Hoog geluid bij de voorvork

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Charlie74

Hoog geluid bij de voorvork

Ongelezen bericht door Charlie74 »

Ik hoorde gisteren, 24 dec. vrij plotseling een raar geluid bij mijn voorkant/voorvork. Ik reed een bocht pm 70km/h waarbij er flink wat zijwind was. Ineens een hoog, gierend, geluid en een onregelmatigheid in mijn kilometerteller (trilling en ook grotere schommeling). Geluid hield aan, geen merkbaar effect op de bediening, besturing of het vermogen, maar luid genoeg om het niet te vertrouwen. Gestopt in een pechhaven, geluid hield aan, motor af, even wachten, motor opnieuw gestart, geluid weg..... Heel gek.

Ik heb (sinds afgelopen zaterdag( een R1150RT uit 2001, ruim 81000 km. op de teller.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Zelf denk ik aan de km tellerkabel of iets wat hier me te maken heeft.

Hoor het graag. Ik ga in ieder geval op korte termijn naar een BMW dealer voor groot onderhoud en check-up.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Hoog geluid bij de voorvork

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je kan altijd een keer de kilometertellerkabel smeren. Kan zeker geen kwaad en kijken of het dan nog terug komt.
rob55
Bijz: 1200GS 2008 Blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Grave

Ongelezen bericht door rob55 »

Charlie74

Rob,

Dank, klinkt wel erg vergelijkbaar qua ervaring. Ik ga dit meenemen richting het onderhoud.

Ik wil toch wel graag eenbetrouwbare teller :D ......

Groet,

Paul
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Als je stilstaat in een pechhaven met draaiende motor heeft het in ieder geval niets met je snelheidsmeter te maken, die wordt mechanisch vanaf het voorwiel aangedreven. Was het niet de toerenteller die je zag zwabberen? Dat met storm en slagregen mogelijk de dynamoriem is gaan slippen wat een effect heeft op de boordspanning en dan mogelijk op de toerenteller. Het geluid dat je dan hoorde is dan van de slippende dynamoriem geweest. Je bent nieuw op dit type motor dus ik kan me voorstellen dat je op zo'n moment niet alles even scherp waarneemt en interpreteert. De dynamoriem moest bij 60k vervangen zijn, misschien is dat niet gebeurd en gaat hij daarom wat makkelijker slippen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Oops bij mijn eerste reactie niet alles gelezen. De riem net zoals Bert al zei zal hoogstwaarschijnlijk de oorzaak zijn.
Charlie74

Bert, klinkt ook niet onlogisch,echter de zwabber vande teller was tijdens het rijden, nithet stilstaan. Het geluid had ook wel iets weg van een slippend snaar.... Dus ik zal hem vooral goed omschrijven bij de garage _001 anders ook geen idee...

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”