Vreemde start

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Snellecees
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Vreemde start

Ongelezen bericht door Snellecees »

Beste forumleden,

Vandaag op de motor 9 r1150RT) naar een cursus, het was mooi weer en het scheelt een hoop tijd in de file. Op de terugweg heb ik getankt en bij het starten na de tankbeurt kreeg de startmotor de motor niet rond. Mijn eerste gedachte was een lege / kapotte accu. Na een paar startpogingen sloeg de motor toch weer aan. De laatste paar kilometers naar huis gingen weer prima. Bij thuiskomst zag ik dat de klok op 0:21 stond een beetje vreemd om 4 uur. De accuspanning is dus even heel laag geweest. Verder alles in orde, motormanagement niet ontregeld want de motor liep prima.

Een lege accu is vreemd nadat je bijna 100 km hebt gereden en vanochtend 100 km heen met handvatverwarming op laagste stand aan. De accu is april dit jaar vervangen, vreemd dus. _001

Thuis heb ik de motor een aantal keren gestart en dit ging zonder problemen, motor sloeg meteen aan.

Ik vraag me dus af is dit een voorbode voor een toekomstig probleem of is het gewoon een eenmalig incident.

Hebben jullie wel eens zo iets meegemaakt.

Cees
Kees Jan

Re: Vreemde start

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ik heb ooit eens iets vergelijkbaars meegemaakt. Bleek toch de accu te zijn die intern sluiting maakte, alleen deed hij dat niet altijd.
Dus deed het verschijnsel zich onregelmatig voor. De leeftijd van de accu is bij sluiting niet altijd relefant, ook bij een jonge accu kan dit probleem zich voordoen.

Groet,
Kees Jan
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Kan in de startmotor zitten. Goed schoonmaken of vervangen.
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Kan in de startmotor zitten. Goed schoonmaken of vervangen.
Je bent me net voor. Ik had vergelijkbare problemen (lastig of niet willen starten, reset van de klok) met mijn r1150rt en uiteindelijk bleek het aansluitpunt op de startmotor flink geroest te zijn. Even schuren, nieuwe connector aan de kabel en alle startproblemen waren weg.
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Snellecees

Bedankt voor het meedenken ik ga eerst eens naar de startmotor aansluiting kijken

Cees
leo442
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Ongelezen bericht door leo442 »

Omdat je klokje even spanningsloos is geweest zal het toch echt wel een batterij probleem zijn.

Gr. Leo
Snellecees

Het systeem is niet spanningsloos geweest maar de spanning is wel laag geweest.

Het verschijnsel was dat alle controlelampjes op halve kracht gingen branden en dat de startmotor heel moeizaam rondging. Of inderdaad een accu probleem of de startmotor trok zoveel stroom om rond te komen dat het op een sluiting leek en de spanning in elkaar zakte.

Ik ga eerst de startmotor controleren

Cees
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Als het statermotoer slecht draait, kommen de windings langer in verbinding met direct stroom te staan. Als dit gebeurt zal er meer stroom dan gewoon vanuit het accu betrokken worden. Als het motor goede draait is het netto stromverbruik minder (te technisch voor mij uit te leggen in een vreemd taal...).
Bij een laag spanning kan het klok ook uitvallen.

Interessant te zien, ik heb net een schoonmaaksbeurt (binnen en buiten) gemaakt op mijn startingsmotor. De eerste keer was bij 35000miles/56000kms, waarvan het motor helemaal vol staat met stof van het coppeling- en nu op bijna 60000miles/100000kms, waarvan alles uitgedroogd was, en het bendixkoppeling niet goed los loopt. Veel remreiniger gevolgd door Molybdenum olie lossd het probleem op.

Van mijn evaring dus- en goede onderhoudsbeurt elke 50000kms op het startermotor...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Snellecees

Mijn motor staat op ongeveer 33000 km en is nu 8 jaar oud dus zou best kunnen dat de startmotor een schoonmaak beurt nodig heeft.

Cees
japachap
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Snellecees schreef:Mijn motor staat op ongeveer 33000 km en is nu 8 jaar oud dus zou best kunnen dat de startmotor een schoonmaak beurt nodig heeft.

Cees
Volgens mij zal je verassd worden...
Haal het solenoid ook af en zorg dat er geen troep er in zit. Vaak is het bendix tandwiel zeer stuk op het as. Je hoeft het sluitring en bendix tandwiel nie van het as af te halen- gewood heen en weer werken met veel remblokreiniger. Goede insmeren en het excess vet afvegen als alles schoon is.

OP
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=08102012
vind je een goede tekening van de starter onderdelen. _004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

leo442 schreef:Omdat je klokje even spanningsloos is geweest zal het toch echt wel een batterij probleem zijn.

Gr. Leo
Goed tip !!!

Laat eerst testen !
Snellecees

Afgelopen zaterdag heb ik de startmotor van mijn R1150RT uitgebouwd en open gemaakt en in eerste instantie zag ik alleen veel vervuiling. Maar bij het loshalen van de elektromotor zag een vreemd metalen dekseltje los op de rotor liggen en bij verder onderzoek bleek dat dat oorspronkelijk op het startmotorrondsel zat. Dit was losgeraakt en heeft waarschijnlijk al langere tijd op de rotor gelegen waardoor plaatselijk de isolatielak van de koperen windingen was afgesleten. Het dekseltje had ook brandsporen van de sluiting(en) die optraden tijdens het starten en op enkele plaatsen waren er zelfs gaten in gebrand. Tijdens mijn "vreemde start" actie is er waarschijnlijk een botte sluiting geweest waardoor ook de klok was gereset.

Om een lang verhaal kort te maken er zit nu dus een nieuwe startmotor op.

Als iemand mijn oude startmotor nog kan gebruiken om van 2 defecte startmotoren weer 1 goede te maken hoor ik wel

Groet
Cees
hybride
Woonplaats of omgeving: Goes

Ongelezen bericht door hybride »

Een aantekening in de laatste factuur was dat 'de startmotor matig was'.

Heb het ding er vandaag afgehaald en gedemonteerd. Het euvel is gelijk aan wat hierboven wordt omschreven. Nu met foto.
De kap heeft sluiting gemaakt met rotordraden. Er zijn gaten in de kap gefikt. Dat is wat je idd noemt matig.

Afbeelding
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

hybride schreef:Een aantekening in de laatste factuur was dat 'de startmotor matig was'.

Heb het ding er vandaag afgehaald en gedemonteerd. Het euvel is gelijk aan wat hierboven wordt omschreven. Nu met foto.
De kap heeft sluiting gemaakt met rotordraden. Er zijn gaten in de kap gefikt. Dat is wat je idd noemt matig.
Mijn medeleven voor je ellende, maar ik vind het ook een prachtige foto!
Snellecees

Mijn startmotor zag er inderdaad exact hetzelfde uit met dezelfde gaten in het metalen kapje gebrand. Ik heb mijn startmotor inmiddels vervangen en geen problemen meer.

Groet
Cees

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”