Open Street Map kaarten op Zumo 350

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Tourist64
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200 GS Adventure
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Open Street Map kaarten op Zumo 350

Ongelezen bericht door Tourist64 »

Vandaag heb ik geëxperimenteerd met gratis kaartmateriaal van het Open Street Map (OSM) project. De aanleiding is dat ik mijn Zumo 350 komende zomer eenmalig voor een week in Canada wil gebruiken. Voor het kaartmateriaal van Noord Amerika vraagt Garmin € 74,95 en ik wil eens kijken of dat ook goedkoper kan, maar wel legaal ;) . Daarom als test eerst een OSM kaart van Nederland gedownload van: http://garmin.openstreetmap.nl/. Op deze site kun je een land of afzonderlijke regio's selecteren, waarvoor je vervolgens het kaartmateriaal kunt downloaden. Voor Nederland kreeg ik het materiaal direct, maar als je "losse regio's" selecteert, dan wordt het kaartmateriaal gegenereerd en kan het een paar uur duren. Middels email berichten wordt je dan op de hoogte gehouden over de voortgang.

De bestanden die dan kunt downloaden bevatten een o.a een .exe installatie bestand voor Windows, zodat de OSM kaart in BaseCamp geïnstalleerd wordt. Vanuit BaseCamp heb ik de OSM kaart middels de menu opties Kaarten -> Kaarten installeren op een micro SD-kaartje gezet (+/- 310 MB. alleen voor NL).

Met het OSM kaartmateriaal op de micro SD-kaart in de Zumo 350 ben ik een ritje van 80 km met de motor gaan maken vanmiddag. Wat me meteen opviel was dat de kaart veel meer details toont op het scherm. Bebouwing in de bebouwde kom en bos en weiland/bouwland daarbuiten worden veel beter aangegeven. Dat heeft wel als gevolg dat de opbouw van het scherm soms wat traag gaat, nog net niet storend maar wel zo nu en dan een paar witte vlekken. Door op de Zumo de instelling Kaartdetail van "Meer" naar "Normaal" te zetten was de opbouw van het scherm goed. Uiteraard wel minder details op het scherm maar nog altijd meer dan bij de Garmin City Navigator kaart(Zie onderstaande schermafdrukken). Het probleem met de scherm opbouw trad met name op in het centrum van een stad en de Zumo automatisch uitzoomt als je een stuk rechtdoor moet (veel bebouwing/details te verwerken).

Afbeelding

De kwaliteit van het OSM kaartmateriaal heeft mij zeker verrast en voor mij is de test geslaagd om OSM kaartmateriaal te gebruiken op de Zumo 350. Ik kan me ook voorstellen dat dit een interessante optie is voor Zumo eigenaren zonder LifeTime update.
Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van OSM kaarten van Noord Amerika en Canada in het bijzonder?

Groeten,
Rob
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Open Street Map kaarten op Zumo 350

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Tourist64 schreef: Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van OSM kaarten van Noord Amerika en Canada in het bijzonder?
De dekking van OSM verschilt, ook in Europa, per regio. Zo is het ook moeilijk een antwoord te geven over zo'n groot gebied. Echter, op http://www.openstreetmap.org/ kun je, zonder ze eerst te downloaden, de dekking van een bepaalde regio tevoren bekijken.
Lijkt de dekking in een bepaald gebied in orde, maak je dan geen zorgen over de actualiteit; die is vaak beter dan van de commerciële kaarten.

Toch zijn er ook beperkingen, die je je wel tevoren moet realiseren:
Dat de actualiteit zo hoog is komt mede doordat iedereen zelf wijzigingen aan kan brengen. Ofschoon men wel 'met elkaar meekijkt' is er geen werkelijk controle instituut. Als iemand, bij wijze van spreken een nieuw zandpad intekent maar dat de kenmerken geeft van een snelweg dan zul je daar met regelmaat opgestuurd worden. Ook kan het zijn dat 'nodes' niet goed met elkaar verbonden zijn zodat delen van een weg niet routeren. Bij Navigatie moet je allicht altijd gezond verstand gebruiken, bij OSM soms net iets meer.
Ook het zoeken van adressen gaat veelal moeizamer dan met de commerciële kaart.

Dat gezegd hebbende: OSM is een prachtig initiatief en ik zou het zeker gebruiken voor je vakantie.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
JM1100RT
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Ongelezen bericht door JM1100RT »

voorbeeldje: bij het plannen van een (fiets)route naar Parijs 2 jaar geleden stonden op de OSM kaart de meeste witte Michelinweggetjes in het noorden van Frankrijk echt niet (nou is dat ook wel een erg dun bevolkt gebied....) Op de daarna aangeschafte City Navigator waren ze wel beschikbaar voor het bouwen van de route. Dus eerst thuis uitproberen in Basecamp! Ik check dat dan vaak met de Michelinkaart via http://www.viamichelin.nl. Die is namelijk onovertroffen qua overzicht, in ieder geval ten opzichte van de City Navigator kaarten van Garmin. _004
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

JM1100RT schreef:in het noorden van Frankrijk
Juist in Frankrijk is de dekking van OSM me vaker behoorlijk tegengevallen. Kennelijk zijn daar minder 'mappers'. Michelin is dan meestal een stuk beter.

Ik heb alleen zo'n vermoeden dat de dekking van Michelin in Noord Amerika/Canada ook niet heel bijzonder zal zijn ;)
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
wooter

Ongelezen bericht door wooter »

Ik heb vorig jaar de 75€ betaald voor de betreffende kaart in Canada en de VS, en kwam op meerdere punten waar wegen van een paar jaar oud nog niet eens beschikbaar waren. Ook zit er blijkbaar geen lifetime update abonnement bij, en lukt het me niet de map te downloaden naar mijn computer.

Naar mijn mening is die map dan ook een miskoop geweest. Volgende keer laad ik er OSM op. Dan kan ik tenminste op basis van mijn eigen routering een weg aanleggen op de terugrit.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”