MrGPS: Een update van de Garmin lifetimeupdate-video

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

MrGPS: Een update van de Garmin lifetimeupdate-video

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hans heeft weer een informatief fimpje gemaakt.

Zijn stelling dat je een krek elke geheugenkaartje kunt plaatsen (bijvoorbeeld Hema) ben ik niet mee eens.
Zeker als je ook nog MP3's op het kaartje gaat plaatsen en afspelen via je Zumo 660/BMW Navigator 4.
Ok, het hoeft geen Class 10 geheugenkaartje te zijn maar ik adviseer op basis van mijn ervaringen toch wel tenminste een Class 4, zeker niet lager! (de Class wordt aangegeven als een getal in een cirkel op dergelijke micro-SD kaartjes.

Om het geheugenkaartje in je Garmin te kunnen gebruiken, moet het microSD kaartje ge(her)formatteert zijn in FAT32 formaat, anders kan de Zumo er niets mee.

De Zumo 660 ondersteund microSD's met een capaciteit van 32Gb, maar 8Gb of 16Gb is ruim voldoende als je alleen kaarten (en geen MP3's) op het kaartje wilt opslaan.

[media]ErhSdU98ALw[/media]
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 17 jan 2014, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: MrGPS:

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Klopt: als je ook mp3 wilt meenemen dan is meer ruimte natuurlijk prettig.

Qua klasse: ik heb nog nimmer gehoord van problemen door een te langzame SD (maar zeg nooit nooit); wel het omgekeerde: een te snelle SD wordt door het toestel niet herkend.

Ik waarschuw daar met name voor omdat er veel mensen zijn die zeggen 'ík wil gewoon de beste'. En dat is dan tòch niet altijd de beste... ;)
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Re: MrGPS: Een update van de Garmin lifetimeupdate-video

Ik zal proberen hier niet helemaal een discussie noch verhandeling te gaan houden over micro-SD e.d., maar bij dergelijke geheugenkaartjes zit de controler, datgene welke de intelligentie en sturing aan dat geheugen geeft, op het kaartje zelf.
Het is niet alleen geheugen wat op dat kaartje zit.

micro-SD kent ook naast verschillende Class-ratings ook verschillende bus-snelheden, oftewel, hoe snel het kaartje zelf qua datastroom kan communiceren met het systeem waar dat geheugenkaartje in zit.
Bij SD, SD-HC en SD-XC (wat weer omschrijft hoe dat geheugenkaartje is opgebouwd) is dat bij Class 2, 1 van de 2 snelheden; 12,5 Mb/sec (Normal Speed) of 25 Mb/sec (High Speed). (er zijn ook nog andere ratings voor hogere Classes maar die laat ik nu even buiten beschouwing)
Als die snelheid bereikt wordt, zal het kaartje een signaal geven dat het "busy" is en het systeem waarin dat geheugenkaartje zit, zal moeten wachten op het geheugenkaartje, met lezen of schrijven,
Dit zijn de minimale snelheden waar dat kaartje aan moet voldoen.

Helaas blijkt dat in de praktijk dat sommige "goedkope" Class 2 kaartjes toch niet aan die specificaties te kunnen voldoen.
En met de datastroom van een MP3tje merk je daar niet zo heel veel van, maar met kaart-data van enkele honderden Mb's heeft de Zumo 660 daar last van.
Nadat een Zumo 660 opgestart is, zal de routekaart op de microSD initieel niet "herkend" worden en niet getoond worden, immers het microSD kaartje was te langzaam om tijdig de Zumo 660 te kunnen laten weten welke bestanden allemaal, met sleutels e.d. op dat micro-SD kaartje staan.
Soms kan dat opgelost worden door de Zumo 660 opnieuw uit en dan weer aan te zetten.

Dat te snelle kaartjes (Class 6, Class 10 en hoger) niet door de Zumo 660 niet herkend zouden worden, heeft vaak te maken dat de software (!) die op dergelijke micro-SD kaartjes (vaak SDHC of SDXC) zit niet "herkend" dat de Zumo 660 een "langzamer" apparaat is en de lagere bussnelheden naar het systeem (de Zumo 660) gebruikt moeten worden.

Want dat was de insteek en dus de basis van het ontwerp van de micro-SD geheugenkaartjes; dat de intelligentie, software, aansturing e.d. direct op het geheugenkaartje zelf zitten en niet zoals heel vroeger het puur en alleen flash-geheugen is en het apparaat (Zumo 660 in dit geval) ook nog eens geheugen-management taken moest gaan uitvoeren.
scan
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

@DMM: Duidelijke en informatieve verhandeling over de geheugenkaartjes waarvoor dank.
Daar heb je wat aan en zo leer ik elke dag weer op dit forum.
Inspector Gadget

Graag gedaan!
Daar doe ik het voor. _004
Hans Vaessen

scan schreef: Daar heb je wat aan en zo leer ik elke dag weer op dit forum.
Dito :)

Sta me toe, heel eigenwijs (da's m'n aard ;)) wat aanvullende beschouwing:

Bij mijn weten is de datastroom van kaarten aanmerkelijk lager dan die van MP3. Ook al staat er 4GB aan data op de kaart: er zal maar een minimaal deel gebruikt worden. Hooguit kan ik me voorstellen dat er op een gegeven moment een fragmentatie plaatsvindt waardoor data langzamer gevonden worden. Maar.. da's puur 'inschattend' - ik zou niet weten hoe ik het daadwerkelijke datatransport zou moeten meten.

Wat in de praktijk bij de 660 (maar ook bij de 220/550) nog wel eens ziet is dat na een afslag het kaartscherm even 'leeg' is en eigenlijk tè langzaam weer opbouwt. Je merkt dat ook bij scrollen over de kaart. Dat zou te verklaren zijn uit snelheid van de SD, het probleem doet zich echter ook voor met het interne geheugen. Sterker: in de praktijk is er geen verschil merkbaar tussen kaarten in het interne geheugen en van de SD.
Mijn indruk is dat het meer met de videoprocessor dat met datatransport te maken heeft.

Daarnaast: bij de 2610 werkten we met CF-cards, soms zelfs met een mini HD. Ik weet de specs niet meer, maar die zullen langzamer zijn geweest dan de huidige 'onderkant' SD kaarten (veronderstel ik). Daar zagen we eigenlijk nooit problemen mee; zelfs niet genoemde vertraagde kaartopbouw.
dutchmidiman schreef: Soms kan dat opgelost worden door de Zumo 660 opnieuw uit en dan weer aan te zetten.
Er van uitgaand dat dat veroorzaakt wordt door een te trage SD; hoe verklaar je dan dat eea bij herstart wèl werkt. De SD zal er niet sneller van worden immers?
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Een MP3 heeft een datastroom van maximaal 320 Kb/sec.
Daarnaast is MP3 ook dusdanig dat eventuele bit-verliezen toegestaan (inherent aan het protocol) zijn bij het afspelen aangezien je dat niet 1-2-3 hoort.

De datastroom van de routekaart(en) is vele malen hoger en in de Mb/sec-reeks.
En daar mag geen enkele bit bij verloren gaan.

Daarnaast heeft Flash-geheugen ook een aantal vervelende kenmerken, zoals traagheid die cumulatief wordt bij herhaaldelijk schrijven. Daarom is ook die aan boord software nodig, die probeert "slim" data weg te schrijven.

Compact Flash is 1 van de vele voorlopers en was toen al veel sneller dan de toen gebruikelijke geheugenkaartjes. (8Mb/sec en sneller)
De interfacing was daarentegen meer als een "harddisk" en met meerdere parallelle bits e.d. wat de overdrachtssnelheid ook ten goede kwam.
Alleen waren dergelijke kaartjes heel erg duur, hoge uitval tijdens productie en was de aan boord software vooral nodig om slechte bits weg te mappen.
Maar de interfacing was geheel anders versus de micro-SD en SD kaarten van tegenwoordig, o.a. door de hogere bit-densiteit (lees: opslagcapaciteit) van tegenwoordig.

Anyway; met een echt te langzame (of te "snelle", lees: aan boord software) micro-SD merk je vooral tijdens het opstarten dat de Zumo 660 er last van heeft, de routekaart op de micro-SD wordt dan niet altijd getoond binnen het routekaart-overzicht.
Door opnieuw uit-en-aan stelt de micro-SD zich in op een lagere snelheid en gaat het dan wel weer goed, vaak.
Hans Vaessen

dutchmidiman schreef: Door opnieuw uit-en-aan stelt de micro-SD zich in op een lagere snelheid en gaat het dan wel weer goed, vaak.
Dat zal dan imho toch juist weer vooral voorkomen met kaarten de 'default' sneller zijn. Maar soit.

Dank voor je uitgebreide toelichting!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

De nieuwere geheugen-kaarten hebben soms niet alle downwards-compatible modi aan boord, en daarom wordt die bewuste geheugen-kaart niet altijd juist of tijdig herkent door het systeem. Vaak zal dan het systeem (zoals de Zumo 660) terug melden aan die bewuste geheugen-kaart welke modi ondersteund worden. (lees: snelheden, transfer modi).
Aangezien micro-SD (et al) geheugenkaartjes ook nog eens 3 verschillende overdrachts-modi kennen; enkelvoudige bits, 4 bits gelijktijdig en Serial Peripheral Interface Bus, moet de Zumo 660 dus vroegtijdig aangeven welke modi voor de overdracht (transfer) van data gebruikt kan worden.

Voor degene die nog steeds geïnteresseerd zijn in de bits en bytes:
http://en.wikipedia.org/wiki/MicroSD

Ik heb dit draadje al genoeg "vervuild". ;)
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

toch een heel klein puntje van mijn kant.

Over de data van de kaarten. Hier mogen ook databits uitvallen. Daarvoor zit er error correctie op net zoals bij MP3. Alleen kan na error correctie er data bij MP3 uitvallen omdat deze toch naar analoge omgezet wordt en hier een interpolatie op plaats kan vinden. Dus de data overdracht van MP3 en maps van SD moeten in beide gevallen net zo goed zijn.

Kan nog verde rin detail treden maar dan wordt het denk teveel techniek

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”