koppelingslijtage
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
koppelingslijtage
Forummers,
Bij alle K modellen die ik bezat/bezit is de slijtage van de koppeling redelijk te monitoren via de bowdenkabel en de stelhevel.
Bij mijn R1200RT mis ik een dergelijke indicatie als gevolg van de hydraulische bediening.
Is er een manier om te weten te komen hoe de staat van de koppelingsplaat is? (En nee, dan bedoel ik niet een complete demontage!)
Wie heeft bij zijn/haar R1200RT de koppeling reeds moeten (laten) vervangen en bij welke kilometerstand was dat?
Ik zie uw reacties graag verschijnen!
gr v Ciske
Bij alle K modellen die ik bezat/bezit is de slijtage van de koppeling redelijk te monitoren via de bowdenkabel en de stelhevel.
Bij mijn R1200RT mis ik een dergelijke indicatie als gevolg van de hydraulische bediening.
Is er een manier om te weten te komen hoe de staat van de koppelingsplaat is? (En nee, dan bedoel ik niet een complete demontage!)
Wie heeft bij zijn/haar R1200RT de koppeling reeds moeten (laten) vervangen en bij welke kilometerstand was dat?
Ik zie uw reacties graag verschijnen!
gr v Ciske
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: koppelingslijtage
Volgens mij zegt het gevoel van de koppeling veel. De koppeling zal zwaarder te worden om in te trekken is mijn ervaring. En het aangrijpingspunt zal verschuiven.
Re: koppelingslijtage
Koppeling slijtage
Hoe gebruik je de koppeling , ik bedoel bij de auto haalt de 1 de 100.000 nog niet eens de ander rijd er over de 250.000 km mee
De levens duur word bepaald door de gebruiker en de kunde en onkunde van het gebruik hiervan .
Hoe gebruik je de koppeling , ik bedoel bij de auto haalt de 1 de 100.000 nog niet eens de ander rijd er over de 250.000 km mee
De levens duur word bepaald door de gebruiker en de kunde en onkunde van het gebruik hiervan .
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: koppelingslijtage
Qua gebruik van de koppeling weet ik er wel raad mee. Zelfs met mijn K100 met EML bak was de koppeling na een ton nog okay.
Het gaat mij er meer om dat ik graag een indicatie zou hebben van de slijtage. Met zo'n hydraulisch systeem is dat toch wat anders dan met een bowdenkabel.
Zou het zakken van het oliepeil in het reservoir van de koppeling handle een indicator kunnen zijn?
Een gedachte die me overigens ook bij de vraag brengt of deze olie (mineraal van aard volgens mij) periodiek ververst moet worden.
Wie weet daar meer over?
gr v Ciske
Het gaat mij er meer om dat ik graag een indicatie zou hebben van de slijtage. Met zo'n hydraulisch systeem is dat toch wat anders dan met een bowdenkabel.
Zou het zakken van het oliepeil in het reservoir van de koppeling handle een indicator kunnen zijn?
Een gedachte die me overigens ook bij de vraag brengt of deze olie (mineraal van aard volgens mij) periodiek ververst moet worden.
Wie weet daar meer over?
gr v Ciske
Re: koppelingslijtage
Op de RepROM staat aangegeven:
Ik zie geen vervangingstermijn aangegeven voor de olie in het koppelingsreservoir, je zou dus denken dat die net zo lang mee gaat als het technisch leven van de motor.
En zo staat het ook op de RepROM aangegeven;
Ik zie geen vervangingstermijn aangegeven voor de olie in het koppelingsreservoir, je zou dus denken dat die net zo lang mee gaat als het technisch leven van de motor.
En zo staat het ook op de RepROM aangegeven;
Het koppelingssysteem is met een speciale hydraulische vloeistof gevuld, die niet meer hoeft te worden ververst.
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: koppelingslijtage
Ik weet niet wat er bij de R1200RT in moet, maar bij de R1150RT DOT4, dus elk jaar als ik de remvloeistof vernieuw doe ik de koppeling mee verversen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!