BMW lanceert de BMW navigator V - Opvolger zumo660?

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

BMW lanceert de BMW navigator V - Opvolger zumo660?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Al eerder lekte uit dat BMW zou gaan komen met een nieuwe 'BMW Navigator'. En nu is hij officieel: de Navigator V; ook nu weer duidelijk een 'garmin-gebaseerd' toestel.

Dat laatste is niet verrassend: ook de BMW navigators tot dusverre waren feitelijk 'gekloonde' Garmin. De Navigator IV was een kloon van de zumo660; de Navigator V lijkt echter op geen enkel bestaand toestel. En dat doet vermoeden dat dit de voorbode is van de opvolger van de Garmin Zumo660. Interessant...

Lees meer op http://www.mrgps.nl/bmw-lanceert-bmw-navigator-v/
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Re: BMW lanceert de BMW navigator V - Opvolger zumo660?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad interessant!

Meestal komt inderdaad Garmin met de product-aankondiging van de Garmin-versie waarna BMW korte tijd later volgt met hun versie.

Qua opvallende features vindt ik zelf het feit dat het externe geheugen nu ook 64Gb gaat ondersteunen.

Dat de maatvoering vrijwel gelijk gebleven is qua unit & houder is in verband met plaatsing in het dashboardhouder op de K1600 me dunkt. ;)
Wellicht zelfs dezelfde houder. _001

Afleesbaarheid van het scherm zou ook mijn 1e interesse hebben als het gaat om verbeterpunt.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Wel bijzonder dat BMW eerder aankondigt dan Garmin zelf.
Op de eerste foto lijkt de nieuwe navigatie wel vierkant, maar dat is dus niet zo?
Ik ben erg benieuwd of de afleesbaarheid bij zonlicht is verbeterd. Hoe meet je dat trouwens? in Lumen?
Inspector Gadget

PS: Er wordt al geruime tijd gespeculeerd over de BMW Navigator 5 als je G00gle gebruikt, ik zie berichten van reeds april 2013. :lol:

En btw, op de beroemde R1200GT WC-versie spionnenfoto's was de BMW Navigator ook al te zien, naar verluid;
http://blog.motorcycle.com/2013/04/17/v ... spy-video/

Voor de rest;
BMW sort of treats it's customers like mushrooms - feed us BS and keep us in the dark.
Je zou inderdaad ter vergelijking een meting van Lumen kunnen doen maar dan meet je de lichtsterkte van de backlight, oftewel achtergrondverlichting, achter het display.

PS: De BMW uitvoeringen van de Garmin's (Zumo 660 et all) is noodzakelijk als je de stuurbedieningsdraaiknop wilt kunnen gebruiken, lees ik.
De draaiknop zoals deze op de nieuwe 1200GS WC, modeljaar 2010 1200RT en de K1600 familie gebruikt wordt.
Hans Vaessen

Klopt, er waren al eerder geluiden; dat schreef ik ook ;)

Ik meen dat de eerste berichten veroorzaakt werden door dit filmpje uit april http://youtu.be/Sw_WE5T8PJo . De foto's achter jouw link zijn screenshots uit die video.
Wil niet zeggen dat dit oud nieuws is: Nu pas zijn ook specificaties, prijs etc bekend.

Qua scherm en meten: moeilijk.
Backlight is eigenlijk niet eens zo relevant. Dat zal qua lumen altijd enorm veel zwakker zijn dan zonlicht. Het gaat om weerkaatsing van dat zonlicht.. Maar tsja.. als je daar een meter voor houdt hou je juist dat zonlicht weer tegen... Lastig, lastig..

Daarnaast is dat niet het enige dat speelt: het gaat ook om spiegeling. Wat je ziet is dat men schermen, ook transflective, wat matteert om spiegeling te verminderen. Maar die mattering leidt er ook toe dat het zonlicht wat 'geblurred' wordt over het scherm. Het is een afweging... Te veel spiegeling is immers ook niet goed; maar hangt ook weer af van positie van het toestel en of je bijv een reflecterend hesje aan hebt. Dan zie je op een gegeven moment alleen nog jezelf.

Voor mij is het testen van het scherm dan ook vooral 'op het oog'. Ik heb altijd nog de 276/278 voor ogen; dat niveau zou met een touchscreen gehaald moeten worden. De Montana komt een heel eind in die richting en mijn hoop is dat het scherm van de Nav5 op dat van de Montana lijkt. In de video kun je zien dat er wat luchtbelletjes op het scherm zitten. Dat kan duiden op een screenprotector die als doel heeft de reflectie te verminderen. Bij de montana wordt standaard zo'n protector meegeleverd en dat voedt mij hoop qua scherm van de Nav5... We'll see..
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
JoJothefirst
2024
2024
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Te koop zonder kaarten..... betekent dat dat je de al betaalde lifetime update van je huidige apparaat over zou kunnen zetten naar de Navigator V? Die zitten toch aan een toestel gekoppeld, of is dat persoonsgebonden?

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Hans Vaessen

JoJothefirst schreef:betekent dat dat je de al betaalde lifetime update van je huidige apparaat over zou kunnen zetten naar de Navigator V?
Nee, daar zou ik niet van uit gaan. De lifetime is gekoppeld aan je toestel; niet persoonsgebonden. Wordt alleen overgezet als je toestel, bijv vanwege defect, uit de roulatie gaat.

Reden van een versie 'zonder kaarten' is me niet geheel duidelijk; ik zie twee mogelijkheden
a. voor wie sowieso geen wegenkaart wil en bijv alleen offroad met een topo wil rijden
b. om de prijsvergelijking met de Navigator adventure duidelijker te maken

Prijs is nog niet geheel duidelijk: ik hoor 750, maar het is me niet duidelijk of dat met of zonder kaarten is.

Overigens: als je 'm met kaarten koopt heb je er voor die kaart ook meteen lifetime bij...
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Ik heb altijd matte screenprotectors geïnstalleerd op al mijn "handheld" apparaten.
Zo ook op de BMW NAV 4, en in mijn optiek helpt het wel.
En de gevoeligheid van het aanraakscherm is wat dat betreft nog steeds prima, dus mijns inziens een aanrader.

Maar zo blijkt ook de achtergrondverlichting van het scherm nogal belangrijk, want ooit in den beginne in 1 van de firmware releases van Garmin/BMW een maximum waarde kende van 80%. :shock:
Ik kan je melden, dat herkende ik gelijk en had ik direct problemen mee.

Daarom gebruik ik tevens ook een zonnekap en een RAM-armpje op de Migsel-steun, dan kan ik de BMW NAV 4 nog eventueel verstellen als het nodig is in verband met (bijvoorbeeld) felle zon in de rug.
Daarentegen luister ik liever naar wat de navigatie mij verteld en kijk ik alleen af-en-toe ter controle etc.

Maar het is inderdaad geen exacte wetenschap, hoewel je het weldegelijk kunt meten.

We gaan het zien inderdaad, afwachten wat het gaat brengen.
Ikzelf ben zeer tevreden over mijn BMW NAV4 dus zal niet zo heel snel een BMW NAV 5 gaan overwegen.
Maar e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de features.

PS: Als de BMW NAV 5 net als de BMW NAV 4 verkocht gaat worden, zal een eventuele autosteun, accessoires-voedingskabel en dergelijke wel optioneel zullen gaan zijn.
HansD

Bij bmw Kirsch in Duitsland staat de Navigator 5 al te koop met uitgebreide beschrijving (Hans hoe is je Duits?) voor Euro 599 Met voorgeinstalleerde kaart, maar er staat niet bij wat , wel met life-time update erbij.

Levertijd is "nicht lieferbar" _001

http://www.bmw-kirsch.de/onlineshop/pro ... radle.html
Hans Vaessen

Ah! interessant. Dank voor de tip!

Die kaart zal zonder twijfel danwel Eu danwel US zijn.

Maar er staat ook bij "ohne Mount Cradle" en zo'n ding heb je wel nodig, tenzij je motor er al op voorbereid is wellicht. Helemaal onderaan staat "Nicht im Lieferumfang enthalten sind fahrzeugspezifische Halterungen."

Verder lezend zie ik als nieuws:
verbesserter Sonnenlicht-Ablesbarkeit
Kijk...! Da's inderdaad waar ik op hoopte. ben benieuwd.

Verbesserte Routenplanung und -führung ermöglicht die Erstellung von längeren und detaillierten Motorradtouren
Ook interessant, maar geen idee wat dat nu echt gaat betekenen. Ik vermoed/vrees dat het minder is dan het lijkt maar wie weet.

Kompatibel mit Routenplanersoftware BaseCamp (kostenloser Download auf Garmin Homepage), nicht mehr mit MapSource
Hey! Voor het eerst melding dat ie niet meer met Mapsource kan werken. De 350 kan dat 'out of the box' overigens ook niet, maar da's een kwestie van een instellinkje veranderen. Ik verwacht dat dat hier hetzelfde zal zijn.

Micro-USB Anschluss statt Mini-USB mit besserer Zugänglichkeit (nicht mehr im Batteriefach, sondern außen)
Kijk, da's handig (dat ie aan de buitenkant zit). Voor het eerst ook micro ipv mini usb..

MP3 Player integriert, modernste Stereo Bluetooth-Technologie (A2DP Profil) zur Übertragung der Musik in guter Tonqualität an einen Bluetooth-fähigen Helm
Ah! Bevestiging dat ie inderdaad mp3 heeft. Daar was twijfel over..

Mehrfach-Routen-Vorschau: Die Kartenvorschau-Funktion zeigt alle vier vorgeschlagenen Routen (schnellste, kürzeste, Luftlinie, ohne Autobahn) farblich gekennzeichnet auf der Karte.
Wel aardig, maar lijkt interessanter dan het is.

En daarnaast diverse meldingen van integratie met de BMW-electronica..
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Hans Vaessen schreef: Maar er staat ook bij "ohne Mount Cradle" en zo'n ding heb je wel nodig, tenzij je motor er al op voorbereid is wellicht. Helemaal onderaan staat "Nicht im Lieferumfang enthalten sind fahrzeugspezifische Halterungen."
...
En daarnaast diverse meldingen van integratie met de BMW-elektronica..
Klopt, voorgenoemde link geeft ook aan
Nur verwendbar für BMW K1600GT/GTL (K48) und BMW R1200GS ab Bj. 03/2013 (K50) mit Vorbereitung Navigationssystem.
Het basis-apparaat (& firmware) zal waarschijnlijk hetzelfde zijn, de cradle (houder plus knoppen) zal waarschijnlijk verschillen in verband met de integratie met de boord-elektronica van sommige BMW's.
Naast inderdaad motormodel-afhankelijke houders voor de montage.
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

"Nu nog beter...?! _001 ."

De huidige NAV IV werkt, na software update door de dealer, ook met de jogger.
De extra functies zijn wel beperkt zoals in- en uitzoomen.
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

De prijs is ronduit schandalig!!
Kan ik 2x de Rider 2013 kopen voor ongeveer hetzelfde bedrag. En het scherm van de rider is in de zon in ieder geval wel redelijk tot goed afleesbaar.
Niemand kan mij ervan overtuigen dat dit apparaat het prijsverschil waard is!!!

Luc
Hans Vaessen

Erteetje schreef:De prijs is ronduit schandalig!!
Ik denk dat we eerst de definitieve prijzen maar eens moeten afwachten.. Het merk BMW spreekt in deze ook een rol: de BMW varianten zijn altijd een stuk duurder dan het Garmin-equivalent. Zou ook zo zijn als er tomtom op stond.
Overigens is daarbij wel sprake van maatwerk; enerzijds extra knoppenbediening; maar extra relevant de integratie met de bmw electronica cq knoppenboel bij bepaalde modellen.

Qua afleesbaarheid: de Nav IV is minstens even goed of slecht afleesbaar als de rider. Dat ik het daarover heb is omdat ik weet dat het nog een stuk beter kan. En dat vind ik een belangrijk punt bij motornavigatie.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hans Vaessen schreef:
Ik denk dat we eerst de definitieve prijzen maar eens moeten afwachten.. Het merk BMW spreekt in deze ook een rol: de BMW varianten zijn altijd een stuk duurder dan het Garmin-equivalent. Zou ook zo zijn als er tomtom op stond.
Overigens is daarbij wel sprake van maatwerk; enerzijds extra knoppenbediening; maar extra relevant de integratie met de bmw electronica cq knoppenboel bij bepaalde modellen.

Qua afleesbaarheid: de Nav IV is minstens even goed of slecht afleesbaar als de rider. Dat ik het daarover heb is omdat ik weet dat het nog een stuk beter kan. En dat vind ik een belangrijk punt bij motornavigatie.
Ik heb nu de TomTom rider 2013 en ik vind deze zeker beter qua afleesbaarheid in de zon t.o.v. het scherm van de Navigator IV. Maar goed iedereen heeft zijn voorkeur. Dit is mijn eerste TomTom. Hiervoor ben ook ik altijd voor de Garmin gegaan. Maatwerk en extra knoppen rechtvaardigen geen prijsverschil van honderden euro's. Inderdaad speelt ook mee dat er BMW op staat. Voor mij geen reden om daarvoor zoveel extra geld uit te geven. De Rider 2013 is een snel en prima apparaat waar ik nog geen echt nadeel aan heb kunnen ontdekken. Wat voor mij ook doorslaggevend was, is het feit dat ook TomTom lifetime maps bij de prijs van het apparaat heeft inbegrepen.

Uiteraard respecteer ik ieders keuze maar ik blijf in ieder geval voorlopig bij de Rider.

Luc
Luc
Hans Vaessen

Erteetje schreef:Maatwerk en extra knoppen rechtvaardigen geen prijsverschil van honderden euro's.
Tsja... Wat dacht je van vast ingebouwde navigatiesystemen in de auto; waarvoor je vaak 1500 euri of meer betaalt; om vervolgens bovendien nog eens de hoofdprijs te betalen voor kaartupdates...

Erteetje schreef:Wat voor mij ook doorslaggevend was, is het feit dat ook TomTom lifetime maps bij de prijs van het apparaat heeft inbegrepen.
Da's bij de actuele Garmins ook het geval; en ook bij deze BMW Nav V; mits je hem met kaarten koopt.
Erteetje schreef: Uiteraard respecteer ik ieders keuze maar ik blijf in ieder geval voorlopig bij de Rider.
Laten we wel zijn: of het nu een garmin of een tomtom is. Als je daar tevreden mee bent en om die reden geen andere koopt is dat helemaal prima. Sowieso vaak een beetje onzin om alsmaar 'de nieuwste' te willen hebben.

Van de andere kant: dat is natuurlijk wel goed voor de economie. Rutte deed onlangs nog de oproep aan alle motorrijders om een nieuwe gps te kopen ;).

De BMW Nav is vooral relevant voor
- de bmw rijder die overweegt een nieuwe motor aan te schaffen - de integratie lijkt heel knap gedaan..
- de (adspirant) Garmin rijder die overweegt een nieuwe Garmin aan te schaffen (en daarmee misschien nog even moet wachten tot de Garmin-versie er is).
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Kan ik 2x de Rider 2013 kopen voor ongeveer hetzelfde bedrag. En het scherm van de rider is in de zon in ieder geval wel redelijk tot goed afleesbaar.
Niemand kan mij ervan overtuigen dat dit apparaat het prijsverschil waard is!!!

Luc

Er staat BMW op en dat is voldoende om de hoge prijs te rechtvaardigen. Wil je dat niet, koop dan gewoon de Garmin.
R1200RT-LE
Bijz: Lifestyle Edition
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Dacht hem ook al gezien te hebben op de spyfoto's van de nieuwe R1200RT-LC, vond toen al het scherm al groter dan een zumo 660.
Dus jaaaa volgende keer beter naar de spy foto's kijken dan zie je nog eens nieuwtjes :D
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Het is niet alleen het BMW logo dat hem duurder maakt.
Er zijn ook aanpassingen in de software doorgevoerd en niet alleen om via die knoppen boel te kunnen bedienen.
Zo is er de optie om via BT de route(s) naar je medereiziger over te zetten. Dus zonder dat gefrummel kopieëren naar dat SD kaartje, kaartje eruit en bij je makker er in en dan er weer uit. Erg primitief allemaal. BMW heeft dat op een mooie manier zo opgelost.
De schoorsteen moet wel blijven roken om mooie dingen te maken.
Wil je daar niet aan mee doen of vindt je dat ze onterechte prijzen berekenen dan koop je toch een ander merk.
Inspector Gadget

Ondertussen wat meer details ontvangen over de BMW NAV 5 in de US of A;
BMW is pleased to announce the Navigator V!
Following on the popularity of the NAV IV, the most widely used Motorrad Navigator ever, BMW Motorrad now offers the new Navigator V.
Co-developed by BMW and Garmin International, the Navigator V is an exclusive BMW Motorrad product that will not have a Garmin consumer equivalent capable of being used with motorcycles factory equipped with GPS preparation or the Motorrad exclusive Advance Cradle.

The Navigator V has many improvements in features and rider convenience over the previous Navigator IV.

Overview
-Bigger, brighter 5" display (with same external housing dimensions as NAV IV) with improved readability in direct sunlight.
-The integrated storage capacity has been doubled compared to NAV IV (8 GB instead 4 GB).
-Improved route planning and navigation logic.
-Pre-loaded lifetime (LMU) maps for North America.
-Pre-loaded North America BMW Dealer Data base.
-Optional Garmin Smartphone Link for traffic information in real time, latest weather en-route and more.
-A2DP Stereo Bluetooth technology for hands free telephony, turn-by turn directions and built in media (MP3) player.
-3.5 mm jack plug (for headphone connection) and MCX socket (for connecting external antenna).
-Compatible with Smartphone Link app via Google Play Store (Android) or iOS App Store (Apple)

Contents:
-BMW Motorrad Navigator V, including integrated lithiumion battery pack
-Free North America map updates for life (up to 4 times per year)
-Optionally with or without 4-button Mount Cradle (incl. 12V connecting cable for connecting to the SA connector)
-Micro-USB cable
-Practical carry bag
-Screwdriver
-Quick start guide, multilingual
-Detailed operating instructions as PDF file on the unit
-Garmin ISPI brochure (Important Safety and Product Information)

Warranty coverage is 3 years and administered directly by Garmin Support.

BMW Motorcycles Navigator V GPS by Garmin
BMW Original Parts
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

[media]eBDm-JlVd7E[/media]
Inspector Gadget

En Hans heeft ook wat gepubliceerd;

[media]A5uoLFWj7v8[/media]
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Zeer interessant! Heb bij de aankoop van mijn 'nieuwe' brommert even met de gedachte gespeeld op er de Navigator V bij aan te schaffen. De absurde prijs van € 750,= heeft me ervan weerhouden, met het feit dat ik vorig jaar een Zumo 350 heb gekocht, waar ik zeer tevreden over ben!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Lemoi
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

mooie review. Toch een klein puntje want in pricinpe ben ik wel met hem eens dat vele motorrrijders niet over de snelweg gaan (met relatie tot HD traffic en kronkel wegen) maar ik doe juist ~85% snelweg en korste routes daar ik het hele jaar door woon/werk verkeer doe en mijn klanten in D,NL, B, F en A en CH op de motor bezoek. Ik rijd ~90% voor mijn werk en ~10% prive

Maar voor de recreative rijder heeft ie daar wel gelijk (maar hoeveel BMW rijder gebruiken hem niet voor het werk? _001 )
HansD

Ik rijd ook veruit de meeste kms voor het werk en op de snelweg, maar gebruik de navigatie eigenlijk nooit. De meeste locaties weet ik al, of kan ik met 1 blik op google maps wel vinden.
Ik gebruik de motor-navigatie bijna uitsluitend voor recreatie: het rijden van leuke routes.
Hans Vaessen

Mijn excuus vrienden!

Ik wil motorrijders niet over één kam scheren. ;)

Tuurlijk zijn er ook mensen die op de motor navigeren als in de auto. Adres invoeren en het apparaat brengt je zo snel mogelijk van A naar B.

Maar die toepassing is in basis zó eenvoudig dat men daartoe zelden op zoek zal gaan naar enige instructievideo. Omgekeerd betekent dat dat mijn 'kijkers' veelal behoren tot de groep die wèl gebruik maken van de meer geavanceerde mogelijkheid, met name het zelf routes maken en downloaden. Vandaar dat ik ervan uitga dat het gros van mijn 'kijkers' tot die 'recreatieve' groep behoort.

Tegelijk echter ook: veel navigator/zumo rijders zullen hun toestel ook in de auto gebruiken. En dan komen zaken als HD-traffic alsnog in beeld.

Over HD-traffic moet ik trouwens nog zeggen dat ik dat niet met de Nav 5 getest heb, maar met mijn eigen Nuvi 3597. In de nav 5 kwam de traffic niet in beeld; ik ga er van uit dat bij abonnement daarop gekoppeld is aan mijn nuvi, maar ik heb dat niet verder onderzocht.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Ik ben heel erg tevreden & content met mijn BMW Navigator 4, nog altijd.

Ik heb 2 opmerkingen over die review van Hans V, die verder geheel ter zijde en niet zo van belang zijn;
- Het is zondermeer mogelijk de bestaande kabel van de BMW houder (Cradle) te vervangen door de kabel van de Zumo 660 houder. Zo heb je alle aansluitingen voor microfoon, audio-uit en externe USB aansluiting (voor een eventuele TMC ontvanger). Ik heb zo diverse BMW houders al omgebouwd.

- BMW heeft de Garmin Zumo 550 niet overgeslagen maar uitgebracht als BMW Zumo;
bmw-zumo-gps-x.jpg
Wat betreft HD Traffic;
Ik gebruik de Premium Traffic Service op de BMW Navigator 4 én op de Garmin 2820 & die werkt in mijn optiek heel erg goed, vaak ook op de secundaire wegen.
Het is mij vooralsnog onduidelijk hoe goed/completer HD Traffic is en of dit ook in de EU beschikbaar komt/gaat komen/is.

Wat betreft de BMW Navigator 5, die heeft zeker een paar leuke functies maar voor mij ruimschoots onvoldoende om de BMW Navigator 4 voor aan de kant te voor gaan leggen.
Ik vindt de BMW Navigator 4 qua reactiesnelheid wel meevallen maar begrijp heel goed dat sommige zich daaraan kunnen/zullen storen.

Ik rij ca. 80% motor voor mijn eigen plezier, en 20% voor de baas.
Omdat de baas weigert er voor te betalen en eigen motors ter beschikking stelt en dat is wel te begrijpen.
Ik gebruik de navigatie alleen als een soort "helikopter-view", ik rij nooit routes, en ik kijk naar de borden, gebruik mijn gevoel van richting e.d.

Desalniettemin begrijp ik dat de BMW Navigator 5 wederom een stap voorwaarts is maar mij kan het vooralsnog niet echt bekoren om een dergelijke investering te doen.
Hans Vaessen

dutchmidiman schreef: - BMW heeft de Garmin Zumo 550 niet overgeslagen maar uitgebracht als BMW Zumo;
Klopt helemaal. Ik had deze even uit het oog verloren; sorry!
dutchmidiman schreef:Het is mij vooralsnog onduidelijk hoe goed/completer HD Traffic is en of dit ook in de EU beschikbaar komt/gaat komen/is.
Is moeilijk te zeggen. Voor wat het waard is, wat ik weet:
TMC signalen die tot dusverre via radiosignalen verspreid worden kennen een beperkte bandbreedte. Effect daarvan is dat de breedte tijdens de èchte spits veelal gevuld zal zijn met de snelwegfiles. Ook al is de secundaire info wel beschikbaar, dan nog komt die op dat moment onvoldoende door. Bij verbinding via internet heb je dat probleem niet.
Sinds kort is er echter ook een nieuwe techniek via radiosignaal, waarbij de bandbreedte wèl voldoende is; de navigator IV zal daar echter niet meer werken.
dutchmidiman schreef:Ik vindt de BMW Navigator 4 qua reactiesnelheid wel meevallen maar begrijp heel goed dat sommige zich daaraan kunnen/zullen storen.
Klopt. Het is maar net hoe kritisch je bent en wat je gewend bent. Als eerder gezegd: ik rij in de auto met een 3597 en ben daar uiterst content mee. Zowel qua scherm als qua snelheid. Als ik dan weer even met de 660 of 350 bezig ben heb ik toch altijd een beetje kromme tenen... Echter: voor ik de 3597 had had ik daar veel minder last van... ;)
Maw: het zal met de Nav V best wel beter zijn. Maar de vraag of je daar dan ook die extra investering voor over moet hebben is heel persoonlijk (en in de praktijk meer 'verwennerij' dan echt een reële 'toegevoegde waarde' afweging... Mar ach... dat geldt voor zoveel dingen...
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Dank je wel voor de extra informatie! _004

Wat betreft HD Traffic;
Ben het met je eens dat de TMC bandbreedte beperkt is en eigenlijk onvoldoende voor echt realtime updates, zeker als er veel verkeersinformatie te melden is.
Daarnaast zie ik ook wel de voordelen van HD Traffic, zoals het onderling uitwisselen van dergelijke informatie etc.

Via het mobiele netwerk is ook een mogelijkheid maar zit je wel met de data-kosten.

En laten we ook niet vergeten;
Recentelijk zijn de publieke & commerciële radio-omroepen ook begonnen met DAB+.
En via DAB+ is het ook mogelijk verkeersinformatie a la TMC uit te zenden, daar heet het dan TPEG (afgeleid van de "Transport Protocol Experts Group") en werkt momenteel al in de UK & Duitsland.
Waar je ook je navigatie-apparaat aan kunt gaan koppelen, t.z.t.

Kortom, genoeg initiatieven & mogelijkheden om accurater verkeersinformatie te ontvangen.

En wat betreft verwennerij, beste Hans, daar zal jou ritje op de K1600 ongetwijfeld ook kunnen toebehoren. _005 ;)
Hans Vaessen

dutchmidiman schreef: En laten we ook niet vergeten;
Recentelijk zijn de publieke & commerciële radio-omroepen ook begonnen met DAB+.
En via DAB+ is het ook mogelijk verkeersinformatie a la TMC uit te zenden, daar heet het dan TPEG (afgeleid van de "Transport Protocol Experts Group") en werkt momenteel al in de UK & Duitsland.
Waar je ook je navigatie-apparaat aan kunt gaan koppelen, t.z.t.
Correct. Dat is ook waar ik hierboven op doelde. Maarrr.. dan moet je toestel dat signaal wel kunnen ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwe Nuvi 3598 LMT-D is daarop voorbereid (de D staat voor Digital Traffic). Dat signaal wordt 'in de loop van 2014' in Nederland verwacht.
dutchmidiman schreef:En wat betreft verwennerij, beste Hans, daar zal jou ritje op de K1600 ongetwijfeld ook kunnen toebehoren. _005 ;)
Heb er helaas zelf niet op gereden. Jap van der Sar, redacteur van Promotor, was zo vriendelijk de motor bij BMW in Rijswijk op te halen en een bezoek aan het Twentse land te brengen. Ofschoon zware fiets was Jaap er zeer over te spreken overigens.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Lemoi
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik rij heel veel voor mijn werk met navigatie daar ik toch veel naar nieuwe klanten ga en tja ik ken dorpjes zoals Alling in D niet zo goed dat ik het zonder Navi kan (hoewel ik een paar jaar in Bayern gewoont heb). Ik gebruik nu mijn mobiele telefoon voor navigatie waar ik tevreden mee ben.

En dat met de motor voor de Baas ken ik. Mijn baas is er gelukkig bijna van overtuigd dat een leasemotor een goede optie is Big RT Smile (en hij betaald nu al mee aan mijn huidige motor). Er zijn alleen maar voordelen behalve dan dat het een uitzondering is op de regel binnen het bedrijf ("dan wil iedereen straks iets apparts" Quad, busje, ...).

Dus ik ben voorzichtig aan het loeren naar een nieuwe BMW met navi (de 5 dus) _005
Dus zo wie zo een goede review waar zeker veel mogelijkheden duidelijk worden en voor mij is de HD traffic dan wel belangrijk. (een van de weinige woon/werk rijders tov recreatie rijders).
Voor de auto van mijn vriendin (ik heb geen auto) hebben we een TomTommetje.

Conclusie: mooi apparaat, hebbe hebbe hebbe en nu maar hopen dat leasemotor doorgaat!
Inspector Gadget

En voor de meelezers, meer informatie over Garmin's HD Traffic;
http://support.garmin.com/support/searc ... 0000000%7D

en

http://www8.garmin.com/traffic/

In de US gebruiken ze de Garmin GTM-60 voor HD Traffic;
https://buy.garmin.com/en-US/US/shop-by ... 31-00.html

Voor de EU zal er een DAB-versie komen, verwacht ik. Ooit. _001
Gok ik. ;)

Hoe belangrijk verkeersinformatie is voor de gemiddelde motorrijder kan je over discussiëren, maar voor mijn werk is die informatie wel heel belangrijk. Vandaar dat ik diverse oplossingen, ook van Garmin, gebruik.
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik zal dit topic weer eens een beetje aanzwengelen… :D

Bij aanschaf van mijn motor heb ik ervoor gekozen om de BMW Navigator V aan te schaffen, simpelweg omdat daarmee mijn motor helemaal af was. Voorheen gebruikte ik de Zumo 660 en was daar best tevreden mee, maar dat was ik ongetwijfeld met de TomTom of Garmins van lagere typologie ook geweest. Ik kreeg er routes in en ook weer uit en in combinatie met Basecamp (op Apple) ging dat redelijk eenvoudig. Zeker ook omdat ik de voorganger van Basecamp nooit gebruikt heb en ik dus ook niet in verwarring kon komen.

Terug naar de Navigator 5. Wat een wereld van verschil met de Zumo 660. Hele snelle scherm opbouw, kortere berekeningstijden, snellere correctie bij het omrekenen als ik eigenwijs doe en mijn eigen keuzes maak (in plaats van het lijdzaam volgen van de elektronica), in normale lichtomstandigheden is het scherm voor mijn waarneming beter afleesbaar, bediening is goed te begrijpen, want op een of andere manier hoef ik minder te zoeken om bepaalde functionaliteiten te vinden dan bij de 660. En daarnaast is natuurlijk de integratie in het hele boordsysteem van de K1600GT gewoon van absolute topklasse!

Nadelen? Ja, die zijn er ook: de afleesbaarheid van het scherm met de zon in de rug is helaas net zo beroerd als bij de Zumo 660… En dat is voor de behoorlijke aanschafprijs natuurlijk wel weer jammer.

Ik ben nog steeds erg blij met de aanschaf, mede ook omdat ik er niet aan zou moeten denken om een extra beugeltje voor een ander merk/type navigatiesysteem in het strakke ontwerp van de K1600GT te moeten persen, terwijl de volledige en uiterst smaakvol geïntegreerde voorbereiding al aanwezig was. De Navigator V is een mooi maar ook zeker een kostbaar systeem. Zou ik een ander type BMW gekocht hebben, had ik de investering hoogst waarschijnlijk niet gedaan en had ik gekozen voor een wat compacter systeem.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Hans Vaessen

Bert M schreef: Nadelen? Ja, die zijn er ook: de afleesbaarheid van het scherm met de zon in de rug is helaas net zo beroerd als bij de Zumo 660… En dat is voor de behoorlijke aanschafprijs natuurlijk wel weer jammer.
Yep.. Zonlicht is nu eenmaal een lastig ding.

Als je vergelijkt met bijvoorbeeld de Montana kàn het wel beter in die situatie. Maarrr een dergelijk scherm geeft dan weer een veel scherpere spiegeling en maakt de afleesbaarheid in andere omstandigheden weer minder. De Nav 5 heeft, net als de zumo's, een laag die die reflectie wat 'blurry' maakt en daardoor minder storend. Staat de zon er echter laag op dan wordt juist dat zonlicht geblurred...
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
wannesie
2024
2024
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Woonplaats of omgeving: Zutphen

Ongelezen bericht door wannesie »

Kan niet wachten tot Garmin met zijn eigen versie komt van de navigator V... :shock:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”