abs R1150RT 2003 oct
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: R1150RT
- Bijz: K75RT, R80RT, HONDA 500XL
- Land: Frankrijk
- Woonplaats of omgeving: Orne
abs R1150RT 2003 oct
Hallo, voor een paar maanden heb ik problemen met mijn ABS. Eerst kwam het snel knipperent lampje af en toe aan, het werd steeds vaker. Toen heb ik alle remblokjes vervangen, er was er een rechts voor die wel erg dun was. De pistons bleken erg stroef te zijn dus die weer gangbaar gemaakt. Eerste rit met nieuwe blokjes was goed. ABS lampjes funcioneerden zoals het hoort. Tweede rit was het weer mis en het wordt steeds erger. Gingen eerst nog weleens uit as ik de motor afzette nu blijven ze konstant knipperen. Ik heb hier wat op het forum zitten snuffelen en het lijkt mij het beste om eerst maar eens de rem olie te flushen en te vervangen. Maar als ik het goed begrijp dan zijn er verschillen intergraal systemen. Ik heb de volgende PDF link gevonden http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/service_abs3.pdf. Is er iemand die mij kan vertellen of dit de goede procedure is. Bij voorbaat mijn dank.
- rob55
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200GS 2008 Blauw
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Grave
Re: abs R1150RT 2003 oct
Hallo Daan,
De documentatie die jij hebt, heb ik ook. Deze beschrijft het spoelen van de ABS circuits van een
.
Ik heb deze gebruikt om mijn
te kunnen spoelen/verversen en die is van 2002. Het lijkt mij dus dat dit de juiste documentatie is.
Erg duidelijke uitleg. Zoals je in het document zal lezen zijn er 4 circuits. (2 wielcircuits, 2 stuurcircuits).
Zorg voor voldoende nieuwe remvloeistof. (een liter is in de regel voldoende)
Weet jij wanneer de remvloeistof het laatst ververst is? Hoe ziet die er uit (Koffie achtig, drab) of (transparant en vloeibaar)?
Dit is al een eerste indicatie voor de uitvoer van een service beurt.
Als je de tank er af hebt kan je meteen de conditie van de V-snaar (Dynamo) bekijken en eventueel het benzine filter vervangen.
Rob
De documentatie die jij hebt, heb ik ook. Deze beschrijft het spoelen van de ABS circuits van een

Ik heb deze gebruikt om mijn

Erg duidelijke uitleg. Zoals je in het document zal lezen zijn er 4 circuits. (2 wielcircuits, 2 stuurcircuits).
Zorg voor voldoende nieuwe remvloeistof. (een liter is in de regel voldoende)
Weet jij wanneer de remvloeistof het laatst ververst is? Hoe ziet die er uit (Koffie achtig, drab) of (transparant en vloeibaar)?
Dit is al een eerste indicatie voor de uitvoer van een service beurt.
Als je de tank er af hebt kan je meteen de conditie van de V-snaar (Dynamo) bekijken en eventueel het benzine filter vervangen.
Rob
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Bovenstaande opmerkingen zijn corrrect. Hoe heb je de remzuigers gangbaar gemaakt, zijn ze er uit geweest en dan misschien als een niet-Intergral systeem weer ontlucht?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
-
De remzuigers heb ik met speciale remzuiger smeermiddel behandeld, en verschillende keren heen en weer gewerkt tot de remklauw de schijf los liet. Ik heb deze motor nu al drie en een half jaar. Ik heb altijd de beurten zelf gedaan en nooit
de remolie vervangen. Toen ik de motor kocht had hij 18000 km gelopen nu staat er 40000 km op. Toen ik hem kocht bij een BMW garage in Engeland heeft hij een beurt gehad. De rem olie ziet er goed uit alleen zat er en stukje zwart rubber in reservoir voor de achter rem. Het problem onstond nadat ik een keer ben uit gegleden op nat gras. Het was een beetje op een helling en het achterwiel slipte weg. Verder was er geen schade maar het ABS waarschuwings lampje ging knipperen. Toen ik de motor afzette ging het uit en bleef uit maar het probleem kwam steeds vaker terug. En ja ik heb de achterrem als niet-intregraal systeem onlucht en dat hielp geen barst.
Nog een vraagje de "filling adaptor" die op de PDF te zien is lijkt me gewoon een trechter of verkijk me daarop?

Nog een vraagje de "filling adaptor" die op de PDF te zien is lijkt me gewoon een trechter of verkijk me daarop?
- Garfield
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Woonplaats of omgeving: leusden
Als ik het zo lees, is het een idee om de afstand van de ABS-sensoren eens op te meten? Het zou zo maar eens kunnen dat het door de val iets versteld is. Uit mijn hoofd moet de afstand max 0,5mm zijn. Voelermaatjes bij het boordgereedschap, als dat nog erbij zit.
Succes,
Succes,
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
- rob55
Hallo Daan,
De "filling adaptor" is inderdaad een trechter.
Ik heb een trechter die goed past en afdicht in de vulopening. Nadat ik de oude remvloeistof heb weggezogen vul ik het reservoir inclusief een deel van de trechter.
Tijdens het spoelen zie je het niveau in de trechter zakken. Als uit het circuit de oude vloeistof weg is en er nieuwe uitkomt dan vul ik het circuit af op het voorgeschreven niveau.
succes,
Rob
De "filling adaptor" is inderdaad een trechter.

Ik heb een trechter die goed past en afdicht in de vulopening. Nadat ik de oude remvloeistof heb weggezogen vul ik het reservoir inclusief een deel van de trechter.
Tijdens het spoelen zie je het niveau in de trechter zakken. Als uit het circuit de oude vloeistof weg is en er nieuwe uitkomt dan vul ik het circuit af op het voorgeschreven niveau.
succes,
Rob

- Garfield
Los van het feit dat het zeker aan te raden is om de remvloeistof heel regelmatig te verversen, kán het knipperen van de lampjes ook een andere oorzaak hebben. Dat is uit te lezen met een ledje en een schakelaar. Op het net is daar wel wat over te vinden.
Overigens, je hebt een servo rembekrachtiger, neem ik aan. Doet die het wel? Hoor je hem " gieren' als je de remhendel/pedaal gebruikt?
Volgens mij maakt het ook uit hoe ze knipperen, om en om of gelijktijdig. Overbodig misschien, maar je accu is echt goed?
Overigens, je hebt een servo rembekrachtiger, neem ik aan. Doet die het wel? Hoor je hem " gieren' als je de remhendel/pedaal gebruikt?
Volgens mij maakt het ook uit hoe ze knipperen, om en om of gelijktijdig. Overbodig misschien, maar je accu is echt goed?
Groeten, Frans
- rob55
Daan,
In de
handleiding staat op pagina 71 een storingscode tabel voor wat betreft de ABS en waarschuwingslamp algemeen.
Die pagina heb ik als bijlage toegevoegd. Misschien heb je er wat aan.
Groeten Rob
In de

Die pagina heb ik als bijlage toegevoegd. Misschien heb je er wat aan.

Groeten Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Bedankt voor al jullie reacties
. Het lijkt mij het beste dat eerst maar eens de remolie vervang envervolgens de ABS sensors naloop. Ja de rem servo doet het nog want ik krijg dat dronken zeemeeuw geluid als de handrem aantrek, niet als het voet pendaal gebruik maar als ik de beschrijvingen goed begrijp dan valt de helft vn het ABS systeem uit bij een storingsmelding. Ik hoop alleen dat dat geen problemen levert als ik het achterrem systeem ga flushen. We gaan maar eens rustig aan de gang dit weekeind. Ik hou jullie op de hoogte.

- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Ben benieuwd of dit systeem weer helemaal goed gaat komen als ik alles zo lees.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Kees BMW
Goedenavond.daanbruijel schreef:De remzuigers heb ik met speciale remzuiger smeermiddel behandeld, en verschillende keren heen en weer gewerkt tot de remklauw de schijf los liet. Ik heb deze motor nu al drie en een half jaar. Ik heb altijd de beurten zelf gedaan en nooitde remolie vervangen. Toen ik de motor kocht had hij 18000 km gelopen nu staat er 40000 km op. Toen ik hem kocht bij een BMW garage in Engeland heeft hij een beurt gehad. De rem olie ziet er goed uit alleen zat er en stukje zwart rubber in reservoir voor de achter rem. Het problem onstond nadat ik een keer ben uit gegleden op nat gras. Het was een beetje op een helling en het achterwiel slipte weg. Verder was er geen schade maar het ABS waarschuwings lampje ging knipperen. Toen ik de motor afzette ging het uit en bleef uit maar het probleem kwam steeds vaker terug. En ja ik heb de achterrem als niet-intregraal systeem onlucht en dat hielp geen barst.
Bij de val is waarschijnlijk remvloeistof via de ontluchtingsslang van je reservoir weggelopen,waardoor je waarschuwings lampje ging knipperen.Het stukje rubber kan uit de binnenkant van je remslang komen ,is dit het geval moet je hem vervangen.Je moet een verloopje laten draaien voor vullen van je reservoir.
Gr-Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
- rob55
Daan,
Ik lees dat je de achterrem als niet inter-graal systeem hebt ontlucht. Heb je gemerkt dat het niveau van het reservoir(tje) rechts achter niet veranderde.
Als dat gelijk is gebleven dan denk ik dat het "probleem" opgelost zal worden als je de niveaus van de 4 circuits gaat controleren en verversen.
Ik denk dat er in ieder geval een niet op niveau is. Verversen lijkt me geen overbodige luxe.
Jouw
heeft bij aflevering een beurt gehad 3,5 jaar geleden. En ook door jou is de vloeistof niet vervangen.
Lijkt me raadzaam om te doen..... Denk dan ook aan de vloeistof van de koppeling. Zal ook wel niet gedaan zijn.
groeten Rob
Ik lees dat je de achterrem als niet inter-graal systeem hebt ontlucht. Heb je gemerkt dat het niveau van het reservoir(tje) rechts achter niet veranderde.
Als dat gelijk is gebleven dan denk ik dat het "probleem" opgelost zal worden als je de niveaus van de 4 circuits gaat controleren en verversen.

Ik denk dat er in ieder geval een niet op niveau is. Verversen lijkt me geen overbodige luxe.
Jouw

Lijkt me raadzaam om te doen..... Denk dan ook aan de vloeistof van de koppeling. Zal ook wel niet gedaan zijn.

groeten Rob
-
Ten eerste bedankt voor jullie reacties. Ik heb de vier circuits geflushed tijdens het weekeind ( zo'n 34 graden hier, dus maar rustig aan). Ten eerste heb de connector van de bezine leiding gebroken en gelijk een nieuwe stalen besteld. Ik kan dus de fiets nog niet opbouwen. Nu als ik het kontakt aanzet gaat het bovenste lampje snel knipperen dan gaat hij even langzaam, een sekonde en dan gaat hij weer snel knipperen. Ik dacht mij te herrinneren dat hij langsaam moest knipperen, kan iemand dat mij vertellen hoe dat hoort want ik nog niet een stukje rijden om te kijken of de lampjes inderdaad uitgaan. De voetrem vind ik nog altijd erg zacht, het voelt of ik hem helemaal naar beneden kan drukken ook komt de bekrachting niet aan. Wel met de handrem dan krijg ik dat gierende geluid. Ik heb de afstanden van de sensors gemeten, voor is 0.5mm achter is 0,8mm. Ik kan nergens vinden wat de correcte afstanden zijn weet iemand wat die moeten zijn. Ik zou trouwens niet weten hoe ik de afstand achter zou kunnen verkleinen want er zit geen shim in.
0.5 tot 0.8 is ok.
met vulplaatjes kun je alleen maar verder er van af.
net gemeten bij mijn buurman: 2*0.8 mm
met vulplaatjes kun je alleen maar verder er van af.
net gemeten bij mijn buurman: 2*0.8 mm
-
bedankt voor de info Jaap, dan kan ik die van lijstje afstrepen :-)
- rob55
Daan,
Ik heb het met mijn
vergeleken. Daar gaat bij contact aanzetten de algemene lamp aan en ABS knippert. De algemene lamp gaat na een paar seconde uit. Maar ABS blijft knipperen in hetzelfde tempo (langzaam). Wel hoor ik de ABS pomp druk maken. En kan ik het voetpedaal bewegen en hoor ik de pomp werken. Als ik het documentje (ABS storingstabel) lees welke ik gestuurd heb zou het wel eens aan het achterwiel systeem kunnen liggen. Dit is afhankelijk van de algemene waarschuwingslamp. Is die aan of uit of knipperend?
Rob
Ik heb het met mijn

Rob
-
Hoi Rob,voordat ik geflushed had stonden ze alle twee te knipperen, nu knippert de bovenste 4Hz en de onderste met driehoek blijft branden. Volgens mij komt servo pomp niet in werking als ik op het voet pendaal druk. Achterlicht en remlicht werken, de accu is anderhalf jaar oud maar ik zal nog een aan de oplader leggen. Ik heb gisteravon nog een keer her circuit vand remklauw geflusht. Ik zal van middag het andere achterwiel circuit doen. Als dat niet helpt dan moet het denk aan aan de servo pomp liggen????????
:
:
:
:

- rob55
Hallo Daan,
Ik ga in je gedachte mee...... De storings tabel zegt "een systeem met RESTREM Functie..... Je zou zeggen te weining vloeistof...
Succes.
Rob
Ik ga in je gedachte mee...... De storings tabel zegt "een systeem met RESTREM Functie..... Je zou zeggen te weining vloeistof...
Succes.
Rob
- Garfield
Ik heb een 1200, maar het remsysteem is nagenoeg nog gelijk aan het jouwe.
Als de driehoek brandt, en de abslamp knippert 4x per seconde, wil dat zeggen dat de restremfunctie actief is, dus zoals Rob55 al aanhaalde. Dit betekend volgens het boekje dat je geen abs meer hebt, en geen rembekrachtiger. En in tenminste 1 remcircuit staat alleen nog de restremfunctie ter beschikking.
Als er in een wielremcircuit de vloeistof te laag staat, knipperen beide lampen 1x per seconde. Let op, het abs-wielremcircuit is een gesloten systeem, waarbij het remvloeistofpeil niet via het remvloeistofreservoir kan worden afgelezen. Een mogelijke oorzaak Remvloeistof te laag" is o.a. extreem versleten remblokken. Dit allemaal volgens mijn instructieboekje.
Op de een of andere manier blijf ik toch verdenking houden met het achterremcircuit. Gelet op je melding van het uitglijden.
Overbodig misschien, maar je weet dat als alleen het abs lampje 1x of 4x per seconde knippert, dat dit betekend wegrijtest niet beeindigd respectievelijk zelfdiagnose niet beeindigd?
Nogmaals, ik heb een 1200rt, maar volgens mij zijn de late 1150 en de vroege 1200 uitgerust met dezelfde remsystemen.
Als de driehoek brandt, en de abslamp knippert 4x per seconde, wil dat zeggen dat de restremfunctie actief is, dus zoals Rob55 al aanhaalde. Dit betekend volgens het boekje dat je geen abs meer hebt, en geen rembekrachtiger. En in tenminste 1 remcircuit staat alleen nog de restremfunctie ter beschikking.
Als er in een wielremcircuit de vloeistof te laag staat, knipperen beide lampen 1x per seconde. Let op, het abs-wielremcircuit is een gesloten systeem, waarbij het remvloeistofpeil niet via het remvloeistofreservoir kan worden afgelezen. Een mogelijke oorzaak Remvloeistof te laag" is o.a. extreem versleten remblokken. Dit allemaal volgens mijn instructieboekje.
Op de een of andere manier blijf ik toch verdenking houden met het achterremcircuit. Gelet op je melding van het uitglijden.
Overbodig misschien, maar je weet dat als alleen het abs lampje 1x of 4x per seconde knippert, dat dit betekend wegrijtest niet beeindigd respectievelijk zelfdiagnose niet beeindigd?
Nogmaals, ik heb een 1200rt, maar volgens mij zijn de late 1150 en de vroege 1200 uitgerust met dezelfde remsystemen.
Groeten, Frans
-
Ik had beter naar je moeten luisteren Garfield, ik heb de accu aan de oplader gelegd en nu doe hij het zoals als het hoort. Het verbaasd wel een beetje want ik heb er anderhalf jaar geleden een nieuwe Odessy accu ingezet en ik had niet deze problemen met mijn oude accu toen hij wat moe en oud werd. In ieder geval heb de remvloeistof vervangen en geleerd hoe je dat moet doen. Iedereen bedankt voor de hulp. Als er nog wat aan de knikker is dan laat ik het wel horen.
Als het aan de accu lag…
Op het moment dat ik het contact aan zette en de motor direct startte, had ik dat de ABS storingslampje gingen branden en niet meer uitgingen. (R1100RT)
Een oplossing was: contact aan, wachten op einde zelf diagnose, wachten op einde zoemen brandstof pomp en dan starten.
Als je direct start, dan zakt de accu spanning onder de reset waarde van het ABS waardoor storing.
Stond de brommert langere tijd stil, dan werkte dit niet.
De oplossing was dan; na bv 2 kilometer, @ 40 km/uur, in de tweede versnelling ontkoppelen, contact uit, contact aan en met de snelheid van de brommert de motor starten. –dus niet met de start motor-.
Weest (gebiedende wijs, enkelvoud) voorzichtig, als de twee jampotten door de compressie moeten, dan loop je de kans op een blokkerend achterwiel.
Jaap
Op het moment dat ik het contact aan zette en de motor direct startte, had ik dat de ABS storingslampje gingen branden en niet meer uitgingen. (R1100RT)
Een oplossing was: contact aan, wachten op einde zelf diagnose, wachten op einde zoemen brandstof pomp en dan starten.
Als je direct start, dan zakt de accu spanning onder de reset waarde van het ABS waardoor storing.
Stond de brommert langere tijd stil, dan werkte dit niet.
De oplossing was dan; na bv 2 kilometer, @ 40 km/uur, in de tweede versnelling ontkoppelen, contact uit, contact aan en met de snelheid van de brommert de motor starten. –dus niet met de start motor-.
Weest (gebiedende wijs, enkelvoud) voorzichtig, als de twee jampotten door de compressie moeten, dan loop je de kans op een blokkerend achterwiel.
Jaap
- Garfield
Maakt niet uit, een leermomentjedaanbruijel schreef:Ik had beter naar je moeten luisteren Garfield, ik heb de accu aan de oplader gelegd en nu doe hij het zoals als het hoort. Het verbaasd wel een beetje want ik heb er anderhalf jaar geleden een nieuwe Odessy accu ingezet en ik had niet deze problemen met mijn oude accu toen hij wat moe en oud werd. In ieder geval heb de remvloeistof vervangen en geleerd hoe je dat moet doen. Iedereen bedankt voor de hulp. Als er nog wat aan de knikker is dan laat ik het wel horen.

En je weet nu zeker dat de remvloeistof vers is, en je systemen goed ontlucht zijn, dat gevoel is ook best wat waard.

Groeten, Frans
-
Helaas! _003 Gisteren de fiets weer opgebouwd, nieuw connector brandstof slang en brandstof filter er op gezet. Toen een stukje rijen. De eerste 12km ging het goed en toen ging op de snelweg het ABS lichtje weer snel knipperen (4Hz) en het algemene remwaarschuwings lampje constant branden. Toen ik thuis kwam de accu aan de oplader gelegd maar de oplader gaf aan dat de accu vol was. Ook komt de servo pomp voor de voet rem niet meer aan. Het circuit van de achterrem met reservoir nogeens ontlucht ik dacht dat er nog wat lucht uitkwam maar dat weet ik niet zeker. Kan iemand mij vertellen als de servo pomp van de voetrem niet in werking komt betekent het dan dat de fout ergen in de twee circuits van de voet rem zit of kan het in alle vier de circuits zitten???
:

- Garfield
Jammer dat de storing nog aanwezig is. Omdat de servo niet in werking komt bij het bedienen van de achterrem, heb ik het gevoel dat het in dat gedeelte moet zitten. Brandt het remlicht als je de achterrem bedient? ABS sensor achter? Tandkrans?
Meten is weten dus ik ben bang dat er niet veel anders opzit om je boord-pc te laten uitlezen door de dealer, of iemand met een Texa , GS911 mag ook. Dan weet je waar de storing zit.
Succes!
Meten is weten dus ik ben bang dat er niet veel anders opzit om je boord-pc te laten uitlezen door de dealer, of iemand met een Texa , GS911 mag ook. Dan weet je waar de storing zit.
Succes!
Groeten, Frans
-
Ja tandkrans ziet er goed uit, de afstand van de sen sensor tot de tandkrans is ietsje meer als 0,5 mm. Schijnbaar kan die afstand tussen de 0,5 en 0,8 mm zitten. Remlicht werkt goed. Ik ga nog een keer het achter circuit (2x) ontluchten. Werkt dat niet dan ga ik naar de garage om mijn pc te laten uitlezen zoals jij al voorstelde. Maar als ik de verhalen lees en ook ik heb zelf ervaringen met boord-pc met autoos dan heb ik er een hard hoofd in. In ieder geval bedankt voor het meeleven, heb je gevoel dat je er niet alleen voor staat :-)
- Garfield
je kan het ook zelf uitlezen, met een ledje en een schakelaar. Het staat erg goed beschreven in het GS forum, kijk maar http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=31115
Misschien heb je er wat aan.
Misschien heb je er wat aan.
Groeten, Frans
-
Hoi Garfield bedankt voor de info. Kun je mij vertellen waar diagnostiek steker zit op mijn R1150RT en hoe hij er uit ziet? Ik heb alle twee circuits van her achterrem systeem weer onlucht. Dat hiel niet vanochtend heb ik de twee klauwen van de voorremmen ontlucht en zie daar :roll: de ABS lampjes werken weer als het hoort.Ik loop alles nog een keer na voordat ik hem weer opbouw en na 10 km weer een storing krijg. Eerst voor de zekerheid nog even het andere circuit van de voorremmen doen. Nog een laatste vraag. Ik heb mijn remklauwen niet gedemonteerd omdat er sind de nieuwe remblokjes zijn geplaats nog 20 km mee is gereden en dus de pistons van de remmen behoorlijk ver zijn ingedrukt maar misschien ben ik hier te slordig mee en moet ze er af halen en stukken hout in vast zetten.
:

- rob55
Hallo Daan.
om zeker te zijn zou ik de zuigers m.b.v. houten blokjes in de aanslagstand zetten. :)
Dan weet je zeker dat alle troep en oude vloeistof eruit is.
Dan maar hopen dat het probleem opgelost is.
Heb je de poly-vsnaar al bekeken en het brandstoffilter vervangen?
Rob
om zeker te zijn zou ik de zuigers m.b.v. houten blokjes in de aanslagstand zetten. :)
Dan weet je zeker dat alle troep en oude vloeistof eruit is.

Heb je de poly-vsnaar al bekeken en het brandstoffilter vervangen?
Rob
- Garfield
Hoi Daan,
Dat klinkt vooralsnog goed. Nu maar hopen dat het zo blijft. Mijn vorige RT was een 850, 1100 model met kleine koplamp. Daar zat de diagnosestekker onder het zadel, 3-polig met een blauwe afdekdop. Jij hebt een 1150 met een Motronic 2.4 maar ik denk (!) dt de stekker hetzelfde is
Op dezefde site staat ook beschreven hoe je de motronic uitleest en reset. Ook staat daar beschreven hoe je zelf een ledje kunt maken. Ik heb een kastje gefabriekt met een ledje, schakelaar en stroompunt, maar je woont een tikje uit de richting
In ieder geval succes
Dat klinkt vooralsnog goed. Nu maar hopen dat het zo blijft. Mijn vorige RT was een 850, 1100 model met kleine koplamp. Daar zat de diagnosestekker onder het zadel, 3-polig met een blauwe afdekdop. Jij hebt een 1150 met een Motronic 2.4 maar ik denk (!) dt de stekker hetzelfde is

Op dezefde site staat ook beschreven hoe je de motronic uitleest en reset. Ook staat daar beschreven hoe je zelf een ledje kunt maken. Ik heb een kastje gefabriekt met een ledje, schakelaar en stroompunt, maar je woont een tikje uit de richting

In ieder geval succes

Groeten, Frans
-
Ik zal gaan kijken, ik heb voor een blauwe steker gezien bij het kuip/radio kastje. Rob ik heb het brondstoffilter vervangen, ik heb ook houten blokje gemaakt. Toen opnieuw het circuit met de klauwremmen gedaan en er kwam nog wat donkere vloeistof uit. Maar tijdens het flushen gingen mijn twee ABS lampjes weer op tilt. Ik zal kijken of ik een tester in me kaar kan frunniken lukt dat niet dan ga ik naar de dealer.
Hallo Daan,
Vervelende storing. Toen ik mijn 1100RT net kocht had ik hetzelfde probleem. Ook aan de druppellader en die leek alles helemaal opgeladen te hebben. Starten prima,maar die rot ABS lampjes bleven knipperen. Op een zaterdagmiddag kwam ik toevallig langs Ten Kate motoren in Nieuwleusden. Daar(om 16:00 uur) even gevraagd of ze de accu eens door konden meten. Meting gaf alles dikke prima aan.Niks mis met de accu... Ik wist uit de onderhoudshistorie dat de accu voor het laatst in 2007 was vervangen. Die kon dus toch wel eens aan vervanging toe zijn. Zoniet nu ,dan toch wel zeer binnenkort. Daar dus direct een nieuwe accu laten plaatsen ( dikke pluim voor de jongens bij Ten Kate
om op die tijd nog even die accu te plaatsen.) Sindsdien van het probleem van de ABS lampjes verlost
. Zoals al eerder gezegd in dit draadje. Een voltje meer kan veel effect hebben. En een relatief jonge accu kan ook de geest gegeven hebben.
Wellicht het proberen waard
MaRTin
Vervelende storing. Toen ik mijn 1100RT net kocht had ik hetzelfde probleem. Ook aan de druppellader en die leek alles helemaal opgeladen te hebben. Starten prima,maar die rot ABS lampjes bleven knipperen. Op een zaterdagmiddag kwam ik toevallig langs Ten Kate motoren in Nieuwleusden. Daar(om 16:00 uur) even gevraagd of ze de accu eens door konden meten. Meting gaf alles dikke prima aan.Niks mis met de accu... Ik wist uit de onderhoudshistorie dat de accu voor het laatst in 2007 was vervangen. Die kon dus toch wel eens aan vervanging toe zijn. Zoniet nu ,dan toch wel zeer binnenkort. Daar dus direct een nieuwe accu laten plaatsen ( dikke pluim voor de jongens bij Ten Kate

Wellicht het proberen waard
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
-
Ok re accu, ik heb de voltage gemete (meten is weten) van de accu die bijna twee jaar oud is, het is PC680 Odessey. Als ik hem gewoon meet 12,70V als ik hem meet als ik het contact aanzet (zonder starten) en de ABS zijn test doet dat daalt het tot 12,30V. Als ik hem meet terwijl hij aan mijn acculader ligt (CTEC3600) dan staat hij op 12,90V en zakt naar 12,70V als hij zijn ABS test doet. Dat lijkt me voldoende maar ik weet heel, heel weinig van electiciteit. Het klop ook niet helemaal met wat er eerder gebeurd is dat na het onluchten/flushen van de linker rem toen de servo pomp al had gewert en de koplampen al een tijdje aanstonden hij opeens zich normaal ging gedragen.
Ondertussen ben ik op zoek naar die motronic steker. Ik ben aan het zoeken op Amerikaans forums maar we hebben hier veel onweer op het moment en dat moet de Livebox uit want anders is hij weer kapot. Mocht iemand nog een suggestie hebben hoor ik het graag.
Ondertussen ben ik op zoek naar die motronic steker. Ik ben aan het zoeken op Amerikaans forums maar we hebben hier veel onweer op het moment en dat moet de Livebox uit want anders is hij weer kapot. Mocht iemand nog een suggestie hebben hoor ik het graag.

-
Opzoek naar de conector kom ik dit tegen: http://xs-adventure.com/motorcycle/bmw- ... eplacement. In één van de commentaren onderaan lees ik dat de Odessey PC680 ( de mijne) niet sterk genoeg is hij heeft 16AH en voor een r1150rt met ABS moet je 19AH hebben weet iemand hier iets van?
- Garfield
Ik heb je op het verkeerde been gezet, de driepolige stekker zit op de types met een 2.2 motronic. Jij hebt een 2.4 en die moet een ronde stekker hebben onder het zadel, denk ik. Zoek daar een afdekdop zo groot als een flinke flessedop, zwart van kleur. Bij mijn 1200 ( onder het best zadel, boven de achterveer) zit er een vierkant blok naast. Die dop kun je losdraaien, heel grof schroefdraad. Ik weet zo niet uit mijn hoofd of de penbezetting leesbaar is. Maar dat moet het zijn.
Ik heb een PC680 gehad in mijn vorige RT (en in mijn huidige
) en die deed ook in de winter wat het moest doen. Zoniet zal het zijn zelftest niet beeindigen, wat je dan kan doen is even rijden met je motor, dan afzetten en opnieuw starten. Doordat de motor warm is zal het bij het opnieuw starten minder van de accu vergen en zal je abs ophouden met knipperen, na het wegrijden. En als het in orde is, uiteraard.
DutchMidiMan heeft ooit eens een heel verhaal over soorten accu' s gehouden, de Odessey heeft een enorme startcapaciteit heb ik onthouden. Daarom staat het hier op het forum als 1 van de betere te boek. Als ik de waardes zo lees, heb ik niet de indruk dat je accu op instorten staat.
Wederom succes
Ik heb een PC680 gehad in mijn vorige RT (en in mijn huidige

DutchMidiMan heeft ooit eens een heel verhaal over soorten accu' s gehouden, de Odessey heeft een enorme startcapaciteit heb ik onthouden. Daarom staat het hier op het forum als 1 van de betere te boek. Als ik de waardes zo lees, heb ik niet de indruk dat je accu op instorten staat.
Wederom succes
Groeten, Frans
-
Bedankt, ik heb hem gevonden
.
Hij zit onder het achterzadel in het kontje, rechts als je met de motor mee kijkt. het is een vijf polige steker en als mijn Haynes Manual goed bekijk dan zou het bruin/groene draadje moeten zijn. Nou maar eens zo'n tester bouwen. Dat wordt leuk
hier in Frankrijk waar niet alles zomaar voor de DIYer te koop is.

- BertL
- 2024
- Bijz: K1200GT/2008
- Woonplaats of omgeving: Ommen
-
Bedankt Bert voor de tip, ik heb even naar BMWK geschreven en zij zeggen dat hij niet geschikt is 

- BertL
- 2024
- Garfield
Hoi Bert, als het goed is wel
Maar mocht het allemaal niet lukken zou ik toch adviseren om een diagnose te laten stellen door een dealer, of een werkplaats dat beschikt over een TEXA of een GS911.
Een goede reparatie begint met het stellen van de juiste diagnose. Maar ik heb het gevoel dat het gaat goedkomen

Maar mocht het allemaal niet lukken zou ik toch adviseren om een diagnose te laten stellen door een dealer, of een werkplaats dat beschikt over een TEXA of een GS911.
Een goede reparatie begint met het stellen van de juiste diagnose. Maar ik heb het gevoel dat het gaat goedkomen

Groeten, Frans
-
Ja ik was even weg. Het zal we het weekeind worden voordat ik weer over de motor kan buigen. Het is natuurlijk leuk om zo'n tester te hebben maar ik denk dat ik hem zoals jullie al zeiden een keer bij de garage laat uitlezen.
En een dergelijke tester staat momenteel op MP;
http://www.marktplaats.nl/a/motoren/ond ... -r-rs.html
http://www.marktplaats.nl/a/motoren/ond ... -r-rs.html
- BertL
- 2024
Rob,
Deze had ik aangedragen, maar Dick ("fabrikant") geeft aan dat deze niet voor de 1150 is.
Deze had ik aangedragen, maar Dick ("fabrikant") geeft aan dat deze niet voor de 1150 is.
GrTz
BertL
BertL
Links en rechts lees ik dat het wel zou moeten werken. 

- Garfield
Klopt, maar niet zonder meer. Je moet pen 18 gebruiken om de motronic 2.4 uit te kunnen lezen, maar die pen is niet aangesloten bij de 1150. je moet dan een aftakking (die pen 18) creeeren bij de stekker van de motronic. Die draad kun je dan leggen waar je wilt, bij voorkeur daar waar je gemakkelijk bij komt
Aldus het info forum van onze GS collega's

Aldus het info forum van onze GS collega's

Groeten, Frans
-
Hallo allemaal. Ten eerste bedankt voor alle reacties. Ik ben terug van weg geweest. Was even naar naar NL omdat mijn moeder was opgenomen. Helaas niet met de motor. Voordat ik weg ging heb alles nog eens geflushed en nagelopen maar niet hielp. Ik heb hem gisteren hier naar een garage genomen. Het is een garage gespecialiseerd in Moto Guzzi en BMW maar geen officiele BMW garage maar heeben wel de computers etc voor het uitlezen. Hij de motor op de computer gezet nat wat gelezen te hebben ging hij er allemaal zekeringen uit halen en weer inzetten. Liep nog zijn verbinding na met de diagnose steker. Ging toen even bellen, vervolgens vertelt hij mij dat mijn druk modulater naar de verdmmenis is _003 _003 . Het gaat zo'n 2000€ kosten omdat te fixen
. Vandaag heb ik Motorworks in het V.K. gebeld waar ik meestal mijn spulletje koop. Tweedehand hebben ze hem niet want er is een enorme vraag naar, nieuw £1500 maar moet wel door BMW er ingezet worden want er moet een code worden ingevoerd. Daar naast be stat nog een kit voor zo'n £100 of 115€ waarbij je de hele ABS weghaald en gewone remmen in de laats hebt. Dus wat kan ik doen? 2000€ trek ik op het moment niet uit mijn zak.
Mijn vraag is dus als ik die kit koop van £100 kan ik dat zelf doen? Ik heb gelovelijk ergens op het W.W.W. gezien dat mensen dat deden. Graag advies.

Mijn vraag is dus als ik die kit koop van £100 kan ik dat zelf doen? Ik heb gelovelijk ergens op het W.W.W. gezien dat mensen dat deden. Graag advies.
Mogelijk bedoel je dit: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xZMewBazMIdaanbruijel schreef: Mijn vraag is dus als ik die kit koop van £100 kan ik dat zelf doen? Ik heb gelovelijk ergens op het W.W.W. gezien dat mensen dat deden. Graag advies.
- Garfield
Dat is inderdaad een hoop geld. Er zijn meerderen die het I-ABS er dan maar tussenuithalen en zonder rembekrachtiger (en ABS) verder gaan. In de link met het filmpje hierboven van Knijn staat de inmiddels welbespraakte Harris zijn mening te verkondigen over dit remsysteem
en hoe hij het modificeert. Let er wel op dat je iets verzint voor je remlichten, maar misschien dat er schakelaars in die kit zitten
Wederom succes,
Frans

Wederom succes,
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Frans
Groeten, Frans
-
Ja bedankt, ik heb ondertussen ook deze link gevonden ( de "no cost"" vond ik bijzonder aantrekkelijk) http://www.ukgser.com/forums/showthread ... 2&t=232002
Trouwens ik meen me een ander filmpje te herrinneren met drie Hollanders die het tijdens het koffie drinken deden???
Trouwens ik meen me een ander filmpje te herrinneren met drie Hollanders die het tijdens het koffie drinken deden???
Was even benieuwd of je de modificatie al gedaan hebt. Ik inmiddels wel ( zie ander bericht ) en ben positief erover
-
Ja ik heb hem ook gedaan en alles werkt bij goed, ik heb niet veel gemeld omdat ik op het moment in NL (met motor) zit vanwege het overlijden van mijn moeder. Ik heb de methode gevolgd die ik op een Engels forom heb gevonden. Ik weet niet of die link hier al had gezet. Het is in iedergeval kosteloos. Wat remmemn betreft; voormij remt hij zelfs beter, speciaal op lage snelleheden, niet zo happerig em beter te doseren
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Benzineverbruik R1150RT - bj 2003
door easydriver1961 » » in Overige Techniek & Mechanica - 9 Reacties
- 6070 Weergaves
-
Laatste bericht door HansD