Een poosje terug zag ik dit:

De Scooterputer.
Deze meneer is wel een beetje over the top gegaan met GPS en ook GSM functionaliteit, maar in principe is het een leuk project, en je kunt er ook heel gemakkelijk delen van overnemen. Het gaat ook een beetje om het idee.
Vervolgens kwam ik dit project tegen:
[media]CSDy-TG54bU[/media]
Een tripcomputer/verbruiksmeter. Deze is gebasseerd op de MPGuino, een project waarbij er rechtstreeks in de ECU van de auto wordt gesnuffeld mbv een ODB2 connector (On Board Diagnostics) die vanaf +/- 2000 standaard op een auto hoort te zitten. Voor motoren is die verplichting er niet, dus moet je het zelf uitvogelen.
Die meneer van de tripcomputer heeft het op een K75 gemaakt en het bijzondere van deze tripcomputer is dat ie direct uitleest wat de injectoren inspuiten. Dat wil zeggen, hij meet wanneer ze actief zijn, ze spuiten altijd hetzelfde in begrijp ik, maar ze staan maar een bepaalde tijd aan.
Volgens mij zou je zijn ontwerp zo over kunnen nemen, als je weet wat 'onze' injectoren doen en uiteraard de aansluitingen enigszins overeenkomen. Maar volgens mij hebben de K en de R modellen beide een Motronic van Bosch, dus grote kans dat het hetzelfde is. Natuurlijk wel even controleren. Gelukkig ken ik iemand die 'electrisch' is (zo noem ik het dan) dus daarbij zou kunnen helpen.Each injector flows 161 cc/minute at 3 bar, and 146.87 cc/minute at the 2.5 bar our fuel system runs at.
Wat ik voor ogen heb is in de basis zo'n tripcomputer/verbruiksmeter. Ik denk dat dat een leuk startpunt is om een beetje bekend te raken met de hele handel. En dan uitbreiden met wat functies als datalogging (gps, accelerometer) en misschien ook een accumonitor. Misschien leuk om die data naast de verbruiksdata te leggen in een grafiek. Aangezien de injectoren worden gemeten, weet je het brandstofverbruik tot op de druppel. Gekoppeld aan GPS data, kun je dan precies zien welk effect de rechterpols heeft op het verbruik.
De sky is the limit zou ik zeggen. Ik post dit hier om te zien of er meer mensen geïnteresseerd zijn in meedenken of misschien ook meedoen met deze (dwaze) experimenten. Ik vind het wel leuk om met dit soort dingen bezig te zijn. Dus moderatoren, laat de post open aub. Ik ga er denk ik pas na de zomer echt mee aan de slag.