Contact geschakelde 12 volt R1100RT? OPGELOST!
Moderator: RT_Patrick
- white
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Contact geschakelde 12 volt R1100RT? OPGELOST!
Hoi.
Na het uitbouwen van het red alert delta alarm systeem, en het inbouwen van een Baehr Ultima, is nu de inbouw van de Garmin aan de beurt.
Ik wil de Navi graag op een contact geschakelde plus hebben. (motor op stuurslot-geen spanning, motor van stuurslot af-wel spanning)
Het gaat om een Garmin 2720, zonder ingebouwde accu dus.
Dan is het handig als je de route kunt ingeven terwijl de motor nog niet op contact staat.
Ik heb op het forum gezocht naar een contact geschakelde 12 volt op de R1100rt, maar niks gevonden waar ik iets mee kan.
Zelf even zoeken dus...
De motor ligt helemaal open, dus ik kan vrijwel overal aan.
Onder het zadel, direct achter de relaisbak, ligt een 3 aderige kabel met een connector die is afgedopt met een blauwe kap.
Op de connectors staan de nummers 16977 BMW, 1380395.
Deze connector ligt net boven het begin van het achterspatbord dwars op de motor.
Ik dacht dat deze voor de zadelverwarming zou zijn, en dat deze dus te gebruiken was.
Het vreemde is dat op de stroomvoerende kabel (de middelste van de drie) altijd exact 1 volt minder spanning staat dan wat de accu aangeeft.
Lijkt me dus niet geschikt, al ben ik wel heel benieuwd waar die connector voor dient?
In de kuip is ook een mogelijkheid.(kuip is gedemonteerd)
Bedrading genoeg, maar waar is het het beste om een contact geschakelde plus af te takken zonder dat er problemen komen?
Ik kan ook met een relais werken indien nodig, maar dan blijft de noodzaak om de juiste geschakelde 12 volt te vinden.
Wie kan me een tip geven in de goede richting?
vr groet.
Rene
Na het uitbouwen van het red alert delta alarm systeem, en het inbouwen van een Baehr Ultima, is nu de inbouw van de Garmin aan de beurt.
Ik wil de Navi graag op een contact geschakelde plus hebben. (motor op stuurslot-geen spanning, motor van stuurslot af-wel spanning)
Het gaat om een Garmin 2720, zonder ingebouwde accu dus.
Dan is het handig als je de route kunt ingeven terwijl de motor nog niet op contact staat.
Ik heb op het forum gezocht naar een contact geschakelde 12 volt op de R1100rt, maar niks gevonden waar ik iets mee kan.
Zelf even zoeken dus...
De motor ligt helemaal open, dus ik kan vrijwel overal aan.
Onder het zadel, direct achter de relaisbak, ligt een 3 aderige kabel met een connector die is afgedopt met een blauwe kap.
Op de connectors staan de nummers 16977 BMW, 1380395.
Deze connector ligt net boven het begin van het achterspatbord dwars op de motor.
Ik dacht dat deze voor de zadelverwarming zou zijn, en dat deze dus te gebruiken was.
Het vreemde is dat op de stroomvoerende kabel (de middelste van de drie) altijd exact 1 volt minder spanning staat dan wat de accu aangeeft.
Lijkt me dus niet geschikt, al ben ik wel heel benieuwd waar die connector voor dient?
In de kuip is ook een mogelijkheid.(kuip is gedemonteerd)
Bedrading genoeg, maar waar is het het beste om een contact geschakelde plus af te takken zonder dat er problemen komen?
Ik kan ook met een relais werken indien nodig, maar dan blijft de noodzaak om de juiste geschakelde 12 volt te vinden.
Wie kan me een tip geven in de goede richting?
vr groet.
Rene
Laatst gewijzigd door white op 19 jan 2013, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Contact geschakelde 12 volt R1100RT?
Hoi Rene,
Het beste kun je gebruik maken van de radioschakeling (als je RT radiovoorbereid is, althans). En anders zou je kunnen werken met het parkeerlicht of de voeding van de scherm motor.
Die blauwe stekker onder je buddy kun je gebruiken om de motronic uit te lezen geloof ik. Of je ABS, dat weet ik even niet zeker meer. Maar het is nergens een voeding voor in ieder geval! Wat het precies doet staat hier wel ergens op het forum (maar dat weet ik zo snel niet meer te vinden).
Als je met een relais gaat werken moet het volgens mij mogelijk zijn om ergens een schakelaartje onder te brengen. Of schakelen via je lichtnet (aftakken van je achterlicht, dat kan in ieder geval zonder problemen bij een 1100 [NIET DOEN bij een 1150]).
Succes ermee in ieder geval, leuk om te zien dat je er actief mee bezig bent!
Dave
Het beste kun je gebruik maken van de radioschakeling (als je RT radiovoorbereid is, althans). En anders zou je kunnen werken met het parkeerlicht of de voeding van de scherm motor.
Die blauwe stekker onder je buddy kun je gebruiken om de motronic uit te lezen geloof ik. Of je ABS, dat weet ik even niet zeker meer. Maar het is nergens een voeding voor in ieder geval! Wat het precies doet staat hier wel ergens op het forum (maar dat weet ik zo snel niet meer te vinden).
Als je met een relais gaat werken moet het volgens mij mogelijk zijn om ergens een schakelaartje onder te brengen. Of schakelen via je lichtnet (aftakken van je achterlicht, dat kan in ieder geval zonder problemen bij een 1100 [NIET DOEN bij een 1150]).
Succes ermee in ieder geval, leuk om te zien dat je er actief mee bezig bent!
Dave
ik had mijn zumo voeding bij gestoken in de zekering van de verlichting. Verlichting aan zumo aan en andersom.
Uit mij hoofd was het zekering 2
Uit mij hoofd was het zekering 2
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Aftakken van de voeding van het stadslicht, kan je gemakkelijk bij als je de kuip toch los hebt. Je heb echt geen relais nodig, de GPS gebruikt niet zoveel. Voor de zekerheid kan je een zwevende zekering in de voedingsdraad naar de GPS opnemen. Volgens mij is 2A ruim voldoende.
De connector onder het zadel is inderdaad niet van zadelverwarming (was voor de 1100RT nog niet leverbaar), maar van de Motronic, dus niet geschikt om 12V vandaan te halen.
De connector onder het zadel is inderdaad niet van zadelverwarming (was voor de 1100RT nog niet leverbaar), maar van de Motronic, dus niet geschikt om 12V vandaan te halen.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- mkoskamp
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Zit het stadslicht niet meegeschakeld met het ontlastingsrelais op de startmotor? Lijkt me vervelend dat je de motor start en je navigatie gaat uit.
- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Het is aanbevelenswaardig om de 1100RT te starten zonder ingeschakelde verlichting. Met de Zumo 660 kun je kiezen om, als je de verlichting/motor uitschakelt, de navigatie aan te laten staan op batterijspanning. Ik heb mijn 660 ook aan de verlichting hangen en dat bevalt mij uitstekend: ik vergeet zo ook nooit mijn verlichting aan te zetten na het starten 8)mkoskamp schreef:Zit het stadslicht niet meegeschakeld met het ontlastingsrelais op de startmotor? Lijkt me vervelend dat je de motor start en je navigatie gaat uit.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- mkoskamp
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Ik had niet aan de zumo accu gedacht. Ik heb zelf net een ander systeem zonder accu.
- white
- Type: R1100RT
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Mannen, bedankt voor de reactie's.
Gezien jullie berichten ben ik eruit.
De GPS aan de verlichting hangen doe ik liever niet, om 2 redenen:
- Ik heb de Baehr intercom al aan de verlichting geprikt, en ik wil de zekering niet te zwaar belasten.
- En een belangrijkere reden: Als de GPS aan de verlichting hangt, MOET de motor op contact staan op een route in te geven. Dat is net niet de bedoeling. Ik wil graag de mogelijkheid om de GPS te bedienen als de motor niet op contact staat, om de accu zo min mogelijk te belasten. Daarnaast is het een eis dat de spanning wegvalt als ik de motor op stuurslot zet, ook weer ter bescherming van de accu.
Ik heb dit, inderdaad zoals door Dave aangegeven, terug gevonden in de kabelboom van de radio voorbereiding. (Paars-Zwarte draad)
Perfecte oplossing, en ik kan dus weer verder.
Vanmiddag nog even 2 snelkoppelingen gescoord voor de brandstofleidingen, wel zo makkelijk.
Bedankt voor de tip van de connector van de motronic
Rene
Gezien jullie berichten ben ik eruit.
De GPS aan de verlichting hangen doe ik liever niet, om 2 redenen:
- Ik heb de Baehr intercom al aan de verlichting geprikt, en ik wil de zekering niet te zwaar belasten.
- En een belangrijkere reden: Als de GPS aan de verlichting hangt, MOET de motor op contact staan op een route in te geven. Dat is net niet de bedoeling. Ik wil graag de mogelijkheid om de GPS te bedienen als de motor niet op contact staat, om de accu zo min mogelijk te belasten. Daarnaast is het een eis dat de spanning wegvalt als ik de motor op stuurslot zet, ook weer ter bescherming van de accu.
Ik heb dit, inderdaad zoals door Dave aangegeven, terug gevonden in de kabelboom van de radio voorbereiding. (Paars-Zwarte draad)
Perfecte oplossing, en ik kan dus weer verder.

Vanmiddag nog even 2 snelkoppelingen gescoord voor de brandstofleidingen, wel zo makkelijk.
Bedankt voor de tip van de connector van de motronic

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Rene
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht R1100RT zijsteunder contact en beugel.
door bmwM-optic » » in Overige Techniek & Mechanica - 9 Reacties
- 3943 Weergaves
-
Laatste bericht door bmwM-optic
-
-
- 8 Reacties
- 1139 Weergaves
-
Laatste bericht door Isaac