batterij vervangen alarm

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
SietseBeemer
Type: R1150RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Anna Paulowna

batterij vervangen alarm

Ongelezen bericht door SietseBeemer »

Beste forum leden,

Ik heb bij mijn toentertijd gekochte BMW een langwerpige pen noem ik maar, er bij gehad om het alarm uit te schakelen maar helaas dat heeft nog nooit gewerkt.
Volgens mij moet ik deze op het knipperende led houden en het op deze wijze het alarm uit of in te schakelen.
Nu ik wil hem toch wel gebruiken want de afstandbediening van het alarm raakt een beetje over door veelvuldig gebruik.
De vraag is kan ik deze batterij zo vervangen en weet iemand misschien ook hoe en welk type batterij.

Groet, Sietse -1150-
Bijlagen
AFSTANDBED.JPG
AFSTANDBED.JPG (30.76 KiB) 163 keer bekeken
BMW motor en auto liefhebber
R1150RT + 325 i
rob55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200GS 2008 Blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Grave

Re: batterij vervangen alarm

Ongelezen bericht door rob55 »

Hallo Sietse,

Volgens mij zit er geen batterij in deze Inductieve sleutel (Langwerpige pen). Dit wordt niet in de gebruiksaanwijzing beschreven. :$
Ik heb mijn inductieve sleutel doorgemeten en heb geen spanning op de contacten. Ik kan hem ook niet openmaken.
Maak de contacten eens goed schoon. Ik heb ergens gelezen deze niet op te schuren me schuurpapier.
Maar met b.v. een ruwe vlakgom schoon te maken. :idea:
Dit voor de sleutel als ook voor de inductieve sleutel. Speciale aandacht voor de centrale punten op sleuten en ledontvanger.

Succes.

Rob -1150-
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De handleidingen van het alarm staan in de download-sectie van het forum. :idea: ;)

Het is zaak de batterij van de afstandsbediening zo spoedig mogelijk te vervangen, type CR2032 (Lithium).
Aangezien de afstandsbediening én het alarm elkander "bijhouden" (synchronisatie), de procedure die je ook *moet* doorlopen als je de batterij vervangen hebt, zie pagina 25 van de handleiding. (!)
Volg die procedure a.u.b. nauwgezet!

Ik adviseer om je batterij bij een horlogemaker te kopen, daar hebben dergelijke batterijen een hogere doorloopsnelheid versus bij (bijvoorbeeld) een warenhuis, dus "langer vers".

En het is wellicht raadzaam een 2e afstandsbediening aan te schaffen, als je ze dan om-en-m gebruikt heb je er echt jaaaaren langer plezier van. ;)

Die inductieve sleutel moet goed contact maken aan de buitenring van de alarm-led. Zowel de metalen buitenring van de alarm-led alsook de buitenste (!) binnenring voorzichtig (!) met een pennengum (gum die iets korreliger is) schoonmaken.
Voor het gebruik/toepassen van de inductieve sleutel moet je deze soms iets heen en weer draaien & bewegen over de alarm-led.
SietseBeemer
Type: R1150RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Anna Paulowna

Ongelezen bericht door SietseBeemer »

Ik ga op zoek naar deze batterij dank jullie voor de tips.
BMW motor en auto liefhebber
R1150RT + 325 i
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Denk er aan dat je je afstandsbediening zo kort mogelijk spanningsloos hebt. Anders heb je een vet probleem. Aldus mijn dealer een tijdje geleden.
Ik heb hun de batterij toen maar laten wisselen. 8-)
Inspector Gadget

Het ligt iets genuanceerder, daarom een uitgebreidere toelichting;

Het alarm "weet" welke afstandsbedieningen geregistreerd zijn, en weet ook welke codes deze AB's zullen terug sturen, elke keer. En die code is veranderlijk, zodat een code niet hergebruikt kan worden en "teruggespeeld" kan worden voor een onverlaat die de codes heeft "afgeluisterd" (het gaat immers om draadloos, dus is vrij eenvoudig te onderscheppen).
Echter, als het alarm óf de AB 254x gebruikt wordt zonder dat de AB of het alarm elkander "zien", is de synchronisatie verloren. En zal de AB opnieuw ingeleerd moeten worden op het alarm.

Het is dus zaak als de batterij van de AB of het alarm aangeven dat ze bijna leegraken, ze tijdig te vervangen.
Juist om die synchronisatie niet te verliezen.

De OEM centrale alarm unit heeft ook batterijen, en dienen ook na verloop van tijd vervangen te worden, maar gaan lang, heel lang mee. Bij de 1200RT wordt dit overigens ook in de diagnose aangegeven.

Vandaag toevallig bij iemand geweest waar de batterij van de AB echt helemaal leeg was, naar verluid al langere tijd.
Desondanks was het, zoals beschreven in de handleiding, slechts een kwestie van het vervangen van de batterij, knopje nummer 1 van de AB 2x kort indrukken, en het alarm functioneerde direct weer zoals het hoorde.

Door gebruik "at random" van 2x AB's heb je niet alleen langer plezier van je AB's, ook het risico van het verliezen van de synchronisatie zal tot een minimum beperkt zijn, zou je batterij opeens er mee ophouden.
(wat normaal is bij Lithium batterijen, daarom gaan ze ook jarenlang mee).
JoJothefirst
2024
2024
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

dutchmidiman schreef: En het is wellicht raadzaam een 2e afstandsbediening aan te schaffen, als je ze dan om-en-m gebruikt heb je er echt jaaaaren langer plezier van. ;)
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit je niet gaat lukken zonder een goed werkende inductiesleutel. Mijn inductiesleutel doet het niet en gaat het ook niet meer doen, wat de dealer en ik ook geprobeerd hebben _002 2e Afstandsbediening besteld, en verscheidene malen bij de dealer langs geweest. Code was niet bekend, maar die is opgevraagd bij BMW. Daar deed men moeilijk over het verstrekken van de code (het verhaal is langer, maar in deze woorden samen te vatten), en uiteindelijk bleek dat je de inductiesleutel nodig hebt om een 2e afstandsbediening in te kunnen lezen. _001
Let wel: dit geldt bij de alarmsystemen die op de -1150- zijn geleverd :!: Daarna is het systeem gewijzigd en kun je een 2e afstandsbediening inlezen zonder inductiesleutel (als die er nog steeds bij zit, tenminste).
De dealer komt dit zo weinig tegen, dat zij het zelf ook niet wisten.
Het vreemde is dat je in de praktijk nogal wat mensen tegen komt die een inductiesleutel hebben die niet werkt, terwijl bij de dealer men daar een ander idee van heeft (geen problemen bekend) :roll:

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Inspector Gadget

Klopt, de werking in de praktijk van de inductieve sleutel is niet altijd je-van-het en is inderdaad noodzakelijk om nieuwe AB's aan te leren.
(pagina 63 van de montage-handleiding)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”