TomTom 5

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Bart51
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

TomTom 5

Ongelezen bericht door Bart51 »

Vandaag op de site van de ANWB gelezen: TomTom komt met een nieuwe Rider, de 5.
Volgens de eerste gegevens met lifetime updates en kronkelwegen door heel Europa, en dat voor een prijs van (in Duitsland) € 399,00.
Eind februari komen de eerste testresultaten.
Ik ben dus zeer benieuwd!

Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: TomTom 5

Ongelezen bericht door HansD »

Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Yep: ook dezerzijds bijzonder grote belangstelling voor deze ontwikkelingen. Beperking van de rider zat vooral in de routes en juist op dat punt schijnen er fundamentele veranderingen te zijn. Ik sluit niet uit dat de nieuwe rider aanmerkelijk interessanter is als de voorgaande types. Wat mij betreft spannender dan ooit.

Ijs en weder dienende wordt er morgen meer bekend; ik hoop volgende week een eerste review-video te maken.

Tijdens de motorbeurs wordt ie officieel geintroduceerd.

Wil je op de hoogte blijven: volg dan en/of:
- de nieuwsbrief van promotor
- www.facebook.com/mrgpsnl
- www.youtube.com/mrgpsnl
(en uiteraard dit forum ;))
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
leo442
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Ongelezen bericht door leo442 »

De prijs in Duitsland is € 399,- zonder life-time update, en €499,- mét life-time update. Ben zelf ook benieuwd, want ik ben wat betrefd kaart materiaal update's meer tevreden over Tom Tom dan over mijn Garmin update's.

Gr. Leo.
Hans Vaessen

leo442 schreef:De prijs in Duitsland is € 399,- zonder life-time update, en €499,- mét life-time update.
Yep, dat is wat Louis aangaf, maar, de tomtom marketing een beetje kennend, vraag ik me af of dat juist zal blijken te zijn. Kijkend naar de strategie met de Urban vermoed ik dat het eerder om active mount e.d. zal gaan. Het niveau zal wel aardig kloppen denk ik.. Qua kaarten zie ik overigens weinig verschil tussen navteq en teleatlas; voor de motorrijder een klein plusje bij navteq (meer roadclasses, dat merk je vooral bij de kleinste wegen); maar imho geen reden om voor de een of de ander te kiezen. Hooguit de, alleen voor garmin bestaande, motorkaart.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Hans Vaessen

Inmiddels blijkt er inderdaad maar één model te komen: mèt lifetime update. Het goede nieuws: voor 395,95.

Alleen... hij heet geen rider-5. Zie ook http://www.anwbmotor.nl/blogs/mrgps/hoe-heet-dat-ding
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, gaat dus "gewoon" TomTom Rider heten.
Nu is het bedrijf TomTom niet zonder problemen (zwaar weer v.w.b. bestuur, beurswaarde, omzetcijfers, bedrijfskoers, etc.) maar qua marketing hadden ze m.i. wel een betere naam kunnen kiezen.

Bijvoorbeeld TomTom Rider 2013 of zo.

Anyhoe, ondertussen zijn er weer wat meer details bekend geworden;
http://www.motoport.nl/epages/Motoport. ... _vernieuwd

En een promo-filmpje;
[media]kbHfzuflTF0[/media]
Inspector Gadget

En een "preview";

[media]Jit5h__ch2Q[/media]
Inspector Gadget

En nog wat meer info over de TomTom 5;
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/tomtom-r ... voelt-goed
R1200RT-LE
Bijz: Lifestyle Edition
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Las ergens in de specificaties: De RIDER 5 ondersteunt verder Bluetooth (voor instructies via headset of helm of voor handsfree bellen)
Zou de Rider dan 1 BT kanaal hebben?
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

R1200RT-LE schreef:Las ergens in de specificaties: De RIDER 5 ondersteunt verder Bluetooth (voor instructies via headset of helm of voor handsfree bellen)
Eerlijk gezegd, ik verwacht dat zowel een GSM alsook een headset aangesloten kunnen worden, gelijktijdig en via Bleutooth, want anders ben je m.i. niet meer van deze tijd.
Het zou mij heel erg verbazen van TomTom als zij die mogelijkheid niet bieden.
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

dutchmidiman schreef:
R1200RT-LE schreef:Las ergens in de specificaties: De RIDER 5 ondersteunt verder Bluetooth (voor instructies via headset of helm of voor handsfree bellen)
Eerlijk gezegd, ik verwacht dat zowel een GSM alsook een headset aangesloten kunnen worden, gelijktijdig en via Bleutooth, want anders ben je m.i. niet meer van deze tijd.
Het zou mij heel erg verbazen van TomTom als zij die mogelijkheid niet bieden.
Zou ik inderdaad heel apart vinden want met de huidige TT urban rider die ik heb sluit ik altijd mijn gsm eerst aan de rider en dan de rider naar mijn src van schubert dus het zou een stap terug zijn als dit zo is. _001
[groet]
HenkvanR -1200-
Hans Vaessen

Tomtom laat inderdaad ruimte voor speculatie in haar erg beknopte specs. Maar volgens mij is dat ook wat het is: speculatie. Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat het of/of zou zijn..
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
R1200RT-LE
Bijz: Lifestyle Edition
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Hans Vaessen schreef:Tomtom laat inderdaad ruimte voor speculatie in haar erg beknopte specs. Maar volgens mij is dat ook wat het is: speculatie. Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat het of/of zou zijn..
Lijkt mij ook, anders missen ze de boot gewoon weer. Maar de nieuwe TomTom staat op de beurs ... morgen maar eens proberen/navragen.

Zie in iedergeval in de demofilm dat er geen speaker op zit ... lijkt mij ook dat er 2 kanalen BT op zit.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

En wederom een "review";
Big RT Smile

Ik heb zelf al wel een eigen conclusie getrokken: (sorry!)
Bij TomTom is de bestemming (meer) belangrijk, bij Garmin is de route er naar toe (meer) belangrijk.
Oftewel, bij TomTom is jou route nog niet wat mogelijk de TomTom voor jou gaat lopen "oplossen" tijdens het rijden van die route.
Terwijl de Garmin stoïcijns jou route blijft aanduiden, ook als je het weiland daar voor in wilde gaan, want dat is *jou* keuze geweest. (tijdens het plannen van de route, al dan niet met de nodige nauwkeurigheid)

En daarom is en blijft Garmin voor mij "perfect" genoeg, want dat is wat ik als motorrijder wil, genieten van de route.
De bestemming is voor mij van secundair belang.
Het gaat niet om waarheen je gaat, maar om hoe je gaat.
[media]ufraP4DOuVo[/media]
MartinR1959

Ongelezen bericht door MartinR1959 »

Ook ik heb met grote belangstelling uitgekeken naar de nieuwe TomTom Rider.
De beperking van het aantal routepunten (48) is verlegd naar max. 100 dus niet de genoemde 10.000 punten.
Op de motorbeurs in Utrecht met een vertegenwoordiger van TomTom gesproken.
Deze geeft aan dat de max. 10.000 routepunten van bv Garmin routes, door TomTom wordt teruggebracht naar max. 100 punten.
Quote "Alleen de belangrijkste routepunten worden overgenomen"
Dit geeft toch een iets ander beeld van de mogelijkheden dan wat je op het eerste moment verwacht als je de specs leest.
Inspector Gadget

Nu is het niet mijn intentie TomTom te gaan verdedigen, maar net als Hans al aangaf, veel was ook speculatie.
Met dus een groot risico op onjuistheden.
En dat blijkt.

Dat van 10.000 naar 100 route-punten neem ik met een zak zout, aangezien Garmin en TomTom echt totaal anders omgaan met routes.
Ze hebben elk hun eigen "inzichten" wat ze de gebruiker voorschotelen aan (on)mogelijkheden.

En voor mij is daarin geen "goed" of "fout" maar wel "handiger", "verstandiger" en "gemakkelijker".
De TomTom is voor mij dus "alleen bestemmingsverkeer" en de Garmin "laten we lol gaan maken".

Vergeet ook niet dat specs en functies bij de moderne apparaten ook vaak geüpdate kunnen worden via software-updates.
Wat niet is kan nog komen, de tijd zal het leren.
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Vergeet ook niet dat specs en functies bij de moderne apparaten ook vaak geüpdate kunnen worden via software-updates.
Dit is in de wereld van de softwaremakers gebruikelijk.
Ze laten je al betalen voor specs die misschien nog wel eens komen en als ze komen mag je vaak ook nog extra betalen voor die update.
Dit gebeurd op eenzelfde niveau als momenteel al die voedselschandalen. Money, money _003 _003 _003 _003
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

scan schreef:
Dit is in de wereld van de softwaremakers gebruikelijk.
Ze laten je al betalen voor specs die misschien nog wel eens komen en als ze komen mag je vaak ook nog extra betalen voor die update.
Dit gebeurd op eenzelfde niveau als momenteel al die voedselschandalen. Money, money _003 _003 _003 _003
off topic: hmm lekker paardenvlees
Inspector Gadget

scan schreef:Dit is in de wereld van de softwaremakers gebruikelijk. .... {knip}
Noem mij een ras-optimist maar ik zie het liever van de positieve kant:
Vroegâh was die flexibiliteit er vaak niet, had je soms te maken met hardware-revisie zus die bepaalde software-zo nodig had, en updates die alleen voor minimaal hardware-revisie zus nodig was, en als je die niet had, tough luck.
Moest je de oude versie maar zien te verkopen of inruilen en een nieuwe aanschaffen.

Op de keeper beschouwt maken jij en ik de nieuwe TomTom's van deze wereld door terugkoppeling te geven aan de fabrikant. Dingen die je prettig vindt, zaken die je mist, features die niet (goed) werken, en zo voort. Het is dan aan de fabrikant om dergelijke wensen in een volgende software-update te verwerken.
Mij is niet bekend dat dergelijke software-updates altijd geld kosten bij (hardware) navigatie-apparaat bouwers.
Bij software-only navigatie heb je inderdaad vaak wel update-kosten.
Het blijft tenslotte een bedrijf waar ook de schoorsteen moet roken, en ontwikkelkosten moeten ergens van betaald worden.

Daarnaast moet je ook eens kijken naar de licentievoorwaarden;
Vaak ben je niet de eigenaar van de software, alleen van de hardware.

Ik ben in ieder geval blij dat tegenwoordig via software-updates nieuwe functies en eventuele fouten opgelost kunnen worden.
Dat daar soms kosten tegenover staan vind ik billijk.
Beter zo dan dat je het apparaat moet gaan vervangen wat vaak kostbaarder is.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Mijn ervaring is ook dat door software updates bepaalde problemen en beperkingen opgelost kunnen worden.
Maar wat meestal niet verandert is het software design, en zoals Rob aangeeft is deze voor de TomTom wezenlijk anders dan voor de Garmin.
De beperking van via-punten in combinatie met automatische herberekening van gedownloade routes maakt de Tomtom veel minder geschikt om gedownloade motorroutes te rijden. En dat zie ik niet snel veranderen door een software update.
Hans Vaessen

Ok. Kleine update:

Vandaag bij TT op bezoek geweest, nadat ik gisteren toch enkele teleurstellende ervaringen met de '5' had. Was een goed gesprek. Zie http://www.anwbmotor.nl/blogs/mrgps/op- ... bij-tomtom voor de weerslag ervan.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Duidelijk verhaal;
Zie gelijk wel een groot voordeel van TomTom t.o.v. Garmin;
Bij TomTom wordt in ieder geval (soms ietwat laat) naar de gebruikers geluisterd.
En worden problemen onderkend en geprobeerd deze op te lossen.
Garmin laat in mijn persoonlijke ervaring regelmatig de bal enorm vallen voor wat betreft de klanten-ondersteuning.
Een toonbeeld hoe het niet moet, zoals ontkenning en claimen dat je apparaat defect zou zijn. :O

En Hans zijn 1e review op de ProMotor blog was niet afkraken maar kritisch, net zoals mijn commentaar op basis van mijn mening.
Zoals ik al eerder aangaf, gebruikers maken de producten (& features) en het is toe te juichen dat TomTom daar voor open staat.
Of zoals Hans het stelt, de taak van de gebruikers.

TomTom's visie over routes en eenvoud daarvan, ben ik het weer niet mee eens.
Maar dat zal wel mijn Garmin-doctrine zijn. :lol:
Tuurlijk is het handig als een gedownloade route exact gelijk is bij iedereen, maar het lijkt mij een utopie zodra je zaken hebt als verschillende kaartversies, instellingen van het apparaat, voorkeuren en dergelijke. Of je moet iets van een optie tijdens de import kunnen geven dat je bepaalde standaard waardes aanneemt.

Ook ik zal niet vaak aan een (al dan niet bestaande) route zitten schroeven achter de computer, want ik heb in mijn optiek een nog gemakkelijkere oplossing, de OnRoute motorkaart. Schakel de Garmin hoofdkaart uit, en de OnRoute motorkaart in, en enjoy the journey.
Hans Vaessen

dutchmidiman schreef: Zie gelijk wel een groot voordeel van TomTom t.o.v. Garmin;
Bij TomTom wordt in ieder geval (soms ietwat laat) naar de gebruikers geluisterd.
En worden problemen onderkend en geprobeerd deze op te lossen.
Garmin laat in mijn persoonlijke ervaring regelmatig de bal enorm vallen voor wat betreft de klanten-ondersteuning.
Een toonbeeld hoe het niet moet, zoals ontkenning en claimen dat je apparaat defect zou zijn. :O
Weet niet of daar echt verschil is. In beide gevallen heb je als consument te maken met een groot bedrijf dat genoodzaakt is contactcenters in te zetten voor de klantenservice. Daar zitten dan geen mensen met eigen ervaring met het spul, maar mensen die volgens een script vragen beantwoorden. Als motorrijders gaan wij hééél diep qua mogelijkheden van gps en dat past gewoon niet in dergelijke scripts. Vandaar dat je op veel vragen bij beide het standaard antwoord krijgt 'doe een reset' of 'toestel is defect' - terwijl dat vaak onzin is.

Van mijn rol uit bezien krijg ik m'n feedback vooralsnog véél makkelijker binnen bij Garmin dan bij TomTom, met actieve contacten op alle niveau's. Het actueel hernieuwde contact met TomTom heeft allicht alles te maken met de nieuwe Rider. Wat vervolgens wèl leuk is is dat je bij TT 'in eigen land' meteen aan de bron zit; da's niet alleen dichterbij maar communicatie vanuit thuismarkt is allicht ook soepeler. Voor Garmin US is Nederland allicht slechts één van de landen in de wereld..
dutchmidiman schreef: Tuurlijk is het handig als een gedownloade route exact gelijk is bij iedereen, maar het lijkt mij een utopie zodra je zaken hebt als verschillende kaartversies, instellingen van het apparaat, voorkeuren en dergelijke. Of je moet iets van een optie tijdens de import kunnen geven dat je bepaalde standaard waardes aanneemt.
Nou... daar zit 'm nu juist m'n fascinatie bij die trackimport. Een track staat los van de kaart dus zal in principe ook niet veranderen. Vervolgens is de vraag hoe een track door het toestel geïnterpreteerd wordt. Als je met een zumo550 of 660 rijdt: probeer het maar eens, je zult verbaasd staan hoe soepel dat werkt; zelfs bij 'stresstesten'. (wel even herberekenen uitschakelen!).
Als TT dat ook voor elkaar krijgt, en garmin de trackimport zou toevoegen aan, in ieder geval, de 350 wordt het allemaal ineens een stuk eenvoudiger.

Overigens zit/zat TT ook wel te kijken naar de techniek van de 'hermanizer', waarbij je feitelijk gewoon een lijn op het scherm volgt. Een workaround waar ondermeer de VFR club vaak werkt. Omdat je dan zaken als aankomsttijd en afstand tot volgende afslag mist vind ik dat echter 'to little, to late' en mag het ambitieniveau in mijn ogen wat hoger liggen.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Ben het deels met je eens dat sommige problemen bij een Helpdesk de scripts overstijgen, maar dan is het soms wel frustrerend om mee te maken.
Terwijl vroegâh bij Garmin mijn ervaringen wel heel positief waren, ook voor de meer zware, niet zo evidente problemen.

Of het iemand bij Garmin US was, weet ik niet. Er werd in ieder geval in het Nederlands gecommuniceerd, dus wellicht Garmin Ierland of zo.
Maar ik heb mij er bij neergelegd dat het nu eenmaal zo is, hoe jammerlijk dan ook.

Terwijl het echt een "eenvoudig" probleem was, reproduceerbaar op meerdere apparaten. Het is echt een bug in de software.
Maar so be it, ik leer er wel mee leven, ook al heeft het mij goed geld gekost (herhaalde aanschaf van Premium Services) omdat ik initieel dacht dat ik het fout deed.

Voor wat betreft track-import en dergelijke;
Bij een track-import is de routekaart van heel groot belang, lijkt mij?
De track geeft coördinaten in absolute zin, terwijl de routekaart de relatieve coördinaten gebruikt. (of andersom, dat gooi ik nog wel eens door elkaar)
Omdat een bepaald wegdeel nog niet op die bewuste routekaart gekend hoeft te zijn, door bijvoorbeeld een (te) oude routekaart?
De track geeft een gewenste richting (e.d.) aan, terwijl de routekaart de mogelijke richtingen (dus ook variaties) bevat.
Als de track dan iets aanwijst wat de routekaart niet kent, zal de routekaart prioriteit hebben boven de (geïmporteerde) track?
Of denk ik nu te eenvoudig over deze materie?
Want ik had ook nog ergens ooit begrepen dat Garmin (en wellicht TomTom ook) zelfs gewichten aan wegdelen toekent in de routekaart om zo preferente tracks via een complex algoritme te creëren op basis van de dan aanwezige routekaart. Andere routekaart en de uitkomst van dat algoritme kan anders zijn.
Heb ik in de praktijk ook wel eens meegemaakt door enkele kaart-fouten en parallelwegen.
Zoals een op- en afrit in de regio Nijmegen, werd ik consequent af en weer opgestuurd, heel apart.

Al met al verwacht ik dat TomTom het zal oplossen en verbeteren, daar zijn ze serieus genoeg voor.
En maakt het ultimo niet meer veel uit met welk merk je een route gaat rijden.
Maar (figuurlijk) verwacht ik wel dat er nog een lange weg te gaan is, me dunkt dat het een complex probleem is waar je niet ff snel een pasklare oplossing voor hebt zonder dat je daarin keuzes moet maken. Zeker omdat Garmin en TomTom nogal flink verschillen in hun benadering daarvan, zoals ik het althans beoordeel.

Wel heel interessant natuurlijk!
Omdat het de manier is om je apparaat nog veel beter te leren kennen en het maximaal te benutten.
Hans Vaessen

dutchmidiman schreef:
Bij een track-import is de routekaart van heel groot belang, lijkt mij?
Nee. juist andersom. Een track is als-het-ware een broodkruimelspoor dat een hele hoop puntjes zet over exact de gevolgde/te volgen route. Die puntjes worden met een rechte lijn verbonden, maar omdat ze zo dicht bij elkaar staan zie je dat eigenlijk niet.

Een track staat dus geheel los van de kaart en kun je, met een toestel dat dat aankan, zelfs volgen geheel zònder kaart. Ter illustratie: als je een rondje met een boot gevaren hebt en je wilt exact datzelfde rondje weer waren dan gebruik je een track. Vrijwel alle fiets- en wandelroutes op internet hebben het track-format. Ze maken immer vaak gebruik van wegen en paden die niet op de kaart voorkomen.

Een track is echter ook een vrij simpele manier van navigeren en kan bijvoorbeeld (vrijwel) geen afslagaanwijzingen geven. Of afstand tot afslag etc.

Wat er nu gebeurt in de zumo550/660, en, op andere wijze, in de TTR 5 is dat de track alsnog gerelateerd wordt aan de kaartdate en feitelijk 'vertaald' wordt naar een autorouterende route. Op dat moment ontstaan er dus alsnog afslagaanwijzingen.

De uitdaging ligt er echter in dat de punten van de track niet altijd exact op de weg op de kaart staan. De conversie is dus niet 1op1 maar vraagt om interpretatie - vervolgens gaat het erom hoe slim die interpretatie is; en hoe de 'vertaalslag' omgaat met punten die bijvoorbeeld net in een zijstraat staan terwijl de route rechtdoor gaat. Op dat vlak laat de TTR5 op dit moment nog enkele stevige steken vallen; maar er wordt gezocht naar optimalisatie.

De overige zaken die je omschrijft hebben te maken met auto-routering. Dus NIET met een track: punten staan verder uit elkaar en de route van punt naar punt wordt bepaald door de software van het toestel c.q. de computer. Hoe die route bepaald wordt kan verschillen per toestel c.q. toestelinstelling; en dat verschil is de belangrijkste reden van het optreden van (ongewenste) verschillen. Maar ook daar kan het voorkomen dat punten onnauwkeurig staan; je voorbeeld van oprit op/af duidt vermoedelijk op een viapunt aan de verkeerde kant van de snelweg.

Zowel bij Garmin als TomTom kun je door goede voorbereiding voorkomen dat er bij auto-routerende routes problemen ontstaan. Maar dan moet je wel weten wat je doet, waar je op moet letten en nauwkeurig werken. Dat lukt niet iedereen even goed. Vandaar dat het eigenlijk gewenst zou zijn dat 'de apparaten' ons daar beter bij helpen. En juist dáár ligt de reden van mijn grote belangstelling van de track als basis voor routeuitwisseling.
Laatst gewijzigd door Hans Vaessen op 03 mar 2013, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Weer wat geleerd, top! _004
Interessant onderwerp.

Terwijl ik nooit routes rij of gereden heb.
Ik volg de richting van mijn voorwiel, kijk op de borden en omgeving welke richting dat zoal is, en gebruik de navigatie ter ondersteuning om te zien waar ik daadwerkelijk ben.
Soms heel verrassend.

Misschien toch maar eens een keer proberen wat met een route te gaan doen.
warmbakkertje

Ongelezen bericht door warmbakkertje »

Vorige weeek de oude TT overleden.
Nu maar een nieuwe (oud model) TT Urban met actieve steun besteld. 269 euro bij Motozoom. Past mij beter voor wat ik er mee doe.
Van huis naar klant, dus gewoon navigeren. TT is prima.
Hans Vaessen

dutchmidiman schreef: Misschien toch maar eens een keer proberen wat met een route te gaan doen.
Niets mis mee je neurs cq voorwiel achterna te gaan. Ik vind wel eens dat gps-rijders eigenlijk tè veel de gps willen volgen; terwijl motorrijden ook is met vrijheid te maken heeft.

Van de andere kant rijden veel mensen 'hetzelfde rondje'. Door zelf routes te maken of downloaden zul je veel sneller even een stuk verderop gaan kijken en vervolgens komen op plekken waar je anders nooit geweest was. Ook zonder GPS is het al heel aardig eens wat te stoeien met de mogelijkheden. Probeer bijvoorbeeld het gratis programma Tyre eens uit; en kijk daarbinnen ook naar de bibliotheek.

Ik zal zeer binnenkort enkele video's online zetten die gaan over gratis tools om routes te plannen; hou www.youtube.com/mrgpsnl in de gaten..
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Hans Vaessen schreef:Van de andere kant rijden veel mensen 'hetzelfde rondje'. Door zelf routes te maken of downloaden zul je veel sneller even een stuk verderop gaan kijken en vervolgens komen op plekken waar je anders nooit geweest was.
Zonder een route te rijden en door af en toe een blik op de GPS te werpen lukte het mij ook heel aardig om op plekken te komen waar ik normaal gesproken niet zo snel kwam.
En, nee, ik reed dan niet verkeerd noch verdwaald ;)
FF uitzoomen en je ziet de meerdere wegen naar Romen.

Ik begon mij op een gegeven moment wel zorgen te maken of ik niet te ver doorgereden was toen ik de vele afslagen zag naar het plaatsje "Ausfahrt" Big RT Smile
Hans Vaessen schreef:Probeer bijvoorbeeld het gratis programma Tyre eens uit; en kijk daarbinnen ook naar de bibliotheek...
Wie Tyre niet kent of niet tenminste van gehoord heeft, is bijna niet meer van deze planeet, volgens mij.
Superhandig voor meerdere toepassingen.
hanswijk
Type: R1150RT
Woonplaats of omgeving: Katwijk

Ongelezen bericht door hanswijk »

Heeft iemand al ervaring met de active mount van de nieuwe TT? De eerste werkte niet en de tweede ook al niet _003. Weet iemand de pinbezetting? BIj TT weten ze het niet, onbegrijpelijk maar waar :O . Ik hoor het graag.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”