Slecht terug schakelen r 1150 rt

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
marcel

Slecht terug schakelen r 1150 rt

Ongelezen bericht door marcel »

Hallo,

Mijn 1150 RT uit 2001 met ong. 102000 km op de teller, schakelt soms slecht terug. Om hoog schakelen gaat wel goed. Als ik bijvoorbeeld terug schakel van 5 naar 4 dan lijkt het net alsof hij "vast" zit. Ik kan het schakelpookje wel naar beneden bewegen, maar ik kom op een "vast punt, dood punt" waardoor hij niet in de 4 komt. Ik heb dit ook in andere versnellingen.
Er zit net nieuwe bak-olie, pookje is ook schoongemaakt en in de WD-40 olie gezet, het probleem blijft. Hij ontkoppeld volgens mij wel goed. Het lijkt net alsof het probleem ontstaat als de motor goed warm is, of als de buitentemperatuur hoog is.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, en komt dit vaker voor :?:

Groetjes Marcel
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Slecht terug schakelen r 1150 rt

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Even "Zoeken" op het forum levert maar al te vaak antwoorden op.
Lees bijvoorbeeld dit draadje eens . . . . viewtopic.php?f=34&t=4480&p=45450&hilit ... len#p45450

marcel schreef:Hallo,

Mijn 1150 RT uit 2001 met ong. 102000 km op de teller, schakelt soms slecht terug. Om hoog schakelen gaat wel goed. Als ik bijvoorbeeld terug schakel van 5 naar 4 dan lijkt het net alsof hij "vast" zit. Ik kan het schakelpookje wel naar beneden bewegen, maar ik kom op een "vast punt, dood punt" waardoor hij niet in de 4 komt. Ik heb dit ook in andere versnellingen.
Er zit net nieuwe bak-olie, pookje is ook schoongemaakt en in de WD-40 olie gezet, het probleem blijft. Hij ontkoppeld volgens mij wel goed. Het lijkt net alsof het probleem ontstaat als de motor goed warm is, of als de buitentemperatuur hoog is.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, en komt dit vaker voor :?:

Groetjes Marcel
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Is het probleem begonnen nadat je de versnellingsbakolie hebt vervangen of had je dit probleem ervoor ook al???
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
marcel

Ongelezen bericht door marcel »

Daarvoor was het ook al.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

komt het pookje aan de onderkant niet gewoon tegen de aluminium zijplaat waardoor de slag niet volledig gemaakt kan worden?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
abeltje

Ongelezen bericht door abeltje »

helaas heb ik soms het zelfde probleem ,vooral als de bak/motor goed warm zijn . ga straks olie vervangen van de v bak.jan
hendrie.wolters

Ongelezen bericht door hendrie.wolters »

Ik heb 4 jaar terug hetzelfde ondervonden
het gebeurde alleen bij koude motor
Daar ik toen nog garantie had ben ik terug gegaan naar De dealer (boxersteen) deze heeft er toen een ander type bak olie in gedaan en daarna is het niet terug gekomen.
Het kijkt dus op verkeerde olie!
Laten kwam ik er wel achter dat 1 knie-gewrichtje van het voetpedaal vast geroest zat, dus de 2 knietjes zijn ook vervangen!
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik had ook wat last met mijn R1100RT in het begin. toen kwam er andere (Motorex) olie in en toen heb ik daar geen last meer van gehad. Dus misschien het proberen waard
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Lemoi schreef:ik had ook wat last met mijn R1100RT in het begin. toen kwam er andere (Motorex) olie in en toen heb ik daar geen last meer van gehad.
Ik heb dezelfde ervaring...Motorex... _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Toch eerst koppeling afstellen volgens methode werkplaatshandboek. En ik ben benieuwd welke olie je gebruikt hebt. Castrol mtx full synthetic 75w-140 verbeterd het schakelen ook.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:Toch eerst koppeling afstellen volgens methode werkplaatshandboek. En ik ben benieuwd welke olie je gebruikt hebt. Castrol mtx full synthetic 75w-140 verbeterd het schakelen ook.
R1150RT heeft een hydraulische koppeling, is niet en hoeft niet afgesteld te worden, juiste olie is van belang: goede ervaring met vol-synthetische olie in de bak, hier lijkt me toch meer een mechanisch probleem te spelen.

Overigens is Marcel wel erg stil sinds 12 Augustus ..................................
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Ik heb altijd Valvoline half synthetic 75W-90 in mijn versnellingsbak gehad van mijn R 1150RT en R 1100 RT en nooit problemen gehad.Ik heb nu half synthetic 80W-90 van Kroonoil staan omdat ik Valvoline hier niet meer krijgen kan.

Gr-Kees.
Kees BMW
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

De shackelpedallager wordt vaak uitgedroogd of de versnellingsbak linkstang vervuiled (achter de linker voetplaat bij het startingsmotor), Demonteeren, schoenmaken en invetten... mischien de staringsmotor ook controleeren terwijl je in de buurt bent...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”