draadloos muziek luisteren
Moderator: RT_Patrick
draadloos muziek luisteren
heeft iemand ervaring met het draadloos overbrengen van muziek naar de helm. De meesten zijn wel tevreden met de stem van truus maar hoe zit het met de geluidskwaliteit als er muziek op staat.
Op vorige BMW,s altijd de Verso van Baehr gehad welke prima werkte maar die kabel is niet echt makkelijk, dus overweeg nu een draadloos systeem, dus mijn vraag is eigenlijk, wie heeft hier ervaring mee ?
Op vorige BMW,s altijd de Verso van Baehr gehad welke prima werkte maar die kabel is niet echt makkelijk, dus overweeg nu een draadloos systeem, dus mijn vraag is eigenlijk, wie heeft hier ervaring mee ?
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: draadloos muziek luisteren
Er wordt veel gesproken over het beluisteren van muziek via draadloze systemen. Tik een "muziek" in de zoekoptie van dit forum . . . . Wellicht wordt je alvast een hoop wijzer . . .
Jos

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: draadloos muziek luisteren
Moderne(re) navigatie-systemen (met Bluetooth) en (draadloze) helm-systemen kunnen over het algemeen een prima tot goed resultaat geven.
Toch moet je wel rekening houden dat de beste kwaliteit, als dat je uitgangspunt is, bedraad is.
Ook heb je dan geen problemen met eventuele accu's, het tijdig opladen daarvan, het pairen via Bluetooth en dergelijke.
Ik heb zowel Bluetooth alsook Baehr, en het is opvallend hoeveel beter een bedraad systeem over het algemeen klinkt.
Qua volume en dynamiek.
Maar draadloos (Bluetooth) is erg handig.
Het wordt wat complexer als je én je navigatie via Bluetooth laat lopen én je telefoon (meestal via je navigatie, en dan ook via Bleutooth) én je helm via Bleutooth (naar je navigatie) laat lopen. En dan eventueel ook nog je muziek/MP3 via Bleutooth.
Muziek via Bluetooth, voor de beste kwaliteit althans, moet gebruik maken van het zgn. A2DP-protocol (Advanced Audio Distribution Protocol), dat is het draadloos (via Bleutooth) transporteren van geluid in stereo.
Zoals ik in het begin aangaf, moderne(re) navigatie-systemen (zoals de Garmin Zumo 660 en de BMW Navigator IV, om er maar een paar te noemen die ik persoonlijk ken en gebruikt(e)) ondersteunen vaak A2DP.
Maar bijvoorbeeld de Garmin 2820, een toch wat ouder apparaat, ondersteund volgens mij geen A2DP.
Vaak heb je dan nog steeds wel de mogelijkheid om MP3's af te spelen maar dan in mono in plaats van stereo.
Dan nog je (Bleutooth) helm-systeem;
Naast de nodige uitdagingen die je mogelijkerwijs zou tegen kunnen komen met het pairen van je Bleutooth helmset met je navigatie (bijv. Zumo 660 en de Schuberth SRC geven soms wat issues), moet je ook ff weten dat dergelijke Bleutooth helmsets prioriteiten toekent aan de verschillende audio-bronnen.
Dat verschilt nogal per fabrikant en model Bleutooth Helmsets.
Daarmee wordt bedoelt dat een audio-signaal van 1 bepaalde bron een hogere (of hoogste) prioriteit toegekent wordt versus de overige audio-bronnen.
Bijvoorbeeld navigatie/GSM telefoon is prioriteit 1, (Bleutooth) intercom prioriteit 2, A2DP audiobron prioriteit 3, etc.
Oftewel als je naar muziek zit te luisteren, en er komt een audio-aanwijzing van je navigatie, zal je navigatie het geluid van je intercom en je A2DP audiobron onderbreken.
Wel zo veilig dunkt me, in sommige situaties.
Daarnaast kennen moderne Bluetooth helmsystemen (zoals de Scala Rider G4, Schuberth SRC, omdat ik deze gebruik en ken) ook bedrade ingangen voor een externe (bijv. MP3 bron). Je behoeft dus niet altijd alles a priori via Bleutooth te doen, je hebt soms de mogelijkheid ook nog een extra (bedraden) bron aan te sluiten.
Kortom, het is belangrijk te weten en voor je zelf te bepalen wat je exact wenst, er is tegenwoordig heel veel mogelijk, en de kwaliteiten is over het algemeen goed, er zijn soms wat technische beperkingen, en er hangt ook een prijskaartje aan.
Budget bepalen lijkt mij een belangrijk aandachtspunt.
Naast het feit dat een draadloos (Bleutooth) systeem ook gemakkelijk is (geen, of weinig draden) heeft het nog een ander voordeel;
Bij bedrade intercoms moet je goed opletten dat de montage zorgvuldig gebeurt, in verband met eventuele storende geluiden van je ontsteking die zouden kunnen doorklinken in je intercom-systeem. Zoals het plaatsen van ontstoringsfilters e.d.
Daar heb je bij Bleutooth systemen over het algemeen weinig tot geen last van.
Maar ik ben zeker geen referentie noch ervaringsdeskundige;
Zoals Jos aangaf, gebruik de zoek-functie van het forum om je eigen mening te vormen.
Toch moet je wel rekening houden dat de beste kwaliteit, als dat je uitgangspunt is, bedraad is.
Ook heb je dan geen problemen met eventuele accu's, het tijdig opladen daarvan, het pairen via Bluetooth en dergelijke.
Ik heb zowel Bluetooth alsook Baehr, en het is opvallend hoeveel beter een bedraad systeem over het algemeen klinkt.
Qua volume en dynamiek.
Maar draadloos (Bluetooth) is erg handig.
Het wordt wat complexer als je én je navigatie via Bluetooth laat lopen én je telefoon (meestal via je navigatie, en dan ook via Bleutooth) én je helm via Bleutooth (naar je navigatie) laat lopen. En dan eventueel ook nog je muziek/MP3 via Bleutooth.
Muziek via Bluetooth, voor de beste kwaliteit althans, moet gebruik maken van het zgn. A2DP-protocol (Advanced Audio Distribution Protocol), dat is het draadloos (via Bleutooth) transporteren van geluid in stereo.
Zoals ik in het begin aangaf, moderne(re) navigatie-systemen (zoals de Garmin Zumo 660 en de BMW Navigator IV, om er maar een paar te noemen die ik persoonlijk ken en gebruikt(e)) ondersteunen vaak A2DP.
Maar bijvoorbeeld de Garmin 2820, een toch wat ouder apparaat, ondersteund volgens mij geen A2DP.
Vaak heb je dan nog steeds wel de mogelijkheid om MP3's af te spelen maar dan in mono in plaats van stereo.
Dan nog je (Bleutooth) helm-systeem;
Naast de nodige uitdagingen die je mogelijkerwijs zou tegen kunnen komen met het pairen van je Bleutooth helmset met je navigatie (bijv. Zumo 660 en de Schuberth SRC geven soms wat issues), moet je ook ff weten dat dergelijke Bleutooth helmsets prioriteiten toekent aan de verschillende audio-bronnen.
Dat verschilt nogal per fabrikant en model Bleutooth Helmsets.
Daarmee wordt bedoelt dat een audio-signaal van 1 bepaalde bron een hogere (of hoogste) prioriteit toegekent wordt versus de overige audio-bronnen.
Bijvoorbeeld navigatie/GSM telefoon is prioriteit 1, (Bleutooth) intercom prioriteit 2, A2DP audiobron prioriteit 3, etc.
Oftewel als je naar muziek zit te luisteren, en er komt een audio-aanwijzing van je navigatie, zal je navigatie het geluid van je intercom en je A2DP audiobron onderbreken.
Wel zo veilig dunkt me, in sommige situaties.
Daarnaast kennen moderne Bluetooth helmsystemen (zoals de Scala Rider G4, Schuberth SRC, omdat ik deze gebruik en ken) ook bedrade ingangen voor een externe (bijv. MP3 bron). Je behoeft dus niet altijd alles a priori via Bleutooth te doen, je hebt soms de mogelijkheid ook nog een extra (bedraden) bron aan te sluiten.
Kortom, het is belangrijk te weten en voor je zelf te bepalen wat je exact wenst, er is tegenwoordig heel veel mogelijk, en de kwaliteiten is over het algemeen goed, er zijn soms wat technische beperkingen, en er hangt ook een prijskaartje aan.
Budget bepalen lijkt mij een belangrijk aandachtspunt.
Naast het feit dat een draadloos (Bleutooth) systeem ook gemakkelijk is (geen, of weinig draden) heeft het nog een ander voordeel;
Bij bedrade intercoms moet je goed opletten dat de montage zorgvuldig gebeurt, in verband met eventuele storende geluiden van je ontsteking die zouden kunnen doorklinken in je intercom-systeem. Zoals het plaatsen van ontstoringsfilters e.d.
Daar heb je bij Bleutooth systemen over het algemeen weinig tot geen last van.
Maar ik ben zeker geen referentie noch ervaringsdeskundige;
Zoals Jos aangaf, gebruik de zoek-functie van het forum om je eigen mening te vormen.
Re: draadloos muziek luisteren
Ik neem bijna nooit genoegen met de status quo.
Tijdens mijn bezoek aan de Intermot heb ik kennis gemaakt met de mensen van SENA. Ik heb veel over gelezen op fora uit amerika en ook op webbikeworld.com
Naar een degelijk demonstratie en uitgebreide gesprek had ik besloten om een proef met de Koreaan aan te gaan en over een paar weken heb ik een demo in huis. Niet voor niets want ik zie in de SENA een vooruitgang in de Bluetooth technologie en het verschil qua geluid, gemaak van bediening valt goed op. 12 uren gespektijd, laden terwijl in gebruik op de motor is mogelijk, 2,5 uur laadtijd, grote knoppen, wireless en bedraad zijn mogelijk, mooi design en echt geweldig geluid ! De grenzen worden verlegd.
Prijs is concurrerend. Het wordt vervolgd
gr,
Kenny
Tijdens mijn bezoek aan de Intermot heb ik kennis gemaakt met de mensen van SENA. Ik heb veel over gelezen op fora uit amerika en ook op webbikeworld.com
Naar een degelijk demonstratie en uitgebreide gesprek had ik besloten om een proef met de Koreaan aan te gaan en over een paar weken heb ik een demo in huis. Niet voor niets want ik zie in de SENA een vooruitgang in de Bluetooth technologie en het verschil qua geluid, gemaak van bediening valt goed op. 12 uren gespektijd, laden terwijl in gebruik op de motor is mogelijk, 2,5 uur laadtijd, grote knoppen, wireless en bedraad zijn mogelijk, mooi design en echt geweldig geluid ! De grenzen worden verlegd.
Prijs is concurrerend. Het wordt vervolgd

gr,
Kenny
- peijsj
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
- Type: R1100RT
- Locatie: Asten Heusden
Re: draadloos muziek luisteren
Ik gebruik sinds iets meer dan een jaar een Zumo 660 met en Camos BHS 500. Deze Camos was supersnel in te bouwen in mij helm (systeem 5) en het geluid is naar mijn mening perfect. Zou niets anders meer willen
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht