

(de Rijsnelheidsregeling werkt alleen tussen 50 km/uur tot 180 km/uur, vandaar)
Niet dat er mij nu zulke grote problemen bekend zijn met de cruisecontrol, maar altijd handig ff te weten hoe je die functie kunt uittesten terwijl de motor gewoon op de middenbok kan blijven staan;
1. Met het contact van de motor op UIT, schakel de cruise-control op ON (schakelaar naar rechts)
2. Druk en hou vast de SET (kleine, middelste) knop in de SET-postie (= omhoog) TERWIJL je het contact van de motor op AAN zet.
De LED van SET gaat dan aan. (SET LED lampje van het dashboard, linker meter)
3. Laat de SET knop weer los (SET LED lampje op het dashboard gaat uit) en druk deze dan in de RESET (Resume) stand (naar beneden), SET LED lampje op het dashboard gaat weer aan.
4. Laad de SET knop weer los, de SET LED lampje van het dashboard gaat weer uit.
5. Schakel de Rijsnelheidsregeling (cruise control) weer uit, SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan.
6. Schakel de Rijsnelheidsregeling weer aan, SET LED lampje van het dashboard gaat nu uit.
7. Duw de gashandel helemaal dicht (je moet echt draaien voorbij het nul-punt), SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan.
Als je dan de gashandel weer los laat, SET LED lampje van het dashboard gaat weer uit.
8. Trek de koppelingshandel in, SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan..
Laat de koppelingshandel weer los, SET LED lampje van het dashboard gaat weer uit.
9. Gebruik de voorrem, SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan.
Laat de voorrem weer los, SET LED lampje van het dashboard gaat weer uit.
10. Duw op het achterrem-pedaal, SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan, houdt het pedaal 5 seconden ingedrukt en SET LED lampje van het dashboard gaat weer uit. Laat daarna het achterrem-pedaal weer los, en SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan.
11. Draai aan het achterwiel, en SET LED lampje van het dashboard gaat aan en uit.
12. Schakel het contact weer uit.
Belangrijk, want daarmee verlaat je ook deze testprocedure.
Bovenstaand is de officiële BMW manier om de snelheidsregeling te testen.
Waarom zo uitgebreid?
Er zitten diverse schakelaars in het handvat, de bowden-kabels (duwen én trekken) van de gashandel, schakelaar van het rempedaal én de achterlichten.
Als er met 1 van bovenstaande iets mis is, faalt deze test bij een bepaalde stap.
En met bovenstaande procedure kan je veilig testen of je snelheidsregeling werkt, terwijl de motor geparkeerd staat, soms wel zo veilig op die manier.