mijn vraag is deze hoe kan dat eigelijk?

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Moderator: RT_Patrick
RhanRT schreef:Zo op afstand en zonder met de motor van mastertje te hebben gereden ga ik er van uit dat idd de remschijven krom getrokken zijn.
Met name de omschrijving:
"in het begin remde de motor normaal maar na een tijd begint de motor te schokken met de voorrem"
Zodra je met het remmen vibraties voelt aan de voorzijde en je voelt vibraties/pulserend feedback in jouw remhendel dan kun je er donder op zeggen dat de remschijven of remschijf voor krom zijn getrokken.
Hoe kan het ontstaan dat de voorremschijven krom trekken?
Zoals eerder in deze posting al aangegeven is: meerdere malen fors, of veelvuldig, gebruik maken van de remmen waardoor de remschijf of remschijven zeer heet worden en als je dan bij een wat langere stop de voorrem vast blijft houden ontstaan er temperatuurverschillen op de schijf t.o.v. het gedeelte waar de remschoenen de remschijf raakt.
Gevolg: na verloop van tijd zal je remschijf krom gaan trekken.
Oplossing om dit te voorkomen:
Sta je stil voor een wat langere tijd en heb je hiervoor een rem nodig? gebruik dan jouw achterrem!
Waarom?
2 redenen:
1. de achterremschijf is van orgine dikker dan de voorremschijven
2. bij correct gebruik van remmen rem je 70% voor en 30% achter in remkrachtverdeling, m.a.w. de achterremschijf zal altijd koeler blijven dan jouw voorremschijf/voorremschijven.
ergo:
de warmteontwikkeling op de remschijven is voor groter door de remtechniek en de dikte van de remschijven is ook een factor.
De remkracht voel je altijd voor, nooit direct achter want bij remmen komt er meer druk op het voorwiel en het achterwiel zal altijd veel eerder in een slip komen.
Een kromme remschijf achter komt vrijwel niet voor, bovendien bemerk je dit vrijwel nooit omdat er geen bovenmatige kracht op het achterwiel komt te staan bij remmen.
Oplossing voor matsertje? vervangen van de voorremschijven. punt.
met vriendelijke groet,
RhanRT
thooms schreef:OVer de automonteur. dat hij zegt dat ze afgedraaid kunnen worden betekend absoluut niet dat de schijven nog wel de juiste dikte hebben.
Onder de maat is onder de maat punt al kan je ze afdraaien of niet.
Kromme remschijven worden ook vaak veroorzaakt door vast zitten remzuigers en geleidings klauwen.
Dit dienen eerst goed gecontroleerd te worden.
Remschijven mogen gerust flink heet worden dat is geen probleem het kan zelfs stinken ook geen probleem bij normaal gebruik kan je de rem rustig vast houden.
Dit is alleen bij extreem heet worden het dat zal zelden voor komen bij de rt , de 2 cylinder remt al behoorlijk op de motor.
Ik zou met je monteur eens in overleg gaan en kijken of dit een oorzaak kan hebben van je probleem.
Tip
Imitatie schijven kosten een stuk minder en remmen net zo goed .
Die heb ik namelijk ook al jaren
Bert M schreef:Beste Joop en anderen
Ik begrijp je insteek volkomen, echter met mijn eigen (werkzame) ervaring in de autobranche ben ik absoluut geen voorstander van het afdraaien van remschijven. Het is korte termijn uitstel van executie. In de branche deden wij het in principe alleen op gebruikte auto's die na verkoop, even snel en vooral goedkoop afleverklaar gemaakt werden... En bij de volgende APK waren ze toch echt aan de beurt... Maar dan kon de klant ze tenminste zelf betalen. (Sorry, ex-klanten)
Op het gebied van imitatie-onderdelen en remcomponenten ben ik (door schade en schande wijs geworden) ook zéér terughoudend. Er is een hoop goedkope en vooral inferieure troep op de markt verkrijgbaar. En tegenwoordig zelfs in niet van echt te onderscheiden imitatie-verpakkingen! Wees er zeer bewust van dat goedkoop vaak duurkoop is. Ik heb dat 'genoegen' mogen smaken met een setje remschijven voor een BMW (4-wielig) via EBay. Keurige Ate verpakking (op het eerste gezicht, dus ...), maar bleek toch gewoon Chinees pisbakkenstaal te zijn: binnen twee maanden zo krom als hoepels... _003 ... Vervolgens alsnog originele BMW schijven aangeschaft bij de dealer tegen de hoofdprijs. Twee keer zo duur, maar de rest van mijn eigenaarschap geen probleem meer mee gehad, dus uiteindelijk alsnog een stuk goedkoper...
![]()
Bert M
RhanRT schreef:Zo op afstand en zonder met de motor van mastertje te hebben gereden ga ik er van uit dat idd de remschijven krom getrokken zijn.
Met name de omschrijving:
"in het begin remde de motor normaal maar na een tijd begint de motor te schokken met de voorrem"
Zodra je met het remmen vibraties voelt aan de voorzijde en je voelt vibraties/pulserend feedback in jouw remhendel dan kun je er donder op zeggen dat de remschijven of remschijf voor krom zijn getrokken.
Hoe kan het ontstaan dat de voorremschijven krom trekken?
Zoals eerder in deze posting al aangegeven is: meerdere malen fors, of veelvuldig, gebruik maken van de remmen waardoor de remschijf of remschijven zeer heet worden en als je dan bij een wat langere stop de voorrem vast blijft houden ontstaan er temperatuurverschillen op de schijf t.o.v. het gedeelte waar de remschoenen de remschijf raakt.
Gevolg: na verloop van tijd zal je remschijf krom gaan trekken.
Oplossing om dit te voorkomen:
Sta je stil voor een wat langere tijd en heb je hiervoor een rem nodig? gebruik dan jouw achterrem!
Waarom?
2 redenen:
1. de achterremschijf is van orgine dikker dan de voorremschijven
2. bij correct gebruik van remmen rem je 70% voor en 30% achter in remkrachtverdeling, m.a.w. de achterremschijf zal altijd koeler blijven dan jouw voorremschijf/voorremschijven.
ergo:
de warmteontwikkeling op de remschijven is voor groter door de remtechniek en de dikte van de remschijven is ook een factor.
De remkracht voel je altijd voor, nooit direct achter want bij remmen komt er meer druk op het voorwiel en het achterwiel zal altijd veel eerder in een slip komen.
Een kromme remschijf achter komt vrijwel niet voor, bovendien bemerk je dit vrijwel nooit omdat er geen bovenmatige kracht op het achterwiel komt te staan bij remmen.
Oplossing voor matsertje? vervangen van de voorremschijven. punt.
met vriendelijke groet,
RhanRT
Inmiddels heeft deArjan W schreef:Wel erg typisch, ook ik heb sinds eind 2012 een 1100 gekocht en ik heb dezelfde klachten (en dezelfde km's) als Mastertje. Helaas moet ik wel bekennen dat mijn onderbuik aangeeft dat de trilling wellicht al aanwezig was bij de aankoop. Hiervoor had ik een CBF, daarbij had ik meer last van trillingen en was dit "gewoon". Maar wijze les voor de volgende aankoop.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!