In een eerdere thread over de nokkenas tandwielen heb ik al het een en ander gelezen, maar toch heb ik nog vragen:
Ik heb van mijn R1100RS uit 93 (jan. 94) de lekkage verholpen van blok/cilinder en van cilinder/kop.
Bij het verwijderen van het nokkenas tandwiel (beide kanten) viel het me op dat de pijlen en de tand (zoals in wphb beschreven) niet PRECIES op het merkteken uitkomen. Ook de spie opening in de as en het tandwiel lagen toen al niet op 1 lijn..
Bij het samenstellen heb ik het weer exact zo gemonteerd en toch(of nog) liep de motor niet lekker.
Nu kan ik in het WPHB niet goed terugvinden hoe ik het tandwiel kan uitlijnen ten opzichte van de nokkenas, zodanig dat de nokkenas goed op tijd staat. Net zoals dat ik niet goed kan terugvinden of OT-S of OT-Z het bovenste dode punt is (volgens mij OT-S, maar wat is dan OT-Z)
Ik las in de oudere thread al iets over een beschadigde spie en zag een foto waarop te zien is dat de spie banen ook niet precies op 1 lijn liggen.
Wie kan me uitleggen wat de uitgangspunten zijn, en hoe ik die kan vaststellen (positie nokkenas bijvoorbeeld)
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Remeau