R1200RT '06 - Vocht in bedieningsknoppen stuur

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Maarten1985

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Mijn R1200RT uit 2006 bezit ik al sinds maart 2011 en tot op vandaag heb ik al driemaal problemen gehad met zogenaamd water/vocht in de bedieningsknoppen van het stuur.

In feburari van dit jaar stelde het probleem zich in de knoppenunit links van het stuur met als resultaat dat mijn grootlicht begon te knipperen of branden en mijn richtingaanwijzer (links) begon te knipperen. Niet alleen hinderlijk, maar ook nog eens levensgevaarlijk voor mezelf omdat anderen dan zouden denken dat ik zou afslaan.

De unit werd toen vervangen wat het probleem natuurlijk oplostte. Een recente grondige wasbeurt zou aan de oorzaak gelegen hebben, omdat dat de laatste keer was dat de motor in contact kwam met water voor het probleem zich voordeed. Akkoord, kan ik mee leven.

Maar... dit najaar, in oktober ditmaal, stelde het probleem opnieuw in de 'pas vervangen' knoppenunit. Uitleg was toen "de 'plotse' wisseling van het weer van droog naar nat en warm en koud" en dat dit een "gekend probleem" zou zijn bij de oudere modellen van de RT. Gelukkig was het probleem van korte duur en heb ik er verder geen problemen mee gehad.

Tot 29 december 2012, wanneer het probleem zich opnieuw voordeed... alleen deze keer in de rechter knoppenunit. Op 27 december 2012 ben ik met de motor even naar Brussel geweest en terug. Een trip van in totaal zo'n 240km. Akkoord, het weer was niet optimaal met een zware regenbui in het begin, daarna zon en een zondvloed op de terugweg. Op 28 december 2012 is de motor gewoon blijven staan en op 29 december 2012 werd ik haast krankzinnig. Na nog maar 7 km gereden te hebben merkte ik plots op dat mijn rechter richtingaanwijzer aanstond. Het uitzetten lukte eerst niet, pas na herhaaldelijk drukken tot wel "sjoemelen" (beide knoppen "Rechts" als "Uit" tegelijk indrukken). Verder niet veel last mee gehad, tot de laatste paar kilometers toen het pas écht erg was en de rechter knipperlicht niet eens meer aan wou. Tenzij ik stopte, het contact afzette en daarna weer aan en het hele gedoe weer begon: spontaan knipperen.

Het lijkt overigens dat ik de enige ben die last heeft daarvan? Weinig informatie op het internet. En om er een schepje bovenop te doen: ik heb last van vocht in beide knipperlichtbehuizingen voorhaan en in mijn achterlicht. Gekend probleem, of ben ik echt de enige? _001
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: R1200RT '06 - Vocht in bedieningsknoppen stuur

Ongelezen bericht door Benji »

Hoi Maarten
Komt je dealer hier financieel niet tussen als hij al 3 maal je knoppenwinkel heeft vervangen?? Wat is het antwoord van BMW op dit euvel??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Maarten1985

Het is nog maar 1x vervangen geweest, namelijk links. Daar is het probleem kort weer geweest enkele maanden geleden. Rechts stelt het probleem nu ook, maar die is nog niet vervangen.
Ares
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Ongelezen bericht door Ares »

Mijn 1e reactie is dat er iets verkeerd (terug) gemonteerd is. Heb je al gekeken of er geen afdichtingen missen?
Maarten1985

Ares, de combiunit links is in maart 2012 vervangen geweest. Nu was het rechts die problemen gaf. Intussen is deze vervangen en werkt alles weer normaal. Blijft wel erg kostelijk.

Maar even een algemene vraag naar R1200RT rijders van 2005 en later: is dit een gekend probleem? Heb er anders nog niet veel over gelezen behalve dan de ruit die niet meer omhoog of omlaag kan.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Bij inpakken met di-electric vet komt er geen vocht meer op de contacten. Deze heeft geen weerstand factor en is een preventieve middel je makkelijk kunt aanbrengen. Ik gebruik het al 35 jaar !!

Ziehier http://www.corrosion-control.nl/shop/in ... ductID=152

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”