Xenonverlichting
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 02 sep 2013, 07:37
- Type: R1150RT
- Bijz: Gps, Cruise control, grotere ruit, binnentassen
- Land: belgië
- Woonplaats of omgeving: tongeren
- Locatie: Widooie
Xenonverlichting
Hallo,
voor op mijn 1150rt zou ik graag een xenon lamp installeren.
Nu heb ik al verschillende meningen gelezen hierover dat je bijvoorbeeld mensen verblind als je een xenon in een gewone reflector inbouwd.
De oplossing daarvoor zou een projector moeten zijn maar behalve wat doe het zelf manieren waarbij je de koplamp in de oven moet steken, vind ik niets waarbij je dit kan kopen voor een 1150rt.
Nu had ik een tussenoplossing gevonden waarbij de onderste helft van de xenon is afgeplakt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Hier kan je ze kopen:
http://www.hids4u.co.uk/h7r-anti-glare- ... bulbs.html
voor op mijn 1150rt zou ik graag een xenon lamp installeren.
Nu heb ik al verschillende meningen gelezen hierover dat je bijvoorbeeld mensen verblind als je een xenon in een gewone reflector inbouwd.
De oplossing daarvoor zou een projector moeten zijn maar behalve wat doe het zelf manieren waarbij je de koplamp in de oven moet steken, vind ik niets waarbij je dit kan kopen voor een 1150rt.
Nu had ik een tussenoplossing gevonden waarbij de onderste helft van de xenon is afgeplakt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Hier kan je ze kopen:
http://www.hids4u.co.uk/h7r-anti-glare- ... bulbs.html
Re: Xenonverlichting
Dit is de "standaard" manier voor de "echte" (lees: alleen de Xenon lamp zelf) Xenon D2S lamp, zijnde de D2R;
De "gewone" D2S Xenon lamp; versus de D2R Xenon lamp; Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zou m.i. wel kunnen helpen.
De "gewone" D2S Xenon lamp; versus de D2R Xenon lamp; Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zou m.i. wel kunnen helpen.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 16:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Xenonverlichting
Niet te moeilijk doen, een fatsoenlijke Xenon lamp gaat in de praktijk prima in de R1150RT, niet in de R1100RT want die heeft een compleet andere koplamp. Ik heb het even niet over wet- en regelgeving maar de dagelijkse praktijk. Afstellen doe ik vrij simpel: zolang mijn tegenliggers soms knipperen staat hij te hoog, zodra ze niet meer knipperen zet ik hem nog een slagje lager, heb dat prima licht op straat.
Alleen voor de vakantie naar Oostenrijk even de gewone H7 terug. Ook mijn H3 mistlampen vervangen door Xenon, die verblinden meer en gebruik ik dus alleen overdag en als het 's avonds erg donker is zonder tegenliggers.
Alleen voor de vakantie naar Oostenrijk even de gewone H7 terug. Ook mijn H3 mistlampen vervangen door Xenon, die verblinden meer en gebruik ik dus alleen overdag en als het 's avonds erg donker is zonder tegenliggers.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 06:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
Re: Xenonverlichting
Wet- en regelgeving is niet zo'n probleem. Het is - althans in Nederland op dit moment - niet verboden een xenonpeertje in een halogeen armatuur te proppen.Baird schreef:Ik heb het even niet over wet- en regelgeving maar de dagelijkse praktijk.
Op de plaatjes van dutchmidiman is duidelijk te zien dat er aan een goed en juist afgesteld xenonlicht meer vast zit dan alleen het lampje verwisselen.
Er is op dit forum als veel over geschreven, het lichtbeeld van een xenonlamp in een halogeenarmatuur komt nooit goed.
Je draait ook geen Tl-buizen in je kerstboomverlichting.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Re: Xenonverlichting
Bij de 1100RT is het een H4 lampvoet, en zijn de toleranties anders dan bij de H7's zoals in gebruik bij de 1150RT en 1200RT.
Ik heb nooit klachten gehad met mijn 1100RT met Xenon maar in mijn optiek is het ook de kwaliteit van de montage, de afstelling (met dank aan Kenny) en de kwaliteiten van het product, waaronder ook de Xenon lamp zelf.
Ik adviseer een lichtkleur van 5000K of lager, dat geeft over het algemeen de beste zicht.
Let op: Formeel behoort een H7 lamp er maar op 1 manier in de koplamp gemonteerd te worden.
Helaas komt het vaker voor dat een Xenon H7 vervangingslamp voorzien is omni-montage, oftewel kan in meerdere standen gemonteerd worden.
Bij de H7 lamp is de positie van de lamp, gloeidraad e.d. aan bepaalde toleranties gebonden; Bij Xenon lampen (D2S en D2R) zijn die toleranties nog kleiner; De combinatie (H7 lampvoet met een D2S of D2R Xenon lamp) is dus heel belangrijk.
Helaas nemen sommige "fabrikanten" het niet zo nauw, met gevolg van aangehaalde klachten en aanmerkingen.
Belangrijk is dat als je de gloeilampen vervangt (door Xenon of Halogeen) *altijd* het lichtbeeld moet laten controleren en afstellen met de daarvoor geschikte apparatuur.
Ik heb nooit klachten gehad met mijn 1100RT met Xenon maar in mijn optiek is het ook de kwaliteit van de montage, de afstelling (met dank aan Kenny) en de kwaliteiten van het product, waaronder ook de Xenon lamp zelf.
Ik adviseer een lichtkleur van 5000K of lager, dat geeft over het algemeen de beste zicht.
Let op: Formeel behoort een H7 lamp er maar op 1 manier in de koplamp gemonteerd te worden.
Helaas komt het vaker voor dat een Xenon H7 vervangingslamp voorzien is omni-montage, oftewel kan in meerdere standen gemonteerd worden.
Bij de H7 lamp is de positie van de lamp, gloeidraad e.d. aan bepaalde toleranties gebonden; Bij Xenon lampen (D2S en D2R) zijn die toleranties nog kleiner; De combinatie (H7 lampvoet met een D2S of D2R Xenon lamp) is dus heel belangrijk.
Helaas nemen sommige "fabrikanten" het niet zo nauw, met gevolg van aangehaalde klachten en aanmerkingen.
Belangrijk is dat als je de gloeilampen vervangt (door Xenon of Halogeen) *altijd* het lichtbeeld moet laten controleren en afstellen met de daarvoor geschikte apparatuur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 21:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Xenonverlichting
Ik ben benieuwd wat dit soort LED-lampen gaan doen binnen de aftermarket vervanging...

H7 1800lm Cree LED

H7 1800lm Cree LED
Re: Xenonverlichting
Dergelijk LED "vervangingslampen" zijn er al een aantal jaren maar je ziet ze niet echt doorbreken vooralsnog.
Deels omdat de verkopers zelf vaak ook aangeven dat dergelijke lampen te weinig licht geven om als echte vervanging te dienen.
En dat verbaasd mij niet echt als ik het vergelijk met hoe LED-lampen zijn opgebouwd die wel zoveel licht geven, je praat echt over nogal een flink formaat- en opbouw-verschil.
Naast het feit dat er daar optics (w.o. lensjes) gebruikt worden, en geen "kale" LED.
Het lichtbeeld van dergelijke LED-lampen is ook anders versus halogeen;
Deels omdat de verkopers zelf vaak ook aangeven dat dergelijke lampen te weinig licht geven om als echte vervanging te dienen.
En dat verbaasd mij niet echt als ik het vergelijk met hoe LED-lampen zijn opgebouwd die wel zoveel licht geven, je praat echt over nogal een flink formaat- en opbouw-verschil.
Naast het feit dat er daar optics (w.o. lensjes) gebruikt worden, en geen "kale" LED.
Het lichtbeeld van dergelijke LED-lampen is ook anders versus halogeen;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Xenonverlichting
Ik heb zelf Xenon verlichting ingebouwd in mijn R1100RT, heb voor de BiXenon set van Pilot gekozen, ik heb als kleurwaarde 6000K genomen, is een uurtje of 3 tot 4 werk, maar wat een verschil. Wel goed aandacht besteden aan het afstellen, waardoor je geen medeweggebruikers verblind.
Er gaat werkelijk een wereld voor je open, Wegbelijning, reflectorpaaltjes en verkeersborden lichten mooi helder op. Je word veel sneller gezien door je medeweggebruikers.
Een eenvoudige manier om de afstelling van je lampen te controleren, is door voor het inbouwen, je lichtbeeld af te tekenen op een muur of een stuk karton, waar je op een afstand van minstens 5 meter vanaf staat. Na het inbouwen, plaats je de motor op exact dezelfde plaats als voor het inbouwen, en vergelijk je je lichtbeeld met wat je eerder hebt afgetekend.
Ik ben blij met mijn besluit om het in te bouwen en heb er absoluut geen spijt van. Maar het is absoluut niet even een klusje wat je in een uurtje kunt doen, maar als het erin zit is het ook werkelijk super !!
Er gaat werkelijk een wereld voor je open, Wegbelijning, reflectorpaaltjes en verkeersborden lichten mooi helder op. Je word veel sneller gezien door je medeweggebruikers.
Een eenvoudige manier om de afstelling van je lampen te controleren, is door voor het inbouwen, je lichtbeeld af te tekenen op een muur of een stuk karton, waar je op een afstand van minstens 5 meter vanaf staat. Na het inbouwen, plaats je de motor op exact dezelfde plaats als voor het inbouwen, en vergelijk je je lichtbeeld met wat je eerder hebt afgetekend.
Ik ben blij met mijn besluit om het in te bouwen en heb er absoluut geen spijt van. Maar het is absoluut niet even een klusje wat je in een uurtje kunt doen, maar als het erin zit is het ook werkelijk super !!
Re: Xenonverlichting

Ik had ook de Pilot Bi-Xenon op mijn 1100RT, niet goedkoop maar dezelfde positieve ervaringen en lichtkleur.
-
- Erelid
- Berichten: 4583
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 11:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Xenonverlichting
Mooi dat het gelukt is Johan, met een goed (zichtbaar) resultaat!sportyjo schreef:Ik heb zelf Xenon verlichting ingebouwd in mijn R1100RT, heb voor de BiXenon set van Pilot gekozen, ik heb als kleurwaarde 6000K genomen, is een uurtje of 3 tot 4 werk, maar wat een verschil. Wel goed aandacht besteden aan het afstellen, waardoor je geen medeweggebruikers verblind.
Er gaat werkelijk een wereld voor je open, Wegbelijning, reflectorpaaltjes en verkeersborden lichten mooi helder op. Je word veel sneller gezien door je medeweggebruikers.

Ook op mijndutchmidiman schreef:
Ik had ook de Pilot Bi-Xenon op mijn 1100RT, niet goedkoop maar dezelfde positieve ervaringen en lichtkleur.


Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!