Beantwoord: Toch maar over op draadloos?

Communicatie op je RT (intercom)

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Beantwoord: Toch maar over op draadloos?

Ongelezen bericht door blackers »

Ik heb een vraagje over draadloze communicatie van mijn Garmin Zumo 550 naar mijn BMW Systeemhelm.

Op dit moment gaat de verbinding dus met een draadje naar 2 door EARMO vervaardigde oordoppen (gelijk gehoorbescherming). Dit syteem werkt goed, maar het kabeltje gaat soms kapot. Hierdoor ontstaat storing.

Nu wil ik wel overstappen op bluetooth, maar ik moet rijden met oordoppen i.v.m. reeds aanwezige gehoorbeschadiging (oorsuizen) en om erger te voorkomen. Nu ben ik bang dat de luidsprekers die dan in de helm moeten worden geplaatst voor mij door oordoppen niet meer meer of onvoldoende hoorbaar zijn. Of dat ik de luidsprekers zo hard moet zetten, dat ik juist gehoorbeschadiging oploop. (ik luister ondeweg graag naar muziek)

Mijn vraag concreet is: hoe is het geluid doorgaans van zo'n set als je - op maat gemaakte met speciale filter- oordoppen draagt. Is er iemand alhier met soortgelijke ervaring. Kun je als je een telefoongesprek voert elkaar nog wel verstaan?

Kortom, alle relevante info/ervaring is welkom

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Re: Toch maar over op draadloos?

Ongelezen bericht door Wullum »

blackers schreef: Mijn vraag concreet is: hoe is het geluid doorgaans van zo'n set als je - op maat gemaakte met speciale filter- oordoppen draagt. Is er iemand alhier met soortgelijke ervaring. Kun je als je een telefoongesprek voert elkaar nog wel verstaan?
Geluid van navi in je helm is met doppen goed te horen. Gebruik zelf Alpine MotoSafe met de sterkste demping in achtereenvolgens een Nolan N90 met de speakertjes die bij mijn Garmin Streetpilot 2720 zaten en vervolgens een Schuberth C3 met SRCS. Volume van mn Streetpilot op 80% in de Nolan en op 100% in de Schuberth (Cardo speakertjes zijn blijkbaar minder luid, in de C3 zelf klinkt aanmerkelijk minder windgeruis dan in de N90). Navi hangt nu nog met een kabeltje (eigenlijk voor een mp3-speler) aan m'n SRCS omdat hij geen bluetooth doet...

Verstaanbaarheid van telefoongesprek kan ik (nog) niks over zeggen, ze bellen me nooit op de bRommeRT...
Intercom nog niet kunnen proberen, Wullum's Lief heeft met haar Cardo in haar helm nog niet kunnen rijden...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Oordoppen zijn gemaakt om specifieke frequentiegebieden geheel of gedeeltelijk te onderdrukken of flink af te zwakken.
En de op maat gemaakte versies hebben vaak een iets beter "neutraal" karakter waardoor je minder "reguliere" geluiden verliest.
De "generieke" oplossingen filteren in mijn ervaringen soms flink meer weg dan wenselijk.

Nu maakt het ook nog verschil welke bluetooth set je gebruikt, het ene merk klinkt wat harder dan de ander.
Mijn "benchmark" zijn de Nolan N-Com, Schuberth SRC en BMW's eigen systeem.
Naast EtyMotic oordoppen met ingebouwde speakers maar die gebruik ik nooit, ik vindt het te onprettig.

Maar ik luister nooit muziek op de motor, net als telefoneren, dat lijdt mij veel te veel af.
Die ene keer dat ik per ongeluk een telefoongesprek aannam op de motor was het heel goed te verstaan. (op de Schuberth SRC)
De andere kant geloofde niet dat ik op de motor zat.

Belangrijk is dat de speakers in je helm goed tegenover je oren komt te zitten, vaak zijn dat generieke plekken en zeker niet ideaal voor iedereen.
Vooral als je gehoor niet optimaal is en elke milliwatt geluidsdruk belangrijk voor je is.

Misschien toch overwegen oorpluggen met toch weer ingebouwde speakers aan te schaffen maar dan degene die wat beter (en helaas ook duurder) zijn?
blackers

Hartelijk dank voor de reacties. Zelf natuurlijk ook wel even verder gekeken en al zoekende kwam ik op deze site. Geen idee van kwaliteit, maar voldoende om 's een keer langs te gaan voor verdere info.

http://www.cbshop.nl/InEar_oplossingen/Bluetooth_Inear

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
aartjw
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Net als jij heb ik ook een gehoorprobleem: aan één kant ben ik volledig doof en aan de andere kant heb ik inmiddels een verlies van ongeveer 35% _002
Vandaar dat ik ook altijd met een op maat gemaakte oordop rijd. Sinds kort heb ik een Bluetooth headset van Sena (SMH5) en die geeft prima geluid vanaf mijn Zumo 550. Mijn jongste dochter heeft er ook een op haar helm en de onderlinge communicatie is prima te verstaan.
Met telefoneren heb ik geen ervaring, want dat doe ik uit principe niet tijdens het rijden; ook niet handsfree.
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb op maat gemaakte oordoppen. Dit zijn zgn. muziek-doppen die alle toonhoogtes ongeveer evenveel dempen. Daardoor blijf ik alles (motor, verkeer, navigatie, bijrijder) redelijk goed en in verhouding horen. Ook gebeld worden via de Zumo660 gaat prima.
Ik heb de Interphone F4, deze moet ik wel op flink volume zetten. Mogelijk dat de speakers nog net niet goed zitten in mijn C3. Maar al met al zeer tevreden met de hele setup.

Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Robin0341
Type: R1250RT
Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Houd er wel rekening mee dat de 550 geen stereo muziek via bluetooth verzend. Je hebt dan een 'dongeltje' nodig die je op je zumo aansluit. De dongel zend het stereo geluid wel via bluetooth naar je headset.

Sent from my iPad aan alle forumleden HD
blackers

Robin0341 schreef:Houd er wel rekening mee dat de 550 geen stereo muziek via bluetooth verzend. Je hebt dan een 'dongeltje' nodig die je op je zumo aansluit. De dongel zend het stereo geluid wel via bluetooth naar je headset.

Apart, maar zeer bedankt voor de tip!
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
aartjw
Bijz: BMW Navigator VI
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Robin0341 schreef:Houd er wel rekening mee dat de 550 geen stereo muziek via bluetooth verzend. Je hebt dan een 'dongeltje' nodig die je op je zumo aansluit. De dongel zend het stereo geluid wel via bluetooth naar je headset.

Dat waag ik toch te betwijfelen: ik heb toch duidelijk wel stereo... In ieder geval bij sommige nummers _001 en ik heb géén dongel.
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Zumo 550 streamt audio (MP3) inderdaad niet in stereo via zijn eigen BT-module, daar is het A2DP protocol bij nodig, en dat heeft de Zumo 550 echt niet.
Wel 2 Bluetooth kanalen, 1 voor je BT headset en 1 voor je GSM, via BT.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Communicatie”