Nokkenas tandwiel afstelling
Moderator: RT_Patrick
Nokkenas tandwiel afstelling
Hallo,
Na het vervangen van een zuiger en alles weer in elkaar gezet te hebben krijg ik het krukas niet meer rond, achteruit wel. Als ik vooruit draait dan gaat naar het BDP toe de uitlaat klep open en loopt de zuiger vast. Tijdens het demonteren heb ik het nokkenas tandwiel vastgemaakt aan de ketting. Tijdens het opbouwen kwamen de merktekens overeen met hoe ik het uit elkaar gehaald heb, pijltjes horizontaal, kan iem me aub verder helpen.
Bvd carlos010
Na het vervangen van een zuiger en alles weer in elkaar gezet te hebben krijg ik het krukas niet meer rond, achteruit wel. Als ik vooruit draait dan gaat naar het BDP toe de uitlaat klep open en loopt de zuiger vast. Tijdens het demonteren heb ik het nokkenas tandwiel vastgemaakt aan de ketting. Tijdens het opbouwen kwamen de merktekens overeen met hoe ik het uit elkaar gehaald heb, pijltjes horizontaal, kan iem me aub verder helpen.
Bvd carlos010
- PaulRS
Re: Nokkenas tandwiel afstelling
Hoi.
Bout van het nokkenas tandwiel maar weer loshalen en kijken of de spie op het tandwiel wel goed oplijnt met de uitsparing in de as.
Plaatje;

Groeten, Paul.
Bout van het nokkenas tandwiel maar weer loshalen en kijken of de spie op het tandwiel wel goed oplijnt met de uitsparing in de as.
Plaatje;

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Ok, ook een merkteken nokkenas-tandwiel,dank je wel.
Dus tandwiel los, tandwiel in de ketting houden, krukas draaien tot de merktekens overeen komen (tandwiel en nokkenas) vastzetten en controleren door het
vliegwiel op OT te zetten, dan moeten de pijljes op het tandwiel horizontaal en de kleppen dicht staan. Doe ik het zo goed?
Nogmaals dank, ik kan vanmiddag weer verder
Ps, in het wphb staat het tandwiel L-R en een pijl naar boven of beneden = 3 tekens, bij mij heb ik alleen 2 pijlen en dus zoals je aangeeft de inkeping als 3e merkteken, staat niet in het wphb, de inkeping naar boven of naar beneden bij de linker cylinder.
Groetjes Carlos010
Dus tandwiel los, tandwiel in de ketting houden, krukas draaien tot de merktekens overeen komen (tandwiel en nokkenas) vastzetten en controleren door het
vliegwiel op OT te zetten, dan moeten de pijljes op het tandwiel horizontaal en de kleppen dicht staan. Doe ik het zo goed?
Nogmaals dank, ik kan vanmiddag weer verder

Ps, in het wphb staat het tandwiel L-R en een pijl naar boven of beneden = 3 tekens, bij mij heb ik alleen 2 pijlen en dus zoals je aangeeft de inkeping als 3e merkteken, staat niet in het wphb, de inkeping naar boven of naar beneden bij de linker cylinder.
Groetjes Carlos010
- PaulRS
Hoi.
Als dat tandwiel niet goed zat op de as, heb je kans dat de spie is beschadigd, dus kijk daar ook even naar.
Groeten, Paul.
Als dat tandwiel niet goed zat op de as, heb je kans dat de spie is beschadigd, dus kijk daar ook even naar.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
De inkeping valt over de spie/nokje om het tandwiel exact op de juiste positie te zetten voordat je het vast draait, dus zowel links als rechts moet de inkeping over de spie/nokje vallen. In de manual van de 1150 staan mooie tekeningen hoe het eruit moet zien tijdens montage.carlos010 schreef:....................
inkeping naar boven of naar beneden bij de linker cylinder.
..................
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
T is volgens mij gelukt, ik heb het krukas terug gedraaid naar vlak voor het ODP omdat daar de klep open hoort te gaan,
de ketting spanner los, het tandwiel los gedraaid en laten zitten, toen ik goed keek zag ik idd de inkeping zitten vlak bij het merkteken op het tandwiel. Vervolgens aan de krukas gedraaid en de markeringen op elkaar gezet, de nokkenas bleef staan tijdens het draaien van het tandwiel en de boel weer vast gezet. De timing gecontroleerd en die is volgens mij nu goed, morgen ga ik het nog een keer bekijken om me zelf te overtuigen.
Spietjes of nokkies heb ik niet gezien, ik hoop niet dat ik dat naar kltn gedraaid heb, tandwieltje zat en zit wel mooi vlak, morgen gaat de andere kant eraf dan zal ik gelijk kijken hoe het daar zit.
Voorzover bedankt ik jullie voor de goede raad en uitleg en ik zal morgen m'n bevindingen posten.
Ps ik heb de cylinder en zuiger laten meten, de cylinder 0,02 mm slijtage da's goed. De zuiger 0,49 mm da's slecht, volgens mij ruim 4 x over de uiterste slijtage grens heen, je kon het goed zien als je de oude zuiger veer in de cylinder plaatste en daarna de nieuwe, gewoon op het oog goed te zien, heb je het over honderste of tiende mm 's.
Groetjes carlos010
de ketting spanner los, het tandwiel los gedraaid en laten zitten, toen ik goed keek zag ik idd de inkeping zitten vlak bij het merkteken op het tandwiel. Vervolgens aan de krukas gedraaid en de markeringen op elkaar gezet, de nokkenas bleef staan tijdens het draaien van het tandwiel en de boel weer vast gezet. De timing gecontroleerd en die is volgens mij nu goed, morgen ga ik het nog een keer bekijken om me zelf te overtuigen.
Spietjes of nokkies heb ik niet gezien, ik hoop niet dat ik dat naar kltn gedraaid heb, tandwieltje zat en zit wel mooi vlak, morgen gaat de andere kant eraf dan zal ik gelijk kijken hoe het daar zit.
Voorzover bedankt ik jullie voor de goede raad en uitleg en ik zal morgen m'n bevindingen posten.
Ps ik heb de cylinder en zuiger laten meten, de cylinder 0,02 mm slijtage da's goed. De zuiger 0,49 mm da's slecht, volgens mij ruim 4 x over de uiterste slijtage grens heen, je kon het goed zien als je de oude zuiger veer in de cylinder plaatste en daarna de nieuwe, gewoon op het oog goed te zien, heb je het over honderste of tiende mm 's.
Groetjes carlos010
- PaulRS
Hoi.
Aan het tandwiel zit een nok, die in een uitsparing van de as valt.
Als dit niet oplijnt, ligt het tandwiel niet vlak, je voelt de nok in de uitsparing vallen als je het tandwiel in de goede positie draait.
Met het aandraaien van de bout heb je ws de nok plat gedrukt en fixeerd het tandwiel nu niet meer in de as, toch nog maar eens echt goed kijken aan de as kant van dat tandwiel.
Jammer, toch dat tandwiel maar vervangen en hopen dat de as niet is beschadigd.
Groeten, Paul.
Ben er bang voor.............carlos010 schreef: het tandwiel los gedraaid en laten zitten,.........de nokkenas bleef staan tijdens het draaien van het tandwiel.................Spietjes of nokkies heb ik niet gezien, ik hoop niet dat ik dat naar kltn gedraaid heb,
Aan het tandwiel zit een nok, die in een uitsparing van de as valt.
Als dit niet oplijnt, ligt het tandwiel niet vlak, je voelt de nok in de uitsparing vallen als je het tandwiel in de goede positie draait.
Met het aandraaien van de bout heb je ws de nok plat gedrukt en fixeerd het tandwiel nu niet meer in de as, toch nog maar eens echt goed kijken aan de as kant van dat tandwiel.
Jammer, toch dat tandwiel maar vervangen en hopen dat de as niet is beschadigd.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Ik heb het wphb nog even bekeken en daar komen de spietjes of nokjes niet in voor, ik begrijpt ook nu pas, na al dat geklooi, jullie goede adviezen en goed lezen hoe het werkt. Dus morgen vol vertrouwen sleutelen 

Zuigers zijn vervangen, kleppen gesteld + axiale spelling gecontroleerd, bougies vervangen, nokje op het tandwiel gecontroleerd (kop er weer af ) dank je voor de tip PaulRS, de andere heren natuurlijk ook bedankt. Kruisie geslagen en gestart, hij sloeg gelijk aan en bleef heel mooi lopen, iets te laag stationair. Het geluid uit de cylinders en de kleppen klinken als muziek ik denk dat het goed gelukt is. De klop ergens in het blok, de reden dat ik de, versleten, zuigers heb vervangen, is weg. Maar nu hoor ik heel licht wat tikken, mijn eerste indruk was en is nog steeds dat het ergens achter de cylinders vandaan komt thv de gaskleppen, versnellingsbak, koppelingshuis. Tijdens de proefrit merkte ik al gelijk dat de trillingen, dooie vingers, weg waren en de motor uit lage toeren vol gas gevend goed oppakt, alleen die tik word bij warme motor meer een geratel die mee loopt op de toeren. Eigenlijk is het bij koude motor met me oor tegen de motor niks of misschien wel wat te horen maar bij warme motor duidelijk een ratelend getik. Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn of waar ik zou moet zoeken, ik hoor graag van jullie. B.v.b.d.
Groetjes carlos010
Groetjes carlos010
Je hebt de zuiger tegen de kleppern gedrukt toen je de motor wilde rond draaien heb je de kleppen gedemonteer om te kijken of ze niet krom zijn
Je kan op het oog wel niets zien dat wil niet zeggen dat de kleppen nog recht zijn.
Ook dit geeft een tikkend geluid
Je kan op het oog wel niets zien dat wil niet zeggen dat de kleppen nog recht zijn.
Hoi thooms, nee ik heb de kleppen niet gecontroleerd, de kleppen wil ik eigenlijk van de winter doen, er zit er wel een verdachte bij maar bij het raken met de zuiger is zonder geweld gegaan. Ik zal ze maar wel gaan controleren om dat in ieder geval uit te sluiten. Als er meer suggesties zijn dan hoor ik ze graag, ik ben nou toch bezig.
Groeten carlos010
Groeten carlos010
Ik zal altijd de zuiger EN cilinder als set vervangen.
- Kees BMW
Goedenavond.thooms schreef:Je hebt de zuiger tegen de kleppern gedrukt toen je de motor wilde rond draaien heb je de kleppen gedemonteer om te kijken of ze niet krom zijn
Als de kleppen krom zijn(en dus dan lekken)wil hij ook niet stationiär lopen.
Gr-Kees.
Kees BMW
Bij nieuwe cylinders zou ik zonder twijfel ook nieuwe zuigers monteren. Andersom, nieuwe cylinders bij nieuwe zuigers, als de cylinders nog goed zijn, heb ik nooit aan gedacht. Dus dat kan ook verkeerd gaan, begrijp ik?Beamietoo schreef:Ik zal altijd de zuiger EN cilinder als set vervangen.
Hoi Kees,
Stationair lopen doet tie wel alleen net net niet tegen het afslaan aan, ik denk dat de afstelling aangepast moet worden mbt de nieuwe zuigers, maar ik begin nu wel te twijfelen aan de klep.
Stationair lopen doet tie wel alleen net net niet tegen het afslaan aan, ik denk dat de afstelling aangepast moet worden mbt de nieuwe zuigers, maar ik begin nu wel te twijfelen aan de klep.
Een klep is wel het eerste waar je aan denkt en ook wel waarschijnlijk, maar ik lees op het forum dat de gasklephuizen, ik weet niet hoe of wat, ook tekeer kunnen gaan, zouden die niet gaar kunnen zijn.
- Baird
- 2024
Meet eerst de axiale speling van de tuimelaar-assen eens op, mogen van 0.05-0.40 mm zijn, hoe dichter bij het minimum afgesteld hoe minder de tik uit het blok, vooral bij warme motor. Dit voordat je alles weer uit elkaar gaat halen.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Hoi Baird,
De axiale speling heb ik idd gecontroleerd maar niet op de juiste afstelling kunnen zetten omdat er verschil zit in ruimte op de assen. Bij het afstellen van de linker en rechter as op de tuimelaar blijft er een verschil van ca. 0.1 tot 0.15 mm.
Als ik dus op de linkeras met de voelermaat 0.05 afstel dan heb ik op de rechter as ruim 0.1 mm. Omdat dus de afstelling niet echt lukte, op de andere kop ook niet, wel gemeten maar niets veranderd, ben ik maar tussen de toleranties gaan zitten, linker as ruim 0.5 mm (0.10) kreeg ik er niet tussen rechter as 0.25 mm. Ik begrijp dat dit niet goed is gegaan, is er wel een manier om de onderlingen verschillen er uit te halen. Ik ga het in ieder geval nog een eens proberen en kijken of ik het goed kan krijgen. Bedankt.
De axiale speling heb ik idd gecontroleerd maar niet op de juiste afstelling kunnen zetten omdat er verschil zit in ruimte op de assen. Bij het afstellen van de linker en rechter as op de tuimelaar blijft er een verschil van ca. 0.1 tot 0.15 mm.
Als ik dus op de linkeras met de voelermaat 0.05 afstel dan heb ik op de rechter as ruim 0.1 mm. Omdat dus de afstelling niet echt lukte, op de andere kop ook niet, wel gemeten maar niets veranderd, ben ik maar tussen de toleranties gaan zitten, linker as ruim 0.5 mm (0.10) kreeg ik er niet tussen rechter as 0.25 mm. Ik begrijp dat dit niet goed is gegaan, is er wel een manier om de onderlingen verschillen er uit te halen. Ik ga het in ieder geval nog een eens proberen en kijken of ik het goed kan krijgen. Bedankt.
Dat begrijp je heel goed.carlos010 schreef:Bij nieuwe cylinders zou ik zonder twijfel ook nieuwe zuigers monteren. Andersom, nieuwe cylinders bij nieuwe zuigers, als de cylinders nog goed zijn, heb ik nooit aan gedacht. Dus dat kan ook verkeerd gaan, begrijp ik?Beamietoo schreef:Ik zal altijd de zuiger EN cilinder als set vervangen.

Ook moet de zuiger terug geplaatst worden in de originele richting. Altijd markeren met een pijl boven anders loop je risico dat de zuiger de cilinder wand raakt. Het lijkt met de blote ook een perfecte cirkel in de cilinder maar bij nauwkeurige meting is het iets ovaal.
Dit soor metingen moe je door een revisie bedrijf laten doen die weet wat de toleranaties zijn valt hij binnen de tolerantie dan is het goed hij weer ook welk maar zuiger het beste erbij past .
Met goede olie verslijt je die nooit meer.
Met goede olie verslijt je die nooit meer.
- Kees BMW
Goedenavond.Beamietoo schreef:Dat begrijp je heel goed.carlos010 schreef:Bij nieuwe cylinders zou ik zonder twijfel ook nieuwe zuigers monteren. Andersom, nieuwe cylinders bij nieuwe zuigers, als de cylinders nog goed zijn, heb ik nooit aan gedacht. Dus dat kan ook verkeerd gaan, begrijp ik?Beamietoo schreef:Ik zal altijd de zuiger EN cilinder als set vervangen.![]()
Ook moet de zuiger terug geplaatst worden in de originele richting. Altijd markeren met een pijl boven anders loop je risico dat de zuiger de cilinder wand raakt. Het lijkt met de blote ook een perfecte cirkel in de cilinder maar bij nauwkeurige meting is het iets ovaal.
Wat bedoel daarmee dat de zuiger 180 graden gedraaid is bij het monteren??Dat kan dus niet want dan krijg je problemen met de kleppen die komen in uitsparingen in de zuiger voor in en uitlaatklep,en die zijn verschillend van grote..En bij een boxer is meestal de zuigerpen ook iets uit het midden geplaatst om de krachten op de cilinderwand iets beter te verdelen,en dat loopt dus dan ook fout(ik weet dus niet zeker dat bij onze type boxers dat ook het geval is??????).
Gr-Kees.
Kees BMW
Beste Kees,
Het is wel mogelijk om de zuiger verdraaid te plaatsen VOORAL bij een 11xx serie Boxer zuiger. Kijk nog eens een keer want de uitsparing voor in- en uiltlaat kleppen op de bovenkant van de zuiger zijn niet met de blote oog te onderscheiden.
Het is wel mogelijk om de zuiger verdraaid te plaatsen VOORAL bij een 11xx serie Boxer zuiger. Kijk nog eens een keer want de uitsparing voor in- en uiltlaat kleppen op de bovenkant van de zuiger zijn niet met de blote oog te onderscheiden.
- Baird
- 2024
Je kunt per kop en per as de speling af stellen, er zijn goede handleidingen te vinden op het web bijv. http://www.r1200gs.info/howto/end-play.html ofhttp://www.advrider.com/Wisdom/OREPADv1.0.pdfcarlos010 schreef:Hoi Baird,
Nobody said it was easy ..............Succes, Bert

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
De linker kop en cylinder er weer afgehaald om te zien of er wat aan de hand is met de klep, de zuiger goed zit en ik had olie lekkage, nou dat is nog is 3 vliegen in een klap.
Het resultaat van de nieuwe zuiger kon ik al gelijk zien toen de uitlaatbocht eraf was, je kan zien dat het zwart in de bocht en kop minder/lichter word. De uitlaatkleppen zijn helemaal grijs, bruin geworden die waren eerst helemaal zwart alleen de inlaat kleppen blijven zwart. Er zijn geen beschadigingen te zien op de uitlaatkleppen of zuiger en de kleppen sluiten op het oog goed af, ik weet niet of een kromme klep nu uitgesloten is maar ik ben nu wel een stuk geruster. De zuiger zat ook goed.
M'n vingers aan weers kanten in de gasklephuizen tegen de vlinderkleppen gedrukt en heen en weer gedrukt en ja hoor eindelijk, denk ik, de ratel gevonden. Weer een uitdaging, ik hou jullie op de hoogte.
Het resultaat van de nieuwe zuiger kon ik al gelijk zien toen de uitlaatbocht eraf was, je kan zien dat het zwart in de bocht en kop minder/lichter word. De uitlaatkleppen zijn helemaal grijs, bruin geworden die waren eerst helemaal zwart alleen de inlaat kleppen blijven zwart. Er zijn geen beschadigingen te zien op de uitlaatkleppen of zuiger en de kleppen sluiten op het oog goed af, ik weet niet of een kromme klep nu uitgesloten is maar ik ben nu wel een stuk geruster. De zuiger zat ook goed.
M'n vingers aan weers kanten in de gasklephuizen tegen de vlinderkleppen gedrukt en heen en weer gedrukt en ja hoor eindelijk, denk ik, de ratel gevonden. Weer een uitdaging, ik hou jullie op de hoogte.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1091 Weergaves
-
Laatste bericht door Isaac
-
- 5 Reacties
- 3436 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
-
Nieuw bericht versleten nokkenas rt 1996 bij 114.000km.
door beemer Jaap » » in Overige Techniek & Mechanica - 6 Reacties
- 2734 Weergaves
-
Laatste bericht door Kees BMW
-