Heerlijk stuurgedrag, maar waarom

Nieuws uit de media en weetjes over BMW motoren

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Heerlijk stuurgedrag, maar waarom

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Ik verwacht dat er nog velen onder ons zijn die niet precies weten waarom onze boxers zo fijn sturen. Aan de hand van onderstaande foto's is goed te zien; de opbouw van het frame, lokatie scharnierpunten, vering/demping, de lage plaatsing van het blok in het frame.
Gewoonweg geniaal bedacht.
R11xx
Afbeelding
R1200GS
Afbeelding
[groet] -1100-
Joop
Inspector Gadget

Re: Heerlijk stuurgedrag, maar waarom

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben het helemaal met je eens, inderdaad geniaal.
Het is een zeer uitgekiende combinatie van vele jaren ervaring.

Vaak gekopieerd maar nooit geëvenaard. ;)
Gebruikersavatar
hybride
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 dec 2012, 09:32
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goes

Re: Heerlijk stuurgedrag, maar waarom

Ongelezen bericht door hybride »

En niet te vergeten het voordeel dat de boxermotor goed in balans blijft doordat de 2 cylinders tegenover elkaar zitten.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3358
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Heerlijk stuurgedrag, maar waarom

Ongelezen bericht door HansD »

dutchmidiman schreef:Ik ben het helemaal met je eens, inderdaad geniaal.
Het is een zeer uitgekiende combinatie van vele jaren ervaring.

Vaak gekopieerd maar nooit geëvenaard. ;)
Enige nuance is hier op zijn plek. De Telelever voorvork is niet door BMW uitgevonden maar door een brit genaamd Nigel Hill, die het op zijn race Triumph gebruikte. Hij noemde het oorspronkelijk Saxtrack (zijn team heette Saxon).
BMW heeft het wel netjes van hem in licentie genomen.
Groot voordeel van deze voorvork t.o.v. Een telescoopvork is dat de veer-, stuur-, en remkrachten ontkoppeld worden.
Hierdoor duikt de vork bijvoorbeeld minder bij het remmen en blijft er meer veerweg over. Voor de Saxon race triumph betekende dit snellere rondetijden, en voor ons BMW rijders meer comfort en betere wegligging.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3358
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Heerlijk stuurgedrag, maar waarom

Ongelezen bericht door HansD »

Hier een link met wat plaatjes van de Saxon Triumph. (helaas in het Italiaans)

http://l-twins.blogspot.nl/2011/05/saxon-triumph.html
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “BMW Motorrad nieuwtjes”