Hebben we het lek boven?

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4365
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door Baird »

Kwam onderstaand filmpje tegen, lijkt het ei van Columbus ook al zou ik regelmatig kijken of er niet een stuk ijzer in mijn banden zit. In deze 'demobanden' zitten nu wel heel veel gaten en ik weet niet of de koordlagen dat nou zo prettig vinden. Het gaat me hier om het principe dus: Wat vinden we hier van? _001

[media]GScWPb8qcng&NR=1[/media]
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Mike Philippens

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Kweenie. Ik ben het ermee eens dat zóveel gaten nooit goed kan zijn voor de structurele integriteit van een band, maar goed, dat zou de praktijk moeten uitwijzen.
Daarbij: ik heb alleen met de auto een paar keer een lekke band gehad, en dat was maar één keer door een spijkertje. Ik heb in 3 weken tijd achtereenvolgens een kapot bierglas dat bewust op de weg was gelegd gehad, een afgebroken trottoirband waar ik lang reed (onhandig, maar goed) en dat spijkertje. Vier jaar geleden een baksteen op de snelweg die van een vrachtwagen af viel en me dus mijn velg en band kostte en iets recenter een keilbout waar ik overheen reed.

Met de motor nog nooit een lekke band gehad. Voor mij had dat goedje dus geen bal geholpen. En ik betwijfel of je zoveel lekke banden kunt hebben dat je dergelijke maatregelen moet nemen. Misschien is het in de VS met de wegen dusdanig gesteld dat je vaak lek rijdt. Maar dan nog: het moet nét een spijkertje zijn. Slechte wegen die een lek veroorzaken, maken meestal grotere gaten/scheuren.

Dus: voor mij in ieder geval niet interessant. Ik heb zo'n steekding bij me waarmee ik van die rubberslangetjes door een gaatje kan douwen en natuurlijk een 12V compressor. Zo kan ik in ieder geval mezelf en anderen tijdelijk redden. Maar ik zou bij thuiskomst mijn band meteen laten vervangen. En ik heb altijd mijn Leatherman bij me...mij kan niets meer gebeuren... :D
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Als we hier niet "getruukt" worden lijkt het mij ideaal.
Uit ervaring weet ik dat een lekke band altijd hoogst ongelegen komt.

Ronald
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door Franky »

filmpje is van 2008, ik vermoed dat als het zo supergoed zou zijn, er intussen wel standaard gebruik van zou gemaakt worden.

De geperforeerde banden uit het filmpje heb ik liever niet op mijn beauty liggen ;)

Grts Franky
Grts Franky
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door japachap »

Ik vind dat Slime spul ook niks- en de is veel meer bekend... plus, 248degF = 120degC... gebakken banden, iemand??? Ik vraag mij ook af hoeveel extra gewicht komt op de band waarbij de rij/stuur/veer eigenschappen nadelig beinvloed zullen worden...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het filmpje mooi maar ik denk de werkelijkheid anders.
Ik heb bij de motor enkele spijkers in de band gehad wat meestal net als bij de auto een langzaam leeglopende band geeft. En dat is niet erg omdat je dan weet dat je er iets aan moet doen. Bovendien zorgt dit soort spul vaak voor onbalans in de band. En een band waar dit soort spijkers ingezeten heeft moet vervangen worden en deze situatiew komt in de praktijk gewoon nooit voor. Dus ik wil het nog niet voor niks dit soort rommel.
Ik heb in 36 jaar misschien 2 tot 3 lekke banden gehad dus ook overbodig. Met al deze banden ben ik gewoon thuisgekomen.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door scan »

We hebben het lek boven maar de patient is inmiddels overleden!

Dat procede is zeker niet nieuw. Rond 1973 werd het in Enschede al toegepast in banden om bijv. ambulances, brandweer en politieauto's mee te voorzien. Ook dit was een soort gel dat op de binnenkant werd aangebracht.
Nadeel van gels is dat wanneer ze warm worden ze ook weer elastisch worden met als gevolg dat de gel naar beneden begint te lopen. De volgende dag is er niet mee te rijden want het lijkt alsof de banden vierkant zijn. Einde oefening...

Tenslotte zou ik me erg ongerust maken over de bijwerkingen na zo'n inrijding van een spijker o.i.d.. Je weet namelijk nooit hoe de spijker heeft huis gehouden aan de binnenkant. Zit ie er mooi recht in of in geval van een kromme spijker heeft deze misschien de aan binnenkant nog meer schade aangericht aan de tubeless liner en koordlagen? Daarnaast is het niet uitgesloten dat bij doorboring van de staalgordel er mettertijd corrosie gaat ontstaan met alle gevolgen van dien.
Advies bij een inrijding altijd band van de velg en de binnenzijde goed inspecteren op beschadigingen en dan een verantwoord besluit nemen om wél of niet te vervangen.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2314
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik vind het idee op zich niet slecht. Toch zie ik, na wat uitgebreidere studie wel een paar punten van zorg en wat andere punten die vooral onpraktisch zijn:

Het helpt alleen bij een spijker of schroef. Op het moment dat je over iets heen rijdt wat direct een scheur veroorzaakt, ben net als bij normale banden ook gewoon de pisang. Een echt wondermiddel is het ook niet.

Ik begreep van iemand in de VS die er echt mee rijdt dat de invloed op de rijkarakteristiek minimaal is. Het schijnt dat de warmte afvoer vanuit het loopvlak naar de wangen van de band gunstiger is. Echter daar zie ik gelijk al een bezwaar voor ons klimaat opdoemen: het betekent dus ook dat je loopvlak onder onze (doorsnee) weersomstandigheden niet meer (of langzamer) op de normale bedrijfstemperatuur zal komen en dat komt de rijeigenschappen weer niet ten goede.

De genoemde risico's met betrekking tot het smelten van de gel en het daardoor vormen van onbalans, lijken mij niet aan de orde. Het gaat om een laagje van 3 mm aan de volledige binnenkant van de band die er met behulp van centrifugaalkracht bij een temperatuur van ca 193 Celsius op geslingerd wordt. Een volwassen autoband (235/45-17) gaat maximaal 1 kg materiaal in. Dus ook de relatieve gewichtstoename valt eigenlijk best mee.

Een aardige opmerking die ik op het forum van de Goldwing-adepten in de VS las, was het fanatieke verweer van iemand (die met het spul rijdt) die aangeeft dat het smalle spijkertje waarschijnlijk minder structurele schade aanbrengt aan het karkas van de band dan het stuk gereedschap waarmee men een gat groter maakt en opruwt alvorens men de "dropveter" er in propt. En daar dan vervolgens nog langdurig op doorrijden...

De marketing bij dit soort producten is altijd miserabel. De bedenker van het concept denkt vaak dat marketing een advertentie of een posi-filmpje op YouTube is. Helaas is niets minder waar. De potentiele klant moet het nieuwe product ook ergens kunnen voelen, proeven, vastpakken, uitproberen maar vooral: KOPEN. En ook dat is bij dit product niet geweldig geregeld. De pech bestaat er uit dat je nog al specialistische machines nodig hebt om het aan te brengen en dat er geen bandenboer (of bandenverkopende motorboer) is, die, zonder garanties, gaat investeren in machines die de lucratieve omzet op banden om zeep gaat helpen. En zo komt het dat, puur praktisch gesproken het voor ons in Europa nog al een omslachtig fenomeen is om aan te schaffen. De dichtstbijzijnde dealer zit nota bene in Kiev en daar zie ik mezelf nog geen nieuwe set Michelin PR3 naar toe sturen. De gedachte dat er een of andere Dimitri mijn rubbers onder zijn Ural monteert kan ik slecht verdragen.

Om kort te gaan: dit gebrek aan distributiekanalen maakt e.e.a. nogal ingewikkeld en prijzig. Het laatst bekende prijsniveau in de VS lag in 2011 rond de 100 dollar per band (ca. 78 Euro) en dat zonder de verzendkosten (heen en weer) en montage. (bronnen: www.rhinotire.com en diverse VS motorfora)

Mijn conclusie: het is best een aardig idee, technisch lijkt het verhaal wel te kloppen, maar in de uitvoering, de omslachtigheid om het te verwerven en de prijs, heeft dit product niet echt het potentieel om een "klapper" te worden.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Eigenlijk is het gewoon gevaarlijk dit spul te gebruiken omdat je dus inderdaad niet beseft hoe erg je band is beschadigd. Het was jaren geleden in het nieuws en het is gewoon weer zo iemand die niet verder doorgedacht heeft wat hiervan de gevolgen zouden kunnen zijn als je dus doorrijd met een beschadigde band. En dan praten we nog even niet over de prijs.
Mike Philippens

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Het is ook nog eens een oplossing die op zoek is naar een probleem. Als het nou zo was dat je om de haverklap door spijkers heen rijdt, was het nog half nuttig (maar imho nog steeds gevaarlijk). Ik heb liever spul bij me om het lek (tijdelijk) te repareren, zoals het standaard BMW setje met proppen en een paar co2 capsules.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1415
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Baird schreef:Kwam onderstaand filmpje tegen....
Ik ook...maar dan ruim 2 jaar geleden. "Vergeten is gewoon een vorm van vrijheid", of niet Bert? :D
viewtopic.php?f=30&t=3765#p38141
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4365
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door Baird »

Berrybeer schreef:
Baird schreef:Kwam onderstaand filmpje tegen....
Ik ook...maar dan ruim 2 jaar geleden. "Vergeten is gewoon een vorm van vrijheid", of niet Bert? :D
viewtopic.php?f=30&t=3765#p38141
Dan zijn er meer die die vorm van vrijheid hebben want er wordt prima gereageerd, sommigen zijn de zelfde als op jouw draadje :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hebben we het lek boven?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En nou moeten wij zeggen zoekfunctie gebruiken Bert is al lang besproken Big RT Smile . Maar nee je krijgt mooi toch antwoorden. Toch wel aardig hé....

Ton _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”