dutchmidiman schreef:Maar zou in essentie dergelijke troep eenvoudigweg niet mogen verkocht worden
Een dergelijk verbod bestaat. In Nederland en er zijn vergelijkbare verboden in de andere Europese landen.
Een (technisch) onderdeel dat (kennelijk) voor bevestiging aan of gebruik op of aan een voertuig is bestemd, moet of een E-keur, of een e-keur hebben, of moet voldoen aan de technische eisen van de onderscheiden Europese richtlijnen.
Het probleem is de handhaving.
Een politieagent weet echt niet of een onderdeel wel voldoet aan de uitgebreide technische eisen van een Europese richtlijn.
Daar wordt dus niet op gecontroleerd of gehandhaafd.
Het probleem wordt bij jou als motorrijder gelegd, en soms ben je geheel te goeder trouw.
Verder kan niemand jou tegenhouden om onderdelen te bestellen in Cuba, de USA, Peoples Lepublic of China, Vietnam of Zimbabwe. Het kan best zijn dat die onderdelen voldoen aan de technische eisen, maar het is ook mogelijk dat ze niet voldoen.
Maar verkopers zitten er niet om jou te behoeden voor een administratiefrechtelijke beschikking (boete), die zitten er voor de verkoop. Die zullen al snel beweren dat iets is toegestaan. Ze hebben het immers gevraagd aan een kennis van een kennis die een oom heeft die ooit veldwachter is geweest, en die zei dat het mocht. Zie als bijvoorbeeld safety-lights en de jas met lichtjes, die mogen dus gewoon niet. Die jas zie ik nog steeds in sommige winkels te koop hangen.
Trouwens veel producten w.o. lampjes van de bekende Europese merken worden ook in China gemaakt. Het is dus niet allemaal rotzooi.
De overproductie wordt dan op internet tegen soms extreem lage prijzen aangeboden. Staat dan een ander merkje op en je krijgt een chinese gebruiksaanwijzing.