Bijna dagelijks heb ik dan ook te maken met automobilisten die, langzamer dan ik wil rijden, op de linker rijstrook blijven hangen. Niet alleen op de snelweg maar ook vaak in de bebouwde kom en op grotere provinciale wegen. Ik vind het prima dat iedereen zijn eigen tempo rijdt, maar liefst wel op de juiste rijstrook.
Gisteren reed ik met een collega mee van Den Haag naar Wassenaar over de N44 in zijn grote bestelbus. De TomTom wees ons de weg. Tot mijn grote verbazing gebood de lieftallige Vlaamse TomTom-dame ons de linker rijstrook aan te houden, terwijl we Den Haag nog niet eens uit waren. Pas bij de vierde verkeerslichten (ruim 4km! verder) moesten we linksaf. Omdat we breekbare lading bij ons hadden reed mijn collega zeer rustig met het gevolg dat er achter ons zich al een aardige rij auto’s had verzameld. Op mijn vraag waarom hij maar op die linker rijstrook bleef hangen, antwoordde hij dat hij niet voor niets de TomTom had aangezet…
De goede man reed die dag voor de derde keer die route.
Ik heb hem uitgelegd dat als ik nu op de motor achter hem zou rijden, ik niet heel erg vrolijk zou worden van zijn rijgedrag. Ik probeerde het ook nog met de opmerking dat hij op deze manier van een vierbaans weg, een driebaans weg maakte. Helaas, we reden de volle 4 km op de linker rijstrook.
Heb ik er iets van geleerd? Jazeker, ik besef dat veel van de links rijders er niets aan kunnen doen, het ligt aan hun navigatie...