tja, wist ik het maar.....

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

Hallo allemaal,

nadat de kleppen gesteld zijn, blijft mijn -1200- een tikkend geluid maken bij de rechter cilinder. Bij een koude motor geen probleem, maar bij warmgelopen motor duidelijk hoorbaar. Het geluid blijft bestaan, ook bij gas geven. Tikkerkiller was mijn eerste oplossing. Was ook de meest eenvoudige, vandaar. Maar aangezien dat meer onder de categorie symptoombestrijding valt, verviel deze optie.
Dacht vervolgens aan een gasklephuis-vervanging. Na telefonisch contact met Oscar (oscarmotorservice.nl) lijkt dit minder waarschijnlijk. Bij deze km-stand (30.000) had hij dit nog niet meegemaakt. Was sowieso meer een probleem van de 1100-1150 types.
Aangezien het geluid bleef bestaan bij meer toeren, wees dit ook nog eens in een andere richting.
Op het forum nog maar eens goed gezocht en gelezen en vond het verhaal van Martin (blauwebeemer). Bij hem waren de verschijnselen hetzelfde en bleek het speling op de axiale tuimelaars te zijn.
En dan komt het: kan ik dit zelf herstellen? Er van uitgaande dat het stellen van de kleppen ook gelukt is. Tot zover ben ik dus gekomen... ;)
Is het zo dat, op het moment dat de kleppendeksel eraf ligt (stellen van kleppen) je ook de axiale speling kunt controleren en evt. kunt bijstellen? Of is er nog meer demontage nodig?

groet,
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
thooms

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door thooms »

Tikken in de kop bij een 1200 doet mij vaak denken aan uitgesleten klepgeleiders met afbreken tot gevolg.

Dit schijnt nog wel eens voor te komen , ik zou dit uit laten zoeken
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Baird »

Dan dus eerst de axiale speling meten: is die rond de 0,05mm - 0,10mm dan komt bovenstaand mogelijkheid van de klep in beeld, mocht de speling richting de maximum gaan van 0,40mm gaan dan eerste deze speling afstellen en opnieuw het geluid beoordelen. En ja dit is te controleren met alleen het kleppendeksel er af. ( gegeven maten zijn voor de 1100/1150 maar verwacht dat dit bij de 1200 niet veel of niets zal afwijken).

succes en hou ons op de hoogte!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

De speling van de tuimelaars kan ik in Reprom vinden (0.05-0.4). Ga dat inderdaad maar eerst doen. Zal ergens na het weekend worden. Werk, werk, werk... :$
Ik houd het forum op de hoogte.
Dank jullie voor de reacties!! :D
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

axiale speling van de tuimelaars was in orde. Daar ligt het dus niet aan. Dus, volgende optie is uitgesleten klepgeleiders. Geen idee hoe ik daar achter kom, zonder de halve motor uit elkaar te halen.
Nu maar weer in elkaar zetten en naar de dealer. Wellicht dat daar een monteur werkt die op gehoor wat (vermoedelijke) diagnostiek kan doen. En als dat ook niets oplevert, tja....

Mocht iemand nog ideeën hebben, ze zijn welkom!

groet,
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 558
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Benji »

marcel72 schreef:Hallo allemaal,

nadat de kleppen gesteld zijn, blijft mijn -1200- een tikkend geluid maken bij de rechter cilinder
Als ik jouw verhaal goed lees, is het tikken begonnen nadat je de kleppen gesteld had . Is er hier iets mis gegaan of controleer nogmaals of de kleppen goed staan.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

Hoi Benji,

helaas was het maar zo, dan wist ik waar ik moest zoeken.
nadat de kleppen gesteld zijn, blijft mijn -1200- een tikkend geluid maken bij de rechter cilinder
. Het stellen van de kleppen had ik juist gedaan om er vanaf te komen. Maar daarna blijft het tikkend geluid aanwezig.
Gasklephuis is ook niet eerste optie (na overleg met deskundige).
Klepgeleiders (optie van thooms) zou een optie zijn, maar ik weet niet of ik dit zelf kan onderzoeken. Ben maar hobbymatig er mee bezig.

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 558
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Benji »

Heb ergens hier op het forum gelezen, dat er met RT van bwj.2007 diverse keren was voor gekomen dat de kleppen waren afgebroken. Van welk bwj. is jouw RT en als ik jouw was zou ik hier niet te lang mee blijven doorrijden.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Kombee

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Kombee »

Het kan ook de axiaal speling zijn op de tuimelaaras. Deze kun je stellen door 1 van de kopbouten te lossen en nog een aantal losse bouten.
Op het GS forum staat ergens hoe het te doen en de afstelmaat. Volgens mij mag de speling 0,05-0,4 mm bedragen.
Zelf heb ik ook een tikkende rechter cilinder gehad waarvan de kleppen toch goed stonden. Na axiaal speling te hebben afgesteld was ook het getik weg.

[groet]
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 558
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Benji »

Hopelijk is het dit probleem niet wat in volgend topic wordt besproken.
viewtopic.php?f=1&t=4876#p49992
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

He Benji,

dat stuk had ik ook al doorgenomen, daarom ook mijn idee van de speling van de tuimelaars. Deze heb ik echter vrijdag gecontroleerd en was goed. Geluid bleef dus nog steeds aanwezig.
Mijn RT is van 2008. Een afgebroken klep had ik nu wel gemerkt :( , maar wat niet is kan helaas nog altijd komen...
Klepgeleiders die uitgesleten zijn of kettingspanner zijn nu de opties.
Wordt zeer zeker nog vervolgd. :shock:
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
carlos010

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door carlos010 »

Ik hoor niemand over de kleppenstoters, of kan dat in dit geval niet?

Gr carlos010
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Baird »

carlos010 schreef:Ik hoor niemand over de kleppenstoters, of kan dat in dit geval niet?

Gr carlos010
Bedoel je de losse kogel in de klepstoter? Komt zelden voor maar ik verdenk de mijne er ook van, maar is zo'n grote klus om er bij te komen alleen om te checken, alleen doen als ik hééé'l veel vrije tijd heb!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
carlos010

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door carlos010 »

Ja, die kogel. Ik denk dat ik er zelf ook last van heb. Kettingspanner vervangen, kleppen en de axiale speling staan goed, gasklephuis dat geluid herken ik wel moet ik nog reviseren ( leuk / simpel werkie)
klepgeleider is volgens mij meer een monotoon, constant geluid (geen tik) is mijn ervaring dan. Blijf er niet veel meer over in de kop dan lagerschalen, nokkenas en stotters.
In me zoektocht kwam ik deze tegen, http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... RXeaequvzk, in dit geval kan de kop, volgens mij, wel blijven zitten.

Gr carlos010
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

Ik weet dat het lastig is om via een geluid op de pc iets te bepalen, maar wellicht dat het als ondersteuning van mijn vraag wel kan dienen. Bijgevoegd dus het geluid waar ik het over heb.
tikkend geluid R1200RT.rar
(301.37 KiB) 48 keer gedownload
gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Baird »

carlos010 schreef:Ja, die kogel. Ik denk dat ik er zelf ook last van heb. Kettingspanner vervangen, kleppen en de axiale speling staan goed, gasklephuis dat geluid herken ik wel moet ik nog reviseren ( leuk / simpel werkie)
klepgeleider is volgens mij meer een monotoon, constant geluid (geen tik) is mijn ervaring dan. Blijf er niet veel meer over in de kop dan lagerschalen, nokkenas en stotters.
In me zoektocht kwam ik deze tegen, http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... RXeaequvzk, in dit geval kan de kop, volgens mij, wel blijven zitten.

Gr carlos010
Yep, me too! Al zoekende kwam ik deze een tijd geleden tegen en dacht, mmmmmm dat kon hem wel eens wezen! Maar toch moet de kop en de nokkenas los om er bij te kunnen, dus toch een keer als vééél vrije tijd heb want veel schade kan het niet volgens mij.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Baird »

marcel72 schreef:Ik weet dat het lastig is om via een geluid op de pc iets te bepalen, maar wellicht dat het als ondersteuning van mijn vraag wel kan dienen. Bijgevoegd dus het geluid waar ik het over heb.
tikkend geluid R1200RT.rar
gr.
Marcel
Dit geluid is zo duidelijk aanwezig dat je de "met-de-schroevendraaierhandvat-in-je-oor-en-je-andere-oor-dicht" methode maar eens moet gebruiken om te peilen waar het geluid exact zit, zo kun je beluisteren of het voor, achter, boven of onder in de kop zit. Geef toe, een beetje lastig uitleggen maar in principe maak je van een lange schroevendraaier een stethoscope en ga je onder het draaien overal luisteren, denk aan de frequentie waarmee onderdelen bewegen etc. Vergelijk met de andere cilinder die het geluid niet heeft.

ben benieuwd wat er uit komt!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

Baird schreef: Dit geluid is zo duidelijk aanwezig dat je de "met-de-schroevendraaierhandvat-in-je-oor-en-je-andere-oor-dicht" methode maar eens moet gebruiken om te peilen waar het geluid exact zit, zo kun je beluisteren of het voor, achter, boven of onder in de kop zit. Geef toe, een beetje lastig uitleggen maar in principe maak je van een lange schroevendraaier een stethoscope en ga je onder het draaien overal luisteren, denk aan de frequentie waarmee onderdelen bewegen etc. Vergelijk met de andere cilinder die het geluid niet heeft.

ben benieuwd wat er uit komt!
Het luisteren zal het probleem niet zijn. Heb hier nog wel een stethoscoop liggen. Maar dan krijg ik meteen te maken met mijn kennistekort.... :O
Ik heb namelijk geen idee wat ik hoor. Hoor allerlei geluiden (inderdaad ook zonder hulpmiddelen), maar geen idee waar ik naar luister. :$ En dat was gelijk ook mijn vraag. Ik hoor een geluid, maar weet niet wat het is. Lijkt Q-music wel......
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
carlos010

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door carlos010 »

als het Q music is zou ik het lekker laten zitten :D er zijn vervelende geluiden die uit de kop komen.

Om precies te zeggen waar de tik vandaan komt lukt je toch meestal niet, zie filmpje, die mannen kunnen heus wel sleutelen maar kunnen ook niet zeggen waar te zoeken, ze beginnen maar en zien wel wat ze tegen komen.
Als je zeker weet dat het geluid uit de kop komt en de kleppen goed staan, zal je de boel toch uit elkaar moeten halen en het is idd zoals Baird schreef, je kan eigenlijk niks verzieken, mocht het een klepgeleider zijn dan kan je dat niet zomaar zelf doen.

@Baird ik weet het niet zeker, kom ik vanzelf tegen als ik er aan begint ik doet het ff uit me hoofd, hoef de kop er niet af om bij de geleiders te komen.
thooms

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door thooms »

Waarom laat je de diagnose niet stellen door kenny.
Dit kost geen vermogen scheelt je een hoop reparaties die niet nodig zijn,
Een goede diagnose kost niets kort gezegt gepruts kan erg duur worden.
Als je na de diagnose weet wat het is kan je altijd nog beslissen of je zelf gaat doen al dan niet uitgaat besteden.
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Baird »

carlos010 schreef:....................
@Baird ik weet het niet zeker, kom ik vanzelf tegen als ik er aan begint ik doet het ff uit me hoofd, hoef de kop er niet af om bij de geleiders te komen.
Als ik me goed herinner zijn dan alle 4 cilinderkopmoeren verwijderd, de vijfde bout zit nog op zijn plek, het nokkenastandwiel is los voordat je het deel met de nokkenas in je hand hebt, de vloeibare voetpakking zit dan nog op zijn plek maar de koppakking staat niet meer onder spanning en zou eigenlijk vervangen moeten worden, toch een aardige peuterpartij voor een zaterdagmiddag. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

thooms schreef:Waarom laat je de diagnose niet stellen door kenny.
Dit kost geen vermogen scheelt je een hoop reparaties die niet nodig zijn,
Een goede diagnose kost niets kort gezegt gepruts kan erg duur worden.
Als je na de diagnose weet wat het is kan je altijd nog beslissen of je zelf gaat doen al dan niet uitgaat besteden.
Hier heb ik ook al aan gedacht. Niet alleen de diagnose, maar ook de reparatie. Enige wat me momenteel een beetje tegenstaat is de afstand en de tijd. Heerlen en Amersfoort liggen niet bepaald naast elkaar. Als zoiets mogelijk is in één dag, dan gaat het nog. Op en neer blijven rijden is niet echt handig.
Kenny is in ieder geval een goede optie!
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
carlos010

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door carlos010 »

Duidelijk Baird.

Gr carlos010
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou wel denken als het geluid veroorzaakt werd door de stoterstang waar een kant van los komt dat ook de klepspeling dus constant wisselt en ik verwacht dat hij dan vastkleeft als hij koud is en weer los komt als hij warmer word. Misschien eens kijken wat de klepspeling doet als de motor warm is. Mijn motor heeft soms ook een licht bijgeluid wat compleet verdwijnt als hij warm is. Maar hij doet het niet altijd en loopt verder perfekt. Het blijft moeilijk ook met die schroevendraaier op zijn kop. Het geluid word behoorlijk versterkt maar toch is het vaak onduidelijk waar een geluid vandaan komt. Dus dan word het toch de zaak demonteren.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 558
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Benji »

marcel72 schreef:
thooms schreef:Waarom laat je de diagnose niet stellen door kenny.
Dit kost geen vermogen scheelt je een hoop reparaties die niet nodig zijn,
Een goede diagnose kost niets kort gezegt gepruts kan erg duur worden.
Als je na de diagnose weet wat het is kan je altijd nog beslissen of je zelf gaat doen al dan niet uitgaat besteden.
Hier heb ik ook al aan gedacht. Niet alleen de diagnose, maar ook de reparatie. Enige wat me momenteel een beetje tegenstaat is de afstand en de tijd. Heerlen en Amersfoort liggen niet bepaald naast elkaar. Als zoiets mogelijk is in één dag, dan gaat het nog. Op en neer blijven rijden is niet echt handig.
Kenny is in ieder geval een goede optie!
Je kunt misschien bij VIOMA (Peter) terecht, dit is korter bij Heerlen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

Benji schreef:Je kunt misschien bij VIOMA (Peter) terecht, dit is korter bij Heerlen.
Is een goed alternatief! Dank je.

Vandaag ben ik maar even naar een motorzaak in de buurt gereden. Op dit moment liggen de klepdeksels er weer af en wordt e.e.a. gecontroleerd. Ondanks het stellen van de kleppen vorige week hadden deze aan de rechterzijde (uitlaatklep) weer speling. Motor mag dus nu een even daar blijven en wordt morgen verder bekeken.
Ik meld me als er iets bekend is.

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

korte update:
vermoedelijke oorzaak vlgs. motorzaak: nokvolger. Moet nog definitief worden vastgesteld, maar er is een begin :)
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zit er speling op de nokvolger( tussen as en nokvolger) of is het vlak waar hij de nokkenas raakt beschadigd?
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

Ton1959 schreef:Zit er speling op de nokvolger( tussen as en nokvolger) of is het vlak waar hij de nokkenas raakt beschadigd?

ehhhh, zover was ik nog niet. Heb alleen even vlug telefonisch contact gehad. Monteur gaf aan dat er 2 opties waren;
nu vervangen of nog even doorrijden tot geluid erger wordt en dan vervangen. Ik weet zo snel niet of het veel kwaad kan (nog meer schade) of dat er vooraf voldoende (akoestische) waarschuwingen zijn........
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 623
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Als het de nokkenvolger is verloopt je klepspeling,waarschijnlijk dan een hardingsfout dus pitting.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

cdraaisma schreef:Goedenavond.
Als het de nokkenvolger is verloopt je klepspeling,waarschijnlijk dan een hardingsfout dus pitting.
Gr-Kees.
hmmm, dan zou het zomaar eens kunnen kloppen wat de monteur zei :D.
Had namelijk vorige week de klepspeling gesteld. Deze was gister dus alweer versteld. Kan dat zo snel? Heb er 20 km mee gereden sinds het eerste stellen.
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 623
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Kees BMW »

marcel72 schreef:
cdraaisma schreef:Goedenavond.
Als het de nokkenvolger is verloopt je klepspeling,waarschijnlijk dan een hardingsfout dus pitting.
Gr-Kees.
hmmm, dan zou het zomaar eens kunnen kloppen wat de monteur zei :D.
Had namelijk vorige week de klepspeling gesteld. Deze was gister dus alweer versteld. Kan dat zo snel? Heb er 20 km mee gereden sinds het eerste stellen.
Je moet ook goed je nokkenas bekijken,de kans bestaat dat deze ook beschadigd is.
Succes Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

cdraaisma schreef:Je moet ook goed je nokkenas bekijken,de kans bestaat dat deze ook beschadigd is.
Succes Kees.
Dank je voor de tip. Ga morgen maar eens praten met de monteur en kijken op welke termijn e.e.a. gemaakt kan worden. Zelf maken is nu geen optie meer. Gaat me net iets te ver. :(
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 623
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Kees BMW »

marcel72 schreef:
cdraaisma schreef:Je moet ook goed je nokkenas bekijken,de kans bestaat dat deze ook beschadigd is.
Succes Kees.
Dank je voor de tip. Ga morgen maar eens praten met de monteur en kijken op welke termijn e.e.a. gemaakt kan worden. Zelf maken is nu geen optie meer. Gaat me net iets te ver. :(
Het volgende is misschien gebeurd,je kleppen zijn gesteld maar misschien tekrap?Wat gebeurd er dan,hierdoor kun je verhoogde slijtage aan je volger en nokkenas krijgen daardoor krijg je meer klepspeling(slijtage) de klep begint na tespringen.In het ergste geval breekt de klepsteel de klepschotel beschadigd dan de zuiger,in het ergste geval een gat in de zuiger.Dus laat de zaak goed controleren,ik hoop dat hier iets aan hebt.
Succes Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

Tja, en nu weet ik het.
Nokken, nokvolgers en nokhouder kapot. Beetje vreemd bij een motor van 2008 met een km-stand van 32000. Maar ja, het is zo.
Nu nog even de prijzen opvragen en dan maar laten maken. Motor moet toch rijden.....
Nog wat fotootjes gekregen van de monteur.
Dank voor het meedenken !!


Afbeelding
Afbeelding
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 623
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
En wat was nu de oorzaak,dat moet eerst wel uitgezocht worden gewoon nieuwe delen monteren dat schiet ook niet op.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

De oorzaak weet ik niet. Zal morgen vragen of dat te achterhalen is. Motor is tweedehands, dus weet niet hoe het onderhoud door de vorige eigenaar is geweest. Helaas. Mocht ik morgen een oorzaak horen, laat ik het weten.
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Baird »

Suggestie: Het lijkt alsof die ene nokvolger niet gedraaid heeft, alleen maar axiaal bewogen heeft en op bepaalde plaatsen is gaan inslaan. Mogelijk iets met de passing of smering ter plekke niet ok.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als de oorzaak smering is dan verwacht ik nog wel meer verrassingen. Dan bekeek ik op zijn minst de andere zijde ook even.
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

De eerste gedachte van de monteur was dat er ergens iets mis is gegaan met de passing (af fabriek?).
Helaas is de motor:
van 2008
tweede hands
vermoedelijk niet onderhouden door een dealer.

Dus enige vorm van reclameren zal er niet inzitten.

Ze zijn nu bezig om te kijken wie de juiste onderdelen zo gunstig mogelijk levert.
Het is dat het weer niet echt goed is, dus het 'motorloos' zijn valt een beetje mee....... :$
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door marcel72 »

M'n motor staat weer daar waar het moet..... nl. thuis.
Alles is gemaakt. Geluid is verdwenen.
Nog even met de monteur gepraat. Hij vermoed inderdaad dat het iets is dat "af fabriek" al aanwezig was. Heeft niets anders kunnen vinden.
@ Ton: Andere kant was nog goed. Dank voor de tip.
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
thooms

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door thooms »

Verkeerd harding proces dat hoeft helemaal niet.

Ik heb regelmatig mee gemaakt dat door te weinig speling de komstotter/ nokvolgers zoals ze ook wel genoemd uitgesleten worden .
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: tja, wist ik het maar.....

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Top dat het uiteindelijk is opgelost. Kost wat maar dan heb je ook wat!

Jammer dat je alleen nooit zult weten wat de oorzaak is geweest.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”