Dimlicht H7 Cree Led 50W
Moderator: RT_Patrick
Dimlicht H7 Cree Led 50W
Aangezien ik dit onderwerp niet op het forum gevonden heb breng ik deze nu in.Ik wil even brainstormen over de moeglijkheden dan wel onmogelijkheden. wellicht is iemand al hier mee bezig geweest en heeft ervaring opgedaan. Wat is mijn idee. Ik heb een RT van na 2002 zodat ik een brede unit heb met 1 H7 dimlicht en 2 H3 mistlampen en 1 H3 grootlicht. Ik ben eens gaan zoeken naar mogelijkheden om het dimlicht te vervangen door een LED unit. Ik kom dan uit bij een CREE led unit 30 tot 50w en 3600 lumen. Ter vergelijking een normale Halogeen H7 heeft een vermogen van 55W en tussen de 1100 en 1800 lumen. Wat opvalt is dat de LED Cree apart gekoeld wordt met een ventilatortje. Dit geeft een aantal practische problemen. Zo is de inbouw diepte veel groter dan de standaard Halogeen. Immers de ventilator is op de achterzijde van de lamp gemonteerd. Verder zal de ventilator de warmte naar buiten moeten afblazen. Dit betekend dat de afdichting van de lampunit niet meer bestaat. Daarop ben ik eens gaan denken. Als je nu een inlaatbuis creeerd die naar de voorzijde een inlaat heeft. In deze buis zit een inlaat klep die er voor zorgt dat de koellucht alleen naar binnen blaast. Om geen overdruk in de lampunit te laten ontstaan zal er een lucht uitlaatklep moeten worden gecreeerd die allen lucht afvoert. Deze situatie werkt alleen wanner er wordt gereden. Om bij stilstand voldoende koeling te krijgen zal er toch een geforceerde koeling moeten plaatsvinden Daarom zal de luchtafvoer moeten worden voorzien van een ventilator. Deze zou op een andere positie gemonteerd kunnen worden. Wat verder ook geen onbelangrijk aspect is dat de lichtopbrengst wel erg hoog is nl 3600 lumen. hoe zal het lichtbeeld zijn, wordt dit niet een beetje te veel va het goede. Al met al een hoop vragen. Wie denkt er met mij mee? Alle sugesties zijn welkom.
Laatst gewijzigd door marcel850rt op 10 okt 2013, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dimlicht H7 Creo Led 50W
Waarschijnlijk bedoel je een CREE led, geen Creo.
Ik zit al tientallen jaren in de led's (1 van mijn afstudeerprojecten was laser led voor medische toepassingen) maar van Creo heb ik niet eerder gehoord. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk!
CREE led's worden inderdaad vaak gebruikt omdat dit momenteel 1 van de krachtigste LED's zijn per effectieve oppervlakte.
Er zijn nog wel krachtigere led's, zoals de Luminus.
Nadeel van elk hoogvermogen LED is inderdaad de warmte, dat is de achilleshiel van vrijwel elke krachtige led-toepassing.
Via een "gewoon" koellichaam, dus koeling via convectie, zonder verdere forcering zoals vloeistof (bijvoorbeeld waterkoeling) of ventilatoren betekend dat het koellichaam behoorlijk groot moet gaan worden om effectief koeling te kunnen geven.
Een andere manier om de warmte te beperken is gebruik te maken van een gemoduleerd signaal, zijnde PWM (puls-breedte modulatie) om de powerled te voeden.
Met als voordeel dat je de lichtsterkte ook nog eens heel nauwkeurig kan dimmen.
Maar laten we beginnen met de basis;
Je wilt een H7 vervangen door een power led die vergelijkbare lichtsterktes geeft.
1e probleem zullen de optics zijn, een normale H7 koplamp is eigenlijk niet geschikt voor led-verlichting.
Net als bij Xenon is de lichtstroom van een power led anders dan een halogeen gloeilamp.
Licht van een dergelijke lichtbron kan als hinderlijk ervaren gaan worden omdat het licht veel "puurder" is van lichtkleur.
Daarom wordt dagrijverlichting van LED's ook veel eerder waargenomen, het licht lijkt veel witter, intenser.
Daarnaast zal led-verlichting een heel andere karakteristiek geven versus een H7 gloeilamp, je zult dus ook met lensjes moeten gaan werken.
Een LED geeft "van nature" licht vrijwel rechtuit, terwijl een gloeilamp rondom licht uitstraalt.
LED fabrikanten hebben dit deels opgelost door led's te produceren met voorzetlensje, tot wel 140 graden, maar dan nog is dat onvoldoende om, zonder aanpassingen van de optics, het lichtbeeld van een "normale" gloeilamp te evenaren.
Het zal met led al snel een spotlicht zijn, waarbij in de verte beschijnt wordt maar van opzij en/of dichtbij onvoldoende licht geeft. Of een geheel verkeerd lichtbeeld.
Dat is de reden dat ik aparte (en dimbare) led-lampen gebruik.
Anyway, er zijn kant-en-klare oplossingen te koop;
http://www.led4ucar.nl/h7
Hoe goed ze zijn en ze blijven werken?
Geen idee.

Ik zit al tientallen jaren in de led's (1 van mijn afstudeerprojecten was laser led voor medische toepassingen) maar van Creo heb ik niet eerder gehoord. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk!
CREE led's worden inderdaad vaak gebruikt omdat dit momenteel 1 van de krachtigste LED's zijn per effectieve oppervlakte.
Er zijn nog wel krachtigere led's, zoals de Luminus.
Nadeel van elk hoogvermogen LED is inderdaad de warmte, dat is de achilleshiel van vrijwel elke krachtige led-toepassing.
Via een "gewoon" koellichaam, dus koeling via convectie, zonder verdere forcering zoals vloeistof (bijvoorbeeld waterkoeling) of ventilatoren betekend dat het koellichaam behoorlijk groot moet gaan worden om effectief koeling te kunnen geven.
Een andere manier om de warmte te beperken is gebruik te maken van een gemoduleerd signaal, zijnde PWM (puls-breedte modulatie) om de powerled te voeden.
Met als voordeel dat je de lichtsterkte ook nog eens heel nauwkeurig kan dimmen.
Maar laten we beginnen met de basis;
Je wilt een H7 vervangen door een power led die vergelijkbare lichtsterktes geeft.
1e probleem zullen de optics zijn, een normale H7 koplamp is eigenlijk niet geschikt voor led-verlichting.
Net als bij Xenon is de lichtstroom van een power led anders dan een halogeen gloeilamp.
Licht van een dergelijke lichtbron kan als hinderlijk ervaren gaan worden omdat het licht veel "puurder" is van lichtkleur.
Daarom wordt dagrijverlichting van LED's ook veel eerder waargenomen, het licht lijkt veel witter, intenser.
Daarnaast zal led-verlichting een heel andere karakteristiek geven versus een H7 gloeilamp, je zult dus ook met lensjes moeten gaan werken.
Een LED geeft "van nature" licht vrijwel rechtuit, terwijl een gloeilamp rondom licht uitstraalt.
LED fabrikanten hebben dit deels opgelost door led's te produceren met voorzetlensje, tot wel 140 graden, maar dan nog is dat onvoldoende om, zonder aanpassingen van de optics, het lichtbeeld van een "normale" gloeilamp te evenaren.
Het zal met led al snel een spotlicht zijn, waarbij in de verte beschijnt wordt maar van opzij en/of dichtbij onvoldoende licht geeft. Of een geheel verkeerd lichtbeeld.
Dat is de reden dat ik aparte (en dimbare) led-lampen gebruik.
Anyway, er zijn kant-en-klare oplossingen te koop;
http://www.led4ucar.nl/h7
Hoe goed ze zijn en ze blijven werken?
Geen idee.
Re: Dimlicht H7 Creo Led 50W
Bedankt Dutchmidiman voor je reactie.
Ja het is inderdaad Cree ipv creo. Ik heb de term verkeerd overgenomen. Aan jou toelichting hebben ik wat. Ik hoop dat er meerder reacties volgen. Heb ik goed begrepen dat je op de RT wel led lampen gebruikt maar apart en dimbaar? Ben benieuwd hoe dat er uit ziet.

Re: Dimlicht H7 Creo Led 50W
Ik gebruik deze lampen;
http://www.clearwaterlights.com/products2_pp.html
Een goed alternatief is;
http://www.twistedthrottle.com/brand/denali/
Maar die heb ik nog niet gemonteerd.
Zijn in NL ook te koop als "landbouwvoertuig verlichting"
http://www.immers.info/Webwinkel-Produc ... -CREE.html
Andere mogelijkheid;
http://www.xenonlamp.nl/led-mistlicht-ombouwset
Maar zie wat zij zelf zeggen;
http://www.clearwaterlights.com/products2_pp.html
Een goed alternatief is;
http://www.twistedthrottle.com/brand/denali/
Maar die heb ik nog niet gemonteerd.
Zijn in NL ook te koop als "landbouwvoertuig verlichting"
http://www.immers.info/Webwinkel-Produc ... -CREE.html
Andere mogelijkheid;
http://www.xenonlamp.nl/led-mistlicht-ombouwset
Maar zie wat zij zelf zeggen;
Advies Xenonlamp.nl: Technisch gezien is het mogelijk om deze ombouwset ook in het dimlicht te monteren. Maar gelet op de lichtopbrengst en het lichtbeeld (2 AKP-eisen) is deze set daarvoor op dit moment nog niet geschikt.
Re: Dimlicht H7 Cree Led 50W
Ik heb de indruk dat dit onderwep niet echt leeft. Voor de hand licht dat de standaard verlichting of de toepassing van Xenon perfect bevalt. Ik heb afgelopen weekend de knoop doorgehakt en het dimlicht in xenon uitgevoerd. Prima licht, goedkoop en eenvoudig in te bouwen. Bedankt voor de reacties. Ik sluit hierbij sdit onderwerp.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 5739 Weergaves
-
Laatste bericht door Maarten de Vries
-
- 10 Reacties
- 4848 Weergaves
-
Laatste bericht door mkoskamp