Wegwerkzaamheden en houden aan de snelheid?

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Marianne
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)

Wegwerkzaamheden en houden aan de snelheid?

Ongelezen bericht door Marianne »

Afgelopen week heb ik op meerdere 80 kilometerwegen snelheidsbeperkingen meegemaakt van 50 km per uur. Zo ook op een tweebaans 80 km weg. Ik ben daar netjes 60 km gaan rijden, maar ik was de enige _001 .

Mijn dochter vertelde dat zij bij de rijles heeft geleerd dat je dan gewoon met het verkeer mee moet rijden, dus 80 km. Ik ben het daar dus niet mee eens, die borden staan daar niet voor niets. En hier kon men er dus gewoon langs en hield ik het verkeer niet op, voor zover je dat kunt zeggen als je je netjes aan de snelheid houdt.

Dus is mijn vraag: Houden jullie je aan de snelheidsbeperking of gaan jullie met het overige verkeer mee?
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Wegwerkzaamheden en houden aan de snelheid?

Ongelezen bericht door Franky »

beetje situatie afhankelijk hier, als er mensen aan het werk zijn hou ik me aan de beperking. Indien er geen zijn, dan ga ik met het verkeer mee
Grts Franky
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Franky schreef:beetje situatie afhankelijk hier, als er mensen aan het werk zijn hou ik me aan de beperking. Indien er geen zijn, dan ga ik met het verkeer mee
Beetje hetzelfde, maar als het verkeer meer dan 20 km te hard gaat rijden, dan hebben ze pech en ga ik niet harder.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Idem hier, ook zo'n beetje het zelfde.
Ik probeer mij aan de snelheid te houden en volg het verkeer.
Gaat het inderdaad met 20 km/uur of hoger harder dan aangegeven, ga ik op de rechterbaan rijden.
Mij is als motor rijder "geleerd" iets boven het maximum te rijden als dat enigszins (veilig) kan.

Er zijn regelmatig snelheidscontroles bij wegwerkzaamheden en dergelijke bekeuringen bij dat soort omstandigheden schijnen niet misselijk te zijn, naar verluid.

Juist om dit soort situaties te voorkomen.

Maar ik begrijp het deels wel, je wilt voorkomen dat het snelheidsverschil tussen was mag en wat men daadwerkelijk doet, zo klein mogelijk houden. Anders komen daar ongelukken van. Letterlijk.
Marianne

Wat ik nog vergeten ben om neer te zetten, ze waren op het fietspad, wat naast de weg ligt met nog een groenstrook ertussen, aan het werk. _001
Groeten Marianne

Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
PaPinkelman
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Twee punten:
- Dat een rij-instructeur de leerling aangeeft de geldende maximum snelheid te overschrijden is absoluut en helemaal fout. Als je dit doet bij een rij-examen, ben je geheid gezakt! Ik zou direkt een andere rijschool zoeken!

- Ik houd de overschrijding meestal wel beperkt, een beetje afhankelijk van de situatie. Als ze in dit geval inderdaad op het fietspad aan het werk zijn, moet je toch rekening houden met het feit dat de wegwerkers ook dicht bij de rijbaan kunnen komen. Stel je eens voor dat je zelf daar aan het werk bent, je moet voor het werk in de berm tussen fietspad en rijbaan zijn. Dan vind je het ook absoluut onaangenaam en niet veilig als het verkeer met 80 km/u (en vaak nog meer...) langs komt zoeven. In dit specieke geval zou ik zeker niet harder dan 55 á 60 km/u rijden, ook al rijdt de rest als een stel idioten door...
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Maximum snelheid = maximum snelheid... En met het huidige Hollandse flits-klimaat, kun je er dus bijna vanuit gaan dat er in de buurt van zulke wegwerkzaamheden iemand met zo'n laser-geval gaat staan... Want zeker bij wegwerkzaamheden met bijbehorend aangepast tarief tikt dat lekker aan...

De overweging van PaPinkelman met betrekking tot de rijschool in casu onderschrijf ik van harte!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Marianne

PaPinkelman schreef:Twee punten:
- Dat een rij-instructeur de leerling aangeeft de geldende maximum snelheid te overschrijden is absoluut en helemaal fout. Als je dit doet bij een rij-examen, ben je geheid gezakt! Ik zou direkt een andere rijschool zoeken!

- Ik houd de overschrijding meestal wel beperkt, een beetje afhankelijk van de situatie. Als ze in dit geval inderdaad op het fietspad aan het werk zijn, moet je toch rekening houden met het feit dat de wegwerkers ook dicht bij de rijbaan kunnen komen. Stel je eens voor dat je zelf daar aan het werk bent, je moet voor het werk in de berm tussen fietspad en rijbaan zijn. Dan vind je het ook absoluut onaangenaam en niet veilig als het verkeer met 80 km/u (en vaak nog meer...) langs komt zoeven. In dit specieke geval zou ik zeker niet harder dan 55 á 60 km/u rijden, ook al rijdt de rest als een stel idioten door...
Juist, mijn idee. Ze heeft haar rijbewijs al zeker 3 jaar, maar ik vond het ook heel raar.

En voor wat betreft het tweede stukje, zo denk ik er dus ook over. Maar ik wilde toch eens weten of ik nou de enige was. Maar ik merk, gelukkig, dat ik toch niet de enige ben. Big RT Smile
Groeten Marianne

RvW

Ongelezen bericht door RvW »

Rij elke ochtend rond 03:30 uur over de A12, regelmatig werkzaamheden ga zelf nooit harder als 10km meer als de aanwijzingen ook niet als er maar 1 baan open is. Soms frusterend omdat van de 5 km afzetting maar over 500 mtr gewerkt wordt, maar aangezien die werkzaamheden steeds op een ander stuk plaats kunnen vinden binnen die 5 km hou ik me aan de max. 10 km harder behalve waar ze werkelijk aan het werk zijn daaris max de max.

Gr. Ruud
JoJothefirst
2024
2024
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

dutchmidiman schreef:Er zijn regelmatig snelheidscontroles bij wegwerkzaamheden en dergelijke bekeuringen bij dat soort omstandigheden schijnen niet misselijk te zijn, naar verluid.

Juist om dit soort situaties te voorkomen.
Klopt inderdaad, gelukkig niet uit eigen ervaring :-) maar wel uit tweede hand kan ik dit bevestigen.
Ik laat de snelheid zakken, hoe dan ook. Ook al ben ik de enige. Borden staan er inderdaad niet voor niets: neef van mij werkt (meestal 's nachts) aan de weg en als je die horrorverhalen hoort, heb je eigenlijk geen alternatief meer dan gehoor geven aan de snelheidsbeperking.
Mij bekruipt ook wel eens het gevoel van 'waarom hier nou snelheid beperken als dáár de werkzaamheden zijn' maar er is niemand om die discussie mee aan te gaan en een bekeuring wil ik niet riskeren.... _001 vandaar

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Inspector Gadget

Dat rijschoolhouders hun leerlingen aanmanen snelheid te hebben én te houden in het reguliere verkeer, en dat soms onder de noemer "iets harder dan het maximum", waarmee ze waarschijnlijk bedoelen dat je zeker als motorrijder je moet aanpassen aan het overige verkeer. Oftewel zeker niet langzaam en/of langzamer.
Naast irritaties kan dat ook potentieel gevaarlijk zijn. Omdat je als motorrijder nu eenmaal een kleiner profiel hebt, dus minder zichtbaar.
Dus ik denk dat de rijschoolhouder probeert te voorkomen dat hij "slakken" kweekt. _001
Ik heb de opmerking over maximum snelheid en motor rijden ook wel vaker gehoord.

Dat je bij groenonderhoud soms ook verkeersmaatregelen tegenkomt is dan vaak omdat men bijvoorbeeld met verspanende werkzaamheden bezig is, zoals zagen van takken, snoeien, mechanisch bezemen, verblindende & afwijkende verlichting, maneuvreren van zware machines met enorme draaicirkels etc o.i.d.
Dan ontstaat het risico dat er bijvoorbeeld per ongeluk een tak valt tussen het verkeer, of iets weg springt en als een projectiel op de weg terecht komt wat vaak dan weer een schrikreactie (lees: bijvoorbeeld bot op de remmen) geeft.
Wat ik probeer aan te geven dat verkeersmaatregelen vaak genomen worden niet alleen om de veiligheid van de werklui te kunnen garanderen maar ook het verkeer de ruimte te kunnen geven op eventuele onverwachte situaties te kunnen reageren.

Motorrijders zijn over het algemeen hele intelligente verkeersdeelnemers, die weten zelf heel goed wat kan en niet kan om hun eigen veiligheid niet in gevaar te brengen.
En dat betekend je snelheid aanpassen op de situatie.
Marianne

dutchmidiman schreef:Dat rijschoolhouders hun leerlingen aanmanen snelheid te hebben én te houden in het reguliere verkeer, en dat soms onder de noemer "iets harder dan het maximum", waarmee ze waarschijnlijk bedoelen dat je zeker als motorrijder je moet aanpassen aan het overige verkeer. Oftewel zeker niet langzaam en/of langzamer.
Naast irritaties kan dat ook potentieel gevaarlijk zijn. Omdat je als motorrijder nu eenmaal een kleiner profiel hebt, dus minder zichtbaar.
Dus ik denk dat de rijschoolhouder probeert te voorkomen dat hij "slakken" kweekt. _001
Ik heb de opmerking over maximum snelheid en motor rijden ook wel vaker gehoord.
Klopt helemaal, Rob. Maar in dit geval ging het lessen voor het autorijbewijs. ;)

Maar zoals ik het hier lees, ben ik toch niet de enige moraalridder(ster). En ik denk altijd maar zo, de mensen die zich aan mij irriteren, betalen mijn bekeuring toch ook niet? Ze proberen van hun probleem (haast, te laat van huis ed) mijn probleem te maken, maar daar gaat deze dame echt niet in mee. Ik geniet nog steeds van mijn ritjes en daar gaat het tenslotte om. En uiteraard wel op een veilige manier. Big RT Smile
Groeten Marianne

scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Wat is het dan heerlijk om cruise control te hebben.
Geen nerveus geloer op de teller en lekker volgens de geldende snelheidsaanbeveling (+ iets tolerantie) deze horde nemen.
De horsels achter me deren me niet. Als ze er voorbij willen prima ze gaan hun gang maar...
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Mijn motor rij instructeur liet me binnen de bebouwde kom altijd 60 rijden. Dit om, zoals hij altijd zei, het achterop komende verkeer niet te hinderen.

Groeten van Jan via Tapatalk
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

J vd B te V schreef:Mijn motor rij instructeur liet me binnen de bebouwde kom altijd 60 rijden. Dit om, zoals hij altijd zei, het achterop komende verkeer niet te hinderen.

Ook geleerd van mijn instructeur. Heeft mij toch al aardig wat geld gekost. :$
J vd B te V

wil51 schreef:
J vd B te V schreef:Mijn motor rij instructeur liet me binnen de bebouwde kom altijd 60 rijden. Dit om, zoals hij altijd zei, het achterop komende verkeer niet te hinderen.

Ook geleerd van mijn instructeur. Heeft mij toch al aardig wat geld gekost. :$
Mij ook $$$$
Inspector Gadget

Marianne schreef:Klopt helemaal, Rob. Maar in dit geval ging het lessen voor het autorijbewijs. ;)
Ok, in dat geval probeer ik mij altijd aan de snelheid te houden. En inderdaad gebruik ik soms ook de cruise-control, zeker bij de traject-controles. Want op 4 wielen is het overzicht van het verkeer en situaties een stuk minder.
En wat die rijschoolinstructeur dus adviseert is in mijn optiek dan echt onjuist en onverstandig.

Bij wegwerkzaamheden hou ik ook aan wat aangegeven wordt, al is het alleen omdat er zat "slaaprijders" zijn die mentaal zelf op cruise-control staan en lang niet altijd rekening houden met de anders-dan-normale omstandigheden.
Echt ongeloofloos wat je af-en-toe ziet in het verkeer. Niet-handen-vrij bellen, doorrijden bij een rood verkeerslicht, het lijkt wel een volksaandoening. Wat mij betreft mogen er camera's op ELK verkeerslicht in Nederland.

Wat betreft het motorrijden is het voor mij ook genieten en veilig, met volle teugen, in hoofdletters en een aantal uitroeptekens.

Ik heb het al eerder geschreven, de motorrijder is de verstandigere verkeersdeelnemer. ;)
MofkaP
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Woonplaats of omgeving: Amstelland

Ongelezen bericht door MofkaP »

Ouwe hap hier allemaal.

Vroegâh....

toen de politieagent nog veldwachter heette,

toen een minister nog met excellentie werd aangesproken,

toen je bal in beslag werd genomen al je voetbalde straat,

toen er nog maar één Tv-zender was die tussen 20.00hr en 21.00hr uitzond,

toen tante Hannie nog op de buis naar je zwaaide als dappere dodo was afgelopen,

toen je nog muntjes in de gas- en lichtmeter moest stoppen,

toen de benzine nog geen gulden per liter kostte,

toen de motorrijder nog te herkennen was aan de permanente rouwrandjes onder zijn nagels.

Ja, toen.

Toen werd er pas bekeurd bij 65km/h of sneller binnen de bebouwde kom.

Nu ben je met 54km/h al de klos.
J vd B te V

:grin::grin::grin:

siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Het zijn vaak de notoire 70-rijders, toch? Één vaste snelheid aanhouden, binnen de bebouwde kom, bij wegwerkzaamheden, op 60- en 80-kmwegen. Je zult niet gauw zien dat de 'hardrijders' vóór en na wegwerkzaamheden de max. snelheid halen maar net dáár over de schreef gaan......

Maar ik betrap me zelf er ook op dat ik me niet altijd (en) netjes aan een tijdelijke snelheidsbeperking hou, eerlijk is eerlijk. Toch gauw een kleine 10 km te hard (ondanks cruise-controll in de auto). Is ook afhankelijk van de situatie. Wat de duwers achter me er van denken dat ik me er toch (enigszins) aan hou zal me een worst wezen, maar hou ze wel in de smiezen.

Toch vind ik wel dat hardrijden bij tijdelijke snelheidsbeperkingen hier in Nederland af en toe uitgelokt wordt. Het wordt bij elke scheet gebruikt( zelfs als er al een permanente snelheidsbeperking geldt zoals in 50 -of 30 kmzones) en lang gehanteerd, met name bij grasmaaien. Kiiiiilometers geen machien te zien en dan één enkele tractor met maaiboom. Of in 't weekend de borden niet wegdraaien als er niet gewerkt wordt en de weg verder goed benutbaar is.

@ Marianne: reed je toevallig in het Limburgse op de N273? Daar werkt men momenteel aan het fietspad....met groenstrook....
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Marianne

siebke schreef:Toch vind ik wel dat hardrijden bij tijdelijke snelheidsbeperkingen hier in Nederland af en toe uitgelokt wordt. Het wordt bij elke scheet gebruikt( zelfs als er al een permanente snelheidsbeperking geldt zoals in 50 -of 30 kmzones) en lang gehanteerd, met name bij grasmaaien. Kiiiiilometers geen machien te zien en dan één enkele tractor met maaiboom. Of in 't weekend de borden niet wegdraaien als er niet gewerkt wordt en de weg verder goed benutbaar is.

@ Marianne: reed je toevallig in het Limburgse op de N273? Daar werkt men momenteel aan het fietspad....met groenstrook....
@Siebke, daar had ik het vanochtend inderdaad met mijn man ook over. Of er staat helemaal nooit meer een eindeverbodsbord.
En nee, het was de Amsterdamseweg (N224) tussen Arnhem en de A12.
Groeten Marianne

MofkaP
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Woonplaats of omgeving: Amstelland

Ongelezen bericht door MofkaP »

Marianne schreef: Of er staat helemaal nooit meer een eindeverbodsbord.
Dat hoeft ook niet. Het werkingssfeer van verkeersborden houdt op aan het einde van het wegvak of indien de verkeersmaatregel door een ander verkeersbord wordt opgeheven. Een wegvak is het gedeelte van een weg tussen twee zijwegen of kruisingen.

Dan gelden de algemene verkeersregels weer.

Dat is alleen anders als een verkeersbord zonaal wordt toegepast, dan geldt het voor het gehele gebied waarop de zone van toepassing is.
Marianne

MofkaP schreef:
Marianne schreef: Of er staat helemaal nooit meer een eindeverbodsbord.
Dat hoeft ook niet. Het werkingssfeer van verkeersborden houdt op aan het einde van het wegvak of indien de verkeersmaatregel door een ander verkeersbord wordt opgeheven. Een wegvak is het gedeelte van een weg tussen twee zijwegen of kruisingen.

Dan gelden de algemene verkeersregels weer.

Dat is alleen anders als een verkeersbord zonaal wordt toegepast, dan geldt het voor het gehele gebied waarop de zone van toepassing is.
Ja, dat klopt, daar was ik van op de hoogte ;) . Alleen is het op sommige wegen eigenlijk wel duidelijk dat de wegwerkzaamheden daar niet meer zijn en zijn er geen zijwegen of kruisingen. Maar is er geen bord geplaatst.
Groeten Marianne

zadkine
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door zadkine »

Je moet het aantal wegbeheerders/uitvoerders eens de kost geven die een 50 bord vlak voor een kruising plaatsen terwijl de werkzaamheden na de kruising pas beginnen.
De kruising heft dan dus de 50 op en je mag weer 80....(binnen bebouwde kom ook regelmatig met 30 voor de kruising/zijweg en wzh voorbij dat punt).

Net zo vaak staat er ook geen einde bord.

Wat ook ook wel tegen kom (berm maaien) is dat ze over een stuk van 10 km de snelheid omlaag brengen terwijl er 1 maaier ergens bezig is...dit soort praktijken maakt dat mensen zo vaak de vmax negeren.

Bij dit laatste geval beschouw ik dan dat bord "maaien berm" als onder bord welke de werking van de 50 km/h beperkt tot de plek waar inderdaad gemaaid wordt.

Wat beterft veel moeten betalen als je 60 rijdt, dan heb je een erg nauwkeurige snelheidsmeter...rijschoolhouders laten je nu eenmaal liefts 60 op de meter rijden...want bij de meeste auto's en motoren rijdt je dan tuseen de 50 en 56 km/h...

ps Ik houdt mezelf aardig aan elk reeel snelheidsverbod..snelheid liefst gemeten via gps.. en rij vooralsnog vrijwel boete vrij.
Niet reeel noem ik bv een 30 zone op een weg die eruit ziet als 80 weg buiten de bebouwde kom...rechters zeggen niet voor niets dat 30 zones als zodinig ingericht moeten zijn voordat er door de politie gecontroleerd mag worden op die 30.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”