Bouten vervangen voor rvs bouten
Moderator: RT_Patrick
Bouten vervangen voor rvs bouten
Heeft iemand hier ervaring mee?
Sinds februari dit jaar heb ik een R1200RT uit 2005. Ik rij het hele jaar door dus ook in de winter. De bouten die er nu inzitten zijn voor het merendeel aan het roesten. Dat is zonde van deze mooie motor. Daarom wil ik de bouten die in mijn RT zitten vervangen voor rvs bouten.
Kan ik dat ongestraft doen? Ik bedoel kan dat wel i.v.m. de sterkte van de bouten en gaan deze dan niet een reactie aan en daardoor corroderen?
Zijn er ook complete vervanging setjes te koop en zo niet hoe kom ik er achter welke boutjes ik nodig heb zonder ze allemaal los te hoeven draaien.
Groet,
Alex.
Sinds februari dit jaar heb ik een R1200RT uit 2005. Ik rij het hele jaar door dus ook in de winter. De bouten die er nu inzitten zijn voor het merendeel aan het roesten. Dat is zonde van deze mooie motor. Daarom wil ik de bouten die in mijn RT zitten vervangen voor rvs bouten.
Kan ik dat ongestraft doen? Ik bedoel kan dat wel i.v.m. de sterkte van de bouten en gaan deze dan niet een reactie aan en daardoor corroderen?
Zijn er ook complete vervanging setjes te koop en zo niet hoe kom ik er achter welke boutjes ik nodig heb zonder ze allemaal los te hoeven draaien.
Groet,
Alex.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Bouten vervangen voor rvs bouten
Alex,
Ik kan je aanraden om eens gebruik te maken van de zoek-funktie rechtsboven, dan had je vast zelf de volgende link gevonden:
http://www.wunderlich.de/shopart/816611 ... oliert.htm
Hans
Ik kan je aanraden om eens gebruik te maken van de zoek-funktie rechtsboven, dan had je vast zelf de volgende link gevonden:
http://www.wunderlich.de/shopart/816611 ... oliert.htm
Hans
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Gaat het alleen over de boutjes van de beplating? Dan gewoon doen, hoeft niet naar sterkte gekeken te worden.
Gaat het ook over de bouten waarmee de hele fiets in elkaar geschroefd is dan wordt het een ander verhaal. RVS is minder sterk dan bijv de 12.8 bouten die je tegen kunt komen. Verder staan RVS en aluminium op een dusdanig prettige afstand in de spanningsreeks dat je er zo nu een dan een lampje op aan kunt sluiten, ofwel er gaat meer corrosie op treden( Corrosie= elektronen die verhuizen door spanningsverschil tussen de verschillende materialen: zichtbaar als witte bloemkooltjes; oxidatie: reactie aangaan met zuurstof: roest dus).
Conclusie: niet zomaar alles vervangen door RVS maar even goed kijken waar je het toepast.
succes,
Gaat het ook over de bouten waarmee de hele fiets in elkaar geschroefd is dan wordt het een ander verhaal. RVS is minder sterk dan bijv de 12.8 bouten die je tegen kunt komen. Verder staan RVS en aluminium op een dusdanig prettige afstand in de spanningsreeks dat je er zo nu een dan een lampje op aan kunt sluiten, ofwel er gaat meer corrosie op treden( Corrosie= elektronen die verhuizen door spanningsverschil tussen de verschillende materialen: zichtbaar als witte bloemkooltjes; oxidatie: reactie aangaan met zuurstof: roest dus).
Conclusie: niet zomaar alles vervangen door RVS maar even goed kijken waar je het toepast.
succes,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Goed antwoord met duidelijke uitleg, Baird !
Daar hebben we allemaal wat aan.
Daar hebben we allemaal wat aan.
Allereerst iedereen bedankt voor de snelle reacties.
Ik ga eens kijken welke bouten/boutjes in aanmerking komen voor vervanging door rvs en welke ik schoon ga maken en in de lak ga zetten.
Alex.

Ik ga eens kijken welke bouten/boutjes in aanmerking komen voor vervanging door rvs en welke ik schoon ga maken en in de lak ga zetten.
Alex.
Ik kocht een setje voor mijn motor op Ebay. En deze komen met een zakje keramisch vet zodat ze niet gaan vastrotten in het aluminium. Het mijne was niet voor de tupperware maar meer voor het motorblok voordeksel en eigenlijk de boutjes waar je normaal het eerst de roest ziet verschijnen. Maar ik had ook gewone boutjes kunnen pakken bij mij krijgt roest niet veel kans.
Ton
Ton

- jpauwels
- Type: R1200RT
- Bijz: Saphir Schwarz Metallic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Riel
Hoi allemaal,
ik heb me nog niet voorgesteld, dat zal ik binnenkort even doen. (heb me in eerste instantie aan gemeld om makkelijk de discussies te kunnen volgen :))
Je kunt deze bouten inspuiten met tectyl glashelder,

dan blijven je bouten schroeven, moeren als nieuw.
wel even herhalen als je ze los hebt gehaald (de beschermlaag wordt dan beschadigd) en nooit meer lelijke bouten en schroeven :)
ik heb me nog niet voorgesteld, dat zal ik binnenkort even doen. (heb me in eerste instantie aan gemeld om makkelijk de discussies te kunnen volgen :))
maar ik zag deze discussie en heb nog wel een goede tip voor de bouten die je niet in RVS kunt, of wilt uitvoeren.Baird schreef: Conclusie: niet zomaar alles vervangen door RVS maar even goed kijken waar je het toepast.
Je kunt deze bouten inspuiten met tectyl glashelder,

dan blijven je bouten schroeven, moeren als nieuw.
wel even herhalen als je ze los hebt gehaald (de beschermlaag wordt dan beschadigd) en nooit meer lelijke bouten en schroeven :)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht