde wijze bezig ben met synchen, maar ik ben tevreden met de stationaire loop. Misschien
is het resultaat nog beter als je het geschikte gereedschap hebt.
Heb geen GS 911 maar een Carbtune voor synchen.
m.v.g. JeHo
Inspector Gadget

Re: synchroniseren r1200rt 2007

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, het stationair wordt elektronisch geregeld, dat kan je "formeel" alleen kalibreren (adaptation) waarbij de stappenmotoren hun nulpunt opnieuw inleren.
En dat moet via de diagnose-apparatuur (GS911, Texa, BMW diagnose)
Waarna de motor zelf weer die instelling na verloop van tijd verder "leert", is mij verteld.

Voor het synchroniseren is nochtans de CarbTune/TwinMax noodzakelijk, ook al heb je een GS911. ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”