kromme schijfremmen

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
mastertje
Type: R1200RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: Merksplas

kromme schijfremmen

Ongelezen bericht door mastertje »

ik heb sinds juni een bmw 1100 rt waar de remmen prima van werkten toen ik hem kocht _004 ,de laaste tijd begint de motor steeds meer te schokken wanneer ik de voorrem gebruik.nu heb ik hem na laten kijken en blijk dat allebij de schijven krom zijn ,dus moeten er nieuwe op.(duur grapje trouwens 480 euro)
mijn vraag is deze hoe kan dat eigelijk? _001
[groet]
BMW 1200 RT
BMW 1100RT
Honda Magna VF700
Honda CB360
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: kromme schijfremmen

Ongelezen bericht door Jekihero »

Het www staat er bol van.

Zo ook op => http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4638690

m.n. de rem landurig ingeknepen houden na een stevige stop is funest.

Ronald
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Wie heeft geconstateerd dat de schijven krom zijn? De boel eens goed vetvrij maken, de blokken licht opschuren en nog eens proberen. Zijn ze allebei krom, ook dat is uit te zoeken. De R1100RT heeft zwevende schijven, zijn alle bevestigingsbusjes nog in orde? Hoe dik zijn de schijven nog? Hoeveel km hebben ze er al op zitten?

een boel vragen maar gewoon de boel vervangen hoeft niet de enige oplossing te zijn van je probleem.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

Sterker nog......slechts de boel vervangen en de oorzaak niet zoeken/vinden/verhelpen kan kapitaalverkwisting zijn.

gr v Ciske
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Zo op afstand en zonder met de motor van mastertje te hebben gereden ga ik er van uit dat idd de remschijven krom getrokken zijn.
Met name de omschrijving:
"in het begin remde de motor normaal maar na een tijd begint de motor te schokken met de voorrem"

Zodra je met het remmen vibraties voelt aan de voorzijde en je voelt vibraties/pulserend feedback in jouw remhendel dan kun je er donder op zeggen dat de remschijven of remschijf voor krom zijn getrokken.

Hoe kan het ontstaan dat de voorremschijven krom trekken?

Zoals eerder in deze posting al aangegeven is: meerdere malen fors, of veelvuldig, gebruik maken van de remmen waardoor de remschijf of remschijven zeer heet worden en als je dan bij een wat langere stop de voorrem vast blijft houden ontstaan er temperatuurverschillen op de schijf t.o.v. het gedeelte waar de remschoenen de remschijf raakt.
Gevolg: na verloop van tijd zal je remschijf krom gaan trekken.

Oplossing om dit te voorkomen:

Sta je stil voor een wat langere tijd en heb je hiervoor een rem nodig? gebruik dan jouw achterrem!

Waarom?

2 redenen:
1. de achterremschijf is van orgine dikker dan de voorremschijven
2. bij correct gebruik van remmen rem je 70% voor en 30% achter in remkrachtverdeling, m.a.w. de achterremschijf zal altijd koeler blijven dan jouw voorremschijf/voorremschijven.
ergo:
de warmteontwikkeling op de remschijven is voor groter door de remtechniek en de dikte van de remschijven is ook een factor.

De remkracht voel je altijd voor, nooit direct achter want bij remmen komt er meer druk op het voorwiel en het achterwiel zal altijd veel eerder in een slip komen.

Een kromme remschijf achter komt vrijwel niet voor, bovendien bemerk je dit vrijwel nooit omdat er geen bovenmatige kracht op het achterwiel komt te staan bij remmen.

Oplossing voor matsertje? vervangen van de voorremschijven. punt.

met vriendelijke groet,

RhanRT
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Goedemiddag heren,

Ik weet het is goed bedoeld Han, maar dit is nogal kort door de bocht :roll: :D Oplossing voor mastertje? vervangen van de voorremschijven. punt.
en zeker niet van achter je pc te beoordelen. Mij is geleerd "don't jump into conclusions".
Wat Baird ook al vermeld: Het kunnen nl. ook de busjes zijn waar de schijven in hangen? Vettigheid als siliconenspray of i.d. op de schijven en wanneer heeft het remsysteem voor het laatst correct onderhoud gehad? Schijf/schijven inderdaad krom?

De volgorde is: 1. 100% rootcause vaststellen 2. Bijbehorende actie uitvoeren.

:idea: Vraag een second opinion bij een vakman, zeker als je niet zeker bent van een correcte beoordeling.

P.s.: Onlangs met m'n eigen auto meegemaakt, deze was voor een grote beurt bij de dealer, 'schijven achter zijn versleten' was het telefoontje. Ik zeg 'laat nog maar even zitten' dealer 'ja ze zijn er echt aan toe ivm de dikte'. Ik haal m'n auto, rijdt ermee naar m'n zwager = automonteur. Hij zegt 'de schijven hoeven helemaal niet worden vervangen, alleen afdraaien is voldoende en dan kunnen ze zeker nog 80.000 km mee'.

Safety first en succes
Groetjes Joop
RhanRT schreef:Zo op afstand en zonder met de motor van mastertje te hebben gereden ga ik er van uit dat idd de remschijven krom getrokken zijn.
"in het begin remde de motor normaal maar na een tijd begint de motor te schokken met de voorrem"

Zodra je met het remmen vibraties voelt aan de voorzijde en je voelt vibraties/pulserend feedback in jouw remhendel dan kun je er donder op zeggen dat de remschijven of remschijf voor krom zijn getrokken.

Zoals eerder in deze posting al aangegeven is: meerdere malen fors, of veelvuldig, gebruik maken van de remmen waardoor de remschijf of remschijven zeer heet worden en als je dan bij een wat langere stop de voorrem vast blijft houden ontstaan er temperatuurverschillen op de schijf t.o.v. het gedeelte waar de remschoenen de remschijf raakt.

Sta je stil voor een wat langere tijd en heb je hiervoor een rem nodig? gebruik dan jouw achterrem!

Waarom?

2 redenen:
2. bij correct gebruik van remmen rem je 70% voor en 30% achter in remkrachtverdeling, m.a.w. de achterremschijf zal altijd koeler blijven dan jouw voorremschijf/voorremschijven.
ergo:
de warmteontwikkeling op de remschijven is voor groter door de remtechniek en de dikte van de remschijven is ook een factor.

De remkracht voel je altijd voor, nooit direct achter want bij remmen komt er meer druk op het voorwiel en het achterwiel zal altijd veel eerder in een slip komen.

Een kromme remschijf achter komt vrijwel niet voor, bovendien bemerk je dit vrijwel nooit omdat er geen bovenmatige kracht op het achterwiel komt te staan bij remmen.

met vriendelijke groet,

RhanRT
mastertje

hallo luitjes.
Het kromtrekken is vastgesteld door ervaren monteurs.(zonder enige twijfel)
Hoelang ze er opzetten op mijn1100 rt ? staat nu op 37000 km dus neem ik aan dat het de originele zijn.
de1100 rt is pas sinds juni 2012 in mijn bezit ,de onderhouds geschiedenis daarvoor is mij niet bekend.
hij heeft nu een grote beurt gehad waarbij het kromtrekken geconstateerd is.
dat m.n. de rem landurig ingeknepen houden na een stevige stop funest is ,was mij niet bekent ,
dus dat is wat je noemt een leermomentje _004 .
Er zullen nog wel wat van die momentjes volgen schat ik zo :lol:
Maar daar is het forum toch voor,
Het is heerlijk om alle onderwerpen op mijn gemak door te lezen (alles behalve saai).
Ik ga toch voor het advies van RhanRT, alles nieuw.(veiligheid voor alles)
allemaal bedank voor jullie reactie,s
BMW 1200 RT
BMW 1100RT
Honda Magna VF700
Honda CB360
Bart51
Bijz: BMW R850R
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Ongelezen bericht door Bart51 »

Volgens mij is het volgende ook een leermoment:

In de laatste 5 kilometer voor je eindbestemming niet al te heftig remmen, waardoor schijven heet zullen worden. Bij het stilzetten zullen de schijven niet meer voldoende gekoeld worden waardoor ze krom kunnen trekken.

Aldus hebben ze mij eens verteld!
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

OVer de automonteur. dat hij zegt dat ze afgedraaid kunnen worden betekend absoluut niet dat de schijven nog wel de juiste dikte hebben.
Onder de maat is onder de maat punt al kan je ze afdraaien of niet.

Kromme remschijven worden ook vaak veroorzaakt door vast zitten remzuigers en geleidings klauwen.
Dit dienen eerst goed gecontroleerd te worden.

Remschijven mogen gerust flink heet worden dat is geen probleem het kan zelfs stinken ook geen probleem bij normaal gebruik kan je de rem rustig vast houden.
Dit is alleen bij extreem heet worden het dat zal zelden voor komen bij de rt , de 2 cylinder remt al behoorlijk op de motor.

Ik zou met je monteur eens in overleg gaan en kijken of dit een oorzaak kan hebben van je probleem.

Tip

Imitatie schijven kosten een stuk minder en remmen net zo goed .
Die heb ik namelijk ook al jaren
JDoubleOP

Hallo Thooms en de rest van de familie natuurlijk,

mbt tot m'n autoverhaal. Inderdaad als ze 'onder de maat zijn' zijn ze afgekeurd, maar als dat nog niet het geval is, doe je jezelf te kort en spek je je dealer. Aangezien we in niet al te beste tijden verkeren qua auto/motoren verkoop en mensen doorrijden totdat onderhoud echt nodig is(behalve lease), proberen dealers op allerlei mogelijke manieren 'geld uit je portomonnee' te kloppen. Ze gaan ervan uit dat er zelf toch geen verstand van hebt. M'n zwager is 36 jaar automonteur en kent de klappen van de zweep.... Hoe slecht het eruit ziet bevestigd deze link http://www.autorai.nl/Nieuws/Pages/Auto ... _term=_278
Gratis tip: Vraag eens naar de vervangen onderdelen.
Imitatie kan net zo goed zijn als origineel, omdat deze van dezelfde fabrikant kunnen komen en sommige B-leveranciers gewoon superkwaliteit leveren.

Gr. Joop ;)
thooms schreef:OVer de automonteur. dat hij zegt dat ze afgedraaid kunnen worden betekend absoluut niet dat de schijven nog wel de juiste dikte hebben.
Onder de maat is onder de maat punt al kan je ze afdraaien of niet.

Kromme remschijven worden ook vaak veroorzaakt door vast zitten remzuigers en geleidings klauwen.
Dit dienen eerst goed gecontroleerd te worden.

Remschijven mogen gerust flink heet worden dat is geen probleem het kan zelfs stinken ook geen probleem bij normaal gebruik kan je de rem rustig vast houden.
Dit is alleen bij extreem heet worden het dat zal zelden voor komen bij de rt , de 2 cylinder remt al behoorlijk op de motor.

Ik zou met je monteur eens in overleg gaan en kijken of dit een oorzaak kan hebben van je probleem.

Tip

Imitatie schijven kosten een stuk minder en remmen net zo goed .
Die heb ik namelijk ook al jaren
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Beste Joop en anderen

Ik begrijp je insteek volkomen, echter met mijn eigen (werkzame) ervaring in de autobranche ben ik absoluut geen voorstander van het afdraaien van remschijven. Het is korte termijn uitstel van executie. In de branche deden wij het in principe alleen op gebruikte auto's die na verkoop, even snel en vooral goedkoop afleverklaar gemaakt werden... En bij de volgende APK waren ze toch echt aan de beurt... Maar dan kon de klant ze tenminste zelf betalen. (Sorry, ex-klanten :oops: )

Op het gebied van imitatie-onderdelen en remcomponenten ben ik (door schade en schande wijs geworden) ook zéér terughoudend. Er is een hoop goedkope en vooral inferieure troep op de markt verkrijgbaar. En tegenwoordig zelfs in niet van echt te onderscheiden imitatie-verpakkingen! Wees er zeer bewust van dat goedkoop vaak duurkoop is. Ik heb dat 'genoegen' mogen smaken met een setje remschijven voor een BMW (4-wielig) via EBay. Keurige Ate verpakking (op het eerste gezicht, dus ...), maar bleek toch gewoon Chinees pisbakkenstaal te zijn: binnen twee maanden zo krom als hoepels... _003 ... Vervolgens alsnog originele BMW schijven aangeschaft bij de dealer tegen de hoofdprijs. Twee keer zo duur, maar de rest van mijn eigenaarschap geen probleem meer mee gehad, dus uiteindelijk alsnog een stuk goedkoper...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
JDoubleOP

100% met je eens Bert. Er is erg goede B-kwaliteit en er is bagger, maar dat geldt voor alles in het leven.

Ik rijd al 29 jaar, 40.000 km p/jr 120 km p/dag, meerdere malen schijven verantwoord laten afdraaien(is weer vlak maken) totdat ze buiten de marge lopen en ECHT op zijn. Het afdraaien van motorschijven heb ik nog nooit gehoord en ook nog nooit laten doen. Versleten is vernieuwen. Ik heb het geluk dat ik zowel auto als meerdere motor monteurs/verkopers in m'n naaste familie heb die over de 35 jaar ervaring hebben en alleen verantwoorde handelingen uitvoeren. Safety first.
Bert M schreef:Beste Joop en anderen

Ik begrijp je insteek volkomen, echter met mijn eigen (werkzame) ervaring in de autobranche ben ik absoluut geen voorstander van het afdraaien van remschijven. Het is korte termijn uitstel van executie. In de branche deden wij het in principe alleen op gebruikte auto's die na verkoop, even snel en vooral goedkoop afleverklaar gemaakt werden... En bij de volgende APK waren ze toch echt aan de beurt... Maar dan kon de klant ze tenminste zelf betalen. (Sorry, ex-klanten :oops: )

Op het gebied van imitatie-onderdelen en remcomponenten ben ik (door schade en schande wijs geworden) ook zéér terughoudend. Er is een hoop goedkope en vooral inferieure troep op de markt verkrijgbaar. En tegenwoordig zelfs in niet van echt te onderscheiden imitatie-verpakkingen! Wees er zeer bewust van dat goedkoop vaak duurkoop is. Ik heb dat 'genoegen' mogen smaken met een setje remschijven voor een BMW (4-wielig) via EBay. Keurige Ate verpakking (op het eerste gezicht, dus ...), maar bleek toch gewoon Chinees pisbakkenstaal te zijn: binnen twee maanden zo krom als hoepels... _003 ... Vervolgens alsnog originele BMW schijven aangeschaft bij de dealer tegen de hoofdprijs. Twee keer zo duur, maar de rest van mijn eigenaarschap geen probleem meer mee gehad, dus uiteindelijk alsnog een stuk goedkoper...

[groet]

Bert M
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als iemand al een klacht heeft over trillen bij afremmen meet ik altijd eerst de dikte op van de schijven. Als ze onder het minimum zitten dan vervang ik de schijven eerst en zoek dan verder. Schijven hoeven niet krom te zijn om trillen bij afremmen te veroorzaken.
Holle schijven afdraaien heeft meestal weinig zin omdat je zo op de minimale dikte zit zeker bij motoren. Ik ben wel benieuwd of de garage de slingering van de remschijven heeft opgemeten. Dat is met zwevende schijven toch net iets lastiger.
Wij draaide wel schijven af in de garage soms en nog wel op de auto zelf. Bij de slechtere remschijven die Hondas vroeger gebruikte werd dit vaak gedaan omdat de problemen zaten in de materiaalkeuze of slingerende naven.
Maar we kunnen natuurlijk allemaal gokken maar als bij de motor de schijven echt krom waren zou ik ze ook vervangen. En er zijn tegenwoordig ook veel goede imitatie remschijven.

Ton
Arjan W
2024
2024
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Arjan W »

Wel erg typisch, ook ik heb sinds eind 2012 een 1100 gekocht en ik heb dezelfde klachten (en dezelfde km's) als Mastertje. Helaas moet ik wel bekennen dat mijn onderbuik aangeeft dat de trilling wellicht al aanwezig was bij de aankoop. Hiervoor had ik een CBF, daarbij had ik meer last van trillingen en was dit "gewoon". Maar wijze les voor de volgende aankoop.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
carlos010

Ongelezen bericht door carlos010 »

Altijd gedacht dat schijven krom trekken door te snel afkoelen, door plassen heen rijden als je net flink aan het bent.
Misschien ook een oorzaak.

Carlos
carlos010

Ongelezen bericht door carlos010 »

RhanRT schreef:Zo op afstand en zonder met de motor van mastertje te hebben gereden ga ik er van uit dat idd de remschijven krom getrokken zijn.

Waarom?

2 redenen:
ergo:

met vriendelijke groet,

RhanRT

Dus in de Alpen en Pyreneeën rijden ze allemaal met kromme schijfies :lol: . Misschien wel een goed :idea: om daar een schijfies winkeltje te beginnen :D

Pompend remmen tot je stil staat en af en toe je rem los laten wanneer je stil staat zodat de blokken op een ander punt aangrijpen, niet te hard knijpen, je staat ten slotte al stil. Werkt beter dan je "verkeerde voet" aan de grond zetten.

Gr. Carlos
Arjan W
2024
2024
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Arjan W »

Arjan W schreef:Wel erg typisch, ook ik heb sinds eind 2012 een 1100 gekocht en ik heb dezelfde klachten (en dezelfde km's) als Mastertje. Helaas moet ik wel bekennen dat mijn onderbuik aangeeft dat de trilling wellicht al aanwezig was bij de aankoop. Hiervoor had ik een CBF, daarbij had ik meer last van trillingen en was dit "gewoon". Maar wijze les voor de volgende aankoop.
Inmiddels heeft de -1100- een grote beurt gehad. Oorzaak van het trillen was het te los zitten van de remschijf. Niet een kromme remschijf.

Groet,
Arjan
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
mastertje

hallo allemaal
ik heb het advies van rhanRT toch niet opgevolgt op dat moment wegens gebrek aan euro,tjes _002
nu zijn we een aantal maanden verder en zijn de trillingen in mijn voorwiel tot zo goed als nul gereduceerd,vreemd maar wel waar.
ik heb hier geen verklaring voor,maar ben er wel blij mee.
mijn conclusie is dus niet te snel iets vervangen,
gr mastertje _004
BMW 1200 RT
BMW 1100RT
Honda Magna VF700
Honda CB360
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zoals ik al eerder zei , schijven hoeven niet krom te zijn om trillen te veroorzaken. Al kijkende naar remschijven zie je soms de oorzaak al. Zelfs zonder de slingering te meten. En het kan inderdaad heel soms weer goed komen .

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”