USB/AUX/iPod aansluiten BMW Radio/CD 1200RT 2005 - gelukt!

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

USB/AUX/iPod aansluiten BMW Radio/CD 1200RT 2005 - gelukt!

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Voor mijn 1200RT uit 2005 ben ik op zoek naar de mogelijkheden om muziek vanaf mijn Iphone te koppelen aan de radio/cd van de motor zelf en dus ook de stuurwielbediening. Dit laatste is geen must!

Zoekende op het www kwam ik dit setje tegen:

http://www.carinterface.nl/yatour-usb-s ... ytm06-bmw1

Heeft iemand hier ervaring mee hetzij met de auto en anders met de motor? Mijn motor heeft de BMW Professional 2000 radio/cd en deze staat in de lijst vermeld dus het zou moeten werken. Op het forum stond ook een link naar een dergelijk apparaatje maar dat koste €250 en dat vind ik te prijzig voor iets wat ik slechts af en toe gebruik.

Als iemand een alternatief qua merk weet, dus niet het alternatief via de helm icm BT, dan hoor ik dat ook graag.
Laatst gewijzigd door Wolfs RT op 31 mar 2014, 17:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: Yatour USB/SD/AUX R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet of dit gaat werken op de BMW radio die normaal gesproken in de 2005 ~ 2009 1200RT zit.
Kijkende naar de informatie, maken ze (ook) gebruik van de CD-wisselaar ingang van de BMW radio;
http://www.ycarlink.com/my_52/Install%20YT-M06.htm
Want volgens mij zitten die onderste stekkers helemaal niet op de BMW radio van de 1200RT. _001

Ik weet dat de wat luxere (oudere) BMW motoren wel de mogelijkheid hadden voor een CD-wisselaar. (zoals de LT)

Maar, als je 1200RT voorzien is van fabrieks-af radio, ligt er bij jou geen mini-jack kabeltje in je handschoenen/radiovak, rechts?
Daar kan je een MP3 speler op aansluiten en, mits de MP3 speler dat ondersteund, ook bedienen met je radioknoppen op je stuur aan de linkerzijde.

De iPhone is in essentie geen MP3 speler dus die zal wellicht niet reageren op de Seek-knoppen voor "volgende/vorige" en wellicht dat je (ook nog) een iPhone-naar-MP3 audio-kabeltje nodig hebt.

Als dat kabeltje niet in je handschoenen/radiovak ligt, misschien eens navragen aan de BMW dealeRT of dat ook achteraf optioneel in te bouwen is? _001
Onderdeel-nummer is volgens mij 61127709157

De door jou aangehaalde oplossing is een "bekende" (alleen dit keer van Chinese makelij) waarbij de CD-wisselaar ingang gebruikt wordt om media (geheugenkaartjes) als een CD aan de betreffende radio te presenteren.
Mits de radio wel een CD wisselaar ondersteund en volgens mij is dat niet het geval op de 1200RT.
marcel72
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Ongelezen bericht door marcel72 »

dutchmidiman schreef: Maar, als je 1200RT voorzien is van fabrieks-af radio, ligt er bij jou geen mini-jack kabeltje in je handschoenen/radiovak, rechts?
Daar kan je een MP3 speler op aansluiten en, mits de MP3 speler dat ondersteund, ook bedienen met je radioknoppen op je stuur aan de linkerzijde.
Ik had op mijn K1100 LT zelf een 3,5" stekker (mini-jack) + kabel getrokken en vervolgens de iPod met een Belkin sportscommander aangesloten. Met deze kun je dan je iPod van een afstand bedienen. Ik had de bediening op de tank vastgemaakt en kon zonder dat ik mijn ogen van de weg hoefde af te halen de iPod bedienen. De radio + cassette van de LT gebruikte ik niet meer.... :$

Succes!
gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Wolfs RT

Bedankt voor de reacties.

Ik ben vandaag een heel stuk verder gekomen. Bij mijn lokale auto elektronika shop (kew.nl) heb ik de vraag neergelegd. Volgens hen zou de Dension Gateway 100 die hij op de plank had liggen moeten werken. Aangezien alles al open lag (benzinetank verwijderd) was het een kwestie van minuten om alles aan te sluiten......en het werkt.....deels.

De Dension zit d.m.v. stekkers verbonden aan de radio. Via een aux-aux kabeltje vanaf de Dension naar m'n Iphone en de muziek wordt afgespeeld op m'n speakers. Volume kan ik bedienen vanaf het stuur. Track helaas niet. Morgen haal ik het kabeltje voor de Iphone (30pin connector) en dan hoop ik dat ik wel kan springen van het ene naar het andere nummer. Als het goed is wordt dan ook m'n Iphone opgeladen.

Hoe dan ook, ik ben blij dat ik in ieder geval m'n playlist van m'n Iphone kan afspelen en het volume kan regelen.

Morgen hopelijk meer info.
Laatst gewijzigd door Wolfs RT op 26 feb 2014, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Ik heb echt helemaal niets met dit onderwerp maar ken de Dension's wel, is wat duurder maar in mijn optiek ook wel beter.

Volgens mij ondersteund alleen de iPOD commando's via de audio-uitgang (lees: zoals draadgebonde besturing via je oortjes met AB, bijvoorbeeld), de iPhone ondersteund dat niet. Volgens mij.

Bij de iPhone moet je dan inderdaad de iDock aansluiting gebruiken.

Maar hoe is de aansluiting nu gedaan, zat de cd-wisselaarpoort op de BMW radio van de 1200RT?
Wolfs RT

Onder de stekker zitten twee ongebruikte stekkers. Ik heb hier een foto van en zal deze morgen plaatsen.

Voor mij was dit ook geen must maar meer als geintje ontstaan. Op de snelweg vind ik het wel lekker om iets op de achtergrond aan te hebben staan. Muziek via de intercom vind ik niet fijn want dan hoor je de geluiden om je heen een stuk minder is mijn ervaring. Hij had deze nog liggen, is een verouderd model, en voor €50 vond ik het een prima investering Big RT Smile

Zal morgen ook foto's van de montage plaatsen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Leuk mazzeltje voor je, want meestal is KEW niet echt goedkoop.
Maar wel prima behulpzaam en ze kennen hun stuff.

Kortom, de BMW radio op de 1200RT zal dus dan toch ook de wisselaar-aansluiting hebben.

Dan zal dit de pinbelegging moeten zijn, gok ik;
(als iemand ooit zijn eigen MP3-speler ingang wenst te maken)
2014-02-26_21-21-00.jpg
Wolfs RT

Dat overzicht klopt. De stekker zit inderdaad op de CD-wechsler met slechts 4 draden die naar de Dension gaan.

Voor het gemak heb ik de titel van het topic aangepast.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Wolfs RT

Re: USB/AUX aansluiting maken '05 1200RT

Hierbij twee foto's van hoe het er nu uit ziet.

Aan de rechterkant van de cd speler zit de Dension geklemd. De oranje stekker is voor de Iphone. De aux stekker zit naast de oranje stekker maar is op de foto niet zichtbaar. Het meest lastige van het hele verhaal was de extra stekker op de originele goed te plaatsen. Zoals je ziet is het bakje redelijk gevuld.

Afbeelding

En zo ziet het er dan uit.....

Afbeelding

De aux stekker heb ik niet nodig maar is wel handig om meteen neer te leggen.

Ben er erg blij mee Big RT Smile

Mocht iemand extra info willen schroom niet om een pb te sturen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Wolfs RT

Re: USB/AUX/iPod aansluiten BMW Radio/CD 1200RT 2005 - geluk

En zo ziet het er dan uit,

Afbeelding

Volledig bedienbaar vanaf het stuur en voor gebruik zet ik de iPod ook niet aan (of uit na de rit). Sterker zelfs, het ding heb ik er sinds de montage niet meer uit gehaald.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”