Nieuwe bouten en schroeven
Moderator: RT_Patrick
- Hamster
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 - 64dkm - Zumo660 - LED DRL - VStream Tall
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Twente
Nieuwe bouten en schroeven
Kent iemand een webwinkel waar er nieuwe bouten en moeren besteld kunnen worden voor de BMW R1150RT? Dan bedoel ik niet de schroeven voor de kuip. maar bijvoorbeeld wielbouten en bouten voor een remklauw. Puur om schroeven die in de loop der tijd verweerd zijn te vervangen.
BMW R1150RT (2002) - Schuberth C3 - Zumo 660 - Scala Rider Q2 PRO - 60dkm - LED DRL - VStream Tall - Maxi Sound Twin - PC680
Re: Nieuwe bouten en schroeven
Heeft Wunderlich of Louis of Gericke niet van die setjes te koop?
Groeten van Jan via Tapatalk
- Zwiety
- Type: R1200RT
- Land: Nld
- Woonplaats of omgeving: A'foort
Goede vraag. Ik heb ook diverse boutkoppen die verroest zijn...
Inmiddels heb ik de bouten waarmee de remklauw aan de voorvorkpoot zit, vervangen door originele (BMW rekent 1,70 per stuk en is speciaal "flexibel" staalsoort. RVS is te hard en breekt af. Vandaar de corrosiegevoeligheid). De bouten in de remklauw zijn van eenzelfde flexibele soort. Volgens BMW mogen ze niet vervangen worden (iets met lekkage van de remklauw) en worden daarom niet los verkocht.
Dus als iemand tips heeft, lees ik graag in dit draadje mee......
Inmiddels heb ik de bouten waarmee de remklauw aan de voorvorkpoot zit, vervangen door originele (BMW rekent 1,70 per stuk en is speciaal "flexibel" staalsoort. RVS is te hard en breekt af. Vandaar de corrosiegevoeligheid). De bouten in de remklauw zijn van eenzelfde flexibele soort. Volgens BMW mogen ze niet vervangen worden (iets met lekkage van de remklauw) en worden daarom niet los verkocht.
Dus als iemand tips heeft, lees ik graag in dit draadje mee......
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
@Hamster:
Niet vervangen door rvs in ieder geval, je kunt nieuwe kopen bij de dealeRT of nog mooier is stralen en daarna vernikkelen.
Niet vervangen door rvs in ieder geval, je kunt nieuwe kopen bij de dealeRT of nog mooier is stralen en daarna vernikkelen.
Laatst gewijzigd door Baird op 30 jun 2013, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Hamster
Niet dat ik ze heb gevonden in ieder geval.J vd B te V schreef:Heeft Wunderlich of Louis of Gericke niet van die setjes te koop?
- Wunderlich heeft wel "antidiefstalbouten" http://www.wunderlich.de/shop/radachs-s ... -4977.html bijvoorbeeld. Maar daar houdt het al snel mee op.
- Louis http://www.louis.de/_2076b30259c58c4d1f ... cmd.y=-133 heeft ook niet wat ik zoek.
- Gericke kan me alleen aan een stelschroefje http://www.hein-gericke.de/bowdenzug-st ... en-m8.html helpen.
- Ook Hornig http://www.motorradzubehoer-hornig.de/B ... auben.html is beperkt.
- Sierra BMW http://www.sierrabmwonline.com/index.ph ... =1&sort=2a heeft ook niets interessants.
- Polo Motorrad komt niet veel verder dan een "aftapplug" voor de olie http://www.polo-motorrad.de/de/magnet-o ... x-1-5.html.
- Ook de BMW motoren shop Quispel http://www.bmwmotorenshop.nl/r-serie/r1 ... er-6-stuks kan me niet verder helpen.
En inderdaad wat Baird zegt. Het moet wel fatsoenlijk spul zijn.Baird schreef: Niet vervangen door rvs in ieder geval,...
Ik proef een gat in de markt! Wellicht "mini", "midi" en "maxi" schroef-/boutsetjes samenstellen en te koop aanbieden? Setjes van bijvoorbeeld €50,- €100,- en €150,-... Kenny? Bert? Iemand?
Laatst gewijzigd door Hamster op 29 jun 2013, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW R1150RT (2002) - Schuberth C3 - Zumo 660 - Scala Rider Q2 PRO - 60dkm - LED DRL - VStream Tall - Maxi Sound Twin - PC680
- Zwiety
- Type: R1200RT
- Land: Nld
- Woonplaats of omgeving: A'foort
In Hamsters' voorbeeld genoemde boutjes worden niet door de dealeRT los verkocht (behoudens de bouten die ik al beschreef). Dus wil je toch de boutjes kopen, zul je de specificaties van BMW bij een andere leverancier moeten vinden.Baird schreef:Niet vervangen door rvs in ieder geval, je kunt nieuwe kopen bij de dealeRT of nog mooier is stralen en daarna vernikkelen.
Het stralen/vernikkelen van de huidige boutjes is een tijdrovend en kostbaar klusje (denk ik). Immers, als je tegens het advies van BMW ingaat en toch de boutjes wil loshalen, dan kun je er maar eentje per keer (per zijde) tegelijk losdraaien (en van de remhandel afblijven!!). Het vervolgens per 2 stuks laten behandelen en weer terug in de klauw plaatsen om de volgende 2 los te draaien, wordt de stuksprijs wel erg hoog ...
Kortom, de vraag van Hamster is zeker interessant. Mogelijk dat iemand de specificaties (staallegerings-eigenschappen) van betreffende boutjes weet en daar een externe leverancier voor weet.
Geen idee hoe dat vervolgens verzekeringstechnisch in elkaar steekt mocht door deze actie je voorrem gaan disfunctioneren

- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Bij mij had ik aan 1 remklauw dat de boutjes oppervlakte roest kregen door de regen.
Als je nu een Dremel oid neemt met een koperborsteltje erop en dan de boutjes ontroest en daarna met siliconenspray of lak inspuit heb je minder snel last dat het weer gebeurd.
Als je nu een Dremel oid neemt met een koperborsteltje erop en dan de boutjes ontroest en daarna met siliconenspray of lak inspuit heb je minder snel last dat het weer gebeurd.
Of je gaat even naar de bouwmarkt, een blikje Hammerite (zilver) en een penseel, het nodige geduld en alle boutjes kunnen er echt weer jaren tegen!
Dat is wat ik gedaan had met mijn 1100RT en mijn 1200RT.
Groeten
Easy Louis
Groeten
Easy Louis
- Hamster
Dat blijft natuurlijk een optie. Echter wel een optie die ontstaat bij gebrek aan een betere. Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn om nieuwe schroeven en bouten ergens te kunnen kopen. Ik blijf het vreemd vinden.easy_louis schreef:Of je gaat even naar de bouwmarkt, een blikje Hammerite (zilver) en een penseel, het nodige geduld en alle boutjes kunnen er echt weer jaren tegen!
Groeten
Easy Louis
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Het allersimpelste en goedkoopste en zonder na te denken over specificaties = viltstift zilver
Goedkoop - weinig inspanning ---> goed resultaat.
Maar om verschillende soorten boutensets samen te stellen en aan te bieden is een optie en hier is met aan zekerheidgrenzende waarschijnlijkheid vraag naar
Je kan natuurlijk altijd bij je BMW dealer alle bouten los verkrijgen.
Goedkoop - weinig inspanning ---> goed resultaat.
Maar om verschillende soorten boutensets samen te stellen en aan te bieden is een optie en hier is met aan zekerheidgrenzende waarschijnlijkheid vraag naar

Je kan natuurlijk altijd bij je BMW dealer alle bouten los verkrijgen.
Hoi JDoubleOP.
Zwiety schreef al 'Volgens BMW mogen ze niet vervangen worden (iets met lekkage van de remklauw) en worden daarom niet los verkocht.'
Of je dan, ondanks dat advies, toch bouten zelf moet gaan wisselen???
Ik had die zoektocht overigens ondertussen ook al gehad, dus naar mijn mening gaat dat de oplossing zeker niet worden!
Groeten,
Easy Louis
Zwiety schreef al 'Volgens BMW mogen ze niet vervangen worden (iets met lekkage van de remklauw) en worden daarom niet los verkocht.'
Ik had die zoektocht overigens ondertussen ook al gehad, dus naar mijn mening gaat dat de oplossing zeker niet worden!
Groeten,
Easy Louis
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Ik bedoel ook de overige bouten die wel vervangen mogen worden. De remklauwen kun je alsnog met viltstift bijwerken.
easy_louis schreef:Hoi JDoubleOP.
Groeten,
Easy Louis
- Wolfs RT
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Ik heb vorig jaar de bouten van de remklauwen (1200RT) voor met een zilverkleurige lakstift weer grijs gemaakt. Eerst ontvet met remmenreiniger. Ziet er nog steeds goed uit.
De bouten van de remklauw los halen heb ik ooit (onder begeleiding van) bij mijn vorige motor (Varadero) gedaan. Dit was nodig om de zuigers te verwijderen om zodoende de remklauwrubbers te vervangen. Op zich helemaal niets spannends maar wat me wel opviel was de hoeveelheid kracht die nodig was om de boel los te draaien. Voor het vastzetten idem dito.
De bouten van de remklauw los halen heb ik ooit (onder begeleiding van) bij mijn vorige motor (Varadero) gedaan. Dit was nodig om de zuigers te verwijderen om zodoende de remklauwrubbers te vervangen. Op zich helemaal niets spannends maar wat me wel opviel was de hoeveelheid kracht die nodig was om de boel los te draaien. Voor het vastzetten idem dito.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 3840 Weergaves
-
Laatste bericht door jpauwels
-
- 21 Reacties