Schroefdraad dolgedraaid of scheef vast gedraaid

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Schroefdraad dolgedraaid of scheef vast gedraaid

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

De meesten zullen dit herkennen.

[media]00b-uZXjDdo[/media]
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Schroefdraad dolgedraaid of scheef vast gedraaid

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

"Fucking aftermarket BMW screws" :?: ^*&^$&^ ???? :O
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
JDoubleOP

Door lomp gevoelloos indraaien krijg je dit soort ellende. De ervaren sleutelaar zal zeker de schroeven met gevoel indraaien, waardoor dit wordt voorkomen. Mijn -1100- kocht ik met de voorste 2 op de tank 'lam' gedraaid....grrrrr :x Ik erger me kapot....
JDoubleOP

Jos WRSM schreef:"Fucking aftermarket BMW screws" :?: ^*&^$&^ ???? :O
Hij bedoelt dat ze niet net zo zijn aangepunt als de originele BMW schroefjes. De RVS schroefjes is niets mis mee, maar je moet nog beter opletten bij het indraaien.
Doel van het posten van dit filmpje, een 'wake up' call voor de onwetenden/minder ervaren sleutelaars onder ons.

gr. Joop
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

JDoubleOP schreef:Door lomp gevoelloos indraaien krijg je dit soort ellende. De ervaren sleutelaar zal zeker de schroeven met gevoel indraaien, waardoor dit wordt voorkomen. Mijn -1100- kocht ik met de voorste 2 op de tank 'lam' gedraaid....grrrrr :x Ik erger me kapot....
Precies !!!
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Het is mij ook wel eens overkomen,door heel voorzichtig op te tappen is het me weer gelukt het boutje weer te monteren.
Gr-Kees.
Kees BMW
JDoubleOP

cdraaisma schreef:Goedenavond.
Het is mij ook wel eens overkomen,door heel voorzichtig op te tappen is het me weer gelukt het boutje weer te monteren.
Gr-Kees.
Inderdaad Kees,
Je zult af en toe wel eens een keer geluk hebben met natappen, maar dit kom zelden voor, omdat het op te tappen materiaal al weggevreten is door de verkeerde montage.

Jammer dat BMW zo te kort schiet in het ontwerp van de bevestiging, maar goed het is niet anders.
Tevens Mickey Mouse kwaliteit van de originele schroefjes, ze roesten al op de folder :x .
Typisch voorbeeld van verkeerde zuinigheid.

gr. Joop
Kees BMW

Goedenavond.
Ik heb er RVS boutjes in zitten en daar moet helemaal mee oppassen want die vreten zomaar,en dan kun je ze ook niet meer terug draaien.
Gr-Kees.
Kees BMW
JDoubleOP

cdraaisma schreef:Goedenavond.
Ik heb er RVS boutjes in zitten en daar moet helemaal mee oppassen want die vreten zomaar,en dan kun je ze ook niet meer terug draaien.
Gr-Kees.
Yep, vandaar het filmpje. _004
easy_louis

Ongelezen bericht door easy_louis »

Een schuifmoer (moerdrager) kan soms een oplossing brengen, bij mij zitten er voor de tankbevestiging 2 op en dat werkt perfect!

Easy Louis
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Zo juist even langs mijn dealer gereden om te kijken of mijn brommert al helemaal gebruiksklaar is en of hij geslaagd is mijn diverse 'extraatjes' er op/aan te monteren; YES! Er was alleen één maar..om de Extenda Fenda zo mooi en goed mogelijk te monteren, wilde hij gewoon 'efkes' het spatbord verwijderen dat met die twee inbusbouten (bovenop) aan de vork vast zit. Dat bleken dus ook rvs bouten te zijn waarvan de eerste bout bij de eerste beste aanhaal meteen bij de kop afbrak.. _003

Gevolg; dat 'efkes' werd een karwei van ruim 3 uur; de hele handel demonteren, uitboren en vervolgens weer monteren. Op mijn vraag hoe dat nu kon antwoordde hij dat rvs en aluminium geen beste vrienden zijn en dat degene die de rvs-bouten er in gezet heeft (vrijwel zeker door Van Harten in 2004) de rvs bouten van te voren niet ingevet heeft alvorens ze te monteren. De afgebroken bouten heeft hij mij nog laten zien...en de toekomstige all-in nota ook.. _002
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Berrybeer;
Oei, dat is heel zuur!
Iemand anders heeft ooit de fout gemaakt, en jij betaald daar nu de prijs voor.
Erg slordig dat men (Van Harte) dat toen zo onjuist hebben gedaan, ik had ze hoger ingeschat.

Waarmee had men die boutjes moeten mee insmeren?
CopaSlip lijkt mij af te raden, waarschijnlijk iets van keramisch vet?

Ik heb nog een setje "complete fairing screw set for R1200RT" liggen maar als ik dat zo lees, kan ik daar beter niet aan beginnen.
http://www.wunderlichamerica.com/instru ... 11-2-3.pdf
Nu had ik al enige reserve, want ondanks dat er 41 schroeven in zitten, weegt het vrijwel niets.
Maar dan is deze set ook volgens opgave van de fabrikant "high quality aluminum anodized bolts", en dus geen RVS.
Aan de andere kant, aluminium is weer een zacht materiaal, ik denk dat ik eerst Kenny's mening ga vragen.

Misschien bestaan er titanium alternatieven. ;)

Maar, ik heb zelf op 2 plekken een "standaard" boutje en weer ergens anders een grotere bout ook "vernaggelt", terwijl ik het op kracht aanzetten was.
Soms is het snel gedaan, terwijl ik zelf meende niets fout te doen.
Berrybeer
2023
2023

Rob, mijn dealer is wel bespraakt, maar dan wel in het plat Brabants.. :D . Hij had het alleen over insmeren met 'vet' en nu weet ik toevallig dat hij vele soorten vet in zijn werkplaats heeft staan én precies weet welke soort je waar voor moet gebruiken. Zo noemt hij elke vettige vloeistof ook gewoon 'olie' en dan moet je uit de context van zijn zin maar begrijpen over welke olie-soort hij het precies heeft.

Ik denk overigens dat Van Harten weinig te verwijten valt; zij wilden destijds in 2004 volgens mij als uitleenmotor & reclamemotor een ultieme R1150RT afleveren met alles d'r op en d'r aan....inclusief alle rvs schroefjes. Mij valt inderdaad ook niets te verwijten, maar ik leef al jaren in zulke goede omgang met mijn dealer dat het niet in mijn hoofd opkomt om hem het afbreken van de bouten toe te rekenen. Ik was en blijf van mening dat echte vakmannen met passie voor hun beroep (alla Kenny) hun geld dubbel en dwars waard zijn en tegenwoordig dun gezaaid zijn. En ja...dan betaal je (wat) meer voor de uitgevoerde werkzaamheden.. _004
Inspector Gadget

G e w e l d i g!
Iemand met humor zo te lezen, ik mag dat wel.

Ik begrijp je nuances.

En ik ben het helemaal met je eens, een vakman is iemand die je moet koesteren, die heeft vaak het hart op de goede plek zitten, met gevoel en inzicht.
Daarom mag ik Kenny ook zo graag; hij is naast een vriend ook iemand die echt veel vakkennis heeft, indrukwekkend.

En dat is ook weer de kracht achter dit forum; het delen van ervaringen, waarschuwen voor "instinkers" (zoals RVS, copaslip e.d.) en elkaar echt helpen.
Wie goed doet, die goed ontmoet.

Ik heb wel fouten gemaakt, zoals copaslip en een RVS boutje, dat gaat echt muurvast zitten en breekt dus uiteindelijk af.
Gelukkig met een mini-vice-grip het draadeinde eruit kunnen halen, schade bleef beperkt, gelukkig.
Zelfde vergelijkbare fout gemaakt, ooit in den beginne, met RVS bouten voor de stuurverhogers. Kwamen er nog wel uit, maar de (zwarte) corrosie op het draadeinde van de RVS bouten waren een hele duidelijke indicatie van een "oops".
Ach, al doende leert men.

Ik maak elke dag fouten maar ben een meester in het leren ervan. ;)
Berrybeer
2023
2023

Oeps...ik heb ook rvs bouten door/op mijn stuurverhoger zitten :$ . Aan de andere kant; ik geloof niet dat ik ooit een - vrijwillige - reden heb om de stuurverhogers te (willen) verwijderen.

Hopelijk zijn er geen forumleden die nu denken: "Goh, zouden mijn rvs bouten óók zo muurvast zitten?" en dat vervolgens 'efkes' gaan testen... :-)
(zo'n type zou ik dus wél geweest zijn; gewoon kijken óf het zo is en vervolgens je zelf vervloeken en afvragen waarom je het überhaupt eigenlijk wilde weten)
Kees BMW

Berrybeer schreef:Zo juist even langs mijn dealer gereden om te kijken of mijn brommert al helemaal gebruiksklaar is en of hij geslaagd is mijn diverse 'extraatjes' er op/aan te monteren; YES! Er was alleen één maar..om de Extenda Fenda zo mooi en goed mogelijk te monteren, wilde hij gewoon 'efkes' het spatbord verwijderen dat met die twee inbusbouten (bovenop) aan de vork vast zit. Dat bleken dus ook rvs bouten te zijn waarvan de eerste bout bij de eerste beste aanhaal meteen bij de kop afbrak.. _003

Gevolg; dat 'efkes' werd een karwei van ruim 3 uur; de hele handel demonteren, uitboren en vervolgens weer monteren. Op mijn vraag hoe dat nu kon antwoordde hij dat rvs en aluminium geen beste vrienden zijn en dat degene die de rvs-bouten er in gezet heeft (vrijwel zeker door Van Harten in 2004) de rvs bouten van te voren niet ingevet heeft alvorens ze te monteren. De afgebroken bouten heeft hij mij nog laten zien...en de toekomstige all-in nota ook.. _002
Goedenavond.
Volgende keer zelf proberen.
Gr-Kees.
Kees BMW
Berrybeer
2023
2023

Je hebt natuurlijk in principe gelijk Kees, wat kan er nu mis gaan aan je stuur even verdraaien en dat ding er op te zetten en met wat schroefjes vast te zetten? Maaaaar, juist die paar 'simpele' dingen die ik in het verleden ooit zelf aan mijn brommert heb gedaan gingen dan ook meteen fout.. _003 .
Wat kan er mis gaan met het monteren van die o zo simpele grip-puppies of het plakken van onze forumbadge op je motorjas?...afijn lees mijn draadjes er maar op na.. _002

Maar omdat mijn brommert ivm de winterstalling toch al bij mijn dealer stond - en hij op mijn verzoek ook nog wat andere zaken moest versleutelen - dacht ik dat het wel zo handig van mij was om hem dat stukje plastic er aan te laten plakken/schroeven. Geen idee dat hij daarvoor het hele spatbord er af ging halen...
Inspector Gadget

Ik wil zeker geen olie-op-het-vuur-gooien, dus begrijp mij a.u.b. goed, maar het is normaal gesproken echt niet nodig om voor de montage van de Extenda Fenda (en de diverse varianten) het spatbord los te halen.
Een blokje hout tussen het spatbord en je voorband op die plek waar je voor de Extenda Fenda gaatjes wilt boren, heeft bij mij altijd perfect gewerkt.
En is nu zelfs een Extenda Fenda waar je helemaal niet meer voor hoeft te boren:
http://www.nippynormans.com/products/r1 ... -mam-av-rt
Heb ik alleen nog niet kunnen monteren, en ik weet niet of het zo mooi staat versus de Wunderlich oplossing.

Maar nu ben ik giga off-topic aan het gaan. _002

Terug naar het onderwerp dan maar;
Je moet dus goed oppassen met RVS bouten & aluminium. En dan vooral welk vet je gebruikt.
In mijn geval dus copaslip bij de stuurverhogers toentertijd, en dat bleek geen goed idee gezien de zwarte aanslag.
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Als dan toch aluminium met RVS gecombineerd moet worden..........................

http://www.teileon.com/Schmierstoffe/Fe ... :2288.html

Bekijk het specificatieblad.

Ronald
Berrybeer
2023
2023

Aha...
"Durch Ceramic 1200 wird das Festfressen oder Festrosten verhindert, insbesondere von Teilen, die regelmäßig demontiert werden müssen, z.B. Gewinde von Radbolzen und dort, wo Alufelgen auf Radnaben aus Stahl aufliegen. Kent Ceramic 1200 kann auch als Demontagefett angewandt werden, wenn Gewinde beschädigt wurden. Empfehlenswert ist eine Anwendung von Ceramic 1200, um bei einer späteren Demontage Muttern und Schrauben leicht lösen zu können."
_004
Kees BMW

dutchmidiman schreef:Ik wil zeker geen olie-op-het-vuur-gooien, dus begrijp mij a.u.b. goed, maar het is normaal gesproken echt niet nodig om voor de montage van de Extenda Fenda (en de diverse varianten) het spatbord los te halen.
Een blokje hout tussen het spatbord en je voorband op die plek waar je voor de Extenda Fenda gaatjes wilt boren, heeft bij mij altijd perfect gewerkt.
En is nu zelfs een Extenda Fenda waar je helemaal niet meer voor hoeft te boren:
http://www.nippynormans.com/products/r1 ... -mam-av-rt
Heb ik alleen nog niet kunnen monteren, en ik weet niet of het zo mooi staat versus de Wunderlich oplossing.

Maar nu ben ik giga off-topic aan het gaan. _002

Terug naar het onderwerp dan maar;
Je moet dus goed oppassen met RVS bouten & aluminium. En dan vooral welk vet je gebruikt.
In mijn geval dus copaslip bij de stuurverhogers toentertijd, en dat bleek geen goed idee gezien de zwarte aanslag.
Goedenavond.
En dat ik mijn hele leven al koperslip of smeerolie gebruik voor het monteren van motor of ander onderdelen en nog nooit problemen heb gehad.En ik heb heel wat afgesleuteld aan scheepsmotoren en andere installaties op schepen.
Gr-Kees.
Kees BMW
Inspector Gadget

Goedemorgen;
The proof is in the pudding.

Ik heb sinds 1980 mijn eigen motor (van een ander merk) tot het laatste schroefje moeten reviseren en heb veelvuldig copaslip gebruikt (hen die bewuste tube hier nog steeds liggen). Nooit problemen mee gehad.
En die motor heb ik 3 jaar lang, elke dag, door weer en wind, bereden.

Als je de zoekfunctie van het RT-forum gebruikt, lees je de verschillende ervaringen en wat onze residente experts daar over te melden hebben.
Ik heb met eigen ogen mogen ervaren hoe dat uitpakte op een -1100-
Heeft onomstotelijk invloed gehad.

Maar een vergelijk maken met (bijvoorbeeld) de scheepsbouw gaat in mijn optiek niet op;
BMW gebruikt een compositie die heel anders (en vooral veel zachter) is van kwaliteit dan te doen gebruikelijk is in de scheepsbouw.
Naast het feit dat bij scheepsbouw men ook nog rekening moet houden met een zeer natte omgeving, dus zaken zoals hygroscopie (opnemen van water in materialen, oliën en vetten).
En nog erger, zout water, wat bij verschillende metalen raakvlakken als een accu (galvanische corrosie) gaat werken.

Begrijp mij goed;
Ik geloof in de magie en werking van copaslip, alleen niet op de BMW motoren.
Ik heb zelf de gevolgen mogen ervaren.
En ik ben nog iemand van de oude leest, die met een botte veil op de LTS dagenlang een brok ruw staal mocht proberen haaks te vlakken. :$
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Het vast gaan zitten van bouten en moeren heeft te maken met de plaats van de materialen in de spanningsreeks t.o.v. elkaar: hoe verder uit elkaar in de spanningsreeks hoe groter het elektrisch spanningsverschil en hoe harder de elektronen gaan lopen en corrosie ontstaat waardoor ze vast gerot raken.(Denk aan de zinken offerblokken bij schepen om de messing schroef te beschermen).
Dan zijn er nog de omgevingsvariabelen zoals temperatuur, zout water(=natte pekel), etc. die allerlei geleidingsprocessen makkelijker maken.
Wat bij roestvaststaal, aluminium, titanium, magnesium, etc verder een grote rol speelt is de kristalgrootte van het materiaal: hoe groter de kristallen zijn hoe makkelijker de delen in elkaar 'vreten', twee materialen met ruime kristalgrootte verschil zullen niet zo gauw vreten: een rvs bout in een rvs moer rot niet maar 'vreet' vast waardoor je hem niet meer los krijgt, een rvs bout in een stalen moer vreet niet maar corrodeert wel etc. De truc is dus een stof te vinden die elektrisch isoleert, smerende eigenschappen heeft en zorgt dat er geen (zout)vocht tussen komt.

Welke stof dat dan precies is kan ik zo niet zeggen maar iets op keramische basis zonder metaal toevoegingen klinkt niet slecht.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Dit roept bij mij een ezelsbruggetje van de 2e klas HAVO scheikunde in herinnering.

Careltje BaKaNa Mag Alleen op Zon en Feestdagen Snoep Proberen.

Ronald
JDoubleOP

dutchmidiman schreef:G e w e l d i g!
Iemand met humor zo te lezen, ik mag dat wel.

Ik begrijp je nuances.

En ik ben het helemaal met je eens, een vakman is iemand die je moet koesteren, die heeft vaak het hart op de goede plek zitten, met gevoel en inzicht.
Daarom mag ik Kenny ook zo graag; hij is naast een vriend ook iemand die echt veel vakkennis heeft, indrukwekkend.

En dat is ook weer de kracht achter dit forum; het delen van ervaringen, waarschuwen voor "instinkers" (zoals RVS, copaslip e.d.) en elkaar echt helpen.
Wie goed doet, die goed ontmoet.

Ik heb wel fouten gemaakt, zoals copaslip en een RVS boutje, dat gaat echt muurvast zitten en breekt dus uiteindelijk af.
Gelukkig met een mini-vice-grip het draadeinde eruit kunnen halen, schade bleef beperkt, gelukkig.
Zelfde vergelijkbare fout gemaakt, ooit in den beginne, met RVS bouten voor de stuurverhogers. Kwamen er nog wel uit, maar de (zwarte) corrosie op het draadeinde van de RVS bouten waren een hele duidelijke indicatie van een "oops".
Ach, al doende leert men.

Ik maak elke dag fouten maar ben een meester in het leren ervan. ;)

Meester in het leren van fouten is relatief; des te gecompliceerder de analyse en de de daaruitvoortvloeiende oplossing, des te groter de meester _004 ......DMM tot Grootmeester.

Groetjes
Joop
Inspector Gadget

_004
Niemand is alwetend, zeker ik niet, en dus leer ik er elke dag wel weer wat bij. (En soms leer ik ook wat af. ;) )

Neem als voorbeeld het RT-forum , ik zie daar regelmatig zeer creatieve oplossingen in diverse onderwerpen.
De macht van de getallen, zoveel mensen, zoveel meningen, én ervaringen. _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”